
Sökresultat:
471 Uppsatser om Scania - Sida 8 av 32
Förarmiljö i turistbuss: utveckling av instrumentpanel för Scanias turistbussar utifrån ergonomi och användbarhet
Scania är en globalt ledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industri- och marinmotorer. Bussverksamheten utgörs av bussar för turist-, linje- och stadstrafik och står för 10 procent av Scanias totala försäljningsintäkter. I dagsläget utvecklas och tillverkas endast busschassier på Scania men för att erbjuda kunden kompletta fordon samarbetar Scania med utvalda karosstillverkande företag. Scania strävar efter att utveckla bussar med fokus på ergonomi, användarvänlighet och kvalitet. För att utveckla en förarplats med användarvänlig inredning krävs ett gediget underlag som grundas på ergonomiska och kognitiva riktlinjer samt chaufförers behov och önskemål.
Lastsimulering för testbuss
Målet med detta arbete är att hitta en lämplig lösning för lastsimulering vid test av bussar.Projektet utfördes i samarbete med Laxå Special Vehicles (LSV) som ska bygga entestbuss åt Scania.Scania har tidigare en testbuss med ett lastsystem som ska bytas ut när det ska byggasen ny testbuss. Uppgiften i detta arbete blir att ta fram och utveckla ett helt nytt lastsystemför den nya testbussen. Information om den buss som ska byggas har samlats in ochutifrån detta har via brainstorming framkommit flera möjliga lösningar som sedan harutvärderats.Metodiken som projektet arbetat efter är systematisk konstruktion enligt Johannesson,Persson och Pettersson (2004). Denna metod kan delas in i fem steg,Produktspecifikation, Konceptgenerering, Utvärdera koncept, Detaljkonstruktion ochslutkonstruktion.Det lastsystem som Scania använder idag har några nackdelar, bland annat att det ärbesvärligt att ställa om systemet från ett lastläge till ett annat. Samt att det under vinternär problem med att systemet fryser då systemet använder sig utav vatten somviktmedium.Ett av de lösningskoncept som tagits fram valdes att arbeta vidare med till enslutkonstruktion.
Klamningskoncept för kablage på motor : Examensarbete, produktutveckling - konstruktion
Detta examensarbete har utförts på initiativ av Scania CV AB. Scania är en världsledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar och industri- och marinmotorer. Konstruktionsgruppen inom Scania som detta examensarbete utfördes vid är benämnd NMKA och är en del av avdelningen NM ? Engine development som bedriver forskning & utveckling av Scania motorer.Denna avhandling inom produktutveckling tjänar syftet som slutgiltigt examinationsmoment för civilingenjörsprogrammet Innovation och produktdesign på Mälardalens högskola. Arbetet har utgått ifrån en metod för produktutveckling som lärs ut i samband med utbildningen.Uppdraget har baserats på frågeställningen att utveckla ett robust klamningskoncept för kablage på motor, som uppfyller de ergonomiska och konstruktionsmässiga krav som Scania ställer på sina artiklar.
Investeringsprocessen på Scania Oskarshamn
Bakgrund: Investeringar har olika syfte för verksamheter och det är vikigt att investera för överlevnad på marknaden samt att skapa konkurrensfördelar. Företag investerar till stor del för att följa sin strategi och uppnå sina mål. På grund av begränsade resurser pågår hela tiden en avvägning mellan vilka investeringar som ska genomföras och för att kunna genomföra dessa krävs det att vissa rutiner efterföljs, dessutom är även planering av investeringar av stor vikt för att investeringsprocessen ska vara effektiv och väl fungerande. De olika stegen i investeringsprocessen ska vara sammankopplade och då även de personer som är involverade i investeringsarbetet.Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva Scania Oskarshamns investeringsprocess och utifrån detta undersöka hur den är kopplad till verksamhetens strategi samt ta reda på om de olika delarna i investeringsprocessen är integrerade med varandra.Avgränsningar: Vi har begränsat oss till att enbart använda Scania Oskarshamn som underlag till vår undersökning då den annars skulle bli allt för omfattande och därmed följer det att vi inte fokuserar på Scania som koncern.Metod: Vi har valt en kvalitativ metod i form av en enfallsstudie. I denna studie har vi haft ett beskrivande och ett utforskande forskningsintresse, detta på grund av att vi dels har beskrivit investeringsprocessen på Scania Oskarshamn, dels utrett hur den är kopplad till strategi samt hur stegen är kopplade till varandra.
Utveckling av GPS för stöttning av IMU
Lödfogar på kretskort utsätts för spänningar i samband med temperaturväxlingar. Dessa spänningar leder så småningom till utmattningsbrott. Omställning till blyfri lödning pga EUdirektivet ELV (End of Life Vehicles) som inom kort kan börja förbjuda användning av blyhaltiga lödfogar även i tunga fordon, medför en ökad risk för utmattningsbrott, eftersom blyfria lödfogar påstås vara sprödare än tenn/bly lod. Scania har begränsad kunskap om eller erfarenhet av blyfria lödfogar och har av den anledningen startat detta projekt.I det här projektet vill man ta reda på ifall påståendet ovan, om att blyfritt lod är sprödare än blyat lod, stämmer och för att kunna göra en sådan jämförelse mellan loden måste dessa analyseras från ett materialtekniskt perspektiv. Scania har fram till nu fastställt sina provresultat via ett elektriskt funktionstest.
Scania - En företagsanalys
Scania är ett tillverkningsföretag inom nyttofordonsbranschen och det senaste året har
vindarna blåst kring Scania. Diskussionerna har rört sig runt huruvida de ska bli uppköpta
eller inte av den tyska konkurrenten MAN som verkar inom samma bransch eller om Scania
ska köpa upp MAN istället. MAN är tillsammans med Volkswagen och Investor Scanias
huvudägare. Just nu verkar det vara Investor med familjen Wallenberg bakom sig är dem som
bromsar affären. Scania har varit utsatt för uppköpsförsök tidigare, två gånger har Volvo varit
den andra parten och nu är det som sagt MAN.
Incitament till uppköp av underhållsarbete för medicintekniska produkter.
Lödfogar på kretskort utsätts för spänningar i samband med temperaturväxlingar. Dessa spänningar leder så småningom till utmattningsbrott. Omställning till blyfri lödning pga EUdirektivet ELV (End of Life Vehicles) som inom kort kan börja förbjuda användning av blyhaltiga lödfogar även i tunga fordon, medför en ökad risk för utmattningsbrott, eftersom blyfria lödfogar påstås vara sprödare än tenn/bly lod. Scania har begränsad kunskap om eller erfarenhet av blyfria lödfogar och har av den anledningen startat detta projekt.I det här projektet vill man ta reda på ifall påståendet ovan, om att blyfritt lod är sprödare än blyat lod, stämmer och för att kunna göra en sådan jämförelse mellan loden måste dessa analyseras från ett materialtekniskt perspektiv. Scania har fram till nu fastställt sina provresultat via ett elektriskt funktionstest.
I Tygkammaren - En studie av tvistsömsbroderiet under 1900-talet
Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen iKulturvård, Ledarskap i slöjd och kulturhantverk15 hpInstitutionen för kulturvårdGöteborgs universitet2014:41.
Provningsmetodik förkretskort, samt undersökningav termisktcyklade kretskort
Lödfogar på kretskort utsätts för spänningar i samband med temperaturväxlingar. Dessa spänningar leder så småningom till utmattningsbrott. Omställning till blyfri lödning pga EUdirektivet ELV (End of Life Vehicles) som inom kort kan börja förbjuda användning av blyhaltiga lödfogar även i tunga fordon, medför en ökad risk för utmattningsbrott, eftersom blyfria lödfogar påstås vara sprödare än tenn/bly lod. Scania har begränsad kunskap om eller erfarenhet av blyfria lödfogar och har av den anledningen startat detta projekt.I det här projektet vill man ta reda på ifall påståendet ovan, om att blyfritt lod är sprödare än blyat lod, stämmer och för att kunna göra en sådan jämförelse mellan loden måste dessa analyseras från ett materialtekniskt perspektiv. Scania har fram till nu fastställt sina provresultat via ett elektriskt funktionstest.
Kartläggning och analys av livslängdsstyrande faktorer för dragbrotschverktyg
Detta examensarbete utfördes vid Uppsala universitet i samarbete med Scania CV AB. Scania Commercial Vehicle Aktiebolag, Scania CV AB, är en tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industri- och marinmotorer. På Scania transmission i Södertälje finns ett av företagets största och dyraste verktyg. I dragbrotschningsprocesser används dragbrotschverktyg som per styck kostar allt från 50 000kr och upp till strax över 1 miljon kronor beroende på storlek och utformning.Uppdragets syfte är att kartlägga faktorer som styr ett dragbrotschverktygs livslängd och undersöka alternativ som bidrar till att sänka dragbrotschningsprocessens kostnad per producerad artikel. Mål är att göra en beskrivning av nuvarande system och processer samt kartlägga vilka faktorer som styr dragbrotschverktygens livslängd.
Framtagning av provrigg till bränslesystem HPI
Detta examensarbete är genomfört på Scania CV AB i Södertälje, på deras motorutveckling och avdelningen för insprutningsprestanda. Scania är ett internationellt företag med verksamhet i Europa, Latinamerika, Asien, Afrika och Australien. Scania är idag världens tredje största tillverkare av tunga lastbilar och stora bussar. För att säkerställa kvalitet och prestanda för insprutningssystemet genomför avdelningen för insprutningsprestanda både simuleringar och tester på insprutningssystemens ingående komponenter. För en injektor finns det en hel del test som måste genomföras för att säkerställa dess prestanda och kvalitet.
GPS-navigering i Scanias telematikenhet
Detta examensarbete utfördes på uppdrag av Scania CV AB, som tillverkarlastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer.Syftet med arbetet har varit att undersöka möjligheten att integreraen ?onboard?-navigator i datorenheten C200. C200 har huvuduppgiften attfungera som kommunikationslänk mellan fordonet och omvärlden via Internet,d.v.s. är fordonets kommunikator. Med ?onboard?-navigator menasdet att kartmaterial och annan information som behövs för navigering finnsförinstallerad på navigatorenheten.
Kvalitetsförbättring av reservdelsinformation: en fallstudie
av informationsflödet hos Parts information, Scania CV AB
Scania är världens fjärde största tillverkare av tunga fordon. För att ett företag ska vara konkurrenskraftigt på dagens marknad är det viktigt att ständigt förbättras och skapa förutsättningar för framtida förändringar. Scania arbetar för att skapa kundtillfredsställelse på alla plan, både inom och utanför företaget. En del av arbetet för att skapa kundtillfredsställelse är det kompletta produktprogram av fordon, tjänster och finansiering som företaget erbjuder sina kunder. De erbjudna tjänsterna, i form av underhåll och reparationer, kräver att mekanikerna på Scanias verkstäder runt om i världen vet vilka reservdelar som passar varje unikt fordon.
Kvalitetsstandarder och värderingar
Fler och fler företag har integrerat konceptet Corporate Social Responsibility, CSR i företaget. CSR är ett verktyg för att bygga förtroende mellan företaget och dess intressenter då konceptet innefattar allt från det interna arbetet med värdegrunder till det externa arbetet med sociala frågor. Ett företags värderingar kan komma att påverka arbetet med att bygga detta förtroende mellan intressent och företag. Värderingar kan till en viss grad skapa vissa förväntningar hos intressenten. beroende på vilka värderingar företaget har kan de resultera i en uppfattning om exempelvis bemötandet vid kontakt med företaget, kvalitén på dess varor, arbetsförhållanden etc.
Kalkyl för logistikkostnader; från leverantör till förbrukningsplats
The globalization that has occurred during the last few years has made it more important for companies to have a well-functioning logistics system. Customers demand more options, which lead to an increased flow that creates greater demand regarding packaging and transports. Diverse logistics costs are nowadays a substantial cost for many companies. Therefore, more effort is aimed at optimizing transportation to lower these costs.The purpose of this project is to create a user-friendly calculation of logistics costs that illustrates how the costs vary, depending on how the flow is structured. This is done by examining which aspects that affect the total logistics costs and by mapping which aspects that should be included in a calculation of the logistics costs.Literature studies have been carried out parallel with empirical studies at Scania's production unit, MC, in Oskarshamn.