Sökresultat:
2005 Uppsatser om Samhällets insatser - Sida 14 av 134
Insatser för utsatta barn
Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva socialsekreterares uppfattning om och klienters upplevelse av en hjÀlp- och stödverksamhet riktad till utsatta barn. Intentionen med studien var dessutom att undersöka vilka förslag dessa har pÄ framtida förÀndringar av verksamheten.Metod: Tre personliga intervjuer med tvÄ mÄlgrupper genomfördes. MÄlgrupp 1 var klienter som tidigare deltagit i insatser hos hjÀlp- och stödverksamheten och mÄlgrupp 2 var socialsekreterare med minst fem Ärs erfarenhet inom det sociala yrkesomrÄdet.Resultat: Resultatet visade en samstÀmmighet mellan mÄlgrupperna, gÀllande stödverksamhetens positiva effekter gentemot utsatta barn. De mest framtrÀdande positiva effekterna var att barnet gavs kunskap om sin omkringliggande problematik och en insikt i att de inte Àr ensamma i sin livssituation. De aspekter dÀr de tvÄ mÄlgrupperna hade olika syn pÄ denna form av insats var huruvida insatsen Àr lÀmplig och tillrÀcklig för alla utsatta barn.
Att finna motivation ? En studie om hur vÀgledare arbetar för att motivera personer med funktionsnedsÀttning att ta sig ut pÄ arbetsmarknaden
Detta arbete behandlar vÀgledares arbete med att motivera personer med funktionsnedsÀttning att ta sig ut pÄ arbetsmarknaden. Syftet med arbetet Àr delvis att undersöka vÀgledares kunskaper om de riktlinjer och insatser som finns för att underlÀtta för personer med funktionsnedsÀttning pÄ arbetsmarknaden. Syftet Àr Àven att undersöka hur vÀgledare anvÀnder sig av motivationsteorier och modeller för att motivera personer med funktionsnedsÀttning. VÄra frÄgestÀllningar lyder:
?Vilka arbetsmarknadspolitiska riktlinjer och insatser, för personer med funktionsnedsÀttning, kÀnner de vÀgledare vi intervjuat till?
?Hur arbetar dessa vÀgledare med teorier och metoder för att motivera personer med funktionsnedsÀttning?
Vi har anvÀnt oss av teorier som behandlar motivation, till exempel teorin om MI och lösningsfokus.
GymnasielÀrares uppfattning om specialpedagogens kompetens och yrkesfunktion
VÄrt syfte med denna studie var att kartlÀgga gymnasielÀrares uppfattning om och nyttjande av specialpedagogens kompetens och yrkesfunktion samt om det förelÄg nÄgra likheter/skillnader bland gymnasielÀrarnas uppfattning om den specialpedagogiska verksamheten utifrÄn skoltillhörighet, undervisningsÀmne och yrkesverksamma Är som lÀrare. För att nÄ vÄrt syfte genomförde vi en enkÀtstudie bland samtliga gymnasielÀrare pÄ tvÄ gymnasieskolor i en mellanstor kommun i Norrland. Det framkom en skillnad mellan gymnasielÀrarnas uppfattning om vilka insatser de anser bÀst och vilka insatser de anvÀnder till elever som riskerar att inte nÄ godkÀnt i sina kurser. I vÄr studie visar resultatet, att den enskilde gymnasielÀraren har makten nÀr det gÀller nyttjandet av specialpedagogens kompetens. Vi har Àven konstaterat att skolledningen har betydelse för hur den specialpedagogiska verksamheten utformas pÄ respektive skola..
Strategier för bilsnÄla stÀder
Denna uppsats syfte Àr att för min egen, men ocksÄ för andra studenters, planerares och övriga intresserades, skull visa pÄ vad det finns för strategier i planeringen för bilsnÄla stÀder. UtslÀppen frÄn vÄra transporter Àr en stor bov i dramat nÀr de gÀller det alltmer akuta klimathotet. Bilen har, och har lÀnge haft, en naturlig roll i vÄra liv men det utbredda bilberoendet skapar utöver utslÀppsproblematiken Àven andra problem i staden sÄsom bristande sÀkerhet och attraktivitet. SÄ hur kan vi minska bilberoendet och hur kan vi planera för bilsnÄla stÀder? Vad finns för strategier i svensk planeringspraktik och vilka insatser anses viktiga enligt forskning? I mitt arbete har jag genomfört en litteraturstudie dÀr jag tematiskt har analyserat översiktsartiklar som behandlar hÄllbar transportplanering samt fyra svenska handböcker i bilsnÄl stadsplanering.
Enligt de forskningsöversikter och handböcker som jag har analyserat finns flera övergripande teman vad gÀller insatser för ett hÄllbart transportsystem, dÀr egentligen alla Àr nödvÀndiga.
Tuffa tider! : Unga personers erfarenheter av arbetslöshet
Denna studie handlar om ungdomsarbetslösheten i Karlskrona. Anledningen till att jag har valt att skriva om detta Àmne Àr med bakgrund av att i september Är 2013 har Karlskrona landets högsta ungdomsarbetslöshet. Syftetmed studien Àr att undersöka hur arbetslösa ungdomar i Karlskrona upplever att samhÀllet arbetar med insatser som kan leda till sysselsÀttning och om de fÄr hjÀlp med att bibehÄlla sin motivation under arbetslösheten. Undersökningens metod Àr i form av fyra intervjuer med arbetslösa ungdomar i Karlskrona. Resultatet av intervjuerna stÀlls mot olika teoretiska utgÄngspunkter.
Forumspel som punktinsats : Dramapedagogers berÀttelser om lyckade och mindre lyckade projekt
Studien behandlar forumspel som punktinsats utifrÄn en fenomenologisk hermeneutisk ansats. TvÄ dramapedagoger har genom djupintervjuer delgett sina berÀttelser om arbetet med forumspelsmetoden under korta insatser. Det övergripande syftet Àr att skapa kunskap om forumspel som metod och undersökningen belyser informanternas upplevelser och erfarenheter av fenomenet. Resultatet av djupintervjuerna pÄvisar dramapedagogernas positiva syn pÄ forumspel som punktinsats. FrÀmst dÄ det utifrÄnperspektiv punktinsatsen har gör att man som pedagog kan nÄ kvalitéer en ordinarie verksamhet har svÄrt att Ästadkomma.
Elever i behov av sÀrskilt stöd - relaterat till uppnÄende mÄlen
Syftet med detta arbetet har varit att genom en fallstudie beskriva, kartlÀgga och kritiskt granska det specialpedagogiska stöd som ges och har getts till de elever som inte nÄr uppnÄendemÄlen i matematik och svenska i skolÄr Ätta och nio pÄ en 6-9 skola. Syftet var ocksÄ att upptÀcka och fastslÄ de processer som leder till att det specialpedagogiska stödet ger resultat. Fallstudien bestod av observationer av specialpedagogernas arbete, intervjuer med specialpedagogerna samt granskning av dokument sÄ som ÄtgÀrdsprogram, överlÀmnande dokument och nationella prov. Resultatet av fallstudien var att elever i behov av sÀrskilt stöd i svenska och matematik upptÀcks tidigt. De fÄr ocksÄ tidigt stöd.
Implementeringsprocessen i mÄlstyrt arbeteinom offentlig omsorg : En kvalitativ studie som belyser implementeringen av beslut till den praktiska verksamheten
VÄr ambition med den hÀr studien har varit att belysa hur rÀttsÀkerheten och kvaliteten bibehÄlls utifrÄn de beviljade besluten till det nÄr de individer besluten gÀller för i de praktiska verksamheterna. Vi har studerat vissa insatser inom hemtjÀnsten. De insatser som varit aktuella för studien Àr de insatser inom hemtjÀnsten som krÀver att det upprÀttas en mÄlstyrd arbetsplan. Vi har tagit hjÀlp av teorier som belyser organisationer och teorier som handlar om implementering för att kunna ge en förklaring till det framkomna resultatet. Vi har ocksÄ tagit hjÀlp av viss lagstiftning samt föreskrifter som anger hur och vad som ska göras för att uppnÄ rÀttsÀkerhet och kvalitet i den undersökta verksamheten.För att öka förstÄelsen med mÄlstyrt arbete beskrivs Àven de inblandade parterna i den implementeringsprocess vi valt att fokusera pÄ.Vi har i studien anvÀnt oss av enbart textmaterial för att komma fram till ett resultat.
En litteraturstudie kring psykisk ohÀlsa bland barn och unga
Bakgrund: Den psykiska ohÀlsan bland barn och unga har de senaste 10-20 Ären ökat. Syfte: En litteraturstudie har utförts med syfte att undersöka orsaker till psykisk ohÀlsa, hur den yttrar sig bland barn och unga samt insatser som bör genomföras för att frÀmja psykisk hÀlsa. Metod: Resultatet bygger pÄ tio vetenskapliga artiklar av bÄde kvalitativ och kvantitativ ansats. Resultat: Resultatet visar att den psykiska ohÀlsan bland barn och unga har ökat. Detta kan bland annat bero pÄ socioekonomiska skillnader och stress.
AdoptivförÀldrars och biologiska förÀldrars upplevelser av barnhÀlsovÄrden
BarnhÀlsovÄrden i Sverige ska vara en resurs för alla familjer med barn upp till skolÄldern. Syftet med studien var att undersöka hur adoptivförÀldrar respektive biologiska förÀldrar upplevde kontakten med barnhÀlsovÄrden, vilka förvÀntningar de hade pÄ barnhÀlsovÄrden samt vilka olika insatser de blivit erbjudna. Dessutom undersöktes om förÀldragrupperna hade olika behov nÀr det gÀllde kontakten med barnhÀlsovÄrden och hur de upplevde att deras behov uppfyllts. Studien Àr av kvalitativ design och intervjuer har genomförts bÄde individuellt och i grupp med biologiska förÀldrar och adoptivförÀldrar.Resultatet visar att adoptivförÀldrar förvÀntade sig och erbjöds fÀrre insatser frÄn barnhÀlsovÄrden Àn biologiska förÀldrar. En stor skillnad mellan grupperna var hur snart de trÀffade distriktssköterskan efter hemkomst med sitt barn, och hur ofta de besökte barnavÄrdscentralen.
Digital samverkan. En studie av samarbetet mellan fritidshem och v?rdnadshavare genom digitala kommunikationskanaler
Teknologin forts?tter att, i takt med samh?llet, utvecklas i ett rasande tempo vilket st?ller allt h?gre krav p? medborgare att ?ka sin f?rtrogenhet med samtidens digitala kommunikationsmedel. Vi har d?rf?r valt att i v?r studie unders?ka hur fritidshemspersonal och v?rdnadshavare upplever dagens digitala kommunikationskanaler i fritidshemmets kontext.
Det empiriska underlag som ligger till grund f?r v?r diskussion och analys och som vi slutligen baserar v?ra slutsatser p? ?r svarsresultatet fr?n v?r enk?tstudie d?r v?rdnadshavare och fritidshemspersonal har f?tt ta st?llning till ett antal p?st?enden som ber?r digital kommunikation och samverkan. Som teoretiska utg?ngspunkter i v?ra analyser har vi anv?nt oss av socialkonstruktionism och l?roplansteori.
Sjuksköterskors erfarenheter av humanitÀra insatser : En intervjustudie om sjuksköterskors kunskap och kompetens
Bakgrund: Katastrofer kan vara orsakade av naturen eller av mÀnniskan. Oavsett vad som orsakat katastrofen har sjuksköterskor en betydande roll i katastrofsjukvÄrd och internationella humanitÀra insatser. Det Àr ett arbete som stÀller höga krav pÄ individens kompetens. Resultat frÄn flera studier runt om i vÀrlden visar att sjuksköterskor ofta anser att deras utbildning inte Àr tillrÀcklig för att kunna hantera de problem som kan dyka upp i ett katastrofomrÄde. Syfte: Studiens syfte var att undersöka vilken kunskap och kompetens sjuksköterskor anser vara nödvÀndiga för att kunna arbeta pÄ bÀsta sÀtt i ett katastrofomrÄde.
FörÀldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar och deras upplevelser av bemötande och insatser
Syfte Studiens syfte har varit att ta reda pÄ hur förÀldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar upplever bemötandet frÄn professionella inom socialtjÀnstens funktionshinderenhet och inom habilitering och skola samt att undersöka hur förÀldrarna upplever insatser och deras funktioner.Metod För att undersöka förÀldrarnas upplevelser har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod. Vi har utgÄtt frÄn ett fenomenologiskt perspektiv i vÄr analys för att fÄnga personernas upplevelsevÀrldar. Vi har intervjuat sex förÀldrar som har barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar och som bor i samma kommun.Vi har anvÀnt ett empirinÀra förhÄllningssÀtt vilket innebÀr att vi utifrÄn vÄr empiri har skapat teman. Vi beskriver resultatet utifrÄn fem övergripande huvudteman och 14 underteman som vi tog fram genom vÄr analys. De huvudteman vi skapat Àr relationer, kommunikation, kunskap, stöd och förslag till förÀndring och de underteman vi tagit upp belyser det som vi sett som viktiga delar till huvudtemana.
Varför togs beslut om Sveriges första marina internationella insats i Libanon 2006?
Sverige har bidragit med trupp till internationella insatser sedan 1950-talet. Detta har gjorts med bidrag frÄn framför allt markstridskrafter men Àven med luftstridskrafter. Det dröjer fram till 2006 innan beslut tas om en marin internationell insats i form av korvettförband som bidrag till FN-insatsen UNIFIL i Libanon. Denna insats har fram till idag följts av fyra marina insatser, en förlÀngning av UNIFIL i Libanon 2007 och tre insatser i Somalia under Ären 2009-2013. Beslutet om den marina insatsen i Libanon Àr för marinen banbrytande.
HÀlsofrÀmjande skola
Rapportens övergripande syfte har varit att undersöka om det föreligger nĂ„gon skillnad i hĂ€lsoarbetet pĂ„ tvĂ„ kommunala grundskolor, dĂ€r en av skolorna Ă€r med i utvecklingsarbetet HĂ€lsofrĂ€mjande skola. Ăvriga frĂ„gestĂ€llningar som undersökts i studien Ă€r skolornas syn pĂ„ begreppet hĂ€lsa samt hur det hĂ€lsofrĂ€mjande arbetet Ă€r organiserat. Tre intervjuer med rektorn, skolsköterskan och idrottslĂ€raren pĂ„ vardera skola har genomförts och analyserats. Resultaten visade att hĂ€lsoarbetet pĂ„ den HĂ€lsofrĂ€mjande skolan genomsyrar hela skolans verksamhet, samt Ă€r en stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende process. Den andra skolan bedriver ett hĂ€lsoarbete som initieras av endast ett fĂ„tal drivande individer.