
Sökresultat:
1166 Uppsatser om Sediment transport - Sida 7 av 78
Hållbara transporter i Hemavan Tärnaby och Åre : En innehållsanalys av 13 Svenska turistaktörers hemsidor
Transport is an important aspect to take account in efforts to achieve sustainable tourism development. If we do not change our behavior regarding travel, the consequences will be significant for the environment. This study examines the various transport operators on the two Swedish ski resorts if their websites and marketing are different from each other in the mode selection. The destinations are Åre and Hemavan Tärnaby. They studied modes are two Swedish airlines, two train companies, three bus companies and three taxi companies.These corporate websites are studied with a content analysis in which the results of the keywords that have been developed are scored according to different categories.
Båtbottenfärger innehållande TBTO : huvudsaklig källa till TBT i miljön
Antifouling paint containing the biocide bisTributyltinoxide (TBTO) has been used since1960 to reduce the occurrence of fouling on hulls on boats/ships. January 1st, 2003 theantifouling paints containing TBTO were prohibited. This ban covered all use of paintcontaining the substance TBTO. The ban was introduced because of alarming observationssuch as development of imposex in aquatic non-target organisms. Imposex is the impositionof male sexual characteristics on mainly female marine snails and occurs due to exposure toTributyltin (TBT).
Sedimentation av lera och fosfor i en anlagd våtmark
Våtmarker som anläggs på jordbruksmark kan förhindra att fosfor från åkrarna når sjöar och vattendrag och hjälper därmed till att minska övergödningen. Det är viktigt att utforma våt-marken på ett sådant sätt att så mycket som möjligt av den biotillgängliga fosforn hålls kvar. Syftet med studien var att undersöka om det finns ett positivt samband mellan lerinnehåll och fosfors biotillgänglighet i en anlagd våtmarks sediment. Syftet var även att undersöka om partikelstorleken minskar gradvis med avståndet från inloppet, det vill säga om mer lera sedimenterar närmare utloppet. Prover togs längs tre transekter från sedimentet i en våtmark i västra Östergötland och fosfor- samt partikelstorleksanalyser gjordes.
Mikroplasters spridning längs den svenska västkusten - En studie om koncentration och distribution av mikroplaster i marina sediment
På senare år har ett nytt forskningsområde kring mikroskopiska plastfragment i marin miljö,
kallat mikroplaster, vuxit fram. Mikroplaster härstammar från antropogena källor som
avloppsreningsverk och vid fragmentering av makroplast. Det finns ett begränsat antal studier
inom området, särskilt vad gäller svenska vatten, vilket innebär att det finns utrymme för mer
forskning. För att bidra till forskningen har föreliggande studie undersökt sedimentprover från
litoralen vid sju olika platser längs svenska västkusten samt ett sedimentprov från djupt vatten
vid en av platserna. För att undersöka koncentration och distribution av mikroplaster utfördes
korrelationsanalys längs den svenska västkusten mellan mikroplaster och två variabler;
kornstorlek och salinitet.
Potentiell fosforfrigörelse från sedimentet i Bornsjön, sydvästra Stockholm : The potential leakage of phosphorus from sediment in Lake Bornsjön, south western Stockholm
Lake Bornsjön is situated 30 km southwest of Stockholm in a rift valley lake and consist three basins outstretched in northwest-southeast direction. The surface area is 6,7 km2 with a maximum depth of 18,3 meters, a mean depth of 9,8 meters and a retention time of the water of 6,5 years. The drainage area is 42 km2 and consists mainly of arable land (ca 1000 ha) and productive forestry land (2500 ha), but in the drainage area there are also restored and fairly newly constructed wetlands.Today the Stockholm area receives its drinking water from Lake Mälaren, but if there would be any pollution of this source, Lake Bornsjön would act as the water source. The area surrounding the lake was bought already in 1899 by Stockholm Stad for protection of the lake and was taken over 1993 by Stockholm Vatten AB. It has been a water protection area from 1988 and it was also accepted as a nature reserve in 1995.
På väg mot ett hållbart resande? : En fallstudie kring den lokala kollektivtrafiken i Umeå tätort
Sustainability and the traffics impact on the environment have become increasingly central within spatial planning. For many years, planning has been focusing on building new roads - this has resulted in increased use of automobiles, which many believe is unsustainable in the longer term. Therefore, authorities at national, regional and local level want to increase the use of alternative transport modes ? such as walking, cycling and traveling by bus.The thesis intends to study if the Municipality of Umeå?s policies for sustainable development have led to an increased use of public transportation. The use of public transport in Umeå is also compared with developments at national level, in order to see if there are differences in the level and trend.
Att ta cykeln till arbetet : en studie av Stockholms satsning på cykelpendlare i jämförelse med Köpenhamn och London
The bicycle is an individual means of transport. Many people prefer to cycle over short distances and in congested areas rather than take travel by car or public transport. This is a study of the use of bicycle as an option for commuting to work. It is a comparison between three cities: Stockholm, Copenhagen and London. The comparison is focused on solutions that benefit commuter cyclist and performed by studying cycle policies and other related documents.
Geografisk prioritering av CTI-utrustad virkestransportkapacitet
Previous studies of central tire inflation (CTI) in truck transport of roundwood have shown potential benefits to include more even wood flow and reduced road damage. The greatest benefits are found to be during periods of low bearing capacity such as spring thaw. No previous studies have examined geographical variations in the potential benefit of CTI-equipped trucks. The aim of the study was to develop and use a simple method for geographically prioritizing the use of CTI-equipped trucks within a forest company´s sector of activity.The host company for the study was Holmen Skog. The area studied consisted of Holmen Skog?s entire sector of activity extending from the province of Västerbotten to the province of Småland.
Ledtidsreducering ur ett värdeflödes-perspektiv
This case study is performed within the production of Sherwin-Williams, Bellö. The purpose is to increase the understanding how a value stream can function more efficient, from a lead time perspective. With the analytical model that is build up on known theories, the purpose have been fulfilled. Mapping of value and non value time for four products thru their respectively process reveals wastes, which is, waiting, transport and movement, incorrect processing and set-up time that in it self create transport and movement. Thru identified wastes that causes loss in lead time suggestions of improvement has been proposed.
CSR inom livsmedelsbranschen : Studie över ICA:s CSR-arbete inom transport av varor
Corporate Social Responsibility, ett företags samhällsansvar, har på senare år fått större plats i näringslivet. CSR bygger på idén att företag frivilligt redovisar vilket socialt, etiskt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar de tar inför sina intressenter. En företagsbransch med daglig inverkan på världens samhälle är livsmedelsbranschen. Branschen har ett välutvecklat och komplext logistiksystem där transportverksamheten är en central funktion. Syftet med denna studie är att beskriva och utvärdera dagens CSR-arbete ur ett miljöperspektiv inom livsmedelsbranschens transportverksamhet.
Transportkvalitetshöjande åtgärder : en fallstudie vid GP-Last
This thesis has been done on a haulage contractor company named GP-Last (AB Gustav Perssons Åkeri) and the purpose with the paper was to analyse their traffic from Malmö to Stockholm and leave suggestions on efforts that GP-Last can use to increase their level of transportation quality. This has been done with two main questions, which problem do they have today and which efforts they need to do to solve their problems? Through a case study with interviews as method to collect data it showed that GP-Last had four main problems. Not enough information about their freights. The transport planning unit in Malmö doesn?t have the exact delivery address when GP-Last begins to bring in the gods. There are no clear routes.
Modularisering : Modulbaserad arkitektur ? flexibel motormodulline
We have chosen to write our thesis within a transport company. The work was carried out at DHL activities in Uppsala. DHL is one of the leading transport companies worldwide. Our interest lies in more efficient and advanced transportation and terminals, as globalization and new trends require effective solutions.The aim of our work is to explain the need for information technology applications in road haulage and associated terminal operations. Furthermore, we analyses terminal and applied information technology.
BIM på Trafikverket : Förslag till en utvidgad investeringsprocess
2013 a decision was made that all projects at the Swedish Transport Administration shoulduse BIM (Building Information Modeling) to some extent from 2015. BIM is an approachthat allows for streamlining of projects by the use of a 3D-model created in an early stage ofthe project. The 3D-model can carry information about the facility throughout its life cyclefrom planning to management. The use of a 3D-model can help the project to detect errors inearly stages of the project when it is easy and cheap to fix the error instead of finding theerror in the construction phase when it is costly and time consuming to fix it. 3D-models alsolead to improved communication both within the project groups and with the public.
Intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av att vårda kritiskt sjuka personer inom flygmedicinsk transport.
Syftet med studien var att beskriva specialistsjuksköterskors erfarenheter av att vårda kritiskt sjuka personer inom flygmedicinsk transport. Totalt intervjuades sju intensivvårdssjuksköterskor vid två sjukhus med helikopterverksamhet knutna till sig. En kvalitativ tematisk innehållsanalys utfördes på intervjuerna och resulterade i ett tema och sex kategorier. Temat som framkom var Säker intensivvård under flygmedicinsk transport. Kategorierna som framkom var Att egen erfarenhet och teamsamarbete behövs i svåra situationer, Att ställas inför dilemmat om närstående kan närvara eller ej, Att känna patientens och egen rädsla, Att uppleva vårdmiljön som en intensivvårdsplats med begränsat utrymme, Att en högljudd miljö försvårar kommunikationen under pågående flygtransport, Att planera och kontrollera för att minimera risker.
Modellering av tånglakens, Zoarces viviparus, habitat i Östersjön
Att förstå sambandet mellan miljövariabler och fiskarters förekomst eller abundans är en väsentlig del i att bedriva ekosystembaserat bevarandearbete och ekologiskt hållbart fiske. Tånglaken, Zoarces viviparus, var klassad som nära hotad på rödlis-tan 2010 och på HELCOM Red List of the Baltic Sea 2013. Tånglaken är utbredd över hela Östersjön och används som en bioindikator för föroreningar i havet Att förstå vad som styr tånglakens utbredning är alltså viktigt både ut bevarande syn-punkt och ur miljöövervakningssynpunkt Meningarna går isär angående dennes ha-bitatpreferenser. Med hjälp av data i form av uppmätt djup och videosekvenser från provfisken inom projektet BONUS INSPIRE och data i form av rasterkartor för andra miljövariabler har generalized additive modelling gjorts för tånglakens före-komst i Östersjön. Tre slutgiltiga modeller valdes ut baserat på förklaringsgrad.