Sök:

Sökresultat:

3850 Uppsatser om Servicekvalité pć Internet. - Sida 40 av 257

Wikipedia som kĂ€lla? : Är det accepterat vid studier i Ă€mnet medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet?

AbstractTitle: Wikipedia as a source? Is it accepted in the studies of Media and Communications at Uppsala University? (Wikipedia som kĂ€lla? Är det accepterat vid studier i Ă€mnet medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet?)Number of pages: 38 (39 including enclosures)Author: Susanna SalomonTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/ Aim: The purpose is to study whether or not the Internet encyclopedia Wikipedia is an accepted source when a student writes a paper in Media and Communications at Uppsala UniversityMaterial/ Method: Qualitative research method based on interviews with teachers and on litterature.Main results: The study shows that there is no common view within the faculty whether or not Wikipedia could be used as a source when writing a paper in Media and Communications. Some accept it, others do not. The results show that the teachers of this subject at Uppsala University have not yet decided upon how to adjust to the new large information bank wich is Wikipedia.Keywords: Wikipedia, Uppsala University, sources, reliability, objectivity, collective intelligence, the Internet.

Privatpersoners kunskap kring identitetsstölder pÄ internet samt dess skyddsÄtgÀrder

Samtidigt som anvÀndningen av internet i hemmet fortsÀtter att öka varje Är sker det Àven en ökning av identitetsstölder pÄ internet. Att detta har blivit ett vanligt problem i dagens samhÀlle kan hÀrstamma i vÄr oerfarenhet nÀr det gÀller att förhindra och hantera olika typer av attacker. Privatpersoner erbjuds ingen sÀkerhetstrÀning eller dylikt sÄsom de anstÀllda pÄ ett företag utan mÄste pÄ egen hand tillÀgna sig den kunskap kring identitetsstölder och dess skyddsÄtgÀrder som krÀvs för att de skall kunna skydda sig mot brottet.Syftet med studien Àr att undersöka vilken kunskap privatpersoner förfogar över kring identi-tetsstölder pÄ internet samt de skyddsÄtgÀrder som kan vidtas för att skydda sin identitet. Stu-dien syftar till att svara pÄ vilka skyddsÄtgÀrder som privatpersoner vidtar för att skydda sin identitet och om det finns skyddsÄtgÀrder som de har kunskap om men vÀljer att inte vidta och i sÄdana fall varför. En teoretisk referensram utformades genom en litteraturgenomgÄng inom omrÄdet.

Ett nödvÀndigt ont: en mottagarstudie av annonsering pÄ Internet

Syfte och frÄgestÀllning: Internet har vuxit och dess anvÀndningsfrekvens har ökat enormt under den sista delen av 1990-talet fram till idag. Detta har resulterat till att Internet har blivit en central kommunikationskanal för den vÀsterlÀndska befolkningen. För företag och organisationer har Internet Àven blivit en viktig marknadsföringskanal. Internetannonsering blir ett allt vanligare företeelse och dÀrför ansÄg vi det intressant att studera hur de mest frekventa InternetanvÀndare, i detta fall unga vuxna mellan 20 och 30 Ärs Älder, upplever och uppmÀrksammar Internetreklam.Teori: Teoridelen börjar med en kort introduktion till Àmnet InternetanvÀndning och Internetreklam som följs av en kort genomgÄng av reklamforskningens utveckling. Den teoretiska utgÄngspunkten ligger pÄ mottagarstudier.

Webbradion : ett nytt medium

The purpose of this essay is to study the role of web radio in Sweden. To fulfill the purpose we have done a case study of two Swedish radio stations: Sveriges Radio AB, which is a public service station, and a commercial station called Mix Megapol. By interviewing two persons from each station and analyzing the contents of their web sites, we have tried to see how the relationship between radio, Internet and web radio looks like. Thus, our method is qualitative. We have come to many conclusion of which some are: The new medium web radio borrows qualities from the traditional radio.

Xtarzia, Zitronita, Tim och Tiiim! : En jÀmförelse mellan internetnamn och tillbytta förnamn

 SammandragFler och fler mÀnniskor hamnar i en situation dÄ de behöver skapa sig ett namn pÄ internet. Detta Àr ett relativt nytt fenomen och vid skapandet av dessa namn vÀljer mÄnga mÀnnsikor att inte följa de namntraditioner som lÀnge har gÀllt för verkliga personnamn. Det finns dock mÀnniskor som vÀljer att byta förnamn Àven i verkligheten. I den hÀr uppsatsen undersöks vad som utmÀrker de namn som mÀnniskor anvÀnder sig av pÄ internet, vad som utmÀrker tillbytta förnamn samt vad dessa namngrupper har gemensamt och hur de skiljer sig Ät. Materialet bestÄr frÀmst av tillbytta förnamn och internetnamn insamlade frÄn tvÄ olika communities; Lunarstorm och Bilddagboken.

I det virtuella utstÀllningsrummet : en fallstudie av 5hus.nu genom dess besökare

Webexhibits is a growing but unexplored, cultural phenomenon that indicates a new use of the Internet for cultural communication. In the essay two quantitative methods, logganalysis and websurveys, have been used to study the visitors in 5hus.nu. The purpose is to generate knowledge about webexhibits as a cultural manifestation and medium by studying the experience and actions of its visitors. To achieve the aim the paper explores the methodological questions of how to study webusers. Theories about the exhibition as a medium and the web as a virtual area of exhibits have been used to understand and interpret the results.

AnvÀndarvÀnlighet och sÀkerhet - Ett lyckligt Àktenskap eller snabb skilsmÀssa? : En rapport om hur anvÀndarvÀnlighet och sÀkerhet bör kombineras vid autentisering.

SÀkerhet Àr ett mÄste pÄ Internet, men det gÀller ocksÄ att skapa webbsidor som Àr trevliga att besöka och lÀtta att anvÀnda. Detta Àr inte alltid det enklaste att kombinera. Rapporten innehÄller grundlÀggande fakta om anvÀndarvÀnlighet och vilka sÀkerhetshot det finns pÄ Internet idag. Dessutom finns sammanfattningar frÄn tidigare forskning om hur anvÀndarvÀnlighet och sÀkerhet bör kombineras. Denna forskning innefattar presentation av lösenordsfÀlt, lösenfraser och captcha.Undersökningen baseras pÄ testning av hur ett lösenordsfÀlt bör presenteras, för att vara sÀkert och samtidigt anvÀndarvÀnligt.

Vad anser du vara en verklighet? : Kan en virtuell vÀrld vara en verklighet?

Contents:The evolution of today?s computer influenced society has taken giant steps towards virtual reality, game addictions and the possibility of not having to meet the people we communicate with. What is a reality today?To give a more concrete image of our question we?ve chosen the online game World of Warcraft as an example and to describe our connection to an alternative reality. We have performed different investigations, interviewed both gamers and non gamers, all this to give us the opportunity to see if the term reality has started to change in a direction that will allow us to call this alternative world a reality, or if it?s just a world wide phenomena of for example gaming addiction.

Sociala medier : Marknadsföring och innehÄll

The purpose of this study is to highlight the opportunities of using social media as a communicative tool to attract and engage customers on different social media platforms. In recent years social media has become an important way for business to communicate with people both national and global. The idea behind this thesis was found when we saw different approaches of how companies used social media as a marketing tool. Through a qualitative approach we did eight interviews with six different companies and two social media consults which have given us a basis of what companies really want to achieve with social media. With these interviews we were able to analyze and discuss the abilities to interact with people and how companies distribute content that engage users and increase their credibility to the company..

Större möjligheter Àn intresse : Medborgarkultur och deliberativ diskurs pÄ svenska socialpolitiska hemsidor

Engelsk titel: Greater opportunities than interests : Civic culture and deliberative discourse on Swedish NGO websitesThis is a critical and normative study, which examines a selection of Swedish NGO websites as potential forums for civic culture and deliberative discourse in the public sphere. Sociocultural, political and sociological and media and communication theories are combined.The work is made within a Habermasian tradition, but the importance of a hermeneutic methodology is stressed, along with the sociocultural perspective to reach an understanding of why citizens engage in politics. In contrast to much of the earlier research concerning deliberative discourses on the Internet, a more informal understanding of how people discuss politics is stressed.The questions are: What kind of civic role do the websites discursive dimensions address? What kind of civic identity do the users address in the websites resource dimensions?The empirical results are both discouraging and encouraging for advocates who put their trust in the Internet as a potential civic tool, in these times when neoliberal models of citiziens are prioritizing citizens as consumers, thus neglecting citizens as political actors. The study reveals that the websites show good results in general, regarding the civic roles and identities of the websites as both discourse and resource for the users.

Smart consumer. En studie om pÄverkan av den digitala kommunikationen pÄ konsumentbeteendet

Dagens dynamiska situation pÄ marknaden sÀtter spÄr pÄ den befintliga marknadsfilosofin med fokus pÄ kommunikationen mellan företaget och konsumenten. Den moderna teknologin och Internet har utvecklats och blivit mer tillgÀngliga, vilket har bidragit till att den moderna konsumenten tillbringar en stor del av sin tid pÄ Internet. De digitala nÀtverken och kommu-nikationen inom dem förÀndrar konsumentbeteenden och attityder, frÀmjar konsumenters sjÀlvstÀndighet samt ger kontroll över köpbesluten. De hÀr trenderna pÄverkar dagens detalj-handel, dÀr konkurrensen och kampen om kundernas lojalitet ökar. Konventionella marknads-föringsstrategier förÄldras snabbt under dagens förlopp och krÀver mer kreativitet och enga-gemang av företaget.

Filmspridning och ny teknik i samband med huliganvÄld : En studie om hur filmklipp sprids och hur dagens teknik anvÀnds av svenskafotbollshuliganer och supportrar

We have in this study preformed a quantitative examination on how hooligans use film and new technologies to spread private videos on the Internet. With todayÂŽs technologies it is very easy for hooligans to publish their videos. In this study, we have choosen to do a questionnaire poll based on seven questions about what people think of hooliganviolence on online video sharing sites. We have also conducted an online interview with a former swedish hooligan. The people who participated in our study are all anonymous, and therefore we have no age or gender included in our study.


Att synas : En studie av internetanvÀndares syn pÄ möjligheten till anonymitet och avsaknaden av fysiska möten vid sociala kontakter pÄ nÀtet

Med internet som verktyg kan vi kommunicera med mÀnniskor trots stora avstÄnd och trots att vi inte möts ansikte mot ansikte. MÄnga nÀtanvÀndare vÀljer att vara anonyma gentemot varandra pÄ nÀtet, pÄ grund av försiktighet. Andra vÀljer att efter hand avslöja sin identitet för nÀtvÀnnerna och sÄ smÄningom ta med sig nÀtrelationen in i vardagslivet utanför internet. Syftet med denna studie Àr att undersöka och förklara hur nÀtanvÀndare upplever anonymitet och att inte synas för varandra.För nÀtanvÀndare kan anonymiteten innebÀra en möjlighet att befria sig frÄn det sociala livets krav och visa mer av sitt rÀtta jag inför nÀtvÀnnerna, eftersom det pÄ nÀtet Àr möjligt att hitta likasinnade och andra som accepterar mig som jag Àr, oavsett vem jag Àr. Anonymiteten kan ocksÄ innebÀra att nÀtanvÀndaren av försiktighet avstÄr frÄn djupare relationer pÄ nÀtet.

Newsmill : En studie av ett debattforum pÄ nÀtet och det offentliga samtalet

Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur webbplatsen Newsmill pÄverkat det svenska debattklimatet pÄ internet. Studien har genomförts genom att intervjua personer verksamma inom media. Bakgrunden till denna undersökning har varit att internet alltmer intagit den roll papperstidningarna förut hade. Numera Àr det i debattforum pÄ nÀtet de offentliga samtalen Àger rum. Intervjuerna har genomförts med fyra personer med nÀra anknytning till den sortens publicistik som bedrivs av Newsmill.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->