Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Riggning - Sida 1 av 1

Användbar karaktärsriggning inom spelproduktion : En studie i riggning och animation av ryggradslösa bläckfiskmonster

Det här examensarbetet undersöker om klassiska användbarhetsprinciper kan appliceras på en rigg i en dataspelsproduktion och göra den mer lättanimerad. Arbetet beskriver problemen med riggar som är väldigt svåranimerade på grund av ett krångligt gränssnitt. Den beskriver också det praktiska arbetet vilket innebär att ta en produkt från en idé till en färdig fullt animerad 3D-modell, som kan importeras i en spelmotor. Den behandlar vikten av att samla referensmaterial inför animation, hur Disneys tolv animationsprinciper kan appliceras inom 3D-animation och hur en produktionspipeline kan se ut. Rapporten behandlar hur man genomför användbarhetstester och vad som skiljer att rigga för olika medium som film och spelproduktioner.

Automatiserad riggning och tidssparande

Denna uppsats handlar om programmering av autoRiggningsverktyg för Maya 2013 som skulle effektivisera animeringsproduktionspipelinen genom att spara tid vid Riggningsdelen av animeringspipelinen. Vidare handlar denna uppsats om utvärdering av tiden som man kan spara vid användningen av detta autoRiggningsverktyg. Verktyget är flexibelt på det sätt att den stödjer humanoida karaktärer och är användbar för mer än mänskliga karaktärer. Tiden som spenderas att manuellt rigga samma typ av karaktärrigg varierar från person till person och det kan ta väldigt lång tid, därför gjordes en enkät som delades ut till deltagare som är erfarna inom Riggningsområdet. Resultaten av denna enkät hjälper vid beräkningen av tiden som kan sparas med autoRiggningsverktyg i en animeringspipeline.

Automatiserad riggning och tidssparande

Denna uppsats handlar om programmering av autoRiggningsverktyg för Maya 2013 som skulle effektivisera animeringsproduktionspipelinen genom att spara tid vid Riggningsdelen av animeringspipelinen. Vidare handlar denna uppsats om utvärdering av tiden som man kan spara vid användningen av detta autoRiggningsverktyg. Verktyget är flexibelt på det sätt att den stödjer humanoida karaktärer och är användbar för mer än mänskliga karaktärer. Tiden som spenderas att manuellt rigga samma typ av karaktärrigg varierar från person till person och det kan ta väldigt lång tid, därför gjordes en enkät som delades ut till deltagare som är erfarna inom Riggningsområdet. Resultaten av denna enkät hjälper vid beräkningen av tiden som kan sparas med autoRiggningsverktyg i en animeringspipeline. Resultatet av undersökningen visar att man kan spara tid genom att använda sig ut av ett autoRiggningsverktyg istället för att rigga manuellt.

Realistisk karaktärsmodellering och riggning

Denna rapport kommer att redovisa det arbete som är involverat i att modellera och rigga en realistisk digital karaktär, vars huvudsakliga användningsområde är film produktion. Den kommer att visa hur jag gick tillväga för att skapa en specifik karaktär men även en generell metod för som är tillämpbar på alla sorters figurer. Syftet är att visa ett sätt hur man kan skapa människor och djur i datorn och få dem att se trovärdiga ut. Fokus för detta projekt har framförallt varit modellering och Riggning. Den kommer att visa de olika tekniker jag använt mig av och problem som jag stött på under arbetets gång.

Vad Scanias Pinjong-tillverkning vinner på att förbättra sin riggningsprocess : Samt hur det ska åstadkommas

Scania arbetar hårt med ständiga förbättringar som en del av sin företagsfilosofi, Scania Production System (SPS). I dagsläget medför Riggning, när en produktionsline ställs om från en artikelsort till en annan, ett stopp i produktionen. Detta föranledde detta kandidatexamensarbete.Syftet med arbetet är således att identifiera ingående moment i riggninen, föreslå förbättringsåtgärder och visa potential med dessa. Arbetet ska även besvara effektmålet ?Går det att minska det största produktionsstoppet till 20 minuter??.

Första biten rätt

Det här examensarbetet är utfört på Scania i Södertälje, avdelning 3393, byggnad 075.Avdelningen tillverkar kronhjul och pinjonger till centralväxlar. Första biten rätt innebär attsamtliga toleranssatta mått på det första bearbetade kronhjulet efter rigg hamnar inomtolerans. Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka faktorer som påverkar det förstafrästa kronhjulet efter rigg. En handlingsplan kommer att skapas för att beskriva hur förstabiten rätt kommer att åstadkommas. Lösningen för att uppnå första biten rätt är att användastandardiserade korrigeringsvärden till fräsmaskinerna vid start av en ny order.Korrigeringsvärden är de parametrar i fräsprogrammet som används för att göra ändringar ifräsmaskinerna.