Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Servicecenter - Sida 1 av 1

Utvärdering av måluppfyllelse för Polisen och SKL : en studie av upprättandet av ett gemensamt servicecenter för ekonomi- och personaladministration

Inom Polisen finns ett behov av att renodla verksamheten, då de med åren fått ökade administrativa kostnader. Ett projekt startades inom Polisen och Statens kriminaltekniska laboratorium, där all ekonomi- och personaladministration ute på myndigheterna samlades på ett och samma ställe i ett Servicecenter förlagt till Linköping. Syftet med studien är att utvärdera hur måluppfyllelsen för de mål som sattes upp för projektet upplevs. Studien är av kvalitativ karaktär, med en fallstudieliknande ansats, där 18 intervjuer genomfördes med de anställda på servicecentret, samt flertalet ur projektets styrgrupp.Resultatet av studien är att organisationen har kommit långt med måluppfyllelsen, men att man inte har nått riktigt ända fram då studien visar att åtta av elva mål är helt uppfyllda i nuläget. Tre mål är alltså ännu inte helt uppfyllda, vilket kan bero på att många av målen är otydliga, kan tolkas olika och inte är så väl förankrade hos de anställda.

Utveckling av en webbplats i PHP för bilverkstaden Braskens Bro Servicecenter

Jag har utvecklat en prototyp för en webbplats till Braskens Bro Servicecenter (BBS) ett mindre företag inombilverkstadsbranschen. BBS har under en längre tid haft planer på att starta en webbplats för att kunna marknadsföra sig ochförhoppningsvis kunna utöka sin kundkrets. Beslutet togs att inte bara göra en webbplats som fungerar som reklampelare utanäven försöka ge en utökad service för nya och befintliga kunder.Att utveckla en webbplats från grunden är ingen enkel uppgift. Det är många val som måste göras och många aspekter som skabeaktas. Denna rapport syftar till att ge läsaren en inblick i de beslut som togs vid utvecklingsarbetet, samt vilka problem dessabeslut var tänkta att lösa.

Utvärdering av MK F1500 testutrustning

SAAB Support and Services, som är Servicecenter för flygplanskomponenter, utför idag huvuddelar av sina mätningar manuellt, mätningar som ibland kan ta upp till fyra dagar. För att höja noggrannheten samt öka effektiviteten köpte de år 2007 in ett automatiskt testkoncept från MK Test systems.I examensarbetet har vi först undersökt den inköpta utrustningen.Sedan har vi tagit fram rutiner för kalibrering av utrustningen som klarar SAAB:s krav. Därefter har vi arbetat fram kravspecifikationer och instruktioner för hur utrustningen ska användas. Under arbetets gång har vi samlat in information för att kunna göra en utvärdering av hur lämplig utrustningen är att använda för att testa flygplanskomponenter.Arbetet resulterade huvudsakligen i tre st manualer som går igenom tre olika områden; kalibrering, kablagetest och ett standardtest för t.ex.paneler och styrboxar..

Va?gen till ett va?rdeskapande HR : En kvalitativ studie av personalarbete i en offentlig organisation

The field of work and employment is constantly undergoing changes. In order to help organizations to adjust to new conditions, different models for organizing have been developed. Many of these models are spread worldwide, due to the need for organizations to meet demands of flexibility and efficiency. In this study, a small number of models, which contains solutions of how to organize work in Human Resources, have been selected. The author and scientist Dave Ulrich, who has had a large influence on the development of the work in Human Resources, originally founded these models.The aim of this study was to examine how these models were functioning, in reference to the different departments of Human Resources labor within the township of Uppsala.

Införandet av en databas i offertarbetet och dess effekter

Examensarbetet är utfört på Volvo Aero Corporation i Trollhättan, på divisionen Engine Services avdelning Affär, Teknik och Kundstöd. Enginge Services är ett av världens största underhålls- och Servicecenter för flygmotorer och gasturbiner. De underhåll som utförs innefattar olika nivåer av service, allt från lättare detaljreparationer till kompletta motoröversyner. När offerter ska tas fram i samband med nya underhållskontrakt saknas idag ett verktyg för att analysera data från tidigare utförda arbeten och det upplevs som ett problem. Syftet med examensarbetet är att bygga en databas som ska användas i offertarbetet samt att studera vilken nytta databasen kan medföra.

Förändring inom Polisen ? : en fallstudie ur ett medarbetarperspektiv

Background: The Swedish Police authorities have accomplished several changes the last years. We have studied one of these changes, the co-ordination of two supporting functions, economy and staffadministration at the Police authorities in Östergötland, Jönköping, Södermanland and SKL (Swedish crime technical laboratory). The initiative to this change was taken in 2002 and in 2003 a decision was made to create a joint Servicecenter.Purpose: The purpose of this rapport is, in a collaborator perspective, to study the employees´ experiences of the change process.Method: The empirical material was collected throw interviews with the employees who have taken part in the change process. Even the leader of the project has been interviewed.Results: We have distinguished five central aspects in the change process. These are information/communication and understanding, the project leader, teamwork, timeaspect/reflexion and the leadership.

Chefen - generalist, administratör och ledare? : En kvalitativ studie rörande chefers upplevelse av arbetssituationen relaterat till stödet från HR-funktionen på Trafikverket.

Arbetslivet förändras och detta leder till förändringar av organisering och struktur inom organisationer. För att möta behov av flexibilitet, effektivitet och konkurrenskraft har nya sätt att organisera resulterat i nya ramar och strukturer för arbete med personalfrågor.  Dessa nya sätt att organisera har lett fram till nya roller och ansvarsfördelningar.I denna studie var syftet att skapa förståelse för hur HR- funktionens utformning påverkar chefers arbetssituation. Studien undersökte chefers upplevelser av HR-stödet i relation till arbetssituationen inom en organisation där HR-stödet bygger på ett service center, en expertenhet och HR business partners ute i verksamheten. Uppsatsen bygger på tio kvalitativa intervjuer med HR-medarbetare och chefer på Trafikverket.Studien visar att cheferna upplever ett tillfredställande HR-stöd från expertenheten och HR business partners. Samordningsproblem inom HR-funktionen ger dock effekter för både chefer och HR-medarbetare inom organisationen.

En kvalitativ intervjubaserad studie av Karolinska universitetssjukhusets servicecenter

Denna rapport tar upp underso?kningen av effektivisering av materialpa?fyllnad som utfo?rts pa? fo?retaget Alfa Laval Lund AB i Ronneby. Underso?kningen har involverat fo?rba?ttringsa?tga?rder fo?r emballagematerialets flo?de. Hur detta material kan hanteras med ra?tt material, i ra?tt tid och ra?tt kvantitet pa? ett tidseffektivt sa?tt utgo?r fra?gesta?llningen fo?r denna underso?kning.