Sök:

Sökresultat:

27 Uppsatser om Resursallokering - Sida 2 av 2

Framgångsfaktorer för strategiimplementering

Problem: Vid angripandet av detta problemområde kommer vi att utreda om strategiformuleringen går att åtskilja från strategiimplementeringen. Vi anser det vidare vara intressant att studera huruvida olika strategier och situationer påverkar strategiimplementeringen. Det är även relevant att undersöka hur en strategiimplementering går till och vilka verktyg som involveras i denna process samt vilka hinder som kan uppstå under resans gång. Vi vill utifrån denna bakgrund besvara följande fråga: Finns det enligt rådande forskningsläge några generella framgångsfaktorer för strategiimplementering? Med vår fallbeskrivning ämnar vi besvara följande fråga: Hur har Alfa Laval gått tillväga för att implementera sin nuvarande strategi och har de identifierat några specifika framgångsfaktorer för strategiimplementering? Syfte: Syftet med denna uppsats är att utifrån vår teoretiska studie identifiera generella framgångsfaktorer för strategiimplementering.

Effektiv och användarvänligresursplanering i reklambyrå

It has become more common for organization to operate a lot of projects at the same time. These projects affect each other, either in way of resources or technical. Projects in a multi-project environment depend and affect each other, and in most cases they rival about resources, decision-makings and priority. To lead a project portfolio with several projects is a major challenge. The most common problems that occur are vague objective, unclear working conditions, resource shortage and problems of priority.

"Resource Management" - organisatoriska konsekvenser för utveckling i arbetet? : En studie av resurschefers och medarbetares uppfattningar om ett nytt arbetssätt

Uppsatsen syftar till att analysera organisatoriska konsekvenser som skapas genom "Resource Management". Detta arbetssätt ("Resource Management") innebär kortfattat att varje medarbetare har två chefer; en resurschef som ansvarar för individuell kompetensutveckling och Resursallokering och en arbetschef vilken ansvarar för produktionen inom projekt och service.Vi har använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt bestående av sammanlagt tio intervjuer med resurschefer, medarbetare och förändringsledare, samt dokumentstudier för att uppnå studiens syfte.Vi tycker oss ha funnit att det inte existerar en optimal växelverkan mellan organisationens produktionslogik och utvecklingslogik, vilket påverkar möjligheterna till utveckling i arbetet. Vidare kan "Resource Management" betraktas som positivt och "lyxigt". Å andra sidan kan en organisatoriskt inbyggd konflikt ha negativ inverkan på utvecklingsmöjligheterna. Sammantaget konstaterar vi att organisationen har genomfört en generös och djärv satsning i syfte att öka utvecklingen i arbetet men ställer oss samtidigt frågande till hur pass genomförbart detta är i realiteten, då tillräckligt utrymme för reflektion inte tycks ges.

Tillämpning av CBA inom sjöfartsnäringen

Den första april 2010 bildades myndigheten Trafikverket som har till uppgift att ansvara för infrastrukturinvesteringar inom sjöfart, luftfart, väg och järnväg. I denna brytningstid för infrastrukturinvesteringar inom transportsektorn har vi valt att undersöka hur cb-analyser skulle kunna användas inom sjöfartsnäringen. Vi har med hjälp av CBA-teori resonerat kring hur detta skulle kunna användas inom sjöfarten i praktiken. Till hjälp har vi haft den mest använda litteraturen om CBA samt rapporter främst från SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) och Sjöfartsverket.En viktig poäng med den här uppsatsen är att alla infrastrukturprojekt inom transportsektorn ska utredas likvärdigt. Om inte trafikslagen bedöms på liknande grunder riskerar de lönsammaste investeringsprojekten att felaktigt bortprioriteras.

Budgetlösa företag : finns de?

Bakgrund: Metoderna för att styra organisationer har varit många under årens gång. Under 1960-talet fick budgeten sitt genombrott bland svenska företag. Budgetens främsta användningsområde var då planering och samordning av verksamheten. Budgeten har sedan dess utvecklats betydligt och har idag flera olika roller och syften. Problem: Under de senare åren har budgeten utsatts för mycket kritik och dess relevans i dagens företag har ifrågasatts.

Budgetlösa företag - finns de?

Bakgrund: Metoderna för att styra organisationer har varit många under årens gång. Under 1960-talet fick budgeten sitt genombrott bland svenska företag. Budgetens främsta användningsområde var då planering och samordning av verksamheten. Budgeten har sedan dess utvecklats betydligt och har idag flera olika roller och syften. Problem: Under de senare åren har budgeten utsatts för mycket kritik och dess relevans i dagens företag har ifrågasatts.

Planering av personalresurser: en fallstudie på Elektroskandia

Elektroskandia är ett grossistföretag inom el-materiel, kraft/automation, tele/data/säkerhet, belysning, hushållsmaskiner och industriförnödenheter. Elektroskandia tillämpar dag ett leverans, lägger kunden en order i dag har de varan tillhanda i morgon. Detta gör att det inte finns något utrymme för framförhållning då det gäller resursplanering. Orderstopptiden varierar beroende på var i landet leveransen ska transporteras. Denna tid sträcker sig från klockan 14 till 18.

Allokering och hantering av personella resurser i en matrisorganisation

Detta examensarbete är utfört på Försvarets Materielverk, FMV, som utför all sin produktion i projekt. Deras organisationsform är uppbyggd som en matris där verksamhetsledning och resursledning finns vertikalt i linjeenheter medan projekten utförs horisontellt inom olika verksamhetsgrupper/verksamhetsområden. Varje medarbetare tillhör en linjeenhet baserad på sin kompetens med en linjechef men arbetar parallellt mellan ett flertal projekt ute i produktionen.Syftet med examensarbete är att göra en fallstudie för att hitta lösningar, hur effektivisering kan ske både för projekten och för linjeenheterna. Denna fallstudie har avgränsats till områdena hur en matrisorganisation är uppbyggd och hur den fungerar, samarbetet mellan linjeenhet och projekt, allokering av personella resurser mellan projekt samt personalhantering i projekt. Datainsamlingen har utförts med en kvalitativ metod genom intervjuer med resursledningen och produktionen.Resultat av fallstudien visar på att FMV har en stark matrisstruktur.

Att styra för tillväxt med ett styrkort: en
hypotesutvecklande fallstudie

Förutsättningarna för att ett företag ska nå tillväxt har förändrats under 1900-talet. Dessa ändrade förutsättningar har medfört att en mängd teorier och modeller utvecklats för att beskriva hur tillväxt uppstår och hindras. På 1990-talet började olika balanserade styrkort utvecklas för styrning med mål och mått. Dessa styrkort fyller väsentliga funktioner för företag och har erhållit stor uppmärksamhet. Den här studien har för avsikt att utveckla styrkortsområdet ytterliggare.

Effektiviserad produktutveckling : Efficient product development

Bakgrund: Det finns en rad olika faktorer som påverkar produktutvecklingsprocessen vid ett företag. Isaberg Rapid AB utvecklar, tillverkar och marknadsför en rad produkter inom tre olika produktområden; kontor, verktyg och OEM. Denna studie fokuserar på produktutvecklingsprocesserna inom divisionen för kontorsprodukterna vilken kanske är den mest konkurrentutsatta på företaget. Produkterna som tillhandahålls av divisionen är under hårt tryck från konkurrenter på en global basis och snabba och effektiva produktsläpp är av yttersta vikt för att hävda sig på marknaden. De olika aktiviteterna omkring produktutveckling i kombination med de snabba förändringarna av företagets marknadssituation med nya kundgrupper och ökande konkurrens, har lett fram till vissa specifika ofrånkomliga faktorer som har en stor inverkan på produktutvecklingens effektivitet.

Upplevd kvalitet i ett tjänsteerbjudande inom bilservicebranschen : En kvalitativ studie som förklarar vilka kvalitetsfaktorer som är viktigast för kunderna i ett tjänsteerbjudande inom bilservicebranschen

På dagens tjänstemarknad råder hård konkurrens. Inom bilservicebranschen har fokus tidigare endast varit på bilen men har nu skiftat till ett mer kundinriktat fokus. Bilservicebranschen har svårt att leverera vad som utlovas och flera oberoende tester visar på fusk under bilservicen, kunderna får därmed inte vad de betalar för. Det kombinerat med att bilarna blir mer tekniska och att kunder överlag saknar kompetens och har lite insyn i det arbete som utförs på verkstäderna skapar en problematik. Problematiken ligger i att bristen på transparens och kunskap gör det svårt för kunderna att bedöma om den utförda bilservicen är av hög kvalitet.

Ekonomistyrning med kundfokus

Bakgrund och problem: Hotellbranschen kännetecknas av en fokus mot intäktsmaximering dåman oftast har stora fasta kostnader. Det är viktigt att generera höga intäkter men minst likaviktigt att titta på lönsamheten för olika gästsegment och relationen mellan de aktiviteter somutförs, det kundvärde som skapas och kundernas betalningsvillighet. Det finns modeller somsammankopplar företags kostnader med det kundvärde som genereras. Dessa utgår dock frånföretagsinterna uppfattningar om kundvärde vilket riskerar att leda till felaktigaResursallokeringsbeslut. Dessutom har dessa modeller ingen koppling till de intäkter somgenereras och kundernas relativa värdering av olika aspekter av produkterbjudandet.

<- Föregående sida