Sök:

Sökresultat:

3286 Uppsatser om Service harm - Sida 51 av 220

Är cannabis ett samhälleligt problem? : Det politiska perspektivet av legaliseringsdebatten.

Det pågår en debatt runtom i världen om legalisering av cannabis. Syftet med denna uppsats är att spegla det politiska perspektivet i dagens narkotikapolitiska debatt, för att se vilka tankar de svenska politiska partierna har om cannabis som samhälleligt problem och drogens legalisering. Uppsatsen syftar även till att beskriva legaliseringsdebatten i förhållande till de samhälleliga skadeverkningarna av cannabisanvändning. För att kunna besvara studiens frågeställningar genomfördes kvalitativa strukturerade intervjuer med representanter från sju svenska politiska partier. Den teoretiska ramen för uppsatsen består i huvudsak av teorin om makt och motmakt och resonemang om prohibition och harm reduction.

Kvinnors kroppsuppfattning i samband med bröstcancerbehandling : En litteraturstudie

Background                      There are different types of treatments for breast cancer, and these may be of surgical and non-surgical art. These treatments produce different side effects that can cause both physical and mental harm to the woman. The breast cancer can change the women's body image and relationships to their families. The women manage their lives in different ways depending on which culture they belong to. Aim                                    The aim of the study was to elucidate women?s experience of her body and the altered body in relation to breast cancer treatment.Method                              The method used was a literature review based on scientifically articles to overview the field of breast cancer.

Osynliga nyhetsoffer eller som du och jag : Framställningen av personer med funktionsnedsättning i Rapport och TV4 Nyheterna

In this study we examine to what extent people with disability participate in television news and how they are represented. We chose to examine one broadcast per day of SVT Public Service news program Rapport and commercial channel TV4 Nyheterna (TV4 News) during one month using quantitative content analysis and qualitative discourse analysis.We found that people with disability are underrepresented in television news. In Rapport only 1,9 percent of the total broadcasting time contained people with disability and in TV4 Nyheterna 3 percent of the total broadcasting time contained people with disability. In the news people with disability were often represented as stereotypes, most commonly as victims. The focus was often on the medical aspect of the disability and on the problems that people with disability had.

Att designa mjukvara för framtiden : Praktikfallet ABC

Att designa en generell och utbyggbar mjukvara är inte enkelt, då det krävs en bred kompetens inom många olika områden. Vi belyser i detta arbete en del av problematiken kring design. Utgångspunkten är ett praktikfall vars målmiljö rör processer och integrationer. Huvudfokus ligger på designmönster, men även en bredare genomgång av ämnen så som utvecklingsmetodik, Service Oriented Architecture (SOA), Web Services (WS) och utvecklingsmiljöer presenteras. Arbetet bedrivs i enlighet med riktlinjer från Rational Unified Process (RUP) och slutprodukten är en checklista på tre punkter.

Hur upprätthåller man en god service på ett hotell? Skiljer sig ledningens uppfattningar från personalens?

Att besöka hotell är ofta mycket trevligt. Om ett hotellbesök upplevs som trevligt eller inte beror till stor del på hur väl ledarna på hotellet lyckas att motivera personalen och i sin tur hur väl personalen bemöter gästen. Syftet med denna uppsats är att se hur man på Scandic Hotell arbetar för att upprätthålla en god service och se om ledare och personal har olika syn på ämnet. Jag har intervjuat tre stycken personer på tre olika nivåer. Undersökningsmetoden som jag använt mig av är kvalitativ metod, syftet med detta är att skapa en djupare förståelse för det jag studerar. Resultatet blev inte vad jag hade förväntat mig. Jag hade väntat mig mycket olikheter i deras syn. De personer som jag intervjuade hade väldigt lika syn. För att upprätthålla en genomgripande god servicekvalitet är det viktigt att ledarna lyckas skapa goda relationer till personalen dels genom kommunikation och dels genom att själva uppträda som goda rollmodeller. Alla respondenterna är överens om att rätt attityd, normer och värderingar måste delas av alla på hotellet för att servicekvaliteten ska vara god..

Mångfaldsproblematiken ? Från teori till praktik. En fallstudie från Nyhetsenheten på Sveriges Television i Stockholm.

Syftet är att undersöka mångfaldsproblematiken i ett public service företag genom att undersöka och utvärdera hur enheten NoS tar tillvara på sin mångfaldskompetens, det vill säga den djupa mångfalden. Vi har använt oss av en kvalitativ ansats, där vi har utgått från en fallundersökning på Nyhetsenheten (NoS) på Sveriges Television (SVT) i Stockholm, där vi använt oss av semistrukturerade intervjuer. Vi har utgått från traditionella mångfaldsteorier och använt oss av Cox´s förändrings modell med hjälp av ett intersektionellt perspektiv. Vår undersökning bygger på 14 intervjuer som vi har genomfört på NoS. Respondenterna består av redaktörer och mångfaldsanställda, samt sekundärdata som består av material från SVT.

Operationssjuksköterskors erfarenheter av avvikelserapportering

Bakgrund: Varje år drabbas nästan var tionde patient av skador under vårdtiden, skador som hade kunnat undvikas. Detta leder till ett onödigt lidande för dessa patienter och deras närstående. Vårdskadorna beräknas enligt Socialstyrelsen (2008) kosta samhället sex miljarder kronor per år. Operationssjuksköterskor liksom all vårdpersonal har skyldighet att avvikelserapportera händelser som kunnat leda till eller lett till vårdskada. Syftet med att rapportera avvikelser är att dra lärdom och att med riskförebyggande insatser förhindra att händelserna uppstår igen.

Omvårdnad för personer med självskadebeteende ? En studie om utvecklingsbehov

INTRODUCTION: Research from both nurse and patient perspective highlights shortcomings in psychiatric inpatient care for people with Non-Suicidal Self-Injury (NSSI). Nursing for people with NSSI, a subject in need for further knowledge, is in this study examined through a theoretical framework based on Person-Centered Nursing and Patientology AIM: Based on people's own experiences of being cared for NSSI in psychiatric inpatient care, the aim is to elucidate development opportunities for the nursing care of this group of patients.METHOD: Seven informants, all women aged 25-31, were interviewed about their experiences of nursing in psychiatric inpatient care. The transcribed text was analyzed and categorized according to an existential hermeneutic research approach.RESULTS: The categorization of the interviews resulted in seven areas of nursing in need of development. Knowledge, Environment, Information, Routines, Involvement, Communication and The nurse?s actions.CONCLUSION: Development of nursing is prevented since NSSI is stigmatized within psychiatric inpatient care.

Är fika på jobbet nyckeln till god service? : En kvalitativ studie om servicekulturer i relation till belöningssystem inom försäkringsbranschen.

A?r fika pa? jobbet nyckeln till god service? Denna fra?ga sta?llde vi oss och valde att titta na?rmare pa? hur servicekultur och belo?ningssystem ho?r ihop. Servicekultur har visat sig vara ett la?ngsiktigt konkurrensmedel bland ba?de produkt- och tja?nstefo?retag, och belo?ningar har visat sig kunna motarbeta en servicekultur om de anva?nds pa? fel sa?tt.Vi har valt att utfo?ra en fallstudie pa? tva? fo?rsa?kringsbolags lokala kontor i Umea?. Detta eftersom det ena fo?retaget anva?nder sig av individuell prestationsbaserad belo?ning vil- ket enligt servicekulturlitteraturen kan motarbeta en servicekultur, samt att det andra fo?retaget inte uttalat anva?nder sig av belo?ning, men har ett mer gemensamt bonussy- stem, vilket enligt servicekulturlitteraturen kan gynna en servicekultur.

Anställdas förvärv av värdepapper : Beskattningstidpunkten när förvärvet är förenat med förfoganderättsinskränkningar

It has become increasingly simple for companies to offer its employees shares in the form of incentive or option plans to acquire.  Companies motivate incentive plans with employee buy-outs that it will lead to higher involvement of work. The offers are often associated with disposal restrictions to the employee such as not immediately dispose of shares or that the employees will have to remain of employment within a certain timeframe. The problems with disposal restrictions are that it makes it difficult to determine the point of taxation.When shares deemed acquired at the time of share subscription the benefit will be taxable as income from service and the increase in value income from capital. When shares are deemed to be acquired only after cessation of disposal restrictions this will result in that the benefit is taxed only once.After the Supreme Administrative Court rulings in 3167-09 and 3168-09, it is now obvious that the acquisition is deemed to occur at the time of acquisition. The problem is not yet solved because the constant development of the security market needs to be considered.

Har ni någon bra bok?: Om biblioteksanställdas användning av readers advisory verktyg

Studies have shown that library employees often choose not to use readers? advisory tools but to instead rely entirely on their own experience, often doing the library user a disservice. However, very few have looked at why this is so. This thesis looks at to what extent thirty individual employees in thirty Swedish public libraries use readers advisory tools when helping a patron find a good book, with the major focus on what motivates them to use these tools and why some choose not to use them. It was found that readers? advisory tools where not used with any consistency and that many things influence the library employees? use of these tools.

Mjuk, omsorgsfull och sexualförbrytare : - En studie om kvinnor dömda för sexualbrott

AbstractThere is a general perception that women are victims and men are the perpetrators of sexual offense. Female perpetrators of sexual crimes have been neglected in the research literature, because female sex offenders do not live up to preconceptions of female as motherly and caring. Females tend to be responsible for a very small portion of all crimes and are estimated to account for 1-2% of all sexual offenses. Theories use to discuss female sex offending include neutralization of behavior, mental health and feminist theory. The aim of the present study was to describe female sex offenders and examine the relationship between the perpetrator and the victim by analyzing court judgments.

Faktorer som påverkar vårdpersonalens attityder gentemot patienter med självskadebeteende

Bakgrund: Självskadebeteendet betraktas som ett folkhälsoproblem vilket har uppmärksammats mer på senare tid. Vårdpersonal möter denna patientgrupp inom olika vårdenheter då patienter med självskadebeteende kommer in på akutmottagningar för skador de vållat själv. Syftet var att beskriva faktorer som påverkar vårdpersonalens attityder gentemot patienter med självskadebeteende. Metod: Studien gjordes som en litteraturstudie där datainsamling genomfördes i databaserna Cinahl och PsycINFO. En granskning gjordes av sju artiklar som svarade på studiens syfte.

Skapa och leverera kundvärde i ett teknikkonsultföretag /

The increased specialisation and complexity in products and services has created the need for Swedish companies to focus more on their core businesses. This has resulted in them opting to buy services and products that lie outside of their core business from consultancy businesses or other types of suppliers. When companies describe their offers in internal and external marketing it is done often in terms of company or service attributes that are not based on customer value or offered value for the customer. The reason for this is that companies have not adapted their services to the different needs of their customers. As a result of this, they run the risk of offering the same services as their competitors and communicate values that the customers either do not understand or experience as value adding. By using the theory on the data collection from the case company we have an understanding and shown how the customer values can be developed from a service company?s internal and external prerequisites and competitive advantages.

SMS-Lån : En kvalitativ studie av lånemarknaden

In this essay, we examine the new form of loan which is called ?SMS-loans? which is in understanding terms ? ?text message loans?. This was established in Sweden in 2006. Income-loans are fast loans taken during a short period, usually up to 30 days. Costs which are additional to the loan are interest and fees.

<- Föregående sida 51 Nästa sida ->