Sök:

Sökresultat:

12287 Uppsatser om SWOT-analys - Sida 7 av 820

Träpellets: en växande affärsmöjlighet : Produktion av träpellets i Brasilien för export till Europa

Titel:Träpellets: en växande affärsmöjlighetProduktion av träpellets i Brasilien för export till EuropaNivå:       D-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare:            Susanna TosterudHandledare:                     Jonas KågströmDatum:                          2012 ? JuniSyfte:                                                   Syftet med denna studie är att undersöka de ekonomiska förutsättningarna som finns att tillverka pellets i Brasilien för export till Europa.Metod:      Studien har använt en kvalitativ metodansats där datainsamlingen för empiriavsnittet består främst av semistrukturerade öppna intervjufrågor, som skickades till respondenterna via mejl. Sedan skedde kontakt via telefonsamtal för att säkerställa att informationen var korrekt uppfattad. Respondenternas svar redovisas i empirikapitlet och har analyserats och bearbetats med hjälp av två teorier inom marknadsföring, nämligen marknadsföringsmix (de 4 P: na) och SWOT-analys.Resultat & slutsats:                              Resultatet visar att i nuläget är det inte lönsamt att exportera pellets från Brasilien till Europa. Priserna för pellets på den europeiska marknaden är för låga, en höjning med cirka USD 50/ton är nödvändig för en godtagbar lönsamhet.

Alignment - Ett strukturerat arbetsätt för att uppnå riktning i sina IS/IT-satsningar

Syftet med studien är att beskriva hur små verksamheter kan skapa riktning på förändring genom sina IS/IT-satsningar i ett steg mot att utveckla en IS/IT-strategi. Då små organisationer ofta saknar formulerade strategidokument och någon specifikt ansvarig för IT tenderar investeringar att vara impulsiva och brista i anknytning till verksamhetsstrategin. En sådan anknytning brukar benämnas alignment, vilket kan skapa riktning för framtida IS/IT-satsningar.Genom en fallstudie av en liten organisation med mycket av denna problematik utfördes semistrukturerade intervjuer på ledningsnivå inriktade mot företagets marknadsförings- och försäljningsaspekter på deras hemsida för att vidare applicera ett egenskapat analytiskt ramverk på fallet. Ramverket skapar en utgångspunkt utifrån värdekedjan för att vidare genom en SWOT-analys utläsa styrkor och svagheter för att formulera den strategiska positionen och definiera kritiska aspekter. Genom att undersöka de kritiska aspekterna kan IS/IT-satsningar ställas i kontext mot den strategiska positionen för att skapa en grund för att ta fram förbättringsförslag utifrån de glapp som uppstår.I studien har vi kunnat konstatera att det finns skillnader i uppfattning mellan verksamhetens strategiska ställningstaganden och vad som faktiskt presenteras i form av IT och vi menar därför att vårt analytiska ramverk hjälpt oss hitta aspekter som bör arbetas med för att skapa en enhetlig syn mellan verksamhet och IT.Det analytiska ramverket är ett förslag på ett strukturerat arbetssätt för att uppnå alignment i sina IS/IT-satsningar ur ett kontinuerligt förändringsperspektiv..

Kommunikation och Maktrelationer - En retorisk analys och diskursanalys av pressmeddelanden

Titel: Kriskommunikation och Maktrelationer. En retorisk analys och kritisk diskursanalys av pressmeddelanden Författare: Alexander Frost Utgivningsdatum: 2012-08-29 Handledare: Michael Krona, Fredrik Edin Examinator: Bo Reimer Utbildning: Medie- och Kommunikationsvetenskap Typ av dokument: C- uppsats Språk: Svenska Syfte: Att utifrån fyra olika företags kriskommunikation i form av pressmeddelanden analysera språkliga mönster och strategier sedda ur ett maktperspektiv. Teori: Diskurs och makt, Strategisk kommunikation, Hermeneutik Metod: Kritisk diskursanalys, Retorisk analys Nyckelord: Kriskommunikation, Pressmeddelande, Diskursanalys, Retorisk analys, Strategisk kommunikation, PR.

Varje litet liv ska vara en vän : om djurens rätt till hänsyn och rättvisa

Öland?s Business Office is on the verge of developing a strategy for the island?s future tourism. Before any work with developing Öland can be carried out, it is essential to gain an understanding of how the place is perceived today.The purpose of this essay is to study the island?s current image and make recommendations for how the place brand could be developed.The methods used are literature studies and qualitative group interviews. The participants have been inhabitants of Öland and returning visitors from the Kalmar region.

En företagsanalys av Electrolux

Syftet med denna uppsats är att analysera Electrolux aktie ur ett aktieägarperspektiv under desenaste åren. Electrolux verkar på en marknad med hård konkurrens där det blir nödvändigtatt finna nya sätt att skapa konkurrensfördelar. Enbart konkurrera med produktens tekniskakvalité räcker inte. Därför tvingas de producerande företagen till att även förbättra denfunktionella kvalitén. För detta krävs det att de producerande företagen blir kundorienterade.På det här sättet vill företaget ta reda på vad konsumenterna verkligen vill ha och är en del iden extremt lyhörda kundorientering som är utgångspunkten för Electrolux produktförnyelse.Electrolux är ett tillverkningsföretag inom vitvarubranschen och företagets verksamhet ärindelad i konsumentprodukter och professionell produkter.Under 1970-talet började en stor expansiv period då företaget gjorde ett stort antalföretagsförvärv.

Hur kan PDOL vidareutvecklas?: En studie kring PDOL's image och experiencescape

Syftet med uppsatsen är att studera festivalen Piteå Dansar och Ler (PDOL) utifrån dess image och experiencescape samt att lägga fram förbättringsförslag för PDOL utifrån dessa begrepp. Ordet experiencescape beskriver området inom vilket en vara eller tjänst produceras och konsumeras. Många av festivalerna i Sverige genomgick en kris under åren 2009-2010 och redovisade stora förlustsiffror, men det var även vissa festivaler som lyckades skapa vinst. Vårt studieobjekt PDOL var en av de festivaler som redovisade förlustsiffror i miljonklassen dessa år och hotades med nedläggning. PDOL valde att inför 2011 fortsätta med festivalen efter en omorganisering.

Bilder av islam- En analys av bilder av islam i läromedel för grundskolans tidigare år.

Syfte med undersökningen är att studera hur vissa läromedelsförfattare använder bilder i kapitlen om islam i läromedel för grundskolans tidigare år. Jag genomför en analys av första bilden i kapitlet och en kartläggning av resterande bilder i tre utvalda läroböcker. I min undersökning gör jag en semiologisk analys och jämförelse mellan läroböcker från 1980-, 90- och 2000-talet. I min studie av bilderna använder jag mig av semiologisk analys. Jag redogör för bildens funktion i läromedel och gör en historisk överblick av läromedelsbilden. Analysen visar på vikten av att skilja på religöst utövande och politisk Islam i bild.

Skogsvårdsentreprenörer i norra Norrland 2009 : företagsbeskrivning och analys av kompetensens betydelse för planteringsresultat

The number of silvicultural contractors has significantly increased in the last decades, and among its main clients are the forest companies. The purpose with this study was to describe the contractors that worked with planting in Norrbotten and Västerbotten in 2009 for Holmen Skog, Norra Skogsägarna, SCA Skog and Sveaskog and also examine if there was any correlation between the contractors? competence and the quality in the planting they achieved. A survey was made among 47 contractors with a questionnaire who performed planting for the forestry companies in 2009. 27 contractors answered the questionnaire and 4 representatives of these contracting companies took part in an extensive interview.

CAN ANALYZATOR : Worst case response time

Analys av värsta fallets respons tid av CAN meddelanden..

Aktieanalys - Automatiserad analys av Nasdaq OMX Nordic Stockholm

Den här rapporten undersöker möjligheterna att analysera Nasdaq OMX Nordic Stockholm genom att kombinera flertalet olika analysmetoder. Vi utvecklade ett komplett automatiskt förutsägnings- och handelssystem bestående avfundamental analys, neurala nätverk, samt klassisk teknisk analys. Det här systemet visar att trots att ingen av dessa metoder var särskilt framgångsrika individuellt så kunde en kombination av alla tre påvisa utmärkta resultat..


Hantering av pallformat hos Parker Hannifin AB i Trollhättan

Examensarbetet har utförts på Parker Hannifin AB i Trollhättan under läsperiod två vårterminen 2011. Parker utvecklar, producerar samt säljer hydraulmotorer och hydraulpumpar. Hela koncernen har över 60 000 anställde och är verksam världen över.Då ett förbud infördes mot lyfttruckar med åkande förare inom produktionen för några år sedan, har frågan angående hur interna materialtransporter skall lösas ständigt varit aktuell. Frågan har tillfälligt lösts genom att använda en så kallad "tvestjärt" som förser produktionen med material. "Tvestjärten" drar upp sin last bakom sig på lyftgafflar vilket gör att den hamnar i en gråzon om den är tillåten eller inte att användas i produktionsområdet.

Ett gestaltningsförslag för Odinslund : med hänsyn till det sublima

Detta examensarbete handlar om att ge ett gestaltningsförslag för Odinslund i Uppsala, med hänsyn till det sublima. Valet baseras på intresset för gestaltning samt viljan att uppmärksamma och skapa funktion på det centralt belägna platsen. För mig känns Odinslund sublim och känsloladdad i och med den starka kulturhistorian samt att platsen karaktäriseras av trädrader som bildar en pelarsal. Genom inventeringar och analyser ökar förståelsen för platsen. Ett program, visioner samt ett koncept utvecklas, vilket vidare resulterar i ett gestaltningsförslag med hänsyn till den sublima aspekten. Syftet med examensarbetet är att ge ett gestaltningsförslag för Odinslund.

I bilderböckernas värld : En analys av text och bild i Sven Nordqvists böcker

Uppsatsen syftar till att lyfta fram bilderboksillustratören som konstnär och framförallt peka på Sven Nordqvists stil. Detta görs genom tre olika analyser. Först en ikonotextuell analys där text-och bildsamspelet undersöksi Nordqvists böcker.En bildanalays försöker utröna speciella stildrag i böckernas illustrationer och ytterligare en analys försöker se sambandet mellan omslag, försättsblad, titelsida och själva berättelsen..

GodEl - En marknadsundersökning för en ljusare framtid

Nya regler för den svenska elmarknaden trädde i kraft den 1 januari 1996 och den innehöll regler som skulle innefatta konkurrens i elproduktion och handel med el. Transport av el i nätet betraktas dock som ett naturligt monopol och kom därmed att undantas konkurrensutsättning. Syftet med avregleringen 1996 var att skapa valfrihet för el-användarna och öka effektiviteten i produktions och försäljningsledet. ?Konkurrensen inom elhandeln skulle skapa förutsättningar för en ökad pris och kostnadspress inom elförsörjningen?.

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->