Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Samskapande av värde - Sida 2 av 2

VÀrdeskapande och vÀrderingar pÄ ett online community : En studie om Wikipedia

Bakgrund - Med internets framvÀxt har nya kommunikationsvÀgar öppnats och möjliggjort samskapande mellan anvÀndare utan koppling till tid eller rum. Wikipedia Àr ett community som har dragit nytta av den nya teknik, som internet har fört med sig, och sajten Àr idag den sjÀtte största pÄ internet. Som alla communities styrs Wikipedia av normer och vÀrderingar (Schouten & McAlexander 1995). Dessa vÀrderingar möjliggör att anvÀndarna kan skapa artiklar och dÀrigenom vÀrdet pÄ Wikipedia. Vargo och Lusch (2004) menar dock att organisationer endast kan ge tjÀnsteerbjudanden och att vÀrdet sedan skapas tillsammans med anvÀndaren.Studien kartlÀgger hur Wikipedias vÀrderingar styr anvÀndarna till att skapa artiklar pÄ sajten.

Pedagoger vet vad som skulle göra en skillnad : en studie om pedagogers behov av handledning med utgÄngspunkt i deras yrkesvardag

Med utgÄngspunkt frÄn hur pedagoger upplever sin yrkesvardag, Àr syftet med denna studie att belysa pedagogers behov av handledning.Arbetet ger en översikt av tidigare forskning gÀllande handledningen som begrepp och dess syfte. LikasÄ presenteras lÀrarrollens komplexa uppdrag. De teoretiska perspektiven för studien stÄr frÀmst att finna i teorin om KASAM, vilken innebÀr att kÀnslan av sammanhang Àr avgörande för att mÀnniskor ska utvecklas positivt, samt i systemteorin vilken talar om att vi ingÄr i ett stÀndigt samskapande, i ett cirkulerande vÀxelspel dÀr en del i systemet ger effekt i andra delar av systemet. DÀrtill presenteras det socialkonstruktivistiska perspektivet, vilket utgÄr ifrÄn att vi skapar och konstruerar vÄr verklighet utifrÄn sociala konstruktioner i mötet med andra.Pedagogers behov av handledning belystes med hjÀlp av data frÄn tio pedagogers utsagor, utifrÄn semistrukturerade intervjuer. Undersökningen visar att den handledning pedagogerna efterfrÄgar, ska innehÄlla konkret rÄdgivning av nÄgon som kan tillföra merkunskap, i syfte att hjÀlpa eleverna att nÄ mÄlen.

Reklamen som inte fÄr synas : En studie om produktplacering i TV-serien Solsidan

Tom Andersen (1995) utvecklade samtal dÀr terapeut och klient tillsammans utvÀrderar samarbetet i terapin, samtal med reflekterande förhÄllningssÀtt som senare kom att kallas för samforskningssamtal. Samtal med ombytta roller, dÀr terapeuten fÄr lÀra av klienten. Studier har visat att samforskningssamtalen ger terapeutiska effekter med ökad kÀnslan av samhörighet, fördjupad samskapande process och hjÀlper terapin framÄt samt ger terapeuterna ökade kunskaper om sig sjÀlva som terapeut. Syftet med denna studie Àr att belysa om samforskningssamtal kan ge möjligheter och betydelse i pÄgÄende terapi och i sÄ fall vilka.-Hur upplevdes samforskningssamtalet?-Vad fick terapeut respektive patient syn pÄ i samforskningssamtalet?-Vilken betydelse kan samforskningssamtalet ha framöver i terapin? TvÄ samforskningssamtal har hÄllits och dÀrefter har en intervju hÄllits med var och en av deltagarna.

Samforskning : en möjlighet i pÄgÄende terapi

Tom Andersen (1995) utvecklade samtal dÀr terapeut och klient tillsammans utvÀrderar samarbetet i terapin, samtal med reflekterande förhÄllningssÀtt som senare kom att kallas för samforskningssamtal. Samtal med ombytta roller, dÀr terapeuten fÄr lÀra av klienten. Studier har visat att samforskningssamtalen ger terapeutiska effekter med ökad kÀnslan av samhörighet, fördjupad samskapande process och hjÀlper terapin framÄt samt ger terapeuterna ökade kunskaper om sig sjÀlva som terapeut. Syftet med denna studie Àr att belysa om samforskningssamtal kan ge möjligheter och betydelse i pÄgÄende terapi och i sÄ fall vilka.-Hur upplevdes samforskningssamtalet?-Vad fick terapeut respektive patient syn pÄ i samforskningssamtalet?-Vilken betydelse kan samforskningssamtalet ha framöver i terapin? TvÄ samforskningssamtal har hÄllits och dÀrefter har en intervju hÄllits med var och en av deltagarna.

Är det vĂ€rt det? : En studie om företags uppfattningar om vĂ€rdet i att anlita ettbemanningsföretag

Under inledningen av 1990-talet började bemanningsbranschen att vÀxa kraftigt. Anledningentill detta Àr att marknaden för personaluthyrning öppnades upp och det blev tillÄtet för privataföretag att bedriva personaluthyrning med vinstdrivande intresse. Förutom personaluthyrninggenomför ocksÄ bemanningsföretagen rekryteringar Ät andra företag. Det har skett enövergÄng frÄn ett produktsamhÀlle till ett tjÀnsteinriktat samhÀlle dÀr tjÀnstemarknadsföringenhar fÄtt en allt större roll. Eftersom det under de senaste Ären blivit allt hÄrdare konkurrens ibemanningsbranschen Àr det viktigt att veta varför kunderna vÀljer att anlita ettbemanningsföretag.Syftet med studien Àr att undersöka vilket vÀrde som uppstÄr och uppfattas av kunden(företagen) nÀr de anlitar en bemanningsfirma samt om detta vÀrde kan variera mellanföretagen.

DART- en modell för vÀrdesamskapande : En studie i hur fastighetsmÀklare och kunder samskapar vÀrde

Titel: DART- en modell för vÀrdesamskapande - En studie i hur fastighetsmÀklare och kunder samskapar vÀrdeNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Lizbet Brittsten och Sanna PickelnerHandledare: Jens Eklinder - Frick och Jonas MolinDatum: 2015 ? MajSyfte: Att kunder intresserar sig för ett vÀrdeskapande tillsammans med företagen och vill delta allt mer i affÀrsprocesser, framför allt i tjÀnstesektorn, ligger i tiden. DÄ vi bÄda kommer arbeta i en tjÀnstebransch dÀr det krÀvs samarbete med kunder, vÀcktes vÄrt intresse att fördjupa oss i Àmnet. Syftet med den hÀr studien Àr att utifrÄn ett företags- och kundperspektiv öka förstÄelsen för hur delarna dialog, access, riskbedömning och transparens pÄverkar vÀrdesamskapandet i en sÀljprocess mellan tjÀnsteföretag och kunder. Metod: I studien har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod.

<- FöregÄende sida