Sök:

Sökresultat:

35732 Uppsatser om Retorik eller konsten att övertyga - Sida 25 av 2383

Folkhemmets reklam : En jÀmförelse mellan reklamannonser dÄ och nu

The first ad was published in Sweden 1645. Advertising itself is not a new phenomenon, it's just the conditions that has been changed. Today, advertising is a matter of course in our daily lives, every day we are exposed to thousands of messages that wants to persuade and convince us to consume. In this paper, we have looked into the semiotic and rhetorical tricks that are used for this particular persuasion, and we have investigated whether they have changed in the last 60 years or if the same tricks are still being used today. Our two hypotheses is: A) the rhetorical and semiotic basis of an ad looks the same today as 60 years ago.

TrÄdlösa nÀtverk i hemmet : SÀkerhetsmedvetenhet och utbildningsbehov

Abstrakt Social Engineering Àr konsten att manipulera mÀnniskor, för att pÄ sÄ sÀtt vinna deras förtroende. Med hjÀlp av detta förtroende kan attackeraren sedan kringgÄ sÀkerhetssystem och fÄ tillgÄng till organisationers information. Vi har i denna uppsats genomfört elva intervjuer pÄ tre stora organisationer med bÄde IT-chefer och övrig personal. Med dessa intervjuer har vi sedan försökt fÄ en bild av hur medvetenheten ser ut samt vilka ÄtgÀrder organisationerna tar för att förhindra Social Engineering. Med denna uppsats vill vi belysa den ovisshet som rÄder kring Social Engineering, men Àven farorna och hur effektiv en attack av denna typ kan vara.

Barfotamarknadsföring

Bakgrund: Friskis&Svettis (F&S) förslog olika uppsatsÀmnen till studenter som lÀser ekonomprogrammet pÄ Högskolan i GÀvle. Eftersom att jag motionerar mycket och Àr intresserad av marknadsföring bestÀmde jag mig att skriva om barfotamarknadsföring pÄ F&S i GÀvle.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr identifiera medel som tjÀnsteorganisationer kan anvÀnda för att marknadsföra sig, trots att man har mycket begrÀnsad ekonomi (barfotamarknadsföring).Metod: För att skaffa information om barfotamarknadsföring och pÄ vilka sÀtt detta kan ske, började jag med att göra en litteraturstudie. Jag lÀste böcker om marknadsföring och media. Informationen som finns under rubrikerna Friskis&Svettis, lokala tidningar och begreppsdefinitioner har jag hÀmtat frÄn InternetkÀllor. Information om F&S i GÀvle fick jag av min handledare.

Solidarisk flyktingmottagning inom EU? -En retorikanalys av Sveriges arbete för en solidarisk fördelning av ansvar för flyktingar i Europa

This thesis focuses on how sewdish politicians try to argue to get other EU-countries to accept a larger responsibility for refugees. Since the war in Iraq broke out in 2003 there have been a great increse in the number of refugees arriving to Europe. Sweden have accepted a very large part of these refugees. This have sparked a debate in Sweden aboute how reasonable it is that sweden accepts a proportionaly much larger number of refugees than other countries within the EU. The swedish gouvernment policy is that responisbility for refugees and migration is something that should be shared by all members of the union.

Konsten att undervisa i bild

Olika lÀrare har olika syn pÄ bildundervisning i skolan. UtifrÄn deras uppfattning och erfarenhet Àr syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare förhÄller sig till bildundervisningen i grundskolans tidigare Är. För att fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning har fyra intervjuer samt en enkÀtundersökning gjorts pÄ tvÄ skolor. Genom intervjuerna fÄr vi svar pÄ hur lÀrarna menar att deras skolmiljö pÄverkar bildundervisningen, hur de ser pÄ bilden som ett redskap till barns utveckling och hur de uppfattar sin egen bildundervisning. Detta empiriska material har tillÀmpats pÄ vÄra teoretiska utgÄngspunkter som framförallt ligger i det sociokulturella perspektivet och Àr baserad pÄ bland annat Vygotskij.

TrovÀrdigt : En studie om hur en kommunal verksamhet kan bygga upp sin trovÀrdighet i informativa texter om sina tjÀnster

Att lyckas nÄ fram med sitt budskap Àr beroende av ett flertal olika faktorer. Till exempel mÄlgruppens förtroende för avsÀndaren. Hur ska en göra om mÄlgruppen redan innan budskapet förs fram har en skeptisk instÀllning gentemot avsÀndaren? Med utgÄngspunkt i retorikens ethos undersöker jag i denna studie hur en kommunal verksamhet kan anvÀnda ethos för att bygga upp sin trovÀrdighet gentemot sin mÄlgrupp. Genom att ta fasta pÄ verksamhetens kompetens, deras vÀrderingar och vÀlvilja, och lyfta fram dessa i en informationstext om verksamheten, ligger förhoppningen i att mÄlgruppens benÀgenhet att nyttja verksamhetens tjÀnster ökar.

Att hÀvda sig pÄ marknaden : En analys av tidskriften Vakna's missionsfunktion

Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur tidskriften Vakna! Àr utformad i sin roll sommissionsmaterial för Jehovas vittnen. För att göra detta genomförs en retorisk analys avtolv olika utgÄvor av tidskriften. Denna analys relateras till teorier om socialaverkligheter, religiösa marknader och olika former av deprivation som orsak tillreligiositet. Resultatet av arbetet visar pÄ att Vakna! pÄ mÄnga sÀtt Àr retoriskt utformatför att marknadsföra organisationen Jehovas vittnen och dess budskap som produkter pÄen religiös marknad. I relation till deprivationsteorier framgÄr det Àven en bild av enidealisk predisposition för att tilltalas av budskapet i Vakna!.

AnvÀndare & filter : En studie om filterfunktioner pÄ fotoapplikationer

Genom a?rhundraden har bilden varit en viktig del i va?rt samha?lle. Den har varit en ka?lla till underha?llning, sparande av minnen och a?ven ett sa?tt att kommunicera pa?. Bilder har anva?nts pa? ma?nga olika sa?tt och sedan 1800-talet har vi kunnat fa?nga bilder genom fotografier.

Samtidskonst i bildundervisning : En studie om hur bildpedagoger pÄ gymnasiet anvÀnder sig av samtidskonst

Samtidskonst har en unik förmÄga att stÀlla frÄgor om vÄr nuvarande tid utifrÄn ett synnerligen intressant perspektiv. Detta dÀrför att den ofta skildrar vÄrt samtida samhÀlle utifrÄn ett mindre traditionellt synsÀtt. Eftersom förutsÀttningarna att arbeta med samtidskonst i bildundervisning beror pÄ pedagogens instÀllning till Àmnet och dennes konstsyn, valde vi att undersöka pÄ vilket sÀtt samtidkonsten utnyttjas av bildpedagoger. Arbetets syfte var att undersöka om ett mer traditionellt synsÀtt prÀglar bildundervisningen pÄ gymnasiet eller hur man som bildpedagog anvÀnder sig av samtidskonst i sin undervisning. Vi valde att intervjua sex stycken bildpedagoger pÄ tre stycken olika gymnasier för att fÄ en övergripande bild av omrÄdet.

Folk och land hör nÀra samman : En analys av stil, politisk berÀttelse och normalisering i Sverigedemokraternas partiprogram

This thesis in Art History and Visual Science is about values to graffiti and graffiti artist Banksy. I have studied values relating to BanksyÂŽs graffiti images through which context they are placed in and where they are located. I have selected two different images of Banksy as an example on the basis of a transnational phenomenon, where the images that circulate in the public arena by street art and other images and imported into the galleries and consumption market. My conclusion is that the values of the images are based on the context in which each room have its surroundings and that therefore the impression will increase. The public space context, signal availability and the white cube context indicates art, and the commercial context signals goods and items that can be bought.

Barnens lek pÄ förskolan

Problembakgrund: Det har visat sig att intresset för miljöproblemen har minskat och Àmnet mÄste kommuniceras för att en större förÀndring ska kunna ske. Medierna och miljöorganisationerna har en viktig roll i kommunikationen av miljöproblem. DÀrför Àr det intressant att undersöka hur kommunikationen ser ut frÄn en miljöorganisations sida.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad Naturskyddsföreningen har för huvudsakliga budskap i sina kampanjfilmer för att öka förstÄelsen hos mÀnniskor.Metod: I denna studie tillÀmpas den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys.Teori: De teorier som undersökningen bygger pÄ Àr kommunikationsteori, diskursteori, retorik samt visuell kommunikation.Slutsats: UtifrÄn de resultat vi fÄtt fram genom vÄr analys kan vi urskiljatvÄ huvudsakliga budskap i Naturskyddsföreningenskampanjfilmer vilka Àr miljö och hÀlsa. Inom dessa budskapanvÀnder de sig av argument pÄ bÄde lokal och global nivÄ. Vihar i denna studie Àven kunnat titta pÄ vilka retoriska ochvisuella redskap som anvÀnts.Naturskyddsföreningen.

Cirkushallen i Alby

Solidarisk Individualism, kvalitativ galenskap och uppkÀftigtengagemang. Ledorden för Cirkus Cirkör berÀttar tydligt vad verksamhetenhandlar om. kreativitet uppstÄr i mötet mellan denhögra intuitiva hjÀrnhalvan och den vÀnstra rationella. Idéerna vivill förverkliga och förmÄgan att leverera föds i mötet mellan galenskapoch kvalitet.PÄ samma sÀtt fungerar Cirkör. De vanliga kontorssysslorna,skolaktivitet, mötesrum och matplats blandas med avanceradscenkonst och akrobatik.

Utredning av fastigheten Uddevalla RĂ„ssbyn 1:19

I grundskolan skiljer det sig mycket frÄn elev till elev nÀr det gÀller konsten att behÀrska lÀsning. DÄ lÀsning Àr nÄgot som trÀnas genom övning Àr det oftast de som tycker det Àr svÄrt som hÄller sig borta frÄn lÀsandet. DAISY Àr ett format som erbjuder lÀsare att, samtidigt som de lÀser en text, fÄ den upplÀst. Genom att presentera text bÄde visuellt och auditivt kan fokus tas bort frÄn sjÀlva ordavkodningen, vilket Àr det som de flesta i lÀs- och skrivsvÄrigheter har problem med. I detta arbete undersöktes lÀshastighet, lÀsförstÄelse och lÀseffektivitet pÄ 18 Ättondeklassare, varav sju uppvisade olika grader av lÀs- och skrivsvÄrigheter.

Expediternas actio : En studie om tio expediters kroppssprÄk i tvÄ saluhallar i Stockholm

This study analyses the german writer and artist Unica ZĂŒrnÂŽs novel, The Man of Jasmine,1970 (Jasminmannen). ZĂŒrn was mostly active in the surrealist avantgarde in Paris during the 1950ies - and 60ies. The male surrealist images of women was polarised in to the godlike, child and the erotic, convulsive object. The mythologizied woman was the muse of menÂŽs creativity. But still there were many women artists who participated in the movement, so clearly there was something in surrealism that attracted women.

"Vi tar verkligen ett socialt ansvar, sÄ mycket man kan begÀra!" : en analys av H&M:s hantering och försvar efter Kalla Faktas granskning

Den 24 oktober 2012 utför samhÀllsprogrammet Kalla Fakta en kritisk granskning av modeimperiet H&M, dÀr man ifrÄgasÀtter H&M:s handlande angÄende levnadslönerna för textilarbetarna i deras produktionslÀnder. I denna uppsats Àr syftet att undersöka om H&M valt att försvara sig mot denna granskning i en korrespondens med Kalla Fakta. Det Àr ur ett retoriskt perspektiv intressant att studera hur ett vÀrdsledande förtetag, som H&M, strategiskt vÀljer att svara pÄ denna typ av situation för att försöka Äteruppta sin trovÀrdighet. I denna studie har jag med hjÀlp av retorikens statuslÀra och William L. Benoits apologia-teorier, kunnat konstatera att H&M anvÀnt sig av olika försvarstrategier som  förÀndras över tid i korrespondensen.  I denna studie har jag Àven kunnat konstatera att korrespondensen Àr en del av H&M:s ÄterhÀmtningsarbetet i försök att förstÀrka deras ethos och till viss del reducera den bild som Kalla Fakta valt att mÄlat upp av företaget..

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->