Sök:

Sökresultat:

3131 Uppsatser om Service - Sida 61 av 209

Terminalisering hos JM AB

During the last decade, the construction industry has focused on improving and optimising its production process. The construction industry is now facing larger changes regarding efficiency in their supply chain for the next decade. Many companies are now trying to optimise its supply chain together with its supplier. JM AB, which is one of the biggest construction companies in Sweden, is looking at different options to improve its own logistics together with their suppliers. One option is to use a terminal between JM and the suppliers to solve problems such as quality, custom Service and inventory for the in production.

?Jag är journalist? En kvalitativ undersökning om journalistens yrkesidentitet och om hur den omförhandlas vid en PR-kupp.

Denna studie har visat att journalister har en stark yrkesidentitet som är nära sammankopplad med idealen. De har påpekat vikten av ideal som berättande av komplicerade skeenden och granskning, och även problematiserat dem. Respondenterna tenderar även att knyta samman kring idealen vid påfrestningar från PR-kupper. Realtionen mellan journalister och PR-aktörer är komplicerad, vilket även kan utläsas i denna uppsats genom de åsikter journalisterna uttrycker om fenomenet PR-kupp. Respondenterna med flera yrkesverksamma år beskrev sig som trygga i sin situation även om PR-kuppen ifrågasätter en del av idealen medan de med färre år beskrev en större osäkerhet och rent av en rädsla för att misslyckas genom att ha publicerat en osanning.

Transportparametrar : ?En studie om vilka faktorer som är avgörande för detaljhandelsföretag när de väljer transportleverantör?.

Inledning: Företag lägger allt större fokus på deras logistikflöden. Anledningen till detta är att en effektiv logistikkedja kan skapa konkurrensfördelar. Detaljhandeln är en bransch som vuxit de senaste åren. Parallellt med att både utbudet av fysiska och E-handelsbutiker tilltagit har även konkurrensen ökat. Många detaljhandelsföretag har därför valt att outsourca delar eller hela sin logistikkedja, för att på så sätt kunna fokusera på kärnverksamhet.

ATT VÄLJA, VÄLJA OM OCH VÄLJA RÄTT: En kvalitativ studie av vad det är som styr kommuners utformning av öppenvårdsinsatser för ungdomar

The aim with this study was to examine what it is that govern the way that municipalities develop the non-institutional care for youth. An extensive development of non-institutional care for children is a visible trend in municipal social Service and probable reasons for this development are, among other things, research that show inadequate results of the institution care and economy. Our main questions at issue were how the municipalities argue the priorities that have been done within their youth care Services with regard to the non-institutional care and how they reason considering this? Furthermore we asked why the municipalities have chosen to develop their non-institutional care for youth the way they have and on what grounds they make their choices? This study consists of eight qualitative interviews with politicians and employees in four different municipals along with analysis of relevant documents. We have found that what governs the way that municipalities develop the non-institutional care for youth has to do with that the municipalities found it vital to find alternative solutions to the expensive and ineffective institutional care, that they comprehend that the quality of non-institutional care are higher then of the institutional care and that the non- institutional care is seen as more effective with regards to economic results and achieved treatment results.

Digital service erbjuden till användare med funktionsnedsättning på Armeniens national bibliotek: utmaningar och åtgärder.

The purpose of the present qualitative study is to create knowledge about librarydigital Services and their marketing to patrons with disabilities in Armenia, on theexample of the National Library of Armenia, as well as, to discover opinions of theNLA librarians and patrons with disabilities about the importance of library digitalServices to people with disabilities. Literature review and qualitative interviewing has been employed as methods to collect the empirical data. The results have been analyzed and discussed based on the library-marketing model of marketing research, marketing segmentation, marketing mix strategy and marketing evaluation suggested by Koontz & Gubbin (2010). It has been concluded, that 1) e-accessibility issomething new at the NLA and the NLA does not provide equally available knowledge, resources, Services, facilities to patrons with disabilities, because of the following main challenges: lack of continuous funding and support from the state, lack of appropriate facilities and technologies, lack of qualified staff, and historicallyinherited library infrastructure impediments; 2) no library Service marketing is conducted to patrons with disabilities at the NLA; 3) the opinions are that provisionwith such Services is very important to people with disabilities, since they allow those people to gain access and use information in formats adopted to their various needs, and, of course, they become integrated into the modern society. The important role of a library as a non-discriminator and copyright protector in a developing country when delivering digital library Services to patrons with disabilities has also been discovered..

Recept för tydliga koncept? - En studie gällande sårbarhet i tydliga koncept -

Teorier inom företagsekonomi tillika Service management, talar för hur verksamheter med ett tydligt koncept kan detaljstyra och därmed säkerställa sin kvalitet. Detta kan, enligt befintliga teorier, göras då ledning, personal och gäster inom det tydliga konceptet ses som homogena grupper vars beteenden och reaktioner kan förutspås. Den befintliga Service management litteraturen som hävdar detta utgår ifrån ett realistiskt perspektiv och menar att det finns en enighet mellan dessa tre parter. Utifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv menar vi att det är mer komplext än så. Komplexiteten mellan dessa parter illustrerar vi i en modell som vi gett namnet ?Gapets triad?.

Missbrukares rätt till ekonomiskt bistånd : En rättssociologisk studie

The purpose of this study was to examine how the needs of social assistance for people with substance abuse are assessed in accordance to The Swedish Social Services Act 4th chapter 1§. The purpose was also to examine how substance abuse is assessed as a social problem by social workers, how the municipal guidelines concerning social assistance for substance abuser were constructed in relation to the Social Service Act and finally how social workers made their assessments of the need of social assistance to people with substance abuse in relation to the legislation. The sample was made among the municipalities in the county of Stockholm. Municipal guidelines were studied in 18 municipalities by content analysis. A sample of 11 social workers was chosen from 5 municipalities.

Evaluating a corporate strategy : a case study of Länsförsäkringar

The Swedish agricultural sector is currently undergoing a substantial structural change. The number of farm enterprises is continuously decreasing and the average farm size is increasing. In combination with increasing number of competitors in the insurance market, the competitive rivalry within this market has increased significantly. With this knowledge in mind, Länsförsäkringar Uppsala initiated this study, which aims to provide an understanding of customer?s view on customer value, related to agricultural insurance and financing.

Analys av en meddelandetjänst vid krissituationer baserat på CBS-tekniken(Cell Broadcast Service)

Uppdragsgivare för detta examensarbete är Länsstyrelsen Dalarna. Målet är att undersöka hur lämplig tekniken med CBS (Cell Broadcast Service) baserade textmeddelande är vid viktigt meddelande till allmänheten (VMA-larm). En tjänst som utnyttjar CBS-tekniken kan rädda liv om allmänheten i ett tidigt skede får reda på vad som hänt och vart de ska bege sig.Rapporten visar på hur man kan använda SMS då en krissituation uppstår. Med hjälp av CBS-tekniken skickas meddelandet till specifikt valda basstationer och alla mobiltelefoner som är uppkopplade mot den. Det positiva är att bara de som behöver få veta vad som hänt får meddelandet.Enligt specifikationerna (ETSI) på GSM och 3G-näten i Sverige finns det stöd för utskick av CBS-meddelanden inbyggt i de befintliga näten.

Kvinnor på chefspositioner - En analys av det låga antalet kvinnliga chefer

Problem och syfte: Kvinnor är starkt underrepresenterade på ledande befattningar i organisationer samtidigt som Serviceyrken med föga möjligheter att avancera domineras av kvinnor. Samhället har visserligen gått framåt och förändringar har skett för kvinnor på olika sätt men de föråldrade strukturerna vad gäller chefskap fortlever, något som exempelvis kan urskiljas i könsfördelningen på chefspositioner. Vårt syfte är att beskriva och analysera förklaringar till den låga andelen kvinnliga samt vad detta innebär. För detta ändamål har vi valt att titta närmare på områdena ledarskap, genus, Service och mångfald. Frågeställning: Varför finns det så få kvinnliga chefer? Metod: Teorier och information relevant för vår frågeställning har samlats in från böcker och artiklar.

Entreprenören i servicebranschen

Sammanfattning (for english: scroll down) Titel: Entreprenören i Servicebranschen Seminariedatum: 2007-05-31, 2007-06-01 Kurs: SMT302 Kandidatuppsats 10p Författare: Jimmy Heijel, Lars Jacobsson, Fredrik Svensson Handledare: Elin Bommenel, Carl R. Hellberg Nyckelord: Entreprenören, Serviceentreprenören, Servicebranschen, Service management, kontrollens lokalisering, innovationsförmåga, riskhantering, prestationsbehov och intuition. Syfte: Att med utgångspunkt i entreprenörers vedertagna egenskaper identifiera beskriva och analysera egenskaper som särskiljer entreprenörer i Serviceverksamheter. Metod: Arbetet genom uppsatsen har följt ett kvalitativt angreppssätt där en deduktiv ansats använts. Två intervjuer har gjorts med entreprenörer verksamma i näringslivet.

Viskningar och rop på hjälp! : En kvantitativ studie över profileringen av Scandic Plazas hotellrestaurang

Scandic Hotels AB driver två hotell i Umeå, Scandic Umeå Syd samt Scandic Plaza Umeå. Det förstnämnda är beläget på Teg ca 15 minuters promenad från centrum, medan det andra ligger mitt i centrum. Fram till för ungefär tre år sedan hette restaurangen på Scandic Plaza Umeå Viskningar & Rop, något som varit restaurangens namn sedan hotellet byggdes. Därefter valde de att byta namn till Brasseri Plaza. De tre efterföljande åren har Scandic Plaza Umeås hotellrestaurang sett en nedåtgående trend på deras försäljning.

KUNDRELATIONER : - En fallstudie på Nyby Torshälla Ridklubb

Abstract ? ?Customer relationships ? A case study on Nyby Torshälla Riding Club?Date: December 20th 2011Level: Bachelor thesis, 15 ECTSInstitution: School of Sustainable development of society and technology, Mälardalen UniversityAuthors: Linn Ericsson, Elenor Flodin, Emma Jakobsson22nd June 1987 24th April 1987 24th May 1989Title: Customer relationships ? A case study about Nyby Torshälla Riding ClubTutor: Daniel TolstoyKeywords: Relationship marketing, customer relationships, customer loyalty.Purpose: The purpose of this thesis is to analyze how Nyby Torshälla Riding Club maintains their customer relationships. This is to get a deeper insight into how small Service companies, in a business to consumer market on a local basis, strategically can work with their customer care.Method: The study was qualitative in its nature and was based on an inductive approach. The primary data has been collected through personal interviews and since the respondents were selected strategically, this means that a non-probability sampling was used. The secondary data that has been used for this thesis was based largely on literature, articles and the Nyby Torshälla Riding Club website.Conclusion: This study indicates how small size Service companies can benefit from nurturing their customer relationships.

Key Performance Indicators inom en industriell inköpsorganisation

Världen befinner sig i en ekonomisk kris och många företag jobbar dagligen med effektivisering. Det finns många företag som oroar sig över framtiden och alla måste se över sina kostnader så man klarar sig även om en rådande lågkonjunktur råder. Ett sätt att förbättra effektivisering är att förnya inköpsavdelningen, att göra bättre inköp helt enkelt. Examensarbetet har utförts på LKAB som jobbar med ett effektivitetsprojekt som heter LKAB 370. Det innebär att man ska effektivisera företaget på så många sätt som möjligt Målet med LKAB 370 är att uppnå ett nytt kostnadsmål på 370 kr/ton järnmalm.

Ekologisk aspekt som mervärde : En studie om långsiktig överlevnad för ekologiskt nischade livsmedelsföretag

Background: With the increased globalization food prices went down for a while, only to skyrocket to new levels. Prices of organic food, which already were more expensive than conventional, are now even more expensive. The current financial crisis results in reduced consumption which creates a threat to the smaller grocery stores. Globalization and the increased competition have had a negative impact on the environment but at the same time the desire to solve these issues has increased appreciably. The environmental aspect has been given higher priority by the individual, which led to a wider range of organic products and dramatically increased the number of stores selling organic products, leading to a greater competition among the stores selling organic food.  Problem definition: What factors are important for organic retail business long term survival?Purpose: Trough case studies analyze and evaluate the organic niche retail companies? strategies of marketing.Methods: This study is based on both qualitative and quantitative research methods.

<- Föregående sida 61 Nästa sida ->