Sök:

Sökresultat:

227 Uppsatser om SWOT - Sida 8 av 16

Utveckling av ett skogsbolags kontaktstrategi : en kvalitativ intervjustudie bland större privata virkesleverantörer

The supply of raw materials has always been an important issue in the Swedish Forest industry. Buying timber from local suppliers is important. To ensure raw materials to their industries the forest company must offer good prices and good business deals to their suppliers. The aims with this work are to find out how the contact between private suppliers of raw materials and how the forest company can be developed. To be able to do a complete study of the problems connecting with this subject a quality interview study has been done.

Vårgårda är på G - Med fokus på återupprättandet av stationssamhället.

Examensarbetet handlar om utveckling av de centrala delarna samt stationsområdet i Vårgårda tätort, Vårgårda kommun. Syftet med arbetet har varit att förtäta med ny bebyggelse i de centrala delarna av tätorten samt att effektivisera ytan och området vid stationen. Arbetet är tänkt att kunna användas som ett idéunderlag av kommunen för deras framtida utveckling av tätorten. Litteraturstudier har gjorts kring ämnet stationssamhällen och en inventering av planområdet har gjorts. Som analysmetoder har jag använt mig av Kevin Lynch, SWOT-analys, en enkel bebyggelseinventering för att skapa riktlinjer för ny bebyggelse samt även besök på orterna Herrljunga och Uddevalla, där jag studerat lösningar på stationsområdena för att se hur dessa orter löst problemen med de nya funktioner som måste irnymmas på ett äldre stationsområde.

Tillvaratagande och återanvändning av träbyggnadsmaterial : tjänstedesign för återbruk inom byggsektorn

The purpose of this Bachelor degree project is to design different types of services that can increase the amount of re-used timber within the building sector and by that means improve their environmental efforts. By examining how the sectors environmental work concerning recycling and re-using timber as a building material is getting on at present, conclusions have been drawn about what further could be done for improvement.The project has shown that there is a scarcity of information and statistics within the sector, but that there are efforts in progress to change this. Questionnaires have been sent to a number of companies working with demolition and utilizing re-usable materials in order to find out what kind of problems there are within the trade. Unfortunately the survey gave insufficient result due to the low reply frequency.It is obvious that active environmental work within the building sector is important and the knowledge acquired while working with the project has led to the design of three suggestions for services regarded as being of interest for improving the negative environmental impact caused by the sector:Suggestion 1 ? Sale of construction parts prior to the demolition of a buildingSuggestion 2 ? Re-utilization circulation when manufacturing buildingsSuggestion 3 ? Education in relation to the purchase of houses  The positive and negative qualities of the suggestions have been examined with SWOT-analysis and further adaptions and the results have been interpreted.

Innovation och kreativitet i en hierarkisk miljö ? Malmö högskola - Medieteknik

Medieteknik är en avdelning på Malmö högskola som dagligen handskas med att vara en innovativ och utvecklande del i en större organisation. Något som skapar möjligheter, men även begränsningar. Högskolans krav, resulterar tillsammans med omvärldens föränderlighet i att avdelningen måste växla mellan struktur, planering, genomförande ? och ? utveckling, innovation av innehåll, utbud, pedagogik. Syftet med rapporten är att undersöka hur en innovativ och kreativ utvecklingsmiljö skapas och bevaras i en organisation/myndighet. Genom en enkätundersökning skapas det empiriska material som, tillsammans med studiet av högskolans villkor, samt förankring i den teoretiska referensramen besvarar den aktuella frågeställningen: Vilka förutsättningar kan påverka en avdelning att arbeta och agera innovativt inom ramen för den större organisationens styrning och krav? Slutsatsen är att Malmö högskola ställs inför en rad motstridiga krav som kräver jämvikt inom organisationen, för att arbetet på avdelningsnivå ska fungera.

Företagsvärdering : En fallstudie av Betsson AB

The online gambling market has during recent years experienced high growthmostly due to the popularity of online poker. Today other games such as casinoare growing in popularity and more customers are turning to the onlinegambling market instead of the regular gambling market. As with all growthmarkets more and more companies establishes on the online gambling marketeven though high external risk factors such as regulations and nationalbans. Companies such as Betsson connected to the online gambling marketsuch are experiencing high growth which has made them interesting objectsfor investing.This bachelor thesis intends to study competitive advantages, investigate possibilitiesto keep and increase market share, and use this information combinedwith a financial analysis. The purpose of the thesis is to describe andanalyze the future of Betsson AB from the perspective of an investor.

Integrated Green Spaces in Urban Areas : a case study of inner Brisbane

The review of Integrated green spaces in urban areas ? A case study of inner Brisbane highlight the significance of addressing characteristics, qualities and landscape values in our outdoor environment. The importance of green spaces to the wellbeing of people in the city and the ecological, social and cultural values they carry are widely recognised in the field of urban and regional planning. At the same time population growth, climate change and urban development put planners and scientists in a challenging position where new solutions must be put on the agenda in order to accomplish sustainability. Open space strategies, collaboration between stakeholders, public participation, learn from earlier failings and a ?value-led? approach facilitate the managing of open space. Brisbane is located in the fastest growing metropolitan region in Australia. The city´s open space landscapes offer cultural, geographical, recreational, social and scenic amenity assets, which make a major contribution to the regions identity they a wide world known for.

Hantering av pallformat hos Parker Hannifin AB i Trollhättan

Examensarbetet har utförts på Parker Hannifin AB i Trollhättan under läsperiod två vårterminen 2011. Parker utvecklar, producerar samt säljer hydraulmotorer och hydraulpumpar. Hela koncernen har över 60 000 anställde och är verksam världen över.Då ett förbud infördes mot lyfttruckar med åkande förare inom produktionen för några år sedan, har frågan angående hur interna materialtransporter skall lösas ständigt varit aktuell. Frågan har tillfälligt lösts genom att använda en så kallad "tvestjärt" som förser produktionen med material. "Tvestjärten" drar upp sin last bakom sig på lyftgafflar vilket gör att den hamnar i en gråzon om den är tillåten eller inte att användas i produktionsområdet.

Ombyggnad av skolbyggnad för nya verksamheter : En visionsstudie för Wenströmska skolan och dess närområde

New production is not the only thing that is important for the city?s growth. It is also crucial to recover existing buildings in order to create attractive areas. There is a school in Va?stera?s city called Wenstro?mska skolan which consists of six high schools that provide different professional specializations and which has an area of about 35000 square meters.

Temalekplats Sjöhistoriska museet

Syftet med examensarbetet är att ta fram ett gestaltningsförslag för en temalekplats i anslutning till Sjöhistoriska museet i Stockholm. Gestaltningen baseras på platsens utgångspunkter, litteraturstudie, platsanalys och inspirationsexempel. De utgångspunkter som har ansetts vara mest viktiga för arbetet har varit museets verksamhet och önskemål för en ny lekplats. Därmed har det maritima temat samt möjligheter till lek, lärande och pedagogisk verksamhet varit av extra vikt. I litteraturstudien beskrivs barns lek, aspekter som kan vara viktiga att tänka på vid utformning av lekplatser samt en beskrivning av temalekplatser med Malmö som exempel.

Grossistens roll på handarbetsmarknaden : En studie om Ja?rbo Garns kommunikation med sina kunder och a?terfo?rsa?ljare

Ja?rbo Garn is a wholesaler in the textile industry. The companys position on the market is under changing circumstances. Therefore Ja?rbo Garn needs to find new ways of developing their marketing.

GodEl - En marknadsundersökning för en ljusare framtid

Nya regler för den svenska elmarknaden trädde i kraft den 1 januari 1996 och den innehöll regler som skulle innefatta konkurrens i elproduktion och handel med el. Transport av el i nätet betraktas dock som ett naturligt monopol och kom därmed att undantas konkurrensutsättning. Syftet med avregleringen 1996 var att skapa valfrihet för el-användarna och öka effektiviteten i produktions och försäljningsledet. ?Konkurrensen inom elhandeln skulle skapa förutsättningar för en ökad pris och kostnadspress inom elförsörjningen?.

Turism i ett biosfärområde : En fallstudie av biosfärområdet Blekinge Arkipelags förutsättningar för att utveckla turism

Syftet med detta examensarbete är att se vad biosfärområdet Blekinge Arkipelag har för förutsättningar för att utveckla turism, samt vad de kan göra med sina resurser i området. Ett biosfärområde ska ses som ett modellområde, där målet är att ha en god balans mellan människan och naturen. Blekinge Arkipelag är den ideella förening som driver och förvaltar biosfärområdet, som består av Blekinges kust och skärgård.Den metodlogiska referensramen har baserats på litteratur från främst Bryman och Bell (2005), Smith (2010) samt Hedin (2011). Examensarbetet är en fallstudie som är inriktat på biosfärområdet Blekinge Arkipelag. Utifrån analys av litteratur om turism i biosfärområde samt turismplanering har tre kategorier framkommit, turismplanering, samverkan och kommunikation samt miljöresurser.

Den Sociala Resan : ? Hur kan sociala medier öka interaktionen mellan företag och kund?

Sociala medier har utvecklats enormt i och med internets utbredning. Teknikens framfart har medfört mer direkta kommunikationsmöjligheter för såväl privatpersoner som företag, något som uppmärksammats och utnyttjats för främjandet av kommunikation. De mediestrategier som tidigare varit vedertagna börjar i och med detta att ifrågasättas då sociala medier utgår från en plattare hierarki än tidigare medier. Detta medförde ett behov av uppdaterad forskning kring kommunikation inom sociala medier. De faktorer som var viktiga för kommunikation inom sociala medier mellan företag och kund belystes därför i denna rapport.

Differentiering - en avgörande faktor? En studie om Blåkläders profilsortiment

Problembakgrund: Marknaden för profilkläder består idag av många aktörer, företag medfokus på enbart profilkläder och företag som huvudsakligen fokuserar på yrkeskläder. Detskapas en viss problematik inom profilbranschen som ligger i hur företag väljer att profilerasitt företag. Kläder som skulle kunna fungera som profilplagg finns tillgängligt i helakonfektionsbranschen och detta leder till en stor och splittrad profilklädesmarknad. Dåaktörerna är många och därmed också företagens val av profilering blir det alltmer viktigt förföretag att hitta nya idéer och lösningar för att följa med i konkurrensen. Uppdraget ochutgångspunkten i studien har varit att redogöra hur en framtida utveckling avkonfektionsföretaget Blåkläders profilsortiment skulle kunna se ut.Syfte: Vårt övergripande syfte med studien är att undersöka och kartlägga Blåklädersprofilsortiment.

Motiven bakom Pernod Ricards förvärv av Vin&Sprit

Bakgrund: Bakgrunden till försäljningen av statligt ägda Vin&Sprit är att svenska regeringen har beslutat att statligt ägande av företag ska minskas. Försäljningen av V&S avslutade ett svenskt ägande av företaget som Ivan Bratt grundade 1917. Det köpande företaget Pernod Ricard grundades 1975 genom en sammanslagning av de två största franska producenterna Pernod och Ricard.Frågeställningar:Varför har Pernod Ricard valt att växa mekaniskt med hjälp av V&S?Hur skall förvärvet av V&S generera en ökad avkastning till aktieägarna?Vilka produkter inom V&S ligger i linje med Pernod Ricards produktportfölj och strategi?Syfte: Vi vill få förståelse till motiven bakom Pernod Ricards val att växa mekaniskt istället för organiskt, trots de stora ekonomiska riskerna som följer med denna expansionsstrategi.Metod: Vi har valt att göra en övergripande beskrivning av fallföretagens organisation, strategi och varumärken för att ge en bild av hur väl V&S passar in i Pernod Ricards strategi.Teori: Den första delen i teoriavsnittet som vi benämner företagsförvärv ger en överskådlig bild av vad som bör beaktas i strategifasen. De två efterföljande avsnitten SWOT och produktportfölj analyserar företagens interna och externa förutsättningar.Empiri: VI har valt att dela upp detta avsnitt i fyra delar.

<- Föregående sida 8 Nästa sida ->