Sök:

Sökresultat:

1254 Uppsatser om Sexualupplysning pć film - Sida 1 av 84

?I wanted and I want to learn more!? ? Japanska ungdomars uppfattningar om och erfarenheter av sexualitet, sexualundervisning och sexualupplysning

Syfte Uppsatsens syfte Àr att undersöka japanska ungdomars uppfattningar om och erfarenheter av Àmnena sexualitet, sexualundervisning och sexualupplysning. I anslutning till det undersöks ungdomarnas upplevda möjlighet att fÄ sexualupplysning i Japan, samt vilka metoder och kanaler de anvÀnder sig av för att fÄ tag pÄ informationen. FrÄgestÀllningar * Vad har japanska ungdomar för uppfattningar om och erfarenheter av sexualitet?* Vad har japanska ungdomar för uppfattningar om och erfarenheter av sexualundervisning i skolan?* Vad har japanska ungdomar för uppfattningar om och erfarenheter av sexualupplysning?Metod Jag har anvÀnt en kvalitativ metod och gjort tolv intervjuer med japanska ungdomar i Äldrarna 21-26 Är. Jag anvÀnder mig av tio av dessa intervjuer i uppsatsarbetet dÀr ungdomarnas egna och subjektiva erfarenheter, ord, beskrivningar och uttryck Àr centrala.

KÀrlekens retorik: Om tilltal och sexualsyn i Ur kÀrlekens sprÄk och KÀrlekens sprÄk 2000

Denna uppsats jÀmför och analyserar de bÄda sexualupplysningsfilmerna "Ur kÀrlekens sprÄk" (Torgny Wickman, 1969) och "KÀrlekens sprÄk 2000" (Anders Lennberg 2004). Uppsatsens syfte Àr att utreda vilka olika sÀtt som de bÄda filmerna tilltalar sin publik pÄ och vad dessa respektive tilltal fÄr för konsekvenser för den syn pÄ sexualitet som man vill förmedla. DÀrtill försöker uppsatsen svara pÄ huruvida skillnaderna mellan filmerna sÀger nÄgonting om hur synen pÄ sexualitet har förÀndrats frÄn slutet av sextiotalet till idag. Uppsatsen utgÄr teoretiskt frÄn dels Bill Nichols dokumentÀrfilmsteori och dels frÄn Michel Foucaults teorier kring sexualitetens olika diskurser..

Sexualupplysning till unga en jÀmförelse mellan diskurser i Sverige och USA

Syftet med uppsatsen Àr att se vilka diskurser vi kan lokalisera inom riktlinjer gÀllande, och forskning pÄ, omrÄdet sexualupplysning till ungdomar i Sverige och USA och att sedan analysera och jÀmföra de olika diskurser vi funnit. Vi ville Àven ta reda pÄ vilka konsekvenser de olika tankesÀtten skulle kunna ha i ungdomars vardag.Vi rör oss inom en kvalitativ och konstruktivistisk kontext, med diskursanalys som verktyg, nÀr vi lokaliserar de teman och tankesÀtt som framkommer i vÄrt material. Vi har undersökt amerikanskt material i form av forskningsrapporter om avhÄllsamhetsprogram och om policys som berör sexualundervisning samt en lagtext pÄ federal nivÄ som behandlar innehÄllet i avhÄllsamhetsprogram. Det svenska materialet bestÄr av grundskolans lÀroplan, rapporter och referensmaterial frÄn skolverket gÀllande sexualundervisning, samt en rapport frÄn FolkhÀlsoinstitutet.Som kompletterande underlag har vi intervjuat en representant för en rÄdgivningsbyrÄ för ungdomar i New York (Planned Parenthood NY) samt en representant för RFSU hÀr i Sverige, för att fÄ en bild av hur sexualrÄdgivningsorganisationer resonerar kring sexualupplysning till ungdomar.Vi fann tre olika diskurser i det amerikanska materialet; oskulden i fokus, heteronorm, moralism. I det svenska materialet fann vi tvÄ diskurser; likvÀrdig sexualundervisning till alla ungdomar samt allt Àr normalt.

Ljudet av William

Ett Film som projekt, en film om ljud, en film om ljudet i film. En film inspelad professionellt med professionella medarbetare. Kandidatarbetet gick ut pÄ bÄde skapa en film inriktad pÄ ljud och skapa ett fungerande filmteam. Arbetet tar upp bÄde det tekniska inom filmljud men Àven processen i ett filmteam. I arbetet följer vi processen frÄn dess början till dess slut.

Öppen tĂ€vling Filmfestivalens strategiska fördelar i en digitaliserad filmbransch

This paper investigates strategic opportunities for film festivals in a digital film business, with emphasis on Göteborg international film festival and the Swedish film industry. Using a theoretical framework of strategy analysis, the film value chain is examined with special regards to disruptive technology, and the film festival's unique resources are linked to industry structure. It is shown that relationships between actors and across sectors are crucial features of the film industry, and hence a network perspective is added to the theoretical framework. Barriers to entry are shown to be relatively low in all sectors except the cinema market, and it is proposed that film festival's could expand into digital distribution, taking advantage of brand strength, customer loyalty and knowledge of industry. The study adds to the mounting research on film festival practice and its significance for marketing and distribution in the film industry, and highlights the emergence of strategic openings in destabilized networks..

Ljudet av William

Ett Film som projekt, en film om ljud, en film om ljudet i film. En film inspelad professionellt med professionella medarbetare. Kandidatarbetet gick ut pÄ bÄde skapa en film inriktad pÄ ljud och skapa ett fungerande filmteam. Arbetet tar upp bÄde det tekniska inom filmljud men Àven processen i ett filmteam. I arbetet följer vi processen frÄn dess början till dess slut.

Bara fantasin sÀtter grÀnser : - en studie om nÄgra elevers och pedagogers syn pÄ film i förskoleklassen

Denna studie grundar sig pÄ ett sociokulturellt perspektiv och syftar till att öka förstÄelsen för hur förskoleklasselever respektive pedagoger uppfattar tecknad film samt hur film kan anvÀndas som pedagogiskt verktyg. Jag har anvÀnt mig av en dramaturgisk analysmodel för att analysera den film som visats och dÀrefter valt att genomföra intervjuer med elever och pedagoger för att fördjupa den kvalitativa ansatsen som denna studie har. Studien visar bland annat att elever och pedagoger fÀster sig vid olika saker nÀr de ser pÄ film men ocksÄ att de delar tankar kring att man kan lÀra sig nÄgot av att se pÄ film. Studien visar dock att eleverna fortfarande saknar inblick i vad det innebÀr att se mer Àn bara det konkreta i en film, de djupare budskapen gÄr dem förbi..

Western pÄ ett nytt sÀtt : NO COUNTRY FOR OLD MEN som western?

This addresses the problems when a film doesn?t easily fit in to one specific genre. Using No Country for Old Men as an example the study analyses the film from a Western perspective. Is it possible to say that it is a western? To determine that, I compare a number of acknowledged westerns, on the basis to list a number of generic conventions.

Den fula ankungen - en studie kring film i förskolan

The purpose of this thesis is to see how film can be used to invigorate children?s language development. There is not much research regarding this, which is why we have chosen to study this particular topic. The study consists of questionnaires, an interview and a pilot study. We have chosen to proceed from a socio-cultural perspective, language perspective and learning perspective, thus we are interested in the teacher?s views and thoughts about film as a learning tool complemented by what children can gain through film.

Identitet, identifikation och kulturella skillnader i animerad film

This essay examines an excerpt of the wide range of animated films that our children has access to in Sweden today.It takes up questions about what kind of messages the films are delivering, if there are certain patterns that are being followed, differences between the films relating to the cultures where they?re from, but above all, what the hero is about and what kind of shape he or she assumes. The film analyses that are being made are anchored in two theoretical investigations; one about how children are influenced by-, and how they use, the stories that are being told in films to develop their own identity. The other one treats classical and traditional patterns and genres in stories..

Jag tror att mÄnga tror att det Àr lite finare att lÀsa böcker Àn att se film: en studie av attityder till film i undervisningen

Syftet med min undersökning var att se hur elever och lÀrare förhÄller sig till film i jÀmförelse med böcker. Dessutom ville jag veta hur lÀrare förhÄller sig till elevers attityd till film. FrÄgestÀllningen besvarades med hjÀlp av tvÄ datainsamlingsmetoder, nÀrmare bestÀmt intervjuer med en grupp elever och tvÄ lÀrare samt enkÀtundersökning med tre klasser. Resultatet tyder pÄ att elever och lÀrare delvis har samma förhÄllningsÀtt till film. Eleverna föredrar att se film framför att lÀsa böcker, detta dÄ film Àr lÀttillgÀngligt, roligare samt ger mer intryck.

NÀr musik möter film : Hur pÄverkar musik upplevelsen av en film?

Att filmmusiken Àr en viktig del i en film nog de flesta beredda att hÄlla med om. Men vad har musiken egentligen för betydelse för hur vi som ÄskÄdare upplever film? Med hjÀlp av tvÄ visuellt identiska filmer vars enda skillnad Àr filmmusiken undersöker jag hur olika typ av musik kan ge en annorlunda upplevelse av samma film. Ett antal personer fÄr ta del av filmerna och svara pÄ frÄgor i enkÀtundersökning, vars resultat sammanstÀlls och analyseras. Med hjÀlp av det slutgiltiga resultatet kan jag avgöra om frÄgestÀllningen Àr besvarad och vad det fÄr för betydelse för forskningen inom Àmnet, och inte minst hur man kan bygga vidare pÄ undersökningen för att fÄ en djupare förstÄelse för filmmusik och hur den pÄverkar ÄskÄdarens upplevelse av film..

"Det Àr som att man trippar pÄ nÄgonting" : En studie om anvÀndarupplevelser och motivationskrafter inom interaktiv film

The aim of this thesis is to examine user experience and engagements in interactive cinema.A great deal of the research that is conducted today involves creating interactive films, toexplore and examine film structures. In this study, we build on this research by comparingthree different interactive film structures. To carry out our study, we have categorized threedifferent interactive films after three different models to define their narrative structureand interface. To examine the experiences of those structures we have performed anexperiment where we have collected data from the three different sources; interviews,observations and surveys.It is difficult to draw conclusions about how an interactive film should be constructed asdifferent structures apply to different narratives. Based on our research the conclusion canbe made that the combination between the narrative structure, the narrative content, theaesthetics, the implementation of interactivity and how the film?s interface is constructed ismore important than building a specific structure for an interactive film.

Film om film : En analys av dokumentÀrfilmer om fiktionsfilmer

This thesis is a study of documentaries about fictional feature films. The development of the DVD format has contributed strongly to their massive increase in quantity. The capacity of the format enables film companies to include more material than the feature film itself. As some people regard this type of documentary as self-righteous and presumtious, others think of it as a great educational aid giving the audience a greater understanding of the intentions of the director and others involved, thus adding more levels to the experience of watching movies. By using established theory on documentary I?m trying to find distinctive features of ?documentary on fiction?..

En anda av oberoende - Hollywoods independentindustri

An investigation into the industrial and economic conditions concerning the production, distribution and showing of what the contemporary hegemonic entertainment industry labels independent film..

1 NĂ€sta sida ->