Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 63 av 103
En studie om demokratiförutsÀttningarna i Bosnien-Hercegovina, Makedonien och Serbien/Montenegro
Demokrati ses som den idealiska styrelseformen. MÄnga lÀnder i vÀrlden har börjat etablera demokrati eller i varje fall hÄller pÄ att demokratiseras. Bosnien-Hercegovina, Serbien/Montenegro och Makedonien Àr nÄgra av dem. Men för att demokratin ska kunna etableras i dessa lÀnder Àr bestÄende demokrati och lÄngvarig fred och stabilitet grundlÀggande förutsÀttningar. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka demokratiförutsÀttningar i dessa tre lÀnder.
Utomhuspedagogik-Varför dÄ?
Abstract
Titel: Utomhuspedagogik - varför dÄ? En studie av hur pedagoger tÀnker om undervisning utomhus.
Författarna till denna fallstudie Àr Nina Nevhage och Anna-Carin Persson. Vi har utbildat oss till lÀrare i grundskolans tidigare Är (GT).
Syftet med vÄr studie var att ta reda pÄ pedagogernas instÀllning till utomhuspedagogik och fÄ ökad inblick i hur de anvÀnder utomhuspedagogiken. Vi ville undersöka vad som motiverar respektive hindrar pedagogerna att bedriva undervisningen pÄ annan plats Àn i klassrummet. I problemformuleringen fokuserar vi kring hur pedagogerna anser att de anvÀnder och förhÄller sig till utemiljön.
Det rÀttsliga skyddet för djur- och vÀxtarter: Artskyddsförordningens betydelse för skogsbruket
Uppsatsen analyserar det rÀttsliga ramverket för artskydd. UtifrÄn mÄlsÀttningen om en hÄllbar utveckling och bevarandet av biologisk mÄngfald hanterar miljörÀtten, bÄde pÄ internationell och pÄ nationell nivÄ, olika konflikter mellan en rad intressen. Som följd av att stora delar av det moderna skogsbruket under de senaste decennierna har bedrivits storskaligt och rationellt med allt effektivare maskiner har arealen av skog minskat. I takt med att skogen minskar, reduceras Àven viktiga livsmiljöer för olika arter. Centralt i framstÀllningen har dÀrför varit att undersöka hur rÀttsordningen skyddar ? och kan skydda ? arter i samband med skogsbruk.
VÄr personliga utveckling av kulturell kompetens efter fem veckors volontÀrarbete som fysioterapistudenter i Botswana: En autoetnografisk studie
Kulturella skillnader Àr vanliga och har alltid funnits. Inom hÀlso- och sjukvÄrd mÀrks detta allt mer och det kan dagligen uppstÄ problem pÄ grund av kulturella olikheter. Kulturell kompetens innebÀr att ha en förstÄelse för andra kulturer och Àr en förmÄga som krÀver tid och arbete för att uppnÄ. Syftet med studien var att utforska utvecklingen av vÄr egen kulturella kompetens efter fem veckors volontÀrarbete som fysioterapistudenter i Botswana. En autoetnografi dÀr dagboksanteckningar efter en volontÀrperiod i Botswana analyserats.
Samhörighet, kompetens och autonomi inom omsorgsverksamhet
Syftet med den hÀr kvalitativa intervjustudien var att undersöka hur personal i ett omsorgsföretag ser pÄ sig sjÀlva och sitt arbete i relation till kompetens, samhörighet och autonomi. Dessa tre begrepp Àr centrala i Self-determination theory. Resultatet visade att samhörigheten frÀmjades av ett nÀra samarbete med kollegor och genom mÄnga gemensamma aktiviteter, bÄde pÄ arbetstid och utanför. Det frÀmsta hindret för att uppleva samhörighet var om arbetsgruppen strÀvade Ät olika hÄll eller om det uppstod konflikter i samspelet. Kompetens innebar för respondenterna att kÀnna sig trygga i sitt bemötande av brukarna och att de visste vad de skulle göra i olika situationer.
Styrning inom Franchising
Bakgrund: Franchisekedjors framgÄng Àr beroende av att affÀrsidén följs till punkt och pricka, vilket medför att franchisetagare pÄ mÄnga sÀtt blir styrda och begrÀnsade i sitt agerande. Franchisetagare bör emellertid, inom de grundlÀggande ramarna, fÄ ett visst spelrum för att driva sin verksamhet. En central frÄga för franchisegivare Àr sÄledes hur de ska utforma de ramar inom vilka franchisetagarna ska hÄlla sig.Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka vad franchisegivare Àmnar uppnÄ genom att styra sina franchisetagare samt att beskriva hur de styr, vilka styrproblem som den aktuella styrningen kan motverka och vilka bieffekter som kan uppstÄ.Genomförande: Studien bygger pÄ en litteraturstudie av texter som pÄ olika sÀtt relaterar till franchising.Resultat: Franchisegivare strÀvar mot att fÄ franchisetagare att fokusera pÄ enhetlighet, en tillfredstÀllande kvalitet och hög omsÀttning. Styrning sker framför allt genom omfattande direktstyrning i form av drifthandböcker och franchiseavtal, vilka bÄde begrÀnsar franchisetagarnas handlingar samt tydliggör vilka beteenden som Àr önskvÀrda. Personalstyrning, i form av rekrytering Àr ett mycket viktigt styrverktyg dÄ det Àr av yttersta vikt för franchisegivare att hitta franchisetagare med de rÀtta attityderna.
Hur nationella kulturella skillnader pÄverkar ledarstilen : en studie av svensk-engelska team
Bakgrund: NÀr individer frÄn olika kulturer möts och arbetar tillsammans uppstÄr det ofta missförstÄnd och konflikter. Ett sÀtt att uppnÄ förstÄelse för hur nationell kultur pÄverkar ett företag, Àr att studera ett team. Ledaren Àr mycket viktig för teamet och i ett mÄngkulturellt team kan hans arbete bli komplicerat pga. olika vÀrderingar etc. som finns i olika kulturer.
Ombyggnad med kvarboende : Studier av bullerstörningarna vid ombyggnad av intilliggande lÀgenheter
Syftet med studien var att belysa skolsköterskors uppfattning om orsaker till elevers psykiska ohÀlsa samt vilka resurser skolsköterskor har för att bemöta psykisk ohÀlsa hos barn och ungdomar. Studien genomfördes som en intervjustudie med beskrivande design vid grundskolor i Mellansverige. Sex skolsköterskor valdes ut utifrÄn geografisk spridning och typ av skola (fristÄende eller kommunal) för en semistrukturerad intervju. Intervjuerna analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. I resultatet framkom nio kategorier: Skolsköterskornas uppfattning var att de vanligaste orsakerna till barns psykiska ohÀlsa Àr relaterade till kategorierna hemförhÄllanden, neuropsykiatriska problem och inlÀrningssvÄrigheter hos barnen, brister i kontakten med BUP, prestationskrav att leva upp till, mobbing, konflikter och egna funderingar.
Massage i klassrummet
Syftet med mitt examensarbete Àr att fÄ kunskap om varför beröring/massage anvÀnds i
skolan och vad det har för effekter. Jag vill ocksÄ fÄ reda pÄ om det finns nÄgot som talar
emot massage i skolan i lÀroplanen och annan litteratur. Beröring Àr livsviktigt för alla
mÀnniskor och bidrar Àven till harmoni och ökad inlÀrning. Litteraturen hÀvdar att beröring Àr
viktigt för mÀnniskans utveckling. I litteraturgenomgÄngen konstateras det hur vikigt det Àr
med beröring för barn och vuxna.
Bevarande av identitet vid exploatering i Stockholm : Med en fallstudie över Lövholmen
I planeringen av dagens samhÀlle har det i stor utstrÀckning börjat uppmÀrksammas hur ett omrÄde ska kunna uppnÄ en individuell identitet som skiljer den frÄn andra platser. För att ta reda pÄ varför detta Àr viktigt, om det ens Àr det och hur det sker i Stockholms planering idag har denna undersökning utförts.I Stockholms historia kan mÄnga exempel pÄ exploatering och förtÀtning med koppling till identitet studeras. MÄnga av dem Àr lokaliserade i gamla industriomrÄden och ett sÄdant aktuellt exempel Àr industriomrÄdet Lövholmen frÄn 1800-talet. Lövholmen Àr belÀget i Liljeholmen i Stockholm och ligger just nu under planering för exploatering. Det har i planeringsprocessen uppstÄtt mÄnga frÄgor kring hur identiteten och karaktÀren ska bevaras genom att skydda vissa byggnader och strukturer.
Vad Àr stress för sjuksköterskan? En litteraturstudie
Under de senaste Ären har mÄnga sjuksköterskor uppmÀrksammat en mer pressadarbetssituation. BÄde arbetsmiljön och de höga krav som stÀlls idag pÄ sjuksköterskorutgör en svÄrare möjlighet att kunna sÀkerstÀlla patientens sÀkerhet, men ocksÄ den egnahÀlsan. En obalans mellan uppgifter som ska utföras för en konstant tidsbrist kan geupphov till stress hos sjuksköterskor. Syftet med översikten var att beskrivasjuksköterskans upplevelse av stress pÄ sin arbetsplats. Metoden Àr baserad pÄ Fribergsmodell för litteraturöversikt.
Nordamerikas urinvÄnare i lÀroböcker : En diskursanalys om eurocentrism i svenska historielÀroböckers behandling av Nordamerikas urinvÄnare
Undersökningen anvÀnder sig av en diskursanalys för att undersöka förekomsten av eurocentrism i svenska historielÀroböckers framstÀllning av Nordamerikas urinvÄnare och deras interaktion med européerna. För att systematiskt kunna analysera innehÄllet har fyra undersökningskategorier skapats: Relationer, Konflikter, MotgÄngar och UrinvÄnarnas perspektiv. LÀroböckerna som analyserades var frÄn 1960 till 2010. Sammanlagt analyserades 10 olika lÀroböcker, tvÄ frÄn varje decennium. Resultaten visade att lÀroböckerna frÄn 60-talet gav vÀldigt lite utrymme till urinvÄnarna, och endast presenterade historien frÄn de vitas perspektiv, vilket indikerar ett eurocentriskt förhÄllningssÀtt.
Tidiga minnen av lÀsupplevelser : en intervjustudie
Ett stort förtroende för sin nĂ€rmaste chef Ă€r inte alltid en sjĂ€lvklarhet. MĂ„nga olika faktorer pĂ„verkar vilket förtroende medarbetare inom en organisation kĂ€nner för chefen, och denna studie har fokuserat pĂ„ olika faktorer relaterade till kommunikation; uppföljning, uppskattning, feedback, tydlighet, meningsfullhet samt hantering av konflikter/relationer. Det kan ocksĂ„ skilja sig Ă„t mellan hur mĂ€n och kvinnor vĂ€rderar dessa faktorer, och att studera detta ingĂ„r ocksĂ„ i syftet för denna undersökning. Tidigare forskning pĂ„ omrĂ„det har visat pĂ„ tydliga skillnader mellan hur kvinnor och mĂ€n upplever och vĂ€rderar kommunikation. Ăven denna studies resultat visar pĂ„ att det finns kommunikativa skillnader mellan kvinnor och mĂ€n, samt att de vĂ€rderar faktorerna pĂ„ olika sĂ€tt.
?Det beror pÄ hur det Àr med allt annat runt omkring? upplevelser av den psykosociala arbetsmiljön i kvinnodominerade yrkesgrupper
I en empirisk studie gjordes fyra djupintervjuer angÄende den psykosociala arbetsmiljön hos kvinnliga undersköterskor och pedagoger. Studien genomfördes pÄ tvÄ olika arbetsplatser inom samma organisation. Undersökningen gjordes med syftet att söka en ökad förstÄelse för medarbetarnas egenupplevda psykosociala arbetsmiljö, och Àven försöka utröna vilka faktorer som anses pÄverka och vara viktiga för densamma. En intervjuguide utarbetades, vars intention var att utreda vilka faktorer som informanterna anser sÀrskilt viktig i frÄgan. Grundstenarna för undersökningen Àr psykosocial arbetsmiljö och gruppsykologi och i förlÀngningen Àven folkhÀlsa.
Genus i historieundervisningen- En lÀgesanalys av hur genus införs, tillÀmpas och förmedlas pÄ en multikulturell skola i Malmö
Sammanfattning/ Abstract
Vi har i vÄrt examensarbete granskat ett utvecklingsarbete med genus med pÄ en
grundskola med förhoppningen att detta kan ha en positiv inverkan pÄ en
utbildningsinstitution. I vÄr lÀgesanalys har vi granskat utvecklingsarbetet utifrÄn
intervjuer och observationer för att undersöka vilka pedagogiska verktyg som anvÀnds
för införandet och mottagandet av genus pÄ Stenkulaskolan. Vi har ocksÄ beskrivit hur
en genuspedagog har bistÄtt skolledningen med sina kunskaper för att vidareutbilda
lÀrare som i sin tur förmedlar genus till eleverna och hur detta utbyte gÄr till.
Vi har ocksÄ granskat om det uppstÄr kunskapsbÀrande konflikter baserade pÄ
tvÀrkulturella möten. För att fÄ ett bredare perspektiv har vi valt att anvÀnda oss av
begreppet ?mÄngkulturell? för att pÄvisa att etniska grupper ocksÄ konstrueras i skolan
och hur detta kan förknippas med genus.
Under arbetets utveckling har vi kommit fram till att det finns en bristfÀllig kunskap
hos eleverna om genus och att lÀromedlen ocksÄ saknar denna aspekt till stor del.