
Sökresultat:
673 Uppsatser om Retail Profitability - Sida 43 av 45
Att effektivisera armeringsarbete : Från idé till genomförande
Most of today?s concrete structures that are built on site are mainly constructed in a traditional fashion with a lot of artisanal operations. One step towards industrializing the in-situ construction of concrete is to use prefabricated reinforcement. Through this method there can be a lot of savings when each bar doesn?t have to be placed and fixed separately on site.
Högtempererat borrhålslager för fjärrvärme
The district heating load is seasonally dependent, with a low load during periods of high ambient temperature. Thermal energy storage (TES) has the potential to shift heating loads from winter to summer, thus reducing cost and environmental impact of District Heat production. In this study, a concept of high temperature borehole thermal energy storage (HT-BTES) together with a pellet heating plant for temperature boost, is presented and evaluated by its technical limitations, its ability to supply heat, its function within the district heating system, as well as its environmental impact and economic viability in Gothenburg, Sweden, a city with access to high quantities of waste heat.The concept has proven potentially environmentally friendly and potentially profitable if its design is balanced to achieve a good enough supply temperature from the HT-BTES. The size of the heat storage, the distance between boreholes and low borehole thermal resistance are key parameters to achieve high temperature. Profitability increases if a location with lower temperature demand, as well as risk of future shortage of supply, can be met.
Internethandel- En studie om hur en liten butik påverkas genom att även driva en webbshop
Idag väljer allt fler butiker att starta en webbshop och på så vis nå ut till fler kunder samt marknadsföra sig på ett enkelt vis. Eftersom konsumenter söker och jämför produkter via Internet är det viktigt att företag och deras erbjudande är tillgängliga även där och inte försvinner i det brus som uppstår på marknaden på grund av exempelvis konkurrenter. Syftet med vårt arbete är att undersöka, analysera samt diskutera hur en mindre klädbutik påverkas av att både driva en butik och en webbshop samt även vilka fördelar som kan utnyttjas. Vi har intervjuat tre företag som har fått svara på ett antal frågor om hur det är att driva en webbshop. Vi valde att intervjua mindre butiker som använder sig av webbshop som ett komplement, för att se hur det påverkar företaget.
Hur ser börsnoterade fastighetsbolag på vakans : En undersökning av den kommersiellafastighetsmarknaden
The commercial real estate market makes up a large part of Sweden's property portfolio, as well as other open, free markets in the real estate market it is regulated by supply and demand. There are several factors that affect the supply and demand in the commercial real estate market, for instance the price, type of real estate and the condition of the real estate. In order to achieve success in the commercial real estate market it requires that real estate agents have a certain expertise and flexibility in their thinking to adapt commercial real estates to supply and demand. Active investors on the commercial real estate market are for instance private real estate agents, their knowledge and experience will help increase the value of commercial real estate in the long run. In order to provide the market flexibility in its real estate portfolio, vacancy is a factor that can be used.
Köpcentrum, en plats för upplevelser? : en kvantitativ studie om upplevelsedimensionens påverkan på besöks- och köpbeteende
Shopping, som till stor del äger rum i köpcentrum, har blivit en väsentlig del av människors liv och är i dagsläget en av de viktigaste sociala fritidsaktiviteter som människor ägnar sig åt. Inom den svenska detaljhandeln har de större köpcentrumen utvecklats till att bli allt mer mångfacetterade, i såväl utbud som hela sitt uttryckssätt, men samtidigt har deras innehåll blivit allt mer likriktat. I debatten om köpcentrum har vikten av differentiering och upplevelsedimensionen hamnat mer i fokus. Det har väckt frågeställningar kring vad köpcentrumupplevelse egentligen har för betydelse för konsumenter och om det påverkar människors beteende. Den här rapporten syftar till att undersöka om konsumenters köpcentrumupplevelser påverkar deras besöks- och köpbeteende.
Industrialisering av konsumentprodukt : Från inkommande material till färdigvarulager
This report examines the industrialization of a newly developed household machine on behalf of Technogarden Engineering Resources in Karlstad, Sweden. The report is a part of the final course in the Bachelor Program in Mechanical Engineering at Karlstad University and takes place in spring 2014.An innovator, an investor and a engineering consultant firm have through collaboration developed a new type of gruel machine. The product is in its final stage of construction and is planned to be manufactured in a production located in Sweden, autumn of 2014.To compete against today?s trend in outsourcing manufacturing to low cost countries for better profitability, the industrialization of the gruel machine must be done with a minimum amount of resources in order to become successful, which also describes the problem of this study. Using pre-study material in form of Lean production literature, visiting a successful production site and gathering data from involved engineers a specification was developed which describes what this industrialization must achieve and which requests can be accomplished.
Renovering av flerbostadshus - en studie om energieffektivisering och lönsamhet
In today?s society a large focus is put on energy systems and how our energy systems are built up. In order to make sure that we in the future still can enjoy the living standards that we are used to today, Sweden and EU have made a number of decisions on making our energy system more energy efficient and consequently reduce the usage of energy resources. By 2020 the European Union should have reduced its energy consumption by 20 % compared to 1990?s level, and by 2050, 50%.
Indelning av trakter inför gallring på Holmen Skog : en utvärdering av svårigheter och möjligheter
A common goal in practical forest management is to maximize the yield, measured in economical terms. When a forest stand is thinned a so called inoptimality loss can arise due to non-optimal decisions. This means that the selected management schedule results in a lower net present value than the optimal one which lowers the profitability for the forest owner. Holmen Skog uses the term tract which means an aggregation of stands made before a management action. A tract should be delineated in different tract parts in connection with pre-thinning planning if there is different bearing capacity within the tract, different thinning grades should be used or if the tract contains a weaker part that should not be thinned.
Systematiskt arbetsmiljöarbete : Nyckelpersonsintervjustudie om uppfattning kring arbetsmiljöarbete, lönsamhet och prioriteringar på en arbetsplats
Asplund, L (2007). Systematiskt arbetsmiljöarbete. Nyckelpersonsintervjustudie om uppfattning kring arbetsmiljöarbete, lönsamhet och prioriteringar på en arbetsplats 15 högskolepoäng, Magisterprogrammet. Högskolan i Gävle, Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi.BakgrundAtt arbeta systematiskt med arbetsmiljöarbete är ett krav för alla arbetsgivare enligt svensk arbetsmiljölag. Alla arbetsgivare förväntas göra riskbedömningar och ta fram lösningar för att förebygga olyckor.
Ledarskap - En studie om ledarskap inom hotellbranschen
Uppsatsens titel: Ledarskap – En studie om ledarskap inom hotellbranschen
Universitet/institution: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management/Retail, Turism, Hälsa och Hotell & Restaurang
Kurs: Kandidatuppsats, VT 2007, SMT 302, 10 poäng
Författare: Malmqvist, Britta; Mujcin, Amela; Pedersén, Åsa
Handledare: Heide, Mats; Kruzela, Pavla
Nyckelbegrepp: Ledarskap, Roller, Ledarskapsstil, Kontext, Kommunikation
Problem: Forskningen kring ledarskap är omfattande och många forskare har kommit med förslag på definitioner och teorier men ingen har lyckats fullt ut. De få som existerar är generella och tillämpas oavsett kontext. Detta sker även inom hotellbranschen vilket vi inte anser ger en rättvisande bild av ledarskapet då det är en bransch som till stor del bygger på relationer, är dynamisk samt består av komplexa system.
Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att beskriva hur ledarskap uppfattas och kommuniceras av ledare i en serviceverksamhet. Vi vill belysa ämnet för att öka intresset för fortsatt forskning inom området.
Boven i det interna samspelet : En uppsats om kommunikationen mellan sälj- och logistikavdelning på industriföretags påverkan på det interna materialflödet
We have left the industrial society, and instead, we live in a post-industrial knowledge and information society. It is often said that industrial production has disappeared or that it has changed greatly. This means that fewer are employed in the manufacturing sector while the service sector is increasing, resulting in that the boundaries between production and administration decreases. The production goes from mass production to more flexible and specialized solutions. This puts greater demands on the logistics chain that continually need to work to meet customer requirements.
Risk och osäkerhet i vindkraftsinvesteringar : Hur företagens investeringsbedömning påverkas av deras syn på risk och osäkerhetsfaktorer
Nyckeln till ett framgångsrikt och värdefullt företag är att göra bra investeringar eftersom det är investeringarna som skapar den avkastning som dess ägare får som ersättning (Froot, et al., 1994). Om företaget strävar efter att göra värdemaximerande investeringar måste de därför bedöma vilka investeringar som kan tänkas generera en avkastning som är större än kostnaden för kapitalet som investeras (Brealey, et al., 2014). Detta är den teoretiska grundregeln för all investeringsbedömning (Brealey, et al., 2014). Men eftersom framtiden är fylld av risk och osäkerhet är bedömningen av en investerings ekonomiska värde ingen enkel sak (Sandahl & Sjögren, 2005).I företagens strävan att tämja denna risk och osäkerhet har Mikes (2009;2011) identifierat två olika kulturer, den beräknande kulturen och den visualiserande kulturen. Dessa kulturer präglas av sin syn på vad som är meningsfullt att sannolikhets bedöma och vad som inte är meningsfullt att sannolikhets bedöma (Mikes, 2011).
Slemhinneskadors inverkan på salivens innehåll av IgG och IgA
In theory, the logic behind partnerships is simple: All organisations have strengths, but no organisation has all the strength required to do everything. Triggered by global perspectives and challenged by sustainability objectives, the United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) in Rio de Janeiro in 1992 pointed out needs for corporate responsibility. In this conference, Private-public partnership, PPP, was identified as a potential way to work towards sustainability, especially as a way to emphasize a corporate responsibility commitment. Nowadays, organizations exist to satisfy the needs and interests of all their stakeholders, such as customers, markets, shareholders, as well as secondary stakeholders such as media, NGOs, and society at large. Addressing all stakeholders and working towards a sustainable business development makes PPP a potential solution, but also a source of challenges.
RFID:s effekter inom logistik
Modeprodukter har en mycket kort livslängd och modebranschen förändras snabbt. Tiden är därför essentiell och utgör en betydelsefull konkurrensfaktor. Genom att reducera tid i försörjningskedjan kan ett företag vinna marknadsandelar samt höja sin lönsamhet. RFID är en teknik som kan användas för att reducera tid samt förbättra logistiska processer i försörjningskedjor. Trots att denna teknik har börjat spridas, används den generellt inte hos svenska modeföretag.
Starkt butikskoncept - ur unga kunders perspektiv
I dagens samhälle kretsar shopping inte bara kring själva produkterna som säljs, utan även om hur butiksmiljön är uppbyggd. Den visuella miljön och hur produkter presenteras har stor påverkan på kunders beteende och inköp. Ljus, ljud och färger påverkar våra sinnen både positivt och negativt, vilket butiker utnyttjar på olika sätt. Syftet med detta uppsatsarbete är att beskriva vad unga kunder (18-25 år) anser ska ingå i ett attraktivt och starkt butikskoncept. Syftet är också att undersöka hur unga kunder upplever likheter respektive skillnader gällande butikskoncept för butikskedjor och produktutvecklande varumärkesleverantörer.