
Sökresultat:
3850 Uppsatser om Servicekvalité pć Internet. - Sida 11 av 257
Dom kallar det Lean? En studie om Lean i sjukvÄrden och dess pÄverkan pÄ den professionelle lÀkarens medicinska beslutsfattande
The purpose of this media scientific study is to contribute to a better understanding about how blind people?s empowerment and participation may affect their role in the digital society.Earlier international studies in this area have shown that blind people not only need more knowledge then the seeing population about the computer, but also about the technology behind their tools for using Internet. The results from these studies have also shown that Internet increases the blind people?s independents and that those who use Internet feel more involved in the society.A qualitative method was chosen to study the three most common categories from the earlier studies: knowledge of technology, empowerment and participation. Are there differences in the results compared to our study in Sweden 2014?Interviews with eight blind, experienced computer users have shown that knowledge of technology is essential for their use of Internet and that the Internet increases their empowerment and their participation.
En undersökning om fördelarna och begrÀnsningarna med internetbaserade operativsystem i molnet
Den hÀr kandidatavhandlingen undersöker fördelarna och begrÀnsningarna med
Internetbaserade operativsystem i molnet, sÄ kallade Internet OS, och hur
IT-företag ser pÄ Àmnet. Internet OS Àr operativsystem som placerar sina
resurser och processorkraft ute pÄ Internet, ofta med hjÀlp av olika
molnettjÀnster.
Det finns problem och utmaningar med Internet OS. Dessa problem kan vara ett
hinder för företag att överge de traditionella operativsystemen, som exempelvis
Windows, och övergÄ till Internet OS.
Det saknas undersökningar om IT-företag vill eller kan flytta sin verksamhet
till molnet. Vi vill ge en tydligare bild och bidra med ny kunskap om företags
syn pÄ Internet OS.
Arbetet har genomförts med en litteraturstudie som har fokuserats pÄ vad den
akademiska vÀrlden vet om Internet OS med fokus pÄ Chrome OS. Litteraturstudie
gÄr in pÄ fördelar och nackdelar, samt framtida visioner.
Hur pÄverkas distriktssköterskans arbete av att patienter/anhöriga söker hÀlsoinformation pÄ Internet?
TillgÄngen till hÀlsoinformation pÄ Internet har underlÀttat för patienterna att söka kunskap jÀmfört med nÀr det endast var möjligt att fÄ information av sin lÀkare, tidskrifter och litteratur. De flesta studier som gjorts pÄ omrÄdet bÄde nationella och internationella har fokuserat pÄ relationen mellan lÀkare och patient och hur den pÄverkas av att patienter söker hÀlsoinformation pÄ Internet. Syftet med studien var att undersöka hur distriktssköterskans arbete pÄverkas av att patienter/anhöriga söker hÀlsoinformation pÄ Internet. Metoden som anvÀnts var en webbaserad enkÀtstudie som skickades ut till alla identifierade distriktssköterskor inom Norrbottens LÀns Landsting. Data bearbetades med statistikprogrammet SPSS.
Geografisk presentation av statistik pÄ Internet: Web Mapping
Arbetet som utförts bestÄr av tvÄ applikationer dÀr bÄda presenterar information geografiskt pÄ internet. Applikationerna har konstruerats i utvecklingsverktyget Visual Basic och med GIS-programvarorna MapObjects och MapObjects Internet Map Server. Den första applikationen som tillverkades Àr helt HTML-baserad (HTML Àr ett sprÄk som anvÀnds för att konstruera sidor pÄ internet), vilket betyder att den fungerar som vilken sida som helst pÄ internet, bortsett frÄn att den krÀver att en kartserver alltid har igÄng kartan i applikationen. Den andra har konstruerats med ActiveX. ActiveX Àr ett tillÀggsprogram som fungerar tillsammans flera utvecklingsverktyg bl.a.
NetSök : InternetvÀgledning för referensbibliotekarier
Internet has made information more easy to get, but also more difficult to retrieve. There is a need for information retrieval systems that assure accurate, reliable and up to date information. Quite a number of both commercial and non commercial search services has been developed on the Internet. We have made a qualitative study of one for-pay product in particular, NetS k, produced by BTJ (Bibliotekstj nst), Lund. It is a database that contains collected, evaluated and classified links, and is especially developed to suit public librarians in Sweden.
DÀr tvÄ vÀrldar möts : Erfarenheter och upplevelser av tillgÄng till Internet och sociala medier pÄ behandlingshem
Syftet med denna studie Àr att genom kvalitativa intervjuer beskriva upplevelser och erfarenheter av medierad social interaktion pÄ Internet för klienter pÄ behandlingshem för missbrukare. Vi ville undersöka hur detta pÄverkar klienternas möjligheter att förÀndra sina liv, identitetsskapande och sociala relationer. Vi genomförde enskilda intervjuer med tre personer som jobbar pÄ ett behandlingshem dÀr klienterna har fri tillgÄng till Internet och med en klient pÄ samma behandlingshem, samt gruppintervjuer med sammanlagt sju personer som hade varierande erfarenhet av behandlingshem.Resultatet visar en allmÀn negativ syn pÄ medierad social interaktion under behandlingstiden. Den största risken som lyfts fram under intervjuerna Àr att Internet försvÄrar för klienterna att bryta med missbruksvÀrlden. Kontakt med vÀnner och bekanta i missbruksvÀrlden kan leda till att klienten avbryter sin behandling.
Business- to businessrelationer i det förÀnderliga nÀtverkssamhÀllet : - En kvalitativ studie om hur business- to businessföretag kommunicerar & marknadsför sig pÄ Internet
We are living in network society, where information and communication together with the technical development stands in the centre. Characteristic for network society is quick changes, new meaning of time and space, convergence and new possibilities of communication. Network society contains new technical developments, several with thepurpose to improve the possibilities of communication between human beings, which in some ways creates new social demands and expectations. In this study, I focus on the Internet, which is an important channel for the information, communication and marketing in network society. As whole network society, the Internet is constantly developing.This study, implemented with qualitative interviews, has the purpose to give new, deep and interesting knowledge about business to business companies? communication and marketing on the Internet.
GymnasielÀrares uppfattningar om internet i klassrummet i ett digitalt mediesamhÀlle
Nordling, S. & Sersam, H. (2012). GymnasielÀrares uppfattningar om internet i klassrummet i ett digitalt mediesamhÀlle (Views on Internet in the Classroom by Secondary School Teachers in a Digital Media Society). LÀrarutbildning 90 hp, distans, Malmö högskola.
Syftet med följande arbete Àr att fÄ en bild av hur lÀrare idag kan uppfatta och resonera kring den allt mer pÄtagliga nÀrvaron av internet i klassrummen.
Vuxna barn pÄ Internet - Att anvÀnda webben i bearbetningen av barndomen
Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ om det Àr sÄ att vuxna, som haft en barndom prÀglad av en förÀlders missbruk eller psykiska sjukdom, har ett speciellt behov av att möta andra pÄ Internet som har en liknande uppvÀxt. Jag vill ta reda pÄ hur och med vad det hÀr mötet kan hjÀlpa de vuxna barnen och vilka fördelar respektive nackdelar de kan se med att det finns en mötesplats pÄ Internet som alternativ till andra mötesforum som t.ex. sjÀlvhjÀlpsgrupper inom ACoA (=Adult Children of Alkoholics/Vuxna barn till alkoholister och frÄn andra störda familjer) och liknande dÀr man till skillnad mot i kontakten pÄ ett forum pÄ Internet möts öga mot öga. Mina frÄgestÀllningar Àr:Hur upplever kvinnor som vuxit upp i en dysfunktionell familj att deras barndom har pÄverkat dem och deras förmÄga att samspela med andra mÀnniskor? Hur upplever kvinnor som vuxit upp i en dysfunktionell familj och som sedan tidigare Àr vana InternetanvÀndare att ett forum pÄ Internet kan vara till stöd i deras bearbetning av barndomen?Jag har för att fÄ svar pÄ mina frÄgor gjort Internetintervjuer med vuxna barn.
E-bokning av biljetter : En kvantitativ studie om mÀnniskors benÀgenhet att boka biljetter över Internet
Det övergripande syftet med uppsatsen Àr att med hjÀlp av en kvantitativ metodta reda pÄ vilka faktorer som pÄverkar konsumentens benÀgenhet att boka biljetter över Internet. Uppsatsen inriktar sig pÄ e-bokning av biljetter utifrÄn ett konsumentperspektiv. VÄr teoretiska bakgrund bestÄr av konsument-beteende online och mÀnniskors anvÀndning av tekniken. För att samla in statistiska data har vi anvÀnt oss av enkÀter som datainsamlingsteknik. VÄrt övergripande kunskapsintresse behandlar Internet som verktyg för konsumenters vardag.
InternetanvÀndning vid vÀgledning, ett led pÄ vÀgen?
Jag har i denna studie dels försökt belysa nÄgra ungdomars instÀllning till att anvÀnda sig av Internet för informationssökning och valstöd, vÀgledning via Internet, i syfte att sjÀlva ta mer aktiv del i sin valprocess inför gymnasievalet. Dels försöka belysa deras instÀllning till om Internet och valstöd kan vara ett komplement i vÀgledningen nÀr det gÀller valet till gymnasiet. Jag har ocksÄ försökt klarlÀgga vilken instÀllning som de utbildningsansvariga för studie- och yrkesvÀgledarutbildning i Sverige har till Internet och valstöd i vÀgledningssammanhang. I min studie har jag anvÀnt mig av relevant litteratur, kurslitteratur, litteratursökning vid VÀxjö universitetsbibliotek och Malmö högskolas bibliotek samt artikelsökning via Internet. Jag har besökt en gymnasieskola och intervjuat fyra ungdomar angÄende deras instÀllning till Internet och valstöd.
"Man mÄste gÄ pÄ magkÀnsla" : en kvalitativ studie om hur lÀrare och elever ser pÄ Internet i undervisningen och skolarbetet.
Syftet med denna kvalitativa studie Àr att undersöka vilken syn lÀrare och elever har pÄInternet som arbetsverktyg i undervisningen och skolarbetet. För att ta reda pÄ detta har vigenomfört kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielÀrare, varav tvÄ arbetar pÄ en kommunalskola och tvÄ arbetar pÄ ett friskolegymnasium. Dessutom har vi genomfört kvantitativaenkÀtundersökningar med 100 gymnasieelever, 50 pÄ vardera skola. VÄr undersökning visaratt lÀrarna och eleverna Àr positivt instÀllda till Internet i undervisningen, men den pÄvisarÀven att eleverna, sÀrskilt de pÄ friskolan, har en tendens att se Internet som sin enda kÀlla,vilket Àr nÄgot som bekymrar lÀrarna. De menar dÀrtill att kÀllkritik Àr nÄgot man som lÀraremÄste gÄ igenom kontinuerligt för att fÄ eleverna att förstÄ innebörden av det och hur viktigtdet Àr.
VarumÀrke.com ? en studie i att kommunicera sin varumÀrkesidentitet pÄ internet
Dagens samhÀlle har blivit alltmer komplext vilket lett till att företag mÄste söka nya tillvÀgagÄngssÀtt för att hÀvda sig i den alltmer rÄdande konkurrensen. Företag mÄste i och med globaliseringens framfart bli mer effektiva i sin marknadsföring och pÄ nÄgot vis skapa mervÀrde hos konsumenten för att urskilja sig gentemot sina konkurrenter. Uppsatsen VarumÀrke.com behandlar huruvida företag kan komma att förmedla mervÀrde via sin varumÀrkesidentitet med hjÀlp av internet som ett kommunikationsverktyg..
BankaffÀrer över Internet : Hur fungerar det?
I slutet av 1996 kunde man för första gĂ„ngen som privatperson i Sverige göra bankaffĂ€rer via Internet. Under 1997 har anvĂ€ndandet av dessa banktjĂ€nster ökat explosionsartat och Ă€ven intresset hos de som Ă€nnu inte har tjĂ€nsterna har ökat.Detta examensarbete, pĂ„ 20 poĂ€ng, undersöker frĂ„gestĂ€llningar som kan finnas angĂ„ende bankaffĂ€rer via Internet. De frĂ„gestĂ€llningar som besvaras i examensarbetet Ă€r bland annat: om det Ă€r sĂ€kert att göra bankaffĂ€rer via Internet, varför banker startat InternettjĂ€nster, vilken kategori av personer som utnyttjar dessa InternettjĂ€nster, vilka tjĂ€nster man kan utnyttja.DĂ„ bankaffĂ€rer via Internet Ă€r ett relativt nytt sĂ€tt att utföra sina bankaffĂ€rer pĂ„ har följande metoder anvĂ€nts för att besvara ovanstĂ„ende frĂ„gor: litteraturstudie (böcker och artiklar), Internet samt telefonintervjuer.Av de resultat som framkom under arbetets gĂ„ng kan följande summering angĂ„ende bankaffĂ€rer via Internet göras:Bankerna har startat dessa InternettjĂ€nster för att underlĂ€tta arbetet bĂ„de för kunderna och personalen.Den sĂ€kerhet som bankerna idag anvĂ€nder sig av kan anses vara tillrĂ€ckligt sĂ€ker för att man skall kunna göra sina bankaffĂ€rer via Internet utan att vara orolig för att ens pengar skall gĂ„ förlorade.Den vanligaste kunden som gör sina bankaffĂ€rer via Internet Ă€r en medelĂ„lders man med god ekonomi. Han utnyttjar framförallt tjĂ€nsterna kontroll av saldo, överföringar samt betalning av rĂ€kningar.Om man skall se till den historiska utvecklingen av de flesta tekniska hjĂ€lpmedel har det ofta resulterat i en minskning av arbetskraft. Ăn sĂ„ lĂ€nge har man dock inte kunnat se nĂ„gon personalminskning pĂ„ de banker som har InternettjĂ€nster utan snarare tvĂ€rtom..
Silversurfarna med hela vÀrlden i en lÄda AnvÀndarundervisning i internet för sju ÄlderspensionÀrer
Today, librarians tasks may sometimes take on an educational aspect, e.g. when designing educational courses. Our aim with this paper has been to extend our knowledge of peoples learning and learning processes in order to better adapt our educational courses for different user groups. We have investigated what eight senior citizens wanted to learn about the Internet, and followed seven of them during their course. We have examined how the group experienced a course about Internet use, and how they described their learning and learning processes.