Sök:

Sökresultat:

42 Uppsatser om Sjömalmen - Sida 2 av 3

BestÀmning av Aitikgruvans bergmasseegenskaper med MWD-teknik

Examensarbete utfört pÄ uppdrag av Boliden Mineral AB i Aitikgruvan. Det har sin bakgrund i att malbarheten hos Aitikmalmen varierar kraftigt, upp till 40 %. Detta försvÄrar planeringsarbetet och sÄledes mycket intressant och lönsamt att söka orsakerna till variationen. Examensarbetet syftar sÄledes att utgöra en förbÀttring i verksamheten helt i linje med styrdokumentet, the new Boliden way. Emellertid föreligger stora svÄrigheter med att spÄra malmen genom hela processen varför man i detta arbete har valt att studera sambandet mellan krossbarheten och bergmassans respons pÄ den tillförda specifika energin frÄn borriggen.

Laver - orten som försvann

Vid slutet av 1920-talet hittade tvĂ„ blockletare frĂ„n Boliden ett stort kopparkisblock pĂ„ Nattberget som ligger 46 km vĂ€ster om Älvsbyn. I början av 1930-talet lyckades man lokalisera kopparĂ„dern men provbrytningar visade att malmen var nĂ„got för lĂ„ghaltig. Trots detta beslutade Bolidens bolagsledning 1936 att brytning av kopparmalmen skulle pĂ„börjas. Med tillgĂ„ng till den nya malmen gick det att utvinna mer guld ur Bolidenmalmen vid RönnskĂ€rsverken. Bredvid gruvan vĂ€xte ett mönstersamhĂ€lle fram som fick namnet Laver efter Laversjön som lĂ„g alldeles i nĂ€rheten.

Rörelsemönster inom deformationsomrÄdet pÄ Kiirunavaaras hÀngvÀgg

Malmkroppen i Kiruna kan liknas vid en brant stÄende skiva med en tjocklek i medeltal pÄ 80 meter. LÀngden pÄ malmkroppen Àr fyra kilometer och den har ett indikerat djup pÄ tvÄ kilometer. LKAB i Kiruna anvÀnder brytningsmetoden skivrasbrytning, för att utvinna malmen. Metoden medför att berggrunden ovanför och framför malmkroppen, hÀngvÀggen, spricker upp och sakta rasar in allteftersom malmen lastas ut. I och med detta kan man sÀga att det sker en naturlig Äterfyllning av gruvan.

Rörelsemönster inom deformationsomrÄdet pÄ Kiirunavaaras hÀngvÀgg

Malmkroppen i Kiruna kan liknas vid en brant stÄende skiva med en tjocklek i medeltal pÄ 80 meter. LÀngden pÄ malmkroppen Àr fyra kilometer och den har ett indikerat djup pÄ tvÄ kilometer. LKAB i Kiruna anvÀnder brytningsmetoden skivrasbrytning, för att utvinna malmen. Metoden medför att berggrunden ovanför och framför malmkroppen, hÀngvÀggen, spricker upp och sakta rasar in allteftersom malmen lastas ut. I och med detta kan man sÀga att det sker en naturlig Äterfyllning av gruvan.

Grönlutslam och flygaska som tÀtskiktsmaterial för sluttÀckning av sulfidhaltig anrikningssand: UtvÀrdering efter 5 Ärs anvÀndning

Sverige har en stor gruvindustri sett i Europeiska sammanhang vilket resulterar i stora mÀngder gruvavfall som ska omhÀndertas pÄ ett miljömÀssigt och ekonomiskt hÄllbart sÀtt. Gruvavfall bestÄr av antingen grÄberg, som Àr omineraliserat/oekonomiskt berg som mÄste brytas av praktiska skÀl för att komma Ät malmen, eller anrikningssand, som Àr en restprodukt frÄn anrikningsprocessen. Den vanligaste malmen som bryts Àr metallsulfidmalm, av 13 aktiva metallgruvor i slutet av 2009 bröts det sulfidmalm i 11 gruvor. Sulfidmalmen har ofta metallhalter av nÄgra procent vilket resulterar i stora mÀngder anrikningssand. Anrikningssanden lagras i stora upplag pÄ plats vid gruvan och nÀr anrikningssanden utsÀtts för syre oxiderar sulfiderna i anrikningssanden.

Flygvapnets Transformation : Fallstudie i flygutbildningens omtvistade placering

The transformation among armed forces in Europe is a consequence due to shifted security perspective and the growth of international security actors, such as NATO and the EU. Sweden has played an active role in EU to ensure its influence in forming the security policy for the organisation. Some studies mean itŽs because of Sweden?s interest in strengthen EUs roll as a security actor they transformed their own armed forces to be able to take part in international operations. This transformation led to what can be called ?the Swedish defence dismantle? and some studies mean that it has led to the point where Sweden completely lacks the ability to defence themselves.The question is if the ambition to become an active member in these security organisations can explain all the decisions made throughout the Swedish defence-transformation, or if some decisions were made due to other factors?By studying the decision process leading up to the decision to locate the flight education to Malmen in Linköping this study seeks to answer why the decision was made.

DeformationsmÀtningar och observationer i ny
brytningsgeometri: LKAB, Kiruna

Ett projekt kallat Skivras 2000 utfört 1996-97 pÄ LKAB visade att de yttersta delarna i skivraskransen inte kan lastas ut. En förbÀttring tros kunna Ästadkommas genom att förÀndra brytningsgeometrin och bilda en vertikal dragkropp. För att Ästadkomma detta förslogs en geometri dÀr tvÀrorterna flyttats ihop. Syftet med examensarbetet var att studera hur den smalare pelaren mellan ortparen klarar av den belastning som den utsÀtts för vid brytning av malmen. De metoder som anvÀnds vid bestÀmningen av rörelser i och kring pelaren Àr extensometer- och konvergensmÀtning.

Styckefall och svÀllning vid sprÀngning av inspÀnda bergprover

Vid storskalig rasbrytning Àr rasflödet en mycket viktig del för gruvans produktivitet. Rasflödet pÄverkar hur mycket av malmen som utvinns i varje produktionssalva, dessutom ger ett jÀmnt rasflöde utan avbrott en effektiv produktion. Designen av produktionssalvorna görs till stor del med erfarenhetsmÀssig bakgrund. Kunskapen om hur olika parametrar inverkar pÄ rasflödet och vilka parametrar som har stor betydelse Àr i nulÀget relativt liten. Detta examensarbete syftar till att ge en ökad förstÄelse för hur en omgivande spÀnning samt mothÄllande material inverkar pÄ fragmenteringen av inspÀnda bergprov i modellskala och omgivande massors kompaktering.

Konstruktion av infÀstningssystem

I Kirunagruvan arbetar 16 stycken lastmaskiner av modell TORO 2500 E med att transportera den losskjutna malmen till sÄ kallade störtschakt, d.v.s. vertikala bergschakt som Àr utplacerade lÀngs med malmkroppen. PÄ grund av den tuffa arbetsmiljön och höga lastfrekvensen utsÀtts skopan för stora pÄfrestningar och förslitningar. Oftast byts skopan för att skÀret blir för tunt och försvagat, men ibland uppstÄr Àven sprickbildningar pÄ olika delar av skopan. Skopbytena Àr idag tidsödande, anstrÀngande och krÀver att bytet utförs pÄ avsedd plats pÄ underhÄllsavdelningen.

Planeringsverktyg för prognostisering av utlastningsgrad vid skivrasbrytning

Vid underjordsbrytning sÄsom den i Kiirunavaaragruvan Àr det idag nÀst intill omöjligt att inte lÀmna kvar nÄgot av den bortsprÀngda malmen. I detta examensarbete har ett planeringsverktyg utvecklats för att bÀttre kunna prognostisera utlastningsgraden för de planerande brytningskransarna. Detta har gjorts för att minimera mÀngden kvarlÀmnad malm, vilket förhoppningsvis i slutÀndan kan leda till en ökad utlastningsgrad och dÀrmed en ökad vinst för företaget. Syftet med examensarbetet Àr att, utifrÄn befintliga planerings- och produktionsdata, skapa en modell för planering, uppföljning och ÄskÄdliggörande av planen och uppföljningen av utlastningsgraden. Planeringsverktyget Àr tÀnkt att fungera som ett hjÀlpmedel för företagets planerare i deras arbete med att ta fram en prognos för utlastningsgrad.

Effektivisering av malmproduktion genom att införa positionering av personal och utrustning : En fallstudie av effektivisering med Mobilaris Mining Intelligence

Underjordsbrytning Àr en vanlig brytningsmetod vid gruvdrift. Vad som avgör om man ska bryta malmen genom dagbrott eller med en underjordsgruva beror pÄ hur malmkroppen ser ut. Underjordsbrytning anvÀnds ofta vid höggradiga malmkroppar som ligger under jord. De finns mÄnga olika metoder men tvÄ av de vanligaste Àr skivrasbrytning och igensÀttningsbrytning. Som anvÀnds av Boliden AB och LKAB.

Utveckling av fÀlgkonstruktion och skruvförband till
lastmaskinen TORO 2500 E

De senaste Ären har produktionen av jÀrnmalm ökat pÄ grund av det ökade behovet av rÄstÄl i vÀrlden. Produktionsvolymen och tillgÀnglighetskraven i LKAB?s Kirunagruva ökar dÀrmed successivt. I Kirunagruvan transporteras den sprÀngda malmen frÄn brytomrÄdet med lastmaskiner av typen TORO 2500 E. Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att ta fram förbÀttringsförslag till denna lastmaskins fÀlgkonstruktion och dess skruvförband eftersom de inte klarar av de belastningar de utsÀtts för.

TryckhÄllfasthet och energiupptagande förmÄga hos sprutbetong med olika fibrer och latex

I LKAB?s gruvor utgörs bergförstÀrkningen av bergbultning och betongsprutning. Sprutbetongen Àr armerad med stÄlfibrer. Eftersom den Àr magnetisk kan inte magnetseparatorena i verket separera den frÄn malmen. Detta orsakar stora problem senare i förÀdlingskedjan.

FörbÀttrad avfallsprovtagning: LKAB Anrikningsverk Kiruna

Detta examensarbete har gjorts Ät Luossavaara Kiirunavaara aktiebolag (LKAB). Företagets vilja Àr att förbÀttra brytningen och förÀdlingen av jÀrngenom hela processen. Ett sÀtt Àr att fÄ en effektivare malmproduktion Àr att fÄ en inblick i det spill som uppkommer genom processen. Det problem som behandlas i detta examensarbete Àr spillet frÄn Kirunas anrikningsverk, dÄ nuvarande provtagare inte tar representativa prover. Anrikningsverket Àr ett av tre förÀdlingsverk, i anrikningen finkrossas malmen och skiljs frÄn grÄberg och fosfor innan den transporteras till kulsinterverket.

Kiruna stadsflytt - ett legitimitetsproblem?

Vi har som utgÄngspunkt anvÀnt filosofen John Rawls rÀttviseteori. Han delar upp rÀttviseteorin i tvÄ principer, differensprincipen och frihetsprincipen. Frihetsprincipen sÀger att rÀtten att Àga egendom ska vara lika för alla. Det vill sÀga att det Àr en grundlÀggande frihet. Differensprincipen sÀger att allt agerande av staten ska gynna alla medborgare i största möjliga utstrÀckning.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->