
Sökresultat:
268 Uppsatser om SAAB - Sida 9 av 18
Miljökrav mobila kommunikationssystem
Examensarbetet har utförts på SAAB Security and Defence Solutions i Arboga. Syftet med arbetet har varit att ta fram nya miljökrav för stativlådor med innehållande elektronikutrustning som behövs för upprättandet av en mobil flygplats, samt att ta fram lösningar för hur dessa miljökrav kan uppfyllas. Arbetet begränsades till att främst undersöka nya miljökrav för stativlåda AP-F (innehåller elektronik för kommunikation) som är en av stativlådorna. Tanken är dock att analysen och lösningarna ska kunna tillämpas på övriga stativlådor. Den elektroniska utrustningen inuti stativlådorna producerar värme som måste föras bort för att inte riskera att tillförlitligheten försämras hos utrustningen.
Ständiga förbättringar och praktisk problemlösning : en explorativ studie på Saab Automobile AB
Continuous improvement is one of five principles in General Motors ? Global Manufacturing System (GM-GMS). GM-GMS has been used by SAAB Automobile AB since 2003 and is a central component for realisation of GM?s vision. Internal audits have discovered problems with one of the tools, practical problem solving (PPS), which needs to be improved.
Kommunikation, organisation och varumärke ? En studie av tre bilföretag verksamma på den svenska marknaden
Denna studie tar sitt ursprung i de senaste årens ekonomiska oroligheter där framförallt bilbranschen upplevt stora förändringar. Till följd av den faktiska globalisering som sker och en ökad konkurrens, inte minst på den svenska marknaden som denna studie avser, har förutsättningarna förändrats radikalt och nya sätt att kommunicera med kunderna har tillkommit. Marknadsmixen är inte längre lika betydande och kompletteras allt mer med relationsskapande aktiviteter, det vill säga relationen mellan kund och varumärke. Flertalet separata teorier finns tillgängliga vad gäller organisatoriska aspekter respektive implementering av varumärkesstrategi. Vad vi sökt svar på är hur organisatoriska aspekter påverkat implementering av tre svenska bilföretags varumärkesstrategier.Det centrala syftet med denna studie är att kartlägga hur tre bilföretag på den svenska marknaden har arbetat med implementering av dess varumärkesstrategier.
Evaluation of Xilinx System Generator
This Master?s Thesis is an evaluation of the software Xilinx System Generator (XSG) and blockset for Matlab. XSG is a module to simulink developed by Xilinx in order to generate VHDL code directly from functions implemented in Matlab. The evaluation was made at SAAB Avionics AB in Järfälla, north of Stockholm. In order to investigate the performance of this new module XSG to simulink, a model of a frequency estimator often used in digital radar receivers were implemented in Matlab using XSG.
Utmaningar i gränssnittet mellan inköps- och utvecklingsavdelningen - ur ett kulturperspektiv : En fallstudie vid SAAB Dynamics AB
Syftet med denna studie var att studera samarbetet mellan inköp och utvecklingsavdelningen utifrån ett kulturperspektiv. Studien grundar sig på teori inom två olika ämnesområden. Ett område är organisationskultur där tidigare forskning visar på hur en gemensam kultur skapar effektivitet inom företag. Det andra området är forskning runt inköp och produktutvecklingsgrässnittet. Då studiens syfte kräver tillgång till ett fysiskt företag så har SAAB Dynamics AB i Karlskoga agerat fallföretag.
Konstruktion av värmespridare med grafit för flygelektronik
This master thesis was carried out for SAAB Avitronics, a business unit of SAAB ABactive in electronic systems for military aircrafts. Reliability and weight are of crucialimportance in this environment. To improve reliability and lower the weight graphitemay be used for electronics cooling. Graphite is an anisotropic material and hasthereof high thermal conductivity in two directions (in-plane) and a relatively lowconductivity in the third direction (through thickness).The purpose of this thesis was to investigate if graphite is an adequate thermalconductor to use in PCB carriers. The carriers support and cool the PCB by divertingthe heat dissipation from the PCB components to the edge.
Konstruktion av testrigg för moderna ångexpandrar
This report summarize what have been done during the Master of Science Thesis that Klas Schjelderup has written for the company RANOTOR Utvecklings AB. The company is developing modern steam engines and this work should develop a machine to perform tests on a new type of piston seal that hopefully could be used in the future. The steam engines will be both volumetric and energy compact, around 1600hp/literof cylinder volume, and it will have a lot of practical applications.The new type of piston seal is hydrostatic lubricated which means that a fluid is separating two faces that normally is in contact. In this case pressurized water is used to separate the piston seal from the cylinder wall. RANOTOR have earlier formulated that at least the expander in the modern steam engine have to be oil-free, due to other components functionality in the closed water system.
Lätta bromsok
SAAB Automobile ABis a car manufacturer within General Motors corporate group. SAABAutomobile ABhas a big part of the responsibility for the brake development in the corporategroup. The car industry is facing harder environmental requirements, which influence the brakedevelopment. The focus is to develop brakes with low drag and sustained brake feeling andperformance. Important characters for the brake caliper are high stiffness and low weight, highstiffness results in high performance and low weight is important because it is unsprung mass.This thesis investigates the possibility to improve the performance of the brake caliper for aGMproject.
Förändring av arbetssätt : -En studie av samverkan mellan konstruktörer och produktsamordnare och deras arbetsmiljöer på Scania
SammanfattningSyftet med arbetet var att studera arbetssättet mellan konstruktörer och produktsamordnare, utvärdera dessa och därefter ge förslag till hur samverkan kan förbättras mellan rollerna. Syftet var även att studera några av de arbetsmiljöer som produktsamordnare kommer i kontakt med och komma med förändringsförslag på hur Scania ska kunna förbättra dessa.En litteraturstudie har genomförts med syftet att förstå ämnesområdena och därigenom få en grund till att kunna föreslå förbättringar. Författaren har även studerat litteratur och genomgått kurser för att få bättre förståelse för hur Scania fungerar. Arbetssättet mellan produktsamordnare och konstruktörer har studerats genom en mindre observationsstudie och samtal med produktsamordnare. En referensintervju utfördes på SAAB Aerostructures för att få en insikt i hur en stor förändring kan gå till, vad som gick bra och vad som kan förbättras.Resultatet påvisar både brister med de studerade arbetsmiljöerna samt hur en produktsamordnares arbetsdag kan se ut, med problemområden där förbättringar kan göras för att skapa ett bättre arbetsflöde.
Automatiserad kalibrering av väderradar
För att kalibrera väderradarna i Sverige finns en miniräknare med program som styr kalibreringen. Deluppgiften ?Program för kalibrering? innebär att överföra dessa program till en PC. Då ingen dokumentation finns om hur kommunikationen sker mellan radar och miniräknare, är första steget att analysera och jämföra programkoden från miniräknaren med informationen från en linjelyssnare. Därefter skrivs programmen i det grafiska programmeringsspråket Agilent Vee.
Ramverk för livscykelkostnader vid Saab Electronic Defence System
I dagens hårda konkurrens är det viktigt för företag som tillverkar högteknologiska produkter att ha kännedom om vilka kostnader som uppstår på eftermarknaden dvs efter att kunden har köpt deras produkter. Detta är viktigt dels för att kunna visa kunden vilka kostnader som är förknippade med produkten under hela dess livslängd och dels för att öka kostnadsmedvetenheten internt på företaget.Syftet med detta examensarbete är att ta fram en livscykelkostnadsmodell och på ett tydligt sätt visa vilka kostnader som uppstår efter att SAAB Electronic Defence Systems i Jönköping har levererat en färdig produkt till kund tills det att den ska avvecklas. Detta var ett behov som fanns på företaget eftersom det inte fanns någon övergripande modell som visar vilka kostnader som uppstår samt vilka aktiviteter som skapar dessa kostnader.För att svara på frågeställningarna har litteraturstudier genomförts parallellt med att flertalet undersökningar och intervjuer har gjorts med personal på anläggningen i Jönköping. Den insamlade empirin har med hjälp av vedertagen teori inom området gjort att frågeställningarna har kunnat besvaras.I examensarbetet finns den övergripande livscykelkostnadsmodellen redovisad. Modellen består av fyra huvudkategorier.
Nydesign av huvudinstrumenti elbilen Saab Zero Emission
SammanfattningAtt köra en elbil kan skilja sig från ett traditionellt fordon på flera sätt. Förväntningarna från förarenmåste tas i beaktning när användargränssnittet i bilens instrumentpanel utformas.Denna masteruppsats behandlar test, utvärdering och nydesign av Huvudinstrumentet i SAABs elbilZero Emission. Huvudinstrumentet är den del av instrumentpanelen som sitter framför ratten ochinnehåller mätartavlor och andra instrument. Andra områden såsom mittkonsolen och musik- ochnavigatorsystem inkluderas inte i studien.Huvudinstrumentet testades och utvärderades med metoder, bland andra heuristisk utvärdering,Cognitive walkthrough och användartest. Användartesten utfördes i en körsimulator med hjälp avtänk-högt-metoden för att möjliggöra för observatören att följa med i testpersonen tankebanor.Med hjälp av resultaten från testutvärderingen skapades en ny design av huvudinstrumentet.Övergripande upplägg och design av individuella delar av klustret utformades parallellt.
Application Portfolio Management : En fallstudie på Saab Group
Den här uppsatsen behandlar organisering av applikationsportföljer. En applikationsportfölj är enligtvår definition i denna uppsats det samlade antalet applikationer som finns inom en verksamhet ochen applikation är ett informationssystem som används direkt i verksamheten. Med organisering menar vi i denna uppsats hur ett systemstöd för styrning av en applikationsportfölj kan strukturerasoch vad det bör finnas för information om varje applikation.Uppsatsen redogör för ett antal undersökningar som vi har genomfört på olika affärsenheter inomSAAB Group i Linköping och Huskvarna samt en undersökning på ett referensföretag undersommaren 2009. Syftet med uppsatsen är således att undersöka hur en koncern kan organisera engemensam applikationsportfölj. Vi kommer dra nytta av lärdomar från de olika affärsenheterna och tre teoretiska fält i vår undersökning: Application Portfolio Management, ITIL och affärsmässigförvaltningsstyrning.
Utveckling av ledningsmodell : Utredning av en sektions framtida ledning och styrning på Saab AB
As a consequence of the exports of SAAB AB?s airplane 39 Gripen the departmentFATPA has grown and developed substantially in a short period of time. With the aim toclearly define and describe the establishment and its new work procedures and routines,which are meant to be applied after the turn of the year 2005/2006, FATPA is aiming todevelop a management model which will contain the above. The purpose of themanagement model is to describe how the department FATPA wants to work, especiallywith consideration to the department?s management.
Skapandet av ett filtersystem för ett e-handelssystem
SAAB Automobile AB är ett företag som tillverkar bilar i familjesegmentet och har sin fabrik belägen i Trollhättan. Deras underhållsavdelning i måleriet har ett behov av att byta ut sin Sattscope H terminal som styr mellantork täckfärg B. Anledningen är att terminalens display tappar pixlar och att nya terminaler inte längre finns som reservdel. Mellantork täckfärg B fungerar inte utan terminalen. SAAB ser därför att terminalen byts ut mot en dator med Ledpanel designer installerad, som skall fungera som operatörspanel.