
Sökresultat:
1032 Uppsatser om Russian press - Sida 45 av 69
?Var är alla bögarna?? En studie i heteronormativitet i mediernas skildringar av idrottare, mot bakgrund av sexualitet
Authors: Philip Trollér & Jasmin FrljevicTitle: A sharp striker or forwardLevel: Bachelor of JournalismLocation: University of GothenburgLanguage: SwedishNumber of pages: 62All throughout time the Swedish language has been influenced by various external languages. And throughout the years many loanwords have been introduced to the Swedish vocabulary. And this phenomenon occurs in the texts written by Swedish sport journalists. But in what extent do loanwords from the English vocabulary occur in texts written by Swedish sportjournalists, in what types of texts they can be found. And also why the usage of loanwords occur.The purpose of our study is to find out how frequent English loanwords are in Swedish sports journalism.
Livscykelkostnad
Examensarbetet har utförts på företaget AP&T Presses AB i Tranemo. AP&T tillverkar hydrauliska pressar med en presskraft från 100 ton upp till 20000 ton. Kunderna finns främst inom bilindustrin men även vitvaru- och inomhusklimatbranscherna finns representerade. Syftet med arbetet har varit att utarbeta ett underlag för LCC-kalkyler avseende hydrauliska pressar. Därefter skall mallen tillämpas på en press av modell ZM-8000-30/22.
Processorienterad arkivredovisning : Ny arkivredovisningsmodell tilla?mpad i fem svenska la?rosa?ten
The investigation analyzed the implementation and application of the Swedish National Archives' new Process-Oriented Archives Description Model to activities of the hierarchical, function-oriented and decentralized university organizations.The basic reason why a new archive description has evolved is because documents are becoming more and more digital. It requires a new interpretation of how evidence is secured for their reliability and authenticity, and a new way of looking at provenance, for the purpose of describing and searching electronic documents. The new archive description model's logical structure is based on business processes.The relationship between the new archive description and a function-oriented organization's activities can be seen from the different outlooks of processes between archive activities and activities of the organization. It is also reflected in the modification that all universities have made ??of the new archive description model to be more flexible and pragmatic to fit a function-oriented organization.The relationship between provenance and process-oriented archive description is mainly the link between documents and business processes that produce them.
Fackliga stridsåtgärder : Proportionalitetsprincipens påverkan på svenska stridsåtgärder
I Sverige har rätten att vidta stridsåtgärder funnits under lång tid. Arbetsgivar- och arbetstagarparterna har kunnat ta till alla lagliga medel för att uppnå sitt syfte så länge kraven för rättigheten är uppfylld. Uppsatsen utreder frågan huruvida det nu skett en förändring av stridsrätten när det kommer till proportionen på den samma. Inom EU:s unionsrätt tillämpas ofta den så kallade proportionalitetsprincipen vilken också tillämpas på andra områden i den svenska rätten. När det gäller området arbetsrätt och speciellt förhållandet mellan parterna på arbetsmarknaden har principen inte kommit att slå igenom där istället den ?svenska modellen? länge tillämpats.
Finansiell Kommunikation 2.0: En kvalitativ fallstudie om de svenska storbankernas syn på och användning av sociala medier i syfte att bättre tillfredsställa ekonomiska journalisters, investerares och finansiella analytikers informationsbehov
Social media has today reached a level of maturity similar to the Internet in the beginning of the millennium. More and more people get involved both on a private and professional level and companies are starting to realize the need to keep up with the new online behavior of its target groups. The Investor Relations(IR) function has for a very long time been carried out by writing reports and press releases, but maybe as times change so will the tools needed to communicate the IR-issues for the companies? The purpose of this paper was to examine the views on and involvement in social media for IR-purposes at the four main banks in Sweden: Nordea, SEB, Handelsbanken and Swedbank. The study was carried out in the form of a qualitative case study in which the banks were analyzed separately with the help of Davids and Venkateshs TAM2-model(2000) and also analyzed against one another.
"Vad är det här nu? Ännu ett ord?" : En studie av prefixet cis- och normer i samhället
Det finns en allmän uppfattning och en starkt förankrad föreställning om att kön är någonting statiskt som inte kan ifrågasättas eller ändras. Språk kan förmedla och upprätthålla diskriminerande åsikter och vara privilegierande för människor som är bekväma med, och följer rådande normer.I denna studie fokuseras prefixet cis-, som beskriver människor som lever som, och identifierar sig själva i enlighet med de normativa föreställningar som råder i samhället. Studiens teoretiska ramverk och metodologiskt tillvägagångssätt bygger på den kritiska diskursanalysen (CDA). Utvalda blogginlägg samt tidningstexter som berör prefixet cis- har analyserats för att få förståelse för vad prefixet cis- betyder för personerna som använder det. Som analysverktyg används innehållsanalys samt korpusanalys.Resultatet av undersökningen visar att ord med prefixet cis- främst används av två aktörer i samhället: transpersoner och feminister.
Annons eller PR : hur vet kommunikatören vad som skall väljas?
Problem Faith in the power of advertising has varied largely through the ages, and since we know that advertising is paid for, it therefore has less weight than the usual news. Publicity through promotional activities is in turn difficult to control. The question which of these two ways to communicate with the market that is the most effective, is equally entitled to ask, as difficult to answer. Purpose/Aim This paper is designed as a pilot study with two different objectives that go hand in hand. The first overall aim is to investigate how advertising and PR / publicity can be measured with the same tools while designing this metric.
Nytt spritsrör på TwinRoll typ TRPE : Undersökning av kostnad på spritsrör
This thesis describes possibilities for Metso Paper to lower their costs of spray pipes for their pulp wash press TRPE, with maintained good functionality and quality.Information that can be used by competitors has been censored in this version of the essay.To find solutions, alternative suppliers have been contacted and asked to quote. There has also been a new spray pipe designed. The manufacturing costs of the new design have been calculated.The thesis also contains a concept generation of an alternative product to the spray pipes in installations where a high pressure washer is used.To be able to ask other manufacturers of spray pipes to quote, a demand specification based on the currently used spray pipe was made. This was then sent to two alternative suppliers.An investigation of earlier used spray pipes, and the currently used, shows that the nozzles are a big part of the total costs of the spray pipes. To attempt to reduce the nozzles high cost an concept generation was made to find the best solution for a new design.There was a request that it should be possible to change the internal brushes in the spray pipe without cutting and welding.
"Vi beklagar att politisk censur förekommer i Sverige" : en retorisk analys av Sverigedemokraternas strategier vid lanseringen av deras valfilm 2010
I valupptakten hösten 2010 fick Sverigedemokraternas två valfilmer oerhört genomslag i media, och hade inte mindre än en halv miljon visningar på Youtube, på bara några få dagar. Denna här uppsatsen undersöker vilka strategier som ligger bakom ett sådant genomslag i media. Frågeställningen försöker besvara vilka verklighetsbeskrivningar som TV4 respektive Sverigedemokraterna (SD) ger i sitt pressmaterial angående lanseringen av SD:s två valfilmer, och vad de får för effekter.Uppsatsen analyserar nyckelord som används, vilken ram de sätter på situationen och om SD använder sig av anti-etablissemangsstrategin. Den diskuterar också omkring problemformuleringsprivilegiet, det vill säga att den som formulerar frågeställningen alltid äger tolkningsföreträdet till den.Uppsatsens slutsats är att SD:s strategi vid lanseringen av valfilmen var att synliggöra och förstärka avståndet mellan SD och etablissemanget, såväl till politiska partier som till media. SD använde sig av de egna problemformuleringarna massinvandring och censur, som i sin tur skapade egna ramar, till vilka enbart SD hade tolkningsföreträde.
Kost och träning i sociala medier : Källa till hälsa eller ohälsa?
Unga vuxna tenderar att spendera mer tid på sociala medier än på någon annan daglig aktivitet, där det populäraste sättet att kommunicera är genom att dela bilder. Samtidigt har intresset för hälsa och fitness hos allmänheten ökat de senaste åren. Tidigare studier påvisar att ett ständigt fokus på hälsa och fitness kan leda till låg självkänsla och missnöje över sin kropp. Majotiteten av de tidigare studierna har fokuserat på de negativa hälsoutfallen med sociala medier och påverkan på människors hälsa. Syftet med studien var att ur en neutral synvinkel, beskriva unga kvinnors upplevelser samt påverkan av sociala mediers exponering av kost och träning.
Påverkansfaktorer i relation till viktminskning bland gymnasieungdomar
Syftet med studien var att undersöka om de gymnasieelever i årskurs 3 som uppgav att de försökte minska sin vikt hade ett högre Body Mass Index (BMI) än de som inte försökte minska sin vikt, samt undersöka vilka faktorer som påverkade gymnasieelevernas vilja att gå ned i vikt? Författarna använde en survey-metod i form av en enkätundersökning för att kunna jämföra variabler samt se orsakssamband och påverkansfaktorer. Enkäterna besvarades på den aktuella gymnasieskolan med respektive klassföreståndare närvarande. Studiens resultat baseras på tre gymnasieklasser i årskurs 3 och omfattar 52 elever, varav 35 flickor och 17 pojkar. Resultatet visade att den största andelen deltagare som ville minska sin vikt var de normalviktiga och anledningen var för att de ansåg sig själva som för tjocka.
Issues Management i praktiken : Två skivbolags bemötande av fildelning
Fildelning och dess koppling till piratkopiering är ett ämne som ligger högaktuellt i vårt samhälle vad det gäller kultur, lagstiftning, teknikutveckling och musikdistribution.I dagsläget talas det frekvent om unga som jublar och använder fildelningsprogram för att ladda ner mängder av "gratis" musik från Internet, samtidigt som skivbolagen förlorar stora summor pengar. Vår undersökning syftar till att belysa två skivbolags bemötande av denna komplicerade utveckling utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv.Det något obestämda begreppet Issues Management har satts i fokus för undersökningen. Issues Management kan i korthet beskrivas som en funktion inom Public Relations som innefattar en identifikation, planering och bemötande av en angeläget i syfte att möjliggöra en organisations anpassning till samhällsförändringar, istället för att sträva emot dem. Samtidigt ger uppsatsen argument för att angelägenheten som dykt upp kan vara så problematisk att den i sin tur kan påverka den tillämpade PR-modellen. För de undersökta skivbolagen skulle detta innebära en förändring från ett asymmetriskt arbete i riktning mot ett mer symmetriskt arbete.I skivbolagens strategiska arbete verkar det för nuvarande inte finnas mycket förståelse för att klyftan mellan konsumenter och skivbolag, vad det gäller fildelning, kan mötas genom att utröna gemensamma intressen i ett vinna-vinna-läge..
Den skönlitterära politiska spegeln : En tematisk analys av The Grass is Singing och Disgrace
Fotbollspelaren Zlatan Ibrahimovic var 2010 och 2011 den mest omskrivna sportprofilen i svensk press och Aftonbladet och Expressen har varsin reporter på plats i Milano för att bevaka honom och hans lag AC Milan. Syftet med denna C-uppsats är att ta reda på vad sportjournalister på Aftonbladet och Expressen tror är anledningarna till att det skrivs så mycket om Zlatan Ibrahimovic. Vidare vill vi ta reda på hur de skriver om honom, varför de skriver som de gör, vilka egenskaper Zlatan Ibrahimovic har som gör att det skrivs så mycket om honom samt vad det stora fokuset på honom får för konsekvenser. I vår analys kommer vi koppla resultatet till teorier som maskulinitet inom sportjournalistiken, virvelvindseffekt och tabloidisering.Vi har gjort en kvalitativ undersökning med hjälp av halstrukturerade djupintervjuer. Totalt har vi genomfört fem intervjuer med reportrar, krönikörer och nyhetschefer på de två kvällstidningarna i Sverige.
Hjälplöshet - ett växande problem för unga vuxna?: en litteraturstudie om ökningen av depression och ångest hos 16-24 åringar utifrån Seligmans hjälplöshetsteori
Studiens syfte var att undersöka om hjälplöshet och brist på kontroll är en bidragande faktor till att depression och ångest har ökat bland svenska unga vuxna i åldrarna 16-24 år. Syftet var även att beskriva Seligmans teori (1975) gällande hjälplöshet och redogöra för hur den psykiska hälsan har förändrats under de senaste två decennierna. Har möjligheten att få arbete förändrats för 16-24 åringar och hur upplever de kontrollen över sin egen livssituation? Seligman (1975) beskriver hur förlorad kontroll kan leda till depression och upplevelse av hjälplöshet. Detta examensarbete är en litteraturstudie baserad på sekundärdata från ett flertal relevanta myndigheter.
Kommer läran överleva? : En studie om projektplanering och hantering av avvikelser
SammanfattningFör att ett företag ska överleva på marknaden är ett starkt varumärke ett måste. Konkurrensen sätter press på varumärket och vikten av ett starkt varumärke har aldrig varit större. Det kan finnas alternativ som både kan var billigare och bättre men ett starkt varumärke kan övertyga kunden att välja företagets tjänster. Kunden köper alltså ett varumärke och inte tjänsten i sig.Ett företag som förstått vikten av ett starkt varumärke är vår uppdragsgivare- Övikshem, en hyresvärd i Örnsköldsvik. Företaget har genomgått organisatoriska förändringar och vill nu ha hjälp att lyfta varumärket ytterligare. Vi har genom en omfattad enkätundersökning tagit reda på hur kunden uppfattar varumärket Övikshem. Tillsammans med information från företaget kan vi påvisa vilka skillnader som finns mellan kundens bild av varumärket och företagets visioner.Vårt teoretiska arbete har resulterat i en unik modell som genom fem attribut visar på vad som påverkar företagets varumärkeskapital.