Sök:

Sökresultat:

2367 Uppsatser om Retorik pć gymnasiet - Sida 2 av 158

Att skapa en motstÄndare : Bruket av negativ valretorik inför riksdagsvalet 2014

Uppsatsen undersöker negativ valretorik i nÄgra utvalda valkampanjer frÄn Nya moderaterna och Alliansen. Materialet bestÄr av tre valkampanjer, tvÄ frÄn Nya moderaterna och en frÄn Alliansen. Samtliga kÀnnetecknas av anvÀndandet av negativ valretorik. De metoder och analyser som anvÀnds Àr topikanalys, pragma-dialektisk argumentationsanalys, stilanalys och visuell retorik. Syftet med uppsatsen Àr att genom dessa metoder analysera valkampanjerna för att se hur negativ valretorik anvÀnds som en retorisk strategi.  .

KlÀdbranschens retoriska strategier ? Att skapa trovÀrdighet i hÄllbarhetsrapporter

Syftet med studien a?r att med utga?ngspunkt i tre svenska konfektionsfo?retags ha?llbarhetsrapporter underso?ka pa? vilket sa?tt retorik anva?nds fo?r att framsta?lla trova?rdighet. Uppsatsen har ocksa? fo?r avsikt att i detta avseende ja?mfo?ra de olika fo?retagens rapporter och identifiera om och i sa? fall vilka skillnader och likheter som ryms i deras retorik. Metoden som anvÀnds Àr kvalitativ fallstudie da?r det tilla?mpas en retorikanalys av ha?llbarhetsrapporter.

KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey

I uppsatsen behandlas tre reklambilder för whiskey utifrÄn teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för whiskeyn och dess reklam Àr att avsÀndaren mÄste övertyga betraktaren om att ÄsidosÀtta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska fÄ en önskad effekt. I uppsatsen undersöks begreppen ethos, logos och pathos i samband med bildernas retoriska utgÄngspunkter. HÀr hÀvdas att det finns mönster eller olika strategier och tendenser i bildernas uttryck. Dessa mönster Àr intressanta eftersom de positionerar whiskeyn som produkt och övertygar betraktaren om hur whiskey ska uppfattas. Retorikens utveckling beskrivs tillsammans med semiotiken och en analys presenteras i en avslutande del inspirerad av Bo Renbergs modell för retorikanalys. Generellt framhÄller författaren att reklambilderna byggs upp pÄ ett liknande sÀtt eftersom de tillhör samma produktkategori. Denna kategori distanserar sig i sitt budskap frÄn andra typer av alkohol..

Cv-retorik : Du Àr tvÄ sidor

Hur fÄr du ner ditt liv och din personlighet pÄ tvÄ sidor? Och hur vÀl fungerar detta system? I denna uppsats genreanalyseras 40 olika cv:n, rekryterare intervjuas och rÄd frÄn cv-experter kritiseras. Om du Àr intresserad av arbetsmarknaden, vill forska inom omrÄdet eller bara fÄ inspiration till ditt cv, hoppas jag att denna uppsats ge dig inspiration..

Rysslands officiella retorik i kampen mot terrorism : en analys av president Putins terroristretorik

Denna undersökning presenterar och analyserar president Putins retorik i kampen mot terrorism i anslutning tillterrordÄden 11 september, 2001 i USA och gisslandramat i Moskva ett drygt Är senare.Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i den ryska terroristdefinition och de principer för kampen mot terrorismensom framgÄr av den ryska sÀkerhetsdoktrinen frÄn 2000 samt terroristlagen frÄn 1998. UndersökningensförhÄllningssÀtt till den ryska terrorismen Àr det som formulerats av Ekaterina Stepanova. I undersökningenutnyttjas de teoretiska perspektiven realism- och liberalism för att fördjupa analysen av Putins retorik.Analysen visar att det officiella ryska förhÄllningssÀttet till kampen mot terrorism har förÀndrats efter den 11september. Putin har utvecklat en retorik som regelmÀssigt söker att utöka det internationella samarbetet pÄterroristbekÀmpningens omrÄde. De ÄtgÀrder som lyfts fram Àr bÄde i det korta tidsperspektivet att förnekaterrororganisationer deras möjligheter till finansiering och tillgÄng till fristÀder men Àven lÄngsiktiga ÄtgÀrder somverkar för att förhindra terrorismens uppkomst genom en rÀttvisare fördelningspolitik.Detta pÄtagligt liberalt prÀglade budskap fÄr dock initialt i de omedelbara kommentarerna efter terrordÄden stÄtillbaka för en tydligare realistiskt fÀrgad retorik dÀr militÀr makt intar en central plats i reaktionen..

Rysk Politisk Retorik - En deskriptiv analys av politiska tal av Putin och Zjirinovskij

MÄlet med uppsatsen har varit att analysera tal av de framstÄende ryska politikerna Putin ochZjirinovskij. Det Àr en deskriptiv uppsats som observerar och analyserar de lexikala, syntaktiska, stilistiska och pragmatiska aspekterna hos dessa tvÄ politikers tal, med sÀrskild hÀnsyn till det persuasiva, bedrÀgliga och manipulativa. En stor del av detta har varit att titta pÄ de retoriska grepp de anvÀnder sig av, och klassificera dem. I andra kapitlet tar jag upp materialval och metod, med en kort redogörelse för grunderna till valen. Sedan gör jag en kortfattad genomgÄng av vÀstvÀrldens retorik, fram till idag och visar pÄ vart inom detta breda fÀlt den politisk retorik i detta arbete skall infogas.

Med tiden pÄ sin sida : Narratologi, retorik, och moral i Julian Barnes The sense of an Ending

Jag vill i den hÀr uppsatsen lyfta fram olika berÀttartekniska aspekter i romanen, och visa hur dessa samverkar med varandra samt ger extra dimensioner till idéinnehÄllet. För att uppnÄ det vill jag anvÀnda mig av flera ingÄngar ? sÄvÀl narratologiska som retoriska ? för att pÄ det viset framhÀva flera olika effekter..

Retoriska uttryck i Unicef Sveriges kampanjfilmer 2013

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur en bistÄndsorganisation anvÀnder sig av retoriska grepp för att övertyga sina mottagare genom kampanjfilmer. Den hÀr studien Àr relevant för att kunna förstÄ hur bistÄndsorganisationer pÄverkar mottagarna av kampanjfilmer. I den hÀr studien har Unicef Sverige varit studieobjektet och de Àr en av Sveriges största bistÄndsorganisationer och en organisation som regelbundet visas i media.De teorier som Àr relevanta i den hÀr studien Àr retorik och retoriska inriktningar pÄ exempelvismarknadsretorik och visuell retorik. HuvudfrÄgestÀllningen i studien Àr att se pÄ vilket sÀtt Unicef Sverige anvÀnder sig av retorik i sina kampanjfilmer för att övertyga mÀnniskor att bli givare. DelfrÄgor i studien Àr att undersöka, vilka Àr de marknadsretoriska begrepp och medel som Unicef Sverige anvÀnder i kampanjfilmer för att övertyga sina mottagare samt pÄ vilka sÀtt anvÀnder sig Unicef Sverige av visuell retorik i sina kampanjfilmer.I studien har tvÄ kvalitativa innehÄllsanalyser utförts pÄ tre till fem filmer i utvalda filmkategorier.

Demokrati och politik i skolan : En studie av likheter och skillnader i arbetet med demokrati och politik i samhÀllskunskap pÄ grundskolan och gymnasiet

Syftet med examensarbetet var att beskriva och analysera vilka likheter och skillnader som finns i arbetet med demokrati och politik i samhÀllskunskap pÄ grundskolans senare del och gymnasiets samhÀllskunskap A vad gÀller uppnÄendemÄl, undervisning och bedömning. Studien genomfördes utifrÄn en kvalitativ metod dÀr tvÄ lÀrare pÄ grundskolan och tvÄ lÀrare pÄ gymnasiet blev intervjuade. Resultatet visar att det finns flera likheter i planering, undervisningsmetoder, anvÀnt material och bedömning mellan grundskolan och gymnasiet i arbetet med demokrati och politik. LÀrarna pÄ grundskolan och gymnasiet har en liknande syn pÄ vad eleven bör kunna för att uppnÄ mÄlen. Studien visar dock att uppnÄendemÄlen uttrycker att det ska rÄda en progression och en viss repetition av ÀmnesomrÄdet pÄ gymnasiet.

FramstÀllning av vÀlfÀrdens organisering i tvÄ samhÀllskunskapsböcker för gymnasiet

Undersöka vilken bild av vÀlfÀrdens organisering som framstÀlls i tvÄ samhÀllskunskapslÀroböcker för gymnasiet..

Intressenternas roll i legitimeringsprocessen vid ett internationellt förvÀrv : En medieanalys av MAN:s bud pÄ Scania

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra det retoriska spelet i media runt affÀren mellan Old Mutual och Skandia med affÀren mellan MAN och Scania för att sedan belysa intressenternas roll och betydelse. Uppsatsen utgÄr frÄn Bentemark och Pedersens (2006) studie om retoriska strategier vid ett fientligt bud. UtifrÄn den studien genomför vi en medieanalys av debatten runt MAN:s bud pÄ Scania. VÄrt resultat jÀmförs med det frÄn Bentemark och Pedersen (2006), dÀr bÄde likheter och skillnader upptÀcktes. DÀrefter belyses intressenternas roll i debatten och det sker med hjÀlp av teorier av bland annat Rhenman (1964), om företagets intressenter, och Mitchell et al.

Köper vi verket eller författaren? : En retorisk analys av detektivromanens omslag frÄn 1940-tal till 2000-tal

Detektivromanen Àr en genre som pÄ senare Är blivit omÄttligt populÀr. Idag kan man köpa en deckare i nÀstan varje kiosk och matbutik. PÄ detta följer att omslagen i de flesta fall mÄste sticka ut ur mÀngden för att boken ska bli sÄld, vilket sÄlunda gör det intressant att undersöka vilka metoder man anvÀnder ? och har anvÀnt ? för att locka lÀsare..

Kallak - en debatt om framtiden : En studie om miljörÀttvisa i debatten om gruvan i Kallak

MiljörÀttvisa kommer frÄn USA och har sina rötter i den amerikanska medborgarrÀttsrörelsen. Idag Äterfinns miljörÀttvisan som retorik bÄde hos forskare och politiker samt grÀsrotsrörelser. Detta Àr dock inget som Äterfinns i nÄgon större utstrÀckning i Sverige. Denna studie fokuserar pÄ debatten kring en gruvetablering i Kallak, Sverige, och vilken retorik olika aktörer anvÀnt sig av. InnehÄllsanalysen av tidningsartiklar visar pÄ att det bÄde finns likheter och skillnader i denna debatt jÀmfört med den globala retoriken kring miljörÀttvisa..

Retorik i praktik : Postproduktion av ljud & bild i dokumentÀrfilm

I detta kandidatarbete svarar vi pÄ frÄgan ?Hur anvÀnder man postproduktion som ett retoriskt verktyg för att förstÀrka en dokumentÀrfilms budskap??. Retorik stÄr i konflikt med dokumentÀrfilm. Vi anser att retoriken vill pÄverka medan en dokumentÀr vill undervisa. Med hjÀlp av Aristoteles tre grundlagar för retorik, ethos, logos och pathos, försöker vi pÄverka tittarens tycke om en dokumentÀrfilms budskap via postproduktion.

Lyrik pÄ gymnasiet - varför anvÀnder gymnasielÀrare lyrik i undervisningen? Och vad tycker eleverna?

Syftet med föreliggande uppsats Àr att undersöka hur lÀrare och elever pÄ gymnasiet resonerar kring lyrikanvÀndning pÄ gymnasiet. TvÄ lÀrare och fyra elever har intervjuats, och resultatet av författarens tolkningar av intervjusvaren Àr att en framgÄngsrik lyrikundervisning bygger pÄ lÀrarens engagemang och pÄ varierande undervisningsmetoder. LÀrarnas olika tolkningar av styrdokumenten medför ocksÄ att de vÀljer att fokusera pÄ olika saker i sin undervisning. Det förefaller emellertid inte vara sÄ att eleverna anser att de kan ha nÄgon speciell nytta av lyrikundervisningen i framtiden..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->