Sök:

Sökresultat:

268 Uppsatser om Saab AB - Sida 4 av 18

Spänningsfall i 200 V 400 Hz system

Målet med examensarbetet har varit att ta fram teoretiskt underlag och en beräkningsmodell. Detta ska beskriva hur kabeltyp, kabellängd, kabelarea samt effektfaktor påverkar spänningsfallet över ett 400 Hz ledningssystem.Mätningar har utförts på två olika kablar som används i det aktuella systemet. En av kablarna var symm­et­riskt uppbyggd med 7 ledare, där respektive fas bestod av två ledare förskjutna 180° från varandra runt nolledaren. För att åstadkomma 115/200V 400 Hz, användes en 90 kVA frekvensomformare. Belastningen som användes var en resistiv, induktiv samt en kapacitiv belastning.

Hantering av verksamhetskrav : Utredning av hur hantering av verksamhetskrav från kunder kan förbättras på Saab Aerosystems

Saab Aerosystems have had one dominating product, JAS 39 Gripen, and one dominating customer, FMV, for a long time. The operations management system at Aerosystems is adjusted for development of Gripen and as the business unit is trying to enter new markets with other products and customer the operations needs to be adjusted to fit the development and manufacturing of these products as well.The purpose of the master thesis has been to investigate how Aerosystems is managing requirements on operations from external customers and how to make improvements within this area. The aim has been to carry out a situation analysis to identify where improvements are possible and then produce proposals for improvements through studies of literature and other business units. The thesis also include a study of knowledge transfer within the business unit to investigate how this can be applied to improve the managing of requirement on the operations.An extensive interview study has been carried out in which interviews mainly have been conducted with employees at Aerosystems, but also at Saab Avitronics and Saab Aerostructures. The reason why these business units have been examined is because they have carried out a large number of successful businesses with external customers, which also are potential customers for Aerosystems in the future.The interviews have been analysed to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats with the present way of working.

Säkerhet i Wireless Local Area Networks : En studie i säkerhetslösningar utförd på uppdrag av Saab Bofors Dynamics AB.

Saab Bofors Dynamics AB is looking for ways to let the employees work wireless in the future. The security in Wireless Local Area Networks (WLAN) has not been considered very reliable, but new standards and protocols have been developed to enhance the security in WLAN. Since most wireless components soon will have built in support for wireless communication, it is important to have a model to deal with secure wireless communication ready. This is necessary because it is important to protect the company?s information related systems, ensure contingency in the daily work and maintaining the trust of the market and the authorities.

Verifiering av benchmarkingprocess : Aftersales & service, SAAB Automobile AB

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Tekniken bakom den digitala filmtekniken : Vilka tekniska faktorer ligger till grund för den digitala revolutionen inom den professionella kameratekniken?

This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, incollaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a companyoperating in the defence industry where competition is tough. This necessitatesnew ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis.Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since SaabDynamics engineers have little experience of simulation, required a usermethodology with clear guidelines. Due to lack of time, they chose to assign thetask to students, which resulted in this thesis.The aim of the thesis is to develop a methodology in mechanical design, wherethe designer uses the FE analysis early in the design process to develop thestructures' mechanical properties.

Simulation driven design : An iterative approach for mechanical engineerswith focus on modal analysis

This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, incollaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a companyoperating in the defence industry where competition is tough. This necessitatesnew ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis.Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since SaabDynamics engineers have little experience of simulation, required a usermethodology with clear guidelines. Due to lack of time, they chose to assign thetask to students, which resulted in this thesis.The aim of the thesis is to develop a methodology in mechanical design, wherethe designer uses the FE analysis early in the design process to develop thestructures' mechanical properties.

Interaktiva applikationers potential på internet - en kvalitativ studie av Saab Automobile AB

Saabs vision med de interaktiva applikationerna är att de ska tilltala både den nya besökaren och den lojale Saabkunden. Vi observerade tydliga attitydförändringar när applikationerna inte fungerade. Få kunde tänka sig att köpa en bil efter att enbart ha besökt Saabs hemsida då applikationerna i dagsläget inte kan ersätta känslan av att manövrera bilen själv. För att öka graden av ?stickiness? och ?flow? kan Saab integrera applikationerna i en värdekedja.

Konstruktion för tillverkning av strukturdelar i komposit : En DFM-strategi för SAAB Aerostructures

På SAAB Aerostructures i Linköping utvecklas och tillverkas delsystem, så som dörrar och skevroder, till kommersiella flygplan åt framförallt Boeing och Airbus. Inom flygindustrin går utvecklingen mot en större användning av kompositmaterial i denna typ av strukturer. För att befästa sin position på marknaden och bygga kunskap kring konstruktion i och tillverkning av kompositmaterial har SAAB startat ett forskningsprojekt kallat GF Demo. Projektet syftar till att ta fram nästa generations kompositstrukturer för civilflygplan, samt att utveckla effektiva produktionsprocesser för detta. En utmaning med konstruktioner i kompositmaterial är den dyra och komplexa tillverkningsprocessen.

Adaptiv katalysatormodell för reglering

This master?s thesis describes the development of a model of the catalystsystem aiming at control by an MPC. A well functioning model, which is suitable in control purpose, is important while emission legislation become more and more hard to fulfill for the car manufacturers. Much research has been done in the field of physical modeling of the system, but in this work a linear adaptive time discrete ARX-model is developed and validated.The systems tendency to change its dynamic during usage implies that the model must be adaptive. The developed model proved to be well functioning and shows promising conditions for the MPC design.

Visualiseringsverktyg för röstkommunikation

Saab har utvecklat en produkt, Remote Tower, som tillåter flygledningen att fjärrstyra en flygplats, det vill säga att övervaka och kontrollera en flygplats på distans. Ett viktigt verktyg för flygledarna är VCS, Voice Communication System, som är Saabs egna röstkommunikationssystem, där både radio- och telefonkommunikation ingår. VCS används för att kommunicera med piloter och markpersonal på flygplatsen. Målet är att i framtiden kunna fjärrstyra fler flygplatser samtidigt, och då finns ett behov att visualisera de inkommande samtalen från de olika flygplatserna i realtid. Detta för att undvika ett scenario där flygledaren missar ett samtal.

Ett friskvårdsprojekt inom Saab Bofors Dynamics : - en kvalitativ studie

Syftet med denna studie är att undersöka ett friskvårdsprojekt inom Saab Bofors Dynamics. Friskvårdsprojektet ?Det friska företaget? startades år 2004 som ett koncept för att lansera friskvård. Syftet och forskningsfrågan besvaras genom kvalitativa gruppintervjuer i form av fokusgrupper bestående av slumpmässigt utvalda medarbetare inom Saab Bofors Dynamics. I studien anammas ett hermeneutiskt förhållningssätt med tolkning som metod utifrån en abduktiv ansats.

Utvärdering och analys av kylmaskiner på SAAB AB, Järfälla

Kylmaskinerna på Saab ABs fastighet i Järfälla står för en stor del av den totala användningen av elektricitet i fastigheten. Därför är det viktigt att undersöka och analysera hur dessa kylmaskiner presterar i dagsläget och vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra prestandan.Detta examensarbete har fokuserat på hur kylmaskinerna i D-huset på Saab i Järfälla presterar. Därför har flera tester på dessa kylmaskiner utförts. Mätvärdena har huvudsakligen registrerats med ClimaCheck utrustning och uppmätt data har analyserats med datorprogrammen Refprop, Energy Equation Solver och Excel.  Undersökningar av kylmaskinerna i D-huset har visat på flera upptäckter. En upptäckt är att köldmedierna inte har rätt sammanställning.

Simulation driven design : An iterative approach for mechanical engineerswith focus on mesh, quality and convergence

This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, incollaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a companyoperating in the defence industry where competition is tough. This necessitatesnew ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis.Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since SaabDynamics engineers have little experience of simulation, required a usermethodology with clear guidelines. Due to lack of time, they chose to assign thetask to students, which resulted in this thesis.The aim of the thesis is to develop a methodology in mechanical design, wherethe designer uses the FE analysis early in the design process to develop thestructures' mechanical properties.


Förseningar i utvecklingsprocessen: ett DMAIC-projekt på Saab Bofors Dynamics i Karlskoga

Med den ökande globaliseringen måste företag ständigt förbättra sig gentemot sina konkurrenter för att överleva på marknaden. Kundernas ökade krav och den accelererande teknikutvecklingen ställer enorma krav på att förbättringstakten på företag är hög. Idag räcker det inte med att leva på gamla meriter, vad som var rätt igår kan vara fel imorgon. Saab Bofors Dynamics är ett företag i ständig förändring. Med en ökande internationell marknad ökar även kraven på att leverera produkter i rätt tid.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->