Sök:

Sökresultat:

329 Uppsatser om Segment - Sida 2 av 22

Miljöutredning vid FORIA AB : En nulägesanalys av miljöaspekter från transporter

An environmental review has been carried out at FORIA AB, a transportation- and machine service company, to analyze the company?s environmental aspects from the transportation Segment. This report describes the essential background and the methods of identifying and evaluate the environmental aspects. It also describes how the work with the environmental aspects often vary between different actors. The design of the ISO 14001 is intentionally broad in order to apply on all sorts of activities and organizations.

Litteraturstudie om hur rosacea påverkar ögats främre segment

Bakgrund: Rosacea är en hudsjukdom som drabbar de centrala delarna av ansiktet. Den drabbade ses ofta med akneliknande utslag på panna, näsa, kinder och på hakan. Studier har även visat att rosacea har en inflammatorisk påverkan på ögonen.Syfte: Syftet med arbetet var att kartlägga vilken kunskap som finns om hur rosacea påverkar ögats främre Segment. Syftet var också att ta reda på vad vi som optiker bör vara uppmärksamma på när vi möter sjukdomen i vårt yrkesutövande.Metod: Efter litteratursökning selekterades och analyserades sex artiklar med gemensamt syfte att undersöka förekomsten av okulära problem hos personer diagnostiserade med rosacea. I studierna användes också tester som optiker kan utföra i det dagliga arbetet.Resultat: Resultatet efter granskandet av originalartiklarna visade att okulära symtom och fynd förekommer hos personer med rosacea.

Energi- och bullerlösningar för fastigheter i tågtrafiken

An environmental review has been carried out at FORIA AB, a transportation- and machine service company, to analyze the company?s environmental aspects from the transportation Segment. This report describes the essential background and the methods of identifying and evaluate the environmental aspects. It also describes how the work with the environmental aspects often vary between different actors. The design of the ISO 14001 is intentionally broad in order to apply on all sorts of activities and organizations.

Förändring i muskelaktivering hos pectoralis major segment vid utförandet av bänkpress i olika vinklar

Syftet med denna studie är att undersöka hur muskelaktiveringen och kraftutvecklingen förändras vid utförandet av dynamisk bänkpress i tre olika vinklar; 0°, -15° och +30°. Tio män med mer än sex månaders erfarenhet av bänkpress genomgick förtester där 8RM för de tre bänkvinklarna togs fram samt labbtester där muskelaktiveringen i m. pectoralis major och m. anterior deltoideus uppmättes med hjälp av EMG. Ett elektrodpar placerades på samtliga av m.

IFRS 8 - Förändring i segmentrapportering

Bakgrund och problem: IFRS 8, rörelseSegment, är ett resultat av det samarbetsprojekt som pågår mellan de två dominerande normsättarna på redovisningsområdet, International Accounting Standards Board (IASB) och Financial Accounting Standards Board (FASB). IASB offentliggjorde i november år 2006 IFRS 8 som ersatte IAS 14, Segmentrapportering, för räkenskapsår från och med 1 januari år 2009. IFRS 8, har till skillnad från IAS 14 ledningsperspektiv på sin Segmentrapportering i de finansiella rapporterna, vilket kan bidra till lägre jämförbarhet mellan företagen och högre relevans.Syfte: Syftet med studien är att identifiera skillnaderna mellan IAS 14 och IFRS 8 vad gäller antalet Segment, mellan årsredovisningen för år 2008 och första kvartalsrapporten för år 2009. Syftet mer konkret, är att undersöka om företagen i studien har förändrat antalet Segment samt om det påverkat jämförbarheten.Metod: Urvalet för studien är de 255 företag som var listade Stockholmsbörsens listor Large Cap, Mid Cap och Small Cap den 9e november 2009. Studiens är en jämförelse på företagens förändring i antal rapporterade Segment mellan årsredovisningen år 2008 och första kvartalsrapporten för år 2009.Resultat och slutsatser: Författarna kan inte statistiskt säkerhetsställa att en förändring skett i antalet Segment.

En ny generation livsnjutare -En studie om hur inredningsbranschen kommunicerar till rekordgenerationen

Syftet med denna studie var att undersöka hur inredningsbranschen, genom IKEA som fallföretag, skulle kunna utveckla sin kommunikation för att ta till vara den potential och köpkraft som tros finnas inom rekordgenerationen. Rekordgenerationen är ett Segment som har tid och pengar. Inredning är i sin tur produkter, för rekordgenerationen, som konsumeras i syfte att påvisa en identitet som är en del i den moderna och materiella utvecklingen. Vår undersökning visar att IKEA missar ett stort och köpkraftigt Segment och en av anledningarna är bristande kommunikation. Genom att använda sig av marknads-kommunikation som vänder sig till rekordgenerationen och matchar deras preferenser kommer företaget att kunna ta tillvara den potential som Segmentet besitter..

Vilka mål och behov har olika typer av skogsägare kring sitt skogsägande? :

The NIPF (Non Industrial Private Forest) owners in Sweden have very differentiated goals and needs with their forest. They have different backgrounds and some of them live at their forest estate while other live in an urban environment, and some are economically dependent on their forest estate while others are not. The heterogeneity among these forest owners creates problems for market actors that want to aim marketing messages to catch their interest. This is the problem background to the task that was provided to us as an investigative masters thesis for us. Their request was a plan for ensuring a successful marketing towards different Segments of the NIPF owners. We commenced with a literature study based on market information and previously carried out similar investigations. We summarized the most important market information from the literature and created some hypotheses regarding goals and needs of the NIPF owners.

IFRS 8 - En studie om hur identifieringen av segment har ändrats i och med införandet av den nya standarden

Bakgrund&ProblemFrån1januari2009skaföretagsomredovisarienlighetmedIFRSföljaIFRS8vidredovisningavrörelseSegment.InförandetavIFRS8haripraktikenmedförtfleraförändringar.Dennyastandardentarsinutgångspunktiledningensperspektivdåinformationensompresenterasidefinansiellarapporternaskastämmaöverrensmeddeninternarapporteringenochvadsomföljsuppavdenhögsteverkställandebeslutsfattaren.IföregångarentillIFRS8,IAS14,utgickföretageniställetfrånriskerochmöjlighetervididentifieringenavSegmenten.ÄvendåutgångspunktenharändratsförhurettföretagenligtIFRS8,jämförtmedIAS14,skaidentifieraSegmentharstudieravdelårsrapporterintefunnitnågrastörreförändringarefterinförandetavstandarden.Problemformuleringförstudienlyder:HarinförandetavIFRS8letttillnågonförändringvadgällervilkaSegmentsomidentifieratsochrapporteratsavföretagen?SyfteSyftetmeduppsatsenärattgenomenstudieavsamtliganoteradebolagpåStockholmsbörsenundersökaochbeskrivahuruvidaförändringarskettiochmedinförandetavIFRS8vadgälleridentifieringenochrapporteringenavSegment.StudienämnarundersökadelsifalldetredovisaderörelseSegmentetienlighetmedIFRS8i2009årsredovisningärsammasomdetidentifieraderedovisadeprimäraSegmentetienlighetmedIAS14i2008årsredovisning,samtifallnågonytterligareförändringskettvadgällerindelningenavderedovisaderörelseSegmenten.MetodEnkvantitativundersökningavsamtliganoteradebolagpåStockholmsbörsen.Resultat&SlutsatsEfterengenomgångav215årsredovisningarharslutsatsenkunnatdrasatt41företagharändratsinSegmentsidentifiering.TrotsattstudienvisarpåattinförandetavIFRS8inneburitenförändringförenfemtedelavdeundersöktaföretagen,vadgälleridentifieringenavSegment,kandetändockintedrasnågonslutsatsattengenerellförändringskett..

Livsstilssegmentering och dess undersökningsmetoder

Uppsatsen behandlar metoder för livsstilsSegmentering. Uppsatsens syfte är att inventera och klarlägga ett urval av de kommersiella undersökningsinstitutens metoder gällande livsstilsSegmentering. Dessa har sedan jämförts för att belysa skillnader metoderna emellan. Syftet var även att uppmärksamma problem som kan uppstå mellan institut, köpare och användare i samband med köp och användning av livsstilsundersökningar. Vi har observerat att två olika grupper av livsstilsundersökningar förekommer.

Attityder hos råvaruleverantörer till ett sågverksföretag : en fallundersökning av leverantörer till J.G. Anderssons Söner AB i Kronobergs län

It has been even more important in the forest sector in recent years to look at the whole chain from suppliers to end users, to improve operations and improve performance and the profits of the company. The research and development have been concentrated on the buyer?s market and product development, probably because this research has capability to give an increased cash flow. But to obtain stability and continuity in the production and selling units, the suppliers should also be investigated. The aim of this thesis is to study a one company's existing suppliers of roundwood and investigate the differences and attitudes they have about the company offerings.

Matchningen Miljöteknik - Venture Capital på den svenska marknaden

Uppsatsen behandlar miljöteknikbranschen och venture capital branschen. Vi undersöker vilka investeringsvariabler venture capital investerare intresserar sig för och hur de prioriteras vid investeringsbeslut. Resultaten används för att undersöka hur väl miljöteknikbolagen på den svenska marknaden motsvarar investeringskriterierna. Undersökningen har genomförts kvantitativt genom att enkäter har riktats till 83 venture capital bolag på den svenska marknaden och till 200 miljöteknikbolag. Frågorna har vi ställt i matchande par till respektive bransch för att tydliggöra skillnader och likheter och utan respondenternas vetskap om syftet att matcha branscherna för att undvika vinklade svar.

Partipolitisk segmentering: vem är partiets väljare?

The purpose of this thesis was to gain an understanding of how Swedish political parties gain knowledge of their voters. The assumptions taken in the thesis were that political parties are using same methods as businesses do to find interesting Segments. To attain insight into the purpose of the thesis, two research questions were formulated: how are Swedish political parties obtaining insights in who their potential voters are? With the second question, an attempt is made to answer how the very same parties are using their knowledge about their voter Segments. To find answers to those questions, personal interviews were performed with seven political parties.

Förekomst av UV-relaterade förändringar i ögats främre segment bland hjälpsökande i Nicaragua

Bakgrund: En långvarig exponering av ultraviolett strålning kan påskynda utvecklingen av pinguecula, pterygium och katarakt. Pinguecula är godartad men kan orsaka okulär irritation. Pterygium kan växa in över kornea och ge upphov till bland annat nedsatt visus. Katarakt står för ungefär 40 % av de 16 miljoner synsvaga i världen, varav 99 % finns i utvecklingsländer.Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka prevalensen av UV-relaterade förändringar i ögats främre Segment bland glasögonbehövande under en resa med Vision For All till Nicaragua. Faktorer som ålder, kön samt miljö undersöktes för att se om det fanns något samband mellan dessa faktorer och prevalensen av vissa ögonförändringar i ögats främre Segment bland de hjälpsökande.Material & metod: Studien genomfördes i april 2011 under en resa till Nicaragua i samarbete med Vision For All.

En marknadsundersökning för ett apotek

Sedan apoteksmarknaden avreglerades har många nya aktörer etablerats, både stora apotekskedjor och privatägda apotek. Alla slåss de om samma marknad, den marknad som Apoteket AB hade innan avregleringen. P/S Apotek är ett nyöppnat apotek på Sankt Eriksplan och deras uppdrag var att ta reda på vad kunderna efterfrågade hos ett apotek. P/S Apotek hade tänkt erbjuda två unika tjänster som inte finns på andra apotek, hälsokväll och specialistrådgivning.Syftet med denna uppsats är därmed:Att undersöka vad ett nyöppnat apotek skall erbjuda för produkter, service och tjänster samt vilka kunder de skall satsa på för att erhålla marknadsandelar.  Fyra olika metoder har använts för att kunna nå fram till målet med examensarbetet:benchmarking, dold observation, kvalitativa intervjuer och enkätmetodik.

Studenter För Uthyrning : en konkurrentkartläggning av studentuthyrningsföretag

SammanfattningBemanningsbranschen är idag en naturlig del av den svenska arbetsmarknaden. Sedan slutet av 1990-talet har allt fler företag inom denna bransch valt att fokusera på uthyrning av studenter. Detta är ett mycket intressant Segment då denna verksamhet ökar kontakten mellan studenter och näringsliv och skapar möjligheter för studenter att erhålla arbetslivserfarenhet under studietiden. Ett allt mer snabbföränderligt konkurrensklimat ökar kraven på medvetenhet och strategiutformning för företag, något som är av särskilt stor betydelse för en bransch som är så ung och expansiv.Denna uppsats syftar till att undersöka och analysera den omvärld som bemanningsbranschen, och i synnerhet studentuthyrningsSegmentet befinner sig i. Vidare genomförs en konkurrentanalys av företag som fokuserar på studenter och uthyrning av dessa till kvalificerade uppdrag.Undersökningen genomfördes med ett kvalitativt tillvägagångssätt med insamling av såväl sekundär- som primärdata.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->