Sök:

Samtidskonst i bildundervisning

En studie om hur bildpedagoger på gymnasiet använder sig av samtidskonst

Samtidskonst har en unik förmåga att ställa frågor om vår nuvarande tid utifrån ett synnerligen intressant perspektiv. Detta därför att den ofta skildrar vårt samtida samhälle utifrån ett mindre traditionellt synsätt. Eftersom förutsättningarna att arbeta med samtidskonst i bildundervisning beror på pedagogens inställning till ämnet och dennes konstsyn, valde vi att undersöka på vilket sätt samtidkonsten utnyttjas av bildpedagoger. Arbetets syfte var att undersöka om ett mer traditionellt synsätt präglar bildundervisningen på gymnasiet eller hur man som bildpedagog använder sig av samtidskonst i sin undervisning. Vi valde att intervjua sex stycken bildpedagoger på tre stycken olika gymnasier för att få en övergripande bild av området. Resultatet visade att samtliga bildpedagoger fann samtidskonsten intressant men ansåg samtidigt det väldigt svårt att använda sig av den i sin undervisning. Detta berodde mestadels på att pedagogerna ansåg att det krävs väldigt mycket av en som bildpedagog, det gäller att vara konstant uppdaterad av vad som händer i konsten ochi det kulturella. Det som även framgick i resultatet var att pedagogerna också fann det komplicerat att integrera ämnet med andra ämnen eftersom de ansåg sig även i undersökningen att bildundervisningen till största delen utgick från ett mertraditionellt teknikbaserat arbetssätt.

Författare

Jon Johansson Henrik Garpmo

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..