Sök:

Sökresultat:

4265 Uppsatser om Second hand kläder - Sida 8 av 285

Metodval i matematikundervisningen : Hur kan det pÄverka elevernas förstÄelse i matematikÀmnet?

The aim of this study is to examine how students and teachers experience full class lectures in contrast to working individually in mathematics education. Furthermore, the study explores how different ideas of individualization influence the teaching practice.The investigation uses qualitative interviews and the survey analysis is based on the phenomenographic method. The interviews took place in two senior level compulsory schools and both teachers and students were interviewed. The ambition has been to explore the teachers? perspectives regarding their choice of method in the teaching of mathematics.

GÄr det att sÀkerstÀlla ljudmiljön i en trÀningslokal? - en studie om ljudnivÄövervakare pÄ trÀningslokaler i Göteborg

In Sweden, exercise takes a great part in people?s lives. Health and a good conditioned body go hand in hand. Many Swedes exercise in groups, with aerobics or a similar form of workout at a training facility. A regular workout lasts for about an hour and is accompanied by music.

En studie kring rapportering av near-misses.

The construction business is one of the most accident prone businesses in Sweden. In order to make it safer it?s vital that all employees of a company report all accidents and incidents that occur. This report intends through qualitative interviews, to analyze the knowledge and attitude towards incident reporting among the employees of the Swedish construction contractor JM.The goal of the thesis work is to hopefully contribute to an increase of employees? awareness on those issues.

Barns utveckling genom lek : NÄgra pedagogers syn pÄ lek förskolan

SammanfattningSyftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur pedagoger tÀnker kring lekens betydelse förbarns utveckling, pedagogernas synsÀtt och delaktighet. Jag har anvÀnt mig av Àmneslitteratursamt intervjuat 4 pedagoger som arbetar i en förskola men med 2 olika Äldersgrupper.Resultatet visar att pedagogerna anser att leken har stor betydelse för barns utveckling ochlÀrande inte minst i sociala sammanhang. Lek och lÀrande gÄr hand i hand. Det skall varalustfyllt att lÀra. Att leka stÀrker barnen bÄde som grupp och som individ.

Utredning av ekonomisk produktion vid Intergraze : En studie i produktionsekonomi och simulering

Detta Àr ett examensarbete utfört pÄ Intergraze i Linköping. Intergraze Àr en fabrik som frÀmst tillverkar produkter för kroppsvÄrd. Syftet har varit att utreda faktorer, frÀmst orderstorlekar, som kan utgöra en mer ekonomisk produktion vid enheten. Studien berör dock hela Hardfordkoncernen, till vilken Intergraze Àr en producerande enhet.Studien har genomförts med tvÄ metoder, genom klassisk produktionsekonomi, samt genom simulering av produktionen. DÀrför Àr nulÀgesbeskrivningen, den teoretiska referensramen samt resultaten uppdelade i tvÄ delar, en för respektive studie.I första hand berör del 1 (produktionsekonomi) hela koncernen, medan del 2 (simulering) har för avsikt att ge en förstÄelse och vara ett verktyg i första hand till Intergraze.

Utformning av mÀtutrustning för hand- och armvibrationer

Denna rapport beskriver examensarbetet som genomförts hos företaget CVK AB i LuleÄ. Syftet med arbetet var att utveckla en ny produkt för mÀtning av hand- och armvibrationer vid arbete med vibrerande handverktyg. MÄlet var en produktlösning som Àr enklare att anvÀnda Àn dagens utrustning och som presenterar mÀtresultatet pÄ ett lÀttförstÄeligt sÀtt för anvÀndaren. Lösningen skulle Àven ge visuell feedback av aktuell vibrationsnivÄ i syfte att utbilda anvÀndaren i sambandet mellan handhavandet av verktyget och den resulterande vibrationsexponeringen. Under arbetets genomförande anvÀndes en systematisk produktutvecklingsmetod enligt Pahl och Beitz.

FörstÄr man inte sÄ Àr det ju inte lönt. - LÀrare om sitt arbete med lÀsförstÄelse och sakprosatexter

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilken stÀllning sakprosan har i undervisningen nÀr nÄgra lÀrare utvecklar elevers lÀsförstÄelse pÄ lÄg- och mellanstadiet. Studien Àr kvalitativ och baseras pÄ intervjuer med fem lÀrare i pÄ lÄg- och mellanstadiet frÄn fyra olika skolor. Materialet behandlas ur ett sociokulturellt perspektiv och utgÄr frÄn rÄdande lÀsforskning och resultat i den internationella undersökningen PIRLS 2011. Resultatet visar att lÀrarna anvÀnder flera vÀl beprövade metoder och modeller för undervisning i lÀsförstÄelse, som till exempel genrepedagogik, vÀgledd lÀsning och strukturerade boksamtal. LÀrarna Àr vÀl uppdaterade nÀr det gÀller lÀsutvecklande metoder och lÀsförstÄelse, medan lÀrarnas undervisning i lÀsförstÄelse utifrÄn sakprosatexter kan utvecklas vidare.

Försök med Rhodamin i vattensystemen pÄ SSAB TunnplÄt AB i
LuleÄ

SSAB tunnplÄt AB i LuleÄ vill kunna styra processerna i masugnen, vid stÄlverket och koksverket pÄ ett sÄdant sÀtt att i första hand grÀnsvÀrden och i andra hand riktvÀrden inte ska kunna överskridas mot recipienten Inre HertsöfjÀrden. För att kontrollera att dessa vÀrden inte överskrids sker varje vecka egenkontroller av SSAB:s vattensystem. Vid driftstörningar sker dessa egenkontroller dagligen om det Àr nödvÀndigt. Som ett led i denna egenkontroll har SSAB behov av att skaffa sig bÀttre uppfattning om uppehÄllstider och utspÀdningsfunktioner i de befintliga systemen som finns tillgÀngliga för transport av kyl- och processvattnet. Syftet med detta examensarbete har dÀrför varit att ta fram ett underlag, angÄende uppehÄllstider och utspÀdningseffekter i vattensystemen pÄ metallurgiomrÄdet och pÄ koksverket, som SSAB kan anvÀnda sig av vid driftproblem eller driftstopp.

Varför Àr minus sÄ svÄrt? : En studie om elevers uppfattningar kring subtraktion

Syftet med studien var att undersöka elevers uppfattning kring subtraktion och varför de uppfattar subtraktion som svÄrt. Detta utifrÄn vÄr egen erfarenhet att elever uppfattar subtraktion svÄrt vilket vi ocksÄ fann stöd för i litteraturen. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med elever i Ärskurs tvÄ och fyra dÀr samma matematiska uppgifter gavs, bÄde muntligt i en kontext och skriftligt med symboler.Resultatet bekrÀftade vÄr uppfattning att elever tycker att subtraktion Àr svÄrt. Det visade ocksÄ tydligt att de muntliga uppgifterna var betydligt enklare för eleverna att lösa Àn de skriftliga. Baserat pÄ resultatet i denna studie och med stöd i litteraturen pÄstÄr vi att för en framgÄngsrik subtraktionsinlÀrning bör undervisningen utgÄ frÄn elevers verklighet och tidigare erfarenhet och gÄ hand i hand med additionsinlÀrning.

LÀs- och skrivsvÄrigheter - hur arbetar pedagogerna, utefter vad teorierna sÀger eller pÄ egen hand efter egna erfarenheter och tankar?

Syftet med vÄr undersökning var att ta reda pÄ hur pedagogerna arbetar med dyslexi. Vi ville ta reda pÄ om pedagogerna arbetar utefter vad teorierna och styrdokumenten sÀger eller om de arbetar pÄ egen hand efter egna erfarenheter och teorier. För att ta reda pÄ detta valde vi att göra bÄde personliga och mailintervjuer med bÄde lÀrare och specialpedagoger. VÄra resultat visade att de flesta arbetar efter teorierna och styrdokumenten. Alla vÄra respondenter anvÀnder sig av de hjÀlpmedel och ÄtgÀrder som finns att tillgÄ.

Kommunikation och smÀrta ur sjuksköterskans perspektiv: en litteraturstudie

Bakgrund. OmvÄrdnadsarbetet handlar om kommunikation och bemötande. Kommunikation innehÄller sÄ mycket mer Àn bara de ord som sÀgs. I relationen mellan sjuksköterska och patient Àr ord och kroppssprÄk integrerat. SmÀrta Àr ett komplicerat fenomen och ingen annan Àn den drabbade vet hur smÀrtan kÀnns.

Uppfattar sig kvinnor jÀmstÀllda med mÀn i en förÀldrarelation? : En kvalitativ studie om synen pÄ jÀmstÀlldhet, barntillsyn och förÀldraledighet

Studien bygger pÄ halvstrukturerade intervjuer med sex kvinnor som har Ätminstone ett gemensamt barn tillsammans med sin make/sambo. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen av om kvinnor uppfattar sig leva under jÀmstÀllda villkor med sin man/sambo nÀr det handlar om att ta hand om deras barn. Studien har utgÄtt frÄn tre frÄgestÀllningar som lyder; Upplever mammor att pappor tar lika mycket ansvar nÀr det gÀller rÀtt att ta hand om barn? Uppger kvinnor att de lever under jÀmstÀllda villkor nÀr det gÀller att ta hand om barn?  Vem av förÀldrarna har tagit förÀldraledighet och vilka Àr i sÄ fall orsakerna till det?  Det empiriska materialet pÄvisar att kvinnor tar mest hand om sina barn oavsett om de yrkesarbetar eller Àr mammalediga. UtifrÄn kvinnornas resonemang framgÄr en tydlig bild av att papporna inte tar lika mycket ansvar nÀr det gÀller barnuppfostran och att ta hand om sina barn.

Internetauktioner

Denna uppsats har behandlat frÀmst köp av lös egendom mellan privatpersoner nÀr det gÀller Internetauktioner. Det Àr i första hand Köplagen (KöpL) som Àr tillÀmplig. Den Àr dispositiv och kan avtalas bort. Dess lagregler medför en sÀmre position för köparen jÀmfört med Konsumentköplagens (KkL) skyddande regler. MÄnga har förbisett att hjÀlp frÄn KonsumentrÄdgivningen eller AllmÀnna reklamationsnÀmnden inte kan efterfrÄgas.

Teori hand i hand med praktik. : Varför mÄste vi ha teori i slöjden.

Jag har i denna studie valt att titta pÄ hur slöjdlÀrare arbetar och planerar sin undervisning i slöjd. Syftet var att se i vilken mÄn det finns utrymme till teoretiska avsnitt i undervisningen. Jag har fokuserat pÄ hur slöjdlÀrarna lÄtit eleverna planera och utvÀrdera och reflektera över sina arbeten och försökt att se vilket utrymme teori ges i undervisningen. Jag har Àven försökt att se om slöjdÀmnet Àr integrerat med andra Àmnen vilket i sÄ fall skulle kunna öppna för en större variation i Àmnet. Jag har gjort litteraturstudier som knyter an till Àmnet och sjÀlv gjort fem kvalitativa intervjuer med utbildade slöjdlÀrare.

VAD ÄR VÄL EN DAG PÅ SLOTTET? Ett möte mellan design och museipedagogisk verksamhet

The project objective was to make parts of our cultural heritage available as a resource for learning, by developing the pedagogical activities on a medieval castle, that today functions as a museum. I also wanted to explore the role of a designer in a process that aims to develop the interaction between schools and cultural institutions.By a selection of objects and locations in the castle, illustrations with accompanying texts were made, which through the children?s imaginative ability may bring them to a historical scenario. This resulted in a working material that supports the children?s activities and reflections during their visit to the castle.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->