Sök:

Sökresultat:

215 Uppsatser om Scenarier - Sida 1 av 15

Ett nytt sätt att kommunicera på jobbet : En studie av bloggens initiala påverkan i en verksamhet

Personor som designmetod är både hyllad och ifrågasatt. Scenarier och personor är två modeller som inkluderar användaren på olika sätt. Personor ska visualisera användaren och Scenarier illu- strerar användaren i interaktion med den kommande produkten. Syftet med denna studie var att ta reda på om personor tillför något vid utveckling av informationstjänster för särskilda grupper, som Scenarier inte redan gör. För att undersöka syftet utvecklades fyra personor med tillhörande Scenarier.

Användning av personametod vid utveckling av informationstjänster för grupper med särskilda behov

Personor som designmetod är både hyllad och ifrågasatt. Scenarier och personor är två modeller som inkluderar användaren på olika sätt. Personor ska visualisera användaren och Scenarier illu- strerar användaren i interaktion med den kommande produkten. Syftet med denna studie var att ta reda på om personor tillför något vid utveckling av informationstjänster för särskilda grupper, som Scenarier inte redan gör. För att undersöka syftet utvecklades fyra personor med tillhörande Scenarier.

Routingprotokolls redundans

En viktig grundsten i designandet av ett nätverk är routingprotokoll. Då allt fler nya applikationer kräver internetaccess och nuvarande nätverk byggs ut är det viktigt att nätverk kan nå konvergens så fort som möjligt. Routingprotokoll utgör ett sätt för routrar att kommunicera med varandra och utbyta information om hur de på bästa sätt kan skicka trafik mellan en källa och dess destination. Routingprotokoll beräknar detta på olika sätt och har olika hastigheter. På grund av routingprotokollens vikt ville vi undersöka hur snabbt protokollen OSPF, EIGRP och RIPv2 hanterar problematiken  som uppstår vid en bruten länk i ett nätverk.Undersökningen av detta skedde i tre  Scenarier som är ofta förekommande i dagens samhälle, spel-Scenarier, röstchatts-Scenarier och strömningsScenarier med hjälp av verktyg som tracert, ping, debug-kommandon och stoppur i en labbmiljö som alltid var konstant.

Vad anser anställda inom näringslivet vara kränkande beteende med fokus på sexuella trakasserier och könstrakasserier?

Heinz Leymann betraktades som en pionjär i forskning om fenomenet vuxenmobb-ning redan på sjuttiotalet. Syftet var att undersöka vilka beteenden som ansågs vara mest kränkande med fokus på sexuella trakasserier och könstrakasserier bland an-ställda på ett mansdominerat näringslivsföretag. Dessutom att ta reda på om det finns ett samband mellan företeelser och Scenarier. Faktorer som studerades utöver samband var kön, ålder utbildning och yrkeskategorier. Respondenterna var an-ställda på ett mansdominerat näringslivsföretag (N = 396; 54 kvinnor och 236 män) med följande yrkeskategorier: 187 tjänstemän, 54 kollektivanställda, 44 konsulter.

Närvaro på distans : medietekniska innovationer i sjukvårdsscenarier

Forskning och nya innovationer inom området medieteknik skapar nya möjligheter inom den svenska sjukvården. I denna rapport undersöks fem telemedicinska Scenarier från Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm och tre systemkoncept från forskningsgruppen Mediating Presence. Systemkoncepten är: Hydra, Det Medierade Ritbordet och Video Orchestration. Syftet är att utforska potentialen hos dessa systemkoncept i de undersökta sjukvårdsScenarierna. Genom litteraturstudier, intervjuer och observationer har information samlats om Scenarier och systemkoncept. Med detta som grund har ett framework tagits fram för att utvärdera vilken potential dessa tre systemkoncept har i de undersökta sjukvårdsScenarierna.

Höga trähus : Befintliga trähusproducenters förutsättningar och intresse att bygga flerfamiljshus med bärande trästomme med fler än två våningar

Syftet med uppsatsen är att undersöka befintliga trähusproducenters förutsättningar och intresse att bygga flerfamiljshus med bärande trästomme med fler än två våningar. För att nå vårt syfte har vi satt oss in i marknaden för höga trähus. Detta har vi gjort genom att initialt betrakta dels marknaden ur olika intressenters perspektiv, dels genom att undersöka företagen som finns på marknaden idag och placera in deras respektive byggsystem i en produktlivscykel. Vi har därefter satt oss in i marknaden för trähus och fokuserat på tio företag som vi har djupintervjuat. Vi beskriver sedan de samband vi ser mellan förutsättningarna på marknaden för höga trähus och intervjuresultaten.

Science fiction i spelutveckling

Detta kandidatarbete undersöker science fiction, en av de större och vanligast använda genrerna inom medier såsom spel, film och litteratur, genom att studera dess undergrupper, de så kallade subgenrerna. Dessa är specialiserade versioner av genren i fråga och använder den inom vissa förutsatta ramar, exempelvis hur samhället ser ut eller vilken typ av teknologi det huvudsakliga fokuset kretsar runt. Genom att studera hur subgenrer är beskrivna i The Encyclopedia of Science Fiction kan man avgöra att de består av sex punkter: plats, tidsperiod, karaktärer, teknologi, narrativ och visuell estetik. Dessa punkter har använts som ramverk för att utveckla en ny subgenre; Mystech, där Scenarier utspelar sig i vad som kan ses som en typisk fantasyvärld med magi och monster, men där dessa egentligen bara är teknologi majoriteten av de påverkade inte förstår sig på. För att demonstrera Mystech har två olika miljöer utvecklats, både i bild och skriven form.

Produktvisualisering på webben : Material, färg och form för applikation av interaktiv produktvisning

Denna rapport tar upp teorier och metoder kring användbarhet i skapandet av en Flash-applikation. Rapporten beskriver steg för steg i skapandeprocessen, hela vägen från att ta fram behov och användningsområde till att skapa innehållet och slutligen en utförlig redogörelse för hur applikationen sammansätts. Metoderna som använts är huvudsakligen ITK (Identity Tool Kit) och Scenarier enligt Alan Cooper. Vidare har metoder för hopsättning och visualisering av applikationen använts med stöd av Nielsen och Raskins användbarhetsprinciper. Resultatet visar att för att använda ITK i syfte att kartlägga en verksamhet, kräver detta en stor förståelse och modifikation av denna.

Brand i hallbyggnad: En studie i FDS och Evac

I Sverige har debatten om brand i hallbyggnad pågått under en längre tid. Grundkravet enligt EKS 8 för hallbyggnader som innehåller samlingslokal är R30, men konstruktionsdelar som vid kollaps inte leder till fortskridande ras eller ger för stort skadeområde kan förbli oskyddade. Framförallt handlar debatten om möjligheter till oskyddade takbalkar av stål samt vilka verifieringsmetoder som ska vara tillämpningsbara.I denna studie har FDS-simuleringar utförts med olika Scenarier där parametrar som bland annat bränsletyp, takhöjd och öppningsstorlekar har varierats. Dessa Scenarier har jämförts och parametrarnas betydelse har analyserats. Fokus i denna studie har varit analys av temperaturerna i takbalkarna, men även utrymningssimuleringar har utförts i programmet Evac.

PBL-gruppers kommunikation kring bilderna i ett interaktivt scenario

Bakgrund: En utgångspunkt för problembaserat lärande (PBL) är verklighetsanknutna situationer, Scenarier. På Hälsouniversitet i Linköping har man sedan ett par års infört interaktiva Scenarier. Interaktiva Scenarier, med både texter, bilder och videosekvenser tillför nya dimensioner i basgruppen, som ökad realism, interaktivitet och aktivering av fler sinnen. I de interaktiva Scenarierna har material i form av bilder kommit att användas i mycket högre utsträckning än tidigare. Med tanke på att bilder kan vara svåra och tidskrävande att läsa är det viktigt att få ökad kunskap om hur bilderna används.

Utveckling av säsongsdestinationen Öland : ?Åker du norr om Köpingsvik så vetefan om du får mat överhuvudtaget?

Studien belyser Öland som turismdestination, där författarna har uppfattat en säsongsfokusering till sommarmånaderna. Syftet med denna studie är att presentera tre olika Scenarier som visar hur Öland kan bli en destination med turistflöde året runt. Det görs genom att i huvudsak undersöka Öland. Det empiriska materialet i studien grundas ur nyckelinformantintervjuer med turismaktörer från Öland. Vid sidan av det undersöks även hur andra svenska turismdestinationer arbetar med säsongsindelning.

Arbetsmiljöns påverkan på hälsan : En fokusgruppsstudie gjord inom industri

Studien belyser Öland som turismdestination, där författarna har uppfattat en säsongsfokusering till sommarmånaderna. Syftet med denna studie är att presentera tre olika Scenarier som visar hur Öland kan bli en destination med turistflöde året runt. Det görs genom att i huvudsak undersöka Öland. Det empiriska materialet i studien grundas ur nyckelinformantintervjuer med turismaktörer från Öland. Vid sidan av det undersöks även hur andra svenska turismdestinationer arbetar med säsongsindelning.

Science fiction i spelutveckling

Detta kandidatarbete undersöker science fiction, en av de större och vanligast använda genrerna inom medier såsom spel, film och litteratur, genom att studera dess undergrupper, de så kallade subgenrerna. Dessa är specialiserade versioner av genren i fråga och använder den inom vissa förutsatta ramar, exempelvis hur samhället ser ut eller vilken typ av teknologi det huvudsakliga fokuset kretsar runt. Genom att studera hur subgenrer är beskrivna i The Encyclopedia of Science Fiction kan man avgöra att de består av sex punkter: plats, tidsperiod, karaktärer, teknologi, narrativ och visuell estetik. Dessa punkter har använts som ramverk för att utveckla en ny subgenre; Mystech, där Scenarier utspelar sig i vad som kan ses som en typisk fantasyvärld med magi och monster, men där dessa egentligen bara är teknologi majoriteten av de påverkade inte förstår sig på. För att demonstrera Mystech har två olika miljöer utvecklats, både i bild och skriven form. Dessa är två mycket olika skådeplatser för Scenarier att berättas i men som trots sina olikheter har nog med faktorer gemensamt för att kunna klassificeras som delar av samma subgenre..

Ryssland ? framtidens energiexportör?: en ekonometrisk analys
av faktorer som påverkat den ryska energiexporten till Europa
historiskt sett samt skattning av framtida scenarier

Uppsatsens syfte är att studera hur världsmarknadspriset på olja, kol, naturgas samt den europeiska produktionen och konsumtionen av energi påverkar den europeiska efterfrågan på energiimport från Ryssland. Arbetet utföres genom att en ekonometrisk modell skapas där respektive faktors påverkan framgår vid körning. Alla skattade koefficienter fick det förväntade tecknet, fyra av fem blev också signifikanta på 95 procents signifikansnivå. Två framtida Scenarier skapades. I det första antogs världsmarknadspriset på olja stiga.

Tillbaka till framtiden : Fyra scenarier för EU:s framtid efter eurokrisen

The starting point of this study is theories of European integration, which are used to formulate different scenarios about the future of the European Union. This is made in regards to the eurocrisis which has intensified the discussion about how to change the construction of the euro to overcome the economic difficulties that has arisen. In this study, four different scenarios are presented: "An updated Europe", "A new Europe", "The death of the euro" and "Goodbye Greece". The first two scenarios takes its starting point in the neofunctionalist theory of European integration and describes how the EU might increase its level of integration in different ways. We can either see a development where the EU tries to improve the implementation of the rules that are meant to coordinate the member states? economic policy, or we might encounter a more advanced integration where fiscal policy competences are transferred to the EU-level.The latter scenarios, however, takes another theory in to account, liberal intergovernmentalism, and describes how the eurozone might be fragmented in different ways due to conflicts of interest between lenders and countries that has to receive loan-packages.

1 Nästa sida ->