Sökresultat:
8679 Uppsatser om Sammanställd teori - Sida 8 av 579
KrAmi- Stöttar, Motiverar och Garanterar : -En kvalitativ studie av KrAmi deltagares empiriska upplevesler av verksamma delar i KrAmi programmet
SammanfattningSyftet med denna uppsats har varit, att undersöka vad som enligt deltagarna har varit det mest betydelsefulla innehÄllet i KrAmi-programmet. För att fÄ fram det relevanta i klienternas upplevelser av vad som varit verksamt i KrAmi valde vi att anvÀnda oss av Grundad teori. Valet av Grundad teori föll sig naturligt dÄ vi inte ville anvÀnda oss av hypoteser eller frÄgestÀllningar i studiens inledande skede, dÄ dessa kan anses styra datainsamlingen. Genom tio kvalitativa intervjuer med deltagare har de tre bestÄndsdelarna stöd, motivation och gör sitt jobb framtrÀtt som de mest centrala för att uppnÄ ett lyckat resultat. Med dessa tre begrepp har vi valt att knyta an till det sociologiska begreppet KASAM, det vill sÀga kÀnsla av sammanhang.
Frihet i handlÀggningsarbetet? : En studie om handlÀggarnas handlingsutrymme vid beslut i sjukförsÀkringsÀrenden pÄ FörsÀkringskassan
Syftet med vÄr uppsats var att fÄ en djupare insikt i och kunskap om hur de mÀnniskor som arbetar med försÀkringsÀrenden pÄ FörsÀkringskassan upplever och ser pÄ sitt arbete. VÄra frÄgestÀllningar söker svaret pÄ hur handlÀggarna uppfattar sina möjligheter till egna initiativ i handlÀggningsarbetet. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor frÄn ett ?inifrÄnperspektiv? har vi valt att hÀmta empirin frÄn en fokusgruppintervju med fyra tjÀnstemÀn som arbetar med handlÀggning pÄ en FörsÀkringskassa i Mellansverige. VÄrt teoretiska utgÄngslÀge var Johan Asplunds teori om den sociala responsiviteten och Roine Johanssons teori om organisatoriska begrÀnsningar i kundrelaterat arbete.
"Men vi vill ha Yohio och pausa!"
Syftet med arbetet Àr att undersöka förskollÀrarnas syn pÄ begreppet jÀmstÀlldhet, hur de arbetar med det i praktiken och om det Àr svÄrt att omvandla teori till praktik. Metoden som anvÀnts Àr halvstrukturerade intervjuer. Fem förskollÀrare intervjuades, fyra kvinnor och en man i olika Äldrar och med olika lÄng erfarenhet inom yrket. Arbetet grundas pÄ forskning inom jÀmstÀlldhet i förskolan. Resultatet visade att jÀmstÀlldhet för förskollÀrarna betydde att ge alla barnen samma möjligheter. FörskollÀrarna sÄg pÄ begreppet jÀmstÀlldhet som allas rÀtt att utvecklas och utmanas oavsett kön, detta lÄg ocksÄ till grunden för hur de arbetar med jÀmstÀlldhet i verksamheten. Tre av fem förskollÀrare tyckte det var lÀtt att omvandla teori till praktik, de pekade dÄ pÄ vikten av ett bra arbetslag.
AffÀrssystem i svenska smÄföretag.
Syfte:Vi vill med utgÄngspunkt i relevant teori, undersöka och beskriva svenska smÄföretags affÀrssystem och genom att jÀmföra med teorin analysera införandeprocessen och konsekvenserna av denna. Metod:En fallstudie med fyra anvÀndareföretag och en systemutvecklare. Fallstudien baserades pÄ halvstrukturerade intervjuer med nyckelanvÀndare pÄ respektive fallföretag. Empirien har stÀllts mot relevant teori och analyserats och diskuterats. Slutsats:AnvÀndareföretagen Àr nöjda med affÀrssystemet trots att varken upphandling och implementering följer teorins normer..
Vem formar innehÄllet i utbildningen? TursimlÀrarnas möjligheter och val av undervisning i hÄllbar turismutveckling
I min studie undersöker jag vad det Àr som kan forma innehÄllet i gymnasieskolans turismutbildningar, -dels med hjÀlp av tidigare forskning och dels genom en egen intervju med turismlÀrare.
I intervjuerna har jag undersökt lÀrarnas instÀllning till vilken möjlighet de har till att undervisa i hÄllbar turismutveckling och om de i sÄ fall gör det. Jag har dessutom undersökt huruvida deras yrkes- och studiebakgrund kan förklara om de undervisar i hÄllbar turismutveckling eller inte. Min analys av lÀrarnas svar bygger pÄ lÀrarnas praktiska teori alltsÄ lÀrarnas vÀrderingar om nödvÀndig kunskap samt lÀrarnas personliga erfarenhet frÄn Àmnet och elevernas kunskap.
För att fÄ fram hur turismutbildningen formas har jag dels sett hur Skolverket samt branschorganisationer och den turismpolitiska debatten formar kursplanerna. Dock visar mitt resultat att det Àr lÀrarna som formar utbildningen i slutÀndan för det Àr lÀrarna som tolkar och vÀljer sin undervisning utifrÄn den praktiska teori som de har..
Offentligt samhĂ€llsarbete i Ărebro - en deskriptiv studie
Syftet med vĂ„r studie var att beskriva och söka kunskap om det offentliga samhĂ€llsarbetet i Ărebro kommun .  ProblemomrĂ„det var  hur utförarna av samhĂ€llsarbete förklarar  social problematik, hur samhĂ€llsarbetet utförs, samt pĂ„ vilket sĂ€tt medborgarna Ă€r delaktiga. Empiri insamlades genom en  kvalitativ intervjustudie. Respondenterna  var  fyra  offentligt anstĂ€llda samhĂ€llsarbetare  i Ărebro. Resultaten analyserades med utgĂ„ngspunkt i marxistisk teori och strategier samt principer för samhĂ€llsarbete.
Ta sig i kragen : En kvalitativ studie om relationen mellan samarbetsprincipen, metaforer och liknelser i samtal
Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur metaforer och liknelser inverkar pÄ ömsesidig förstÄelse i samtal. Som teoretisk utgÄngspunkt har jag anvÀnt Grices (1989) teori om konversationella implikaturer samt Lakoff & Johnsons (1980) teori om konceptuella metaforer, StÄlhammars (1997) teori om förstÄelse av metaforer och Levinsons (1983) kritik av Grice för dennes pÄstÄende om metaforer som brott mot samarbetsprincipen vid konversation. Min analysmetod Àr samtalsanalys, Conversation Analysis. Materialet för uppsatsen bestÄr av transkriberade utdrag ur ett radioprogram som bjuder in lyssnare att ringa in och tala om ett förutbestÀmt Àmne med programledaren och i det hÀr fallet Àven en bisittare. Resultatet visar att det finns fall dÀr metaforer gÄr obemÀrkt förbi och inte skapar problem för den ömsesidiga förstÄelsen i samtalet, men det finns Àven exempel pÄ att bruk av metaforer och liknelser försvÄrar förstÄelsen..
En biologisk översyn av tvÄ vanliga konsumtionsvalsteoretiska antagande
Följande uppsats utgör en litteraturstudie över tvÄ vanliga konsumtionsvalsteoretiska antagande och deras biologiska rimlighet. De antagande som testas Àr: (A) En ekonomisk agent handlar som om hon maximerar en nyttofunktion. (B) Individen Àr sjÀlvisk. AngÄende (A) dras slutsatsen att denna kan antas uppfylld. Antagande (B) Àr mer komplicerat.
Att lyssna till det tysta : Fenomenologisk teori och hÀllbilder vid Motala ström
The survey takes its starting point in a critical evaluation of recent phenomenological approaches to rock art in landscape studies, foremost the works of Chris Tilley. The purpose is to present a phenomenological theory, based on the philosophy of Maurice Merleau-Ponty, which includes both motives, places and landscapes in a holistic interpretation. Bronze age rock art around Motala ström and the city of Norrköping is used to exemplify the theoretical discussion. When presenting the framework, emphasis is being laid on the bodily experience of rock art and place through the process of phenomenological intersubjectivity..
Varför byggs det inte fler hyresrÀtter? : - Ett arbete om investeringsbedömningar vid nybyggnation av hyresrÀtter.
Bakgrund: Idag rÄder det stor brist av hyresrÀtter i samhÀllet. Detta medför att unga har svÄrt att flytta hemifrÄn och att personer med begrÀnsat kapital har svÄrt att skaffa en bostad.Syfte: Syftet med arbetet Àr att undersöka vad kommunala och privata fastighetsbolag grundar investeringsbeslut pÄ. Tillsammans med befintlig teori ska en generell kalkyl skapas som fastighetsbolag kan anvÀnda vid nybyggnation av hyresrÀtter.Metod: Studien har genomförts genom att en abduktiv metod har tillÀmpats dÀr studien börjat med insamling av teori. Vidare har fem stycken semistrukturerade intervjuer genomförts för att samla in empiriskt material och sedan utvÀrdera om ytterligare komplettering av teori behövs.Slutsats: De undersöka bolagen anvÀnder idag olika bedömningsmetoder vid nybyggnation av hyresrÀtter. Förslaget som presenteras Àr att fastighetsbolag ska anvÀnda nuvÀrdesmetoden, en kompletterande kassaflödesanalys och Pay-off metoden vid mindre investeringar..
Kulturmiljö i teori och praktik : Praktisk tillÀmpning av teori i exemplet Augerum
Kulturmiljöns roll i planeringen utreds i detta examensarbete dÀr begreppen och dess tillÀmpningar förklaras och teoretiska och metodiska aspekter presenteras. Analysresultatet anvÀnds för att ÄskÄdliggöra nÄdda slutsatser som bildar underlag för den avslutade delen av arbetet som utgörs av att pröva resultaten praktiskt. Teori- och metoddelarna visar pÄ hur kulturmiljöer Àr karaktÀrsskapande och ger identitet till platsen. Vilket pÄ sÄ sÀtt gör dem till en resurs för framtiden. DÄ kulturmiljövÀrden tas tillvara genom hÀnsyn i planeringen kan de berika och vara en tillgÄng för mÀnniskor och samhÀlle, de bildar en av de grundlÀggande utgÄngspunkterna för olika planerade förÀndringar.
SlakthusomrÄdet : en gestaltning enligt Jane Jacobs
SlakthusomrÄdet i södra Stockholm stÄr inför stora förÀndringar. Sten Nordin, ett borgarrÄd i Stockholms kommun, har gjort lösa löften till företag som IKEA och IKANO för att lÄta dem etablera sina varuhus, hotell och liknande i omrÄdet.
I den hÀr uppsatsen undersöks Jane Jacobs teori om stadsplanering och hur den kan appliceras pÄ hur SlakthusomrÄdet kan komma att utformas. Teorin innehÄller fyra villkor: omrÄdet mÄste ha mer Àn en primÀr funktion, det mÄste vara smÄskaligt och finkornigt bebyggt, en variation ska finnas i bebyggelsens Älder och utseende, och en tillrÀckligt hög koncentration av mÀnniskor mÄste befinna sig pÄ platsen under dygnets alla timmar. Enligt Jacobs mÄste alla fyra villkor uppfyllas för att omrÄdet ska bli fullt funktionellt och levande.
TvÄ analyser genomförs i undersökningen av omrÄdet: en baserad pÄ Kevin Lynchs metod och en baserad pÄ SWOT-analys av Jane Jacobs teori.
Baserat pÄ resultatet av analysen och vidare pÄ Jane Jacobs teori tas ett program fram och ett exempel pÄ SlakthusomrÄdets utformning designas. Programmet innehÄller fem punkter: TÀta och tydliga kvarter, bevarande av delar av befintlig bebyggelse, hus som vetter mot gata, tydligare strÄk genom omrÄdet, fler bostÀder, och fler entréer till omrÄdet.
Arbetet avslutas med en diskussion huruvida Jane Jacobs teori Àr optimal för att basera riktiga projekt pÄ och hur och om det Àr möjligt att komplimentera teorin med andra metoder och teorier.
?Ingen skitstövel? : tankar kring effektivt ledarskap pÄ VIDA Vislanda
Denna rapport behandlar instÀllningar och tankar ledarskap och vad som kan förvÀntas av en ledare. Rapporten tar avstamp i en organisationsförÀndring pÄ VIDA Vislanda AB dÀr en underhÄllschef ska tillsÀttas. Genom teorier om effektivt ledarskap samt grupp- och organisationslÀra analyseras tio intervjuade medarbetares tankar kring ledarskap och förvÀntningar pÄ den nya tjÀnsten. De kvalitativa intervjuerna genomfördes pÄ plats i Vislanda och frÄgorna som stÀlldes var halvstrukturerade och utgick utefter egenskaper och fÀrdigheter som karaktÀriserar ett effektivt ledarskap. Som komplement till intervjuerna genomfördes en enkÀtundersökning för att fÄ svar pÄ vilken typ av ledarfilosofi som efterfrÄgas av de anstÀllda.
Gruppdynamik i idrottsundervisning : Och hur det pÄverkar lektioners utfall
Studien underso?ker fenomenet na?that pa? bloggar med fra?gesta?llningen ?hur ser processen fo?r na?that pa? bloggar ut?? Fo?r att kunna besvara fra?gesta?llningen letade vi data pa? olika bloggar i form av blogginla?gg och kommentarer. Da?refter genomfo?rdes fem intervjuer med fyra blog- gare, samt en representant fra?n organisationen Friends. Da? vi till en bo?rjan bara hade ett fe- nomen som vi ville titta na?rmare pa?, valde vi att anva?nda oss av grundad teori som metodo- logiskt angreppssa?tt.
LÀrande under flygstridsledningsutbildning : En intervjustudie rörande lÀrande kopplat mot Kolbs lÀrocirkel
Inom flygstridsledningsutbildningen har det de senaste tvÄ Ären underkÀnts tvÄ elever per Är, detta motsvarar en andel pÄ cirka en fjÀrdedel som inte blir godkÀnda. Inför att man pÄbörjar utbildningen genomförs relativt omfattande uttagningstester vilket borde innebÀra att endast de med rÀtt förutsÀttningar antas till utbildningen. DÄ vissa individer trots det blir underkÀnda lyfts tesen att detta kan bero pÄ antingen urvalsprocessen eller utbildningen i sig. I denna undersökning har det fokuserats pÄ utbildningen. En intervjustudie har gjorts med samtliga elever och lÀrare pÄ den nuvarande flygstridsledningsutbildningen i syfte att jÀmföra utbildningen med Kolbs normativa teori om erfarenhetslÀrande och dÀrigenom undersöka om brister i utbildningen kan upptÀckas.