Sök:

Sökresultat:

106 Uppsatser om Roland Barthes - Sida 5 av 8

Kreativ kommunikationsstrategi riktad till ungdomar - En jämförande fallstudie av golf och innebandy

Uppsatsens titel: Kreativ kommunikationsstrategi riktad till ungdomar- En jämförande fallstudie av golf och innebandySeminariedatum: 2007-06-07Ämne/kurs: FEK 582, C-nivå 10 poängFörfattare: Henrik Gunnarsson, Claes Thenfors, KristianPennermanHandledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson Fem nyckelord: Golf, innebandy, ungdomar, kreativkommunikationsstrategi, varumärkesimage Syfte: Syftet är att ställa individuella idrotters förbund ochföreningar mot lagidrotters förbund och föreningar för attse huruvida deras kreativa kommunikationsstrategi riktadmot ungdomar skiljer sig åt. Metod: Jämförande fallstudie av golf och innebandy.Datainsamling har skett genom kvalitativatelefonintervjuer med ansvariga inom respektiveidrottsförbund och på föreningsnivå. Teoretiska perspektiv: Teorier med fokus på kommunikation, musik, varumärkesimage, kändisar och media. Slutsatser: Innebandyn arbetar mer målinriktat än golfen,med kreativ kommunikationsstrategi riktad till ungdomar..

En kategorisering av våld i dator och tv-spel

This essay will focus on video and computer game violence. We hope to uncover, with the help of semiotics, according to Barthes design, if this kind of violence can have a negative effect on youth and adolescents. How intense is the violence and how graphic is it?. PEGI is the European measurement for game age limits.

CRM och dess påverkan på kundtillfredsställelsen

Bakgrund: Kunden samt dennes behov och tillfredsställelse är ämnen som varit mål för forskning under de senaste decennierna. Kundfokusering är dock inget nytt utan förekom i diskussionen redan under 50-talet. Idag talas det mycket om CRM, customer relationship management. Många företag säger sig använda CRM men meningarna om vad begreppet egentligen innebär går isär. Syfte: Syftet med vår uppsats är att skapa insikt i vilka inslag av CRM som kan urskiljas i ett stort teknikbaserat B-to-B företag.

Segmentering av kvinnor på teknikmarknaden ? ur ett demografiskt perspektiv

Sammanfattning Titel: Segmentering av kvinnor på teknikmarknaden? ur ett demografiskt perspektiv Seminarium: Tisdagen den 16 januari 2007 Kurs: FEK 582 Författare: Lina Hansson, Elisabeth Johnsson, Helene Kenton-Russ Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson Sökord: Segmentering, Kvinnor, Teknikmarknaden, Demografi, Marknadsföring Syfte: I denna uppsats syftar vi till att undersöka hur den kvinnliga målgruppen på teknikmarknaden kan segmenteras. Utifrån en demografisk segmentering vill vi kunna ge en indikation till elektronikbutikerna på vilken marknadsföring de bör använda. Detta för att försöka hitta ett effektivt sätt att nå ut till den ökande kvinnliga målgruppen..Metod: Vi har använt oss av en kvantitativ metod vilket innebär att vi genomfört en enkätundersökning på 153 kvinnor. Slutdiskussion: Vi har i slutdiskussionen kommit fram till att den indikation vi vill ge aktörerna på teknikmarknaden är att dess kvinnomålgrupp är i behov av en segmentering.

Det mörka rummet : En sociologisk studie av familjefotogafiet

Uppsatsens syfte är att belysa familjefotografiets sociala funktion. Jag ville få en ökad förståelse för varför människor fotograferar familjen och vad dessa fotografier har för betydelse. För att nå denna djupare förståelse har en kvalitativ metod använts i den här undersökningen. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex informanter ur min bekantskapskrets. Resultatet av intervjuerna har redovisats var för sig för att ge en enhetlig bild av informanterna.

Myter om individen - En bildanalys undersökande framställningen av individen

Syftet med denna uppsats är att belysa myten/myterna om individen. Detta görs utifrån bilder i två olika läroböcker, en för samhällskunskap och en för historievetenskap i grundskolans senare år. Frågan som ställs är vilken myt om individen vi kan finna i dessa, för att svara på denna fråga används en kvalitativ textanalys. Mer exakt används en semiotisk bildanalys vilket innebär att vi läser bilden utifrån principen att den fungerar som en text. Vi förankrar vår analys i teorier av Barthes och Foucault.

Det mörka rummet - En sociologisk studie av familjefotogafiet

Uppsatsens syfte är att belysa familjefotografiets sociala funktion. Jag ville få en ökad förståelse för varför människor fotograferar familjen och vad dessa fotografier har för betydelse. För att nå denna djupare förståelse har en kvalitativ metod använts i den här undersökningen. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex informanter ur min bekantskapskrets. Resultatet av intervjuerna har redovisats var för sig för att ge en enhetlig bild av informanterna.

Omslag till böcker och DVD-filmer : en jämförande studie av visuell kommunikation i omslagen till Män som hatar kvinnor och Niceville

This thesis is about covers of books and DVD movies. I have tried to find out if the visual communication of the covers differs between the book and movie with the same story. Do they appeal to different target groups? I have also been trying to find out what designers can do to increase the visibility of covers among others. Are there certain rules to follow for making a cover visible?To reach a conclusion I have been studying components in advertising pictures, since covers work as a kind of advertiser for the product.

Jämförelse av vingfundament och betongfundament

Sedan början på 1900-talet har tekniken med vingförsedda stolpar utvecklats och använts till olika föremål och ändamål. För tre år sedan grundades svenska företaget Vingfundament Terrawing AB utav Roland Johansson och Johnny Mattsson. De utvecklar och tillverkar vingfundament för mindre konstruktioner som t.ex. vägskyltar och bullerskärmar. Peab i Växjö har på ett projekt i Skåne på Revingehed använt sig utav vingfundament då de grundlagt huskulisser, detta är ett av de större projekten som utförts med just vingfundament.

Din sol, din himmel, dina ICA-butiker röda : om hur Sverige framställs i ICA:s reklamfilmer

Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka på vilket sätt ICA-reklamen gestaltar Sverige. Med nationalism, myter och ideologi som teoretiska utgångspunkter syftar uppsatsen till att komma närmare hur myten om Sverige rekonstrueras i ICA:s reklamfilmer, samt vilken roll ICA har i det Sverige som framställs.Efter en förstudie på de av ICA:s reklamfilmer som sänts i TV det senaste halvåret har ett strategiskt val gjorts. Utifrån ett semiotiskt angreppssätt har en kvalitativ innehållsanalys genomförts på tre av ICA:s reklamfilmer från 2014. Analysen visar att genom användningen av tecken som symboliserar Sverige i reklamfilmerna konstrueras myter om den svenska familjen, svensken och Sverige. ICA bidrar därmed genom sina reklamfilmer till mytifieringen av Sverige.Slutsatserna dras till att genom de här tre reklamfilmerna gestaltar ICA Sverige som ett land med hälsosamma och medvetna invånare som helst äter svenskproducerad mat och lever i kärnfamiljskonstellationer.

Identifiering av det logistiska förpackningssystemet En studie av teleutrustningsindustrin

Background: Due to outsourcing, the material flows in the telecom equipment industry have undergone major changes, which in turn has imposed new challenges for packaging supplier Nefab who delivers to the industry. In order to achieve market intelligence, Nefab wants to map the material flows, and investigate possibilities of further reusable logistical packaging systems.Purpose: The purpose of this thesis is to describe the typical features of the logistical material flows in a technically based, rapidly growing industry, and analyze the driving forces and obstacles, which influence the selection of logistical packaging system. Procedure: After developing a theoretical framework consisting of general logistical theories and theories related to logistical packaging, we have interviewed companies in the logistics channel of Ericsson Radio Systems.Results: We have found the main characteristics of material flows in our investigated industry to be Variations in Demand, Focus on Time-to-Customer, and Globalization of Logistics Channels. Regarding driving forces and obstacles in the selection of logistical packaging systems, we have identified Transportation Characteristics, Customer Demands, Quality, Handling & Administration, and Current Packaging System as important factors..

Stadsutveckling av området Sveaplan i Eskilstuna

I planeringssammanhang är begreppet ?attraktiv stad? vanligt förekommande. För att kunna utveckla en attraktiv stad måste man börja med att definiera begreppet. Dock är det ett begrepp som är svårt att definiera. Detta beror på hur starkt kopplat det är till individens egna värderingar om vad en ?attraktiv stad? är.

Ett slott i romantikens lövsal : skogsutveckling på Château du Grand Val - att utveckla en integrerad gestaltande skogsbruksplan

The work presented here aims to give the owners ofChâteau du Grand Val, Roland and Marie Nilssond?Aubigné an integrated creative forest management planin which their goals with the property is heeded, andwhere the plan is so clear that they can follow it withoutmuch difficulty.This work has come about through the normal processesof forest management plans, landscape architecturalproposals as well as through field trips, field andliterature studies, and our combined experience fromour studies. The study visits, both on location in Brittany,France, but also in other places, as for instance Högestad,has provided the background information that formedthe basis of our analysis and the proposal that is derived thereof. Some suggestions, which we consider importantto the overall impression of the property, is provided amore focused and detailed solution, while other parts,which are important but can either benefit from havingdynamics in the design process or will be adapted toadjacent sites, are developed using a more generalapproach. In some cases several possible developmentprinciples are presented.The proposal presents a detailed plan for themanagement of the forest from the experience, wildlifeand forestry economic standpoint.

Ett brokigt fo?rflutet : gra?nsdragningen mellan ?Vi? och ?Dom? i Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter

This study examines imagined boundaries between Swedes and non-Swedes. Rather than using pre-determined definitions as a starting point, the attempt is to examine the discursive construction of difference. The purpose is not to study the portrayal of immigrants per se but to examine how the ?immigrant-ness? is constructed. The result shows the perception of ?immigrant-ness? is linked more to a person?s origin than to the act of immigration itself. The selected newspapers are Dagens Nyheter (DN) and Svenska Dagbladet (SvD) for the period of 15th November ? 21st November, 1999.

Går det att sälja kläder via Facebook? : En fallstudie som undersöker ett företags möjligheter att använda sig av sociala medier i marknadsföringssyfte

This Bachelor thesis is a case study that explores the possibilities and complications to use social media in marketing purposes. The case involves a company that sells garments for men. The company, named Mouli, has decided to use social media as their marketing platform. The company makes an interesting case, since they are still quite new on the market and have all the possibilities to succeed.The purpose for the thesis is to examine Mouli?s use of marketing in social media and to evaluate what could be done to amend the communication.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->