Sök:

Sökresultat:

208 Uppsatser om Restaurang- och Livsmedelsprogrammet - Sida 8 av 14

När gruppen ökar värdet av FAMM : Så kan gruppdynamik öka prestationsförmågan i en organisation

En väl fungerande grupp kan vara oerhört attraktivt att se på men det verkligt intressanta är att förstå hur gruppen tar sig till det stadiet där de fungerar tillsammans som en enhet och presterar bra. För att tillämpa metoder att nå dit finns tillvägagångssätt som Strategic Human Resource Management (SHRM) och en allmän strävan efter att erhålla en perfekt gruppdynamik.Studien ämnade undersöka om samspelet mellan SHRM och gruppdynamik ökar produktiviteten i en organisation inom hotell- och restaurangbranschen.Studien grundades på fem vetenskapliga artiklar som granskades, analyserades och sammanfattades. Analysen av artiklarna redovisades i resultatdelen i uppsatsen. Där behandlades bland annat studier om SHRM och att sammanhållning visat sig ha en positiv effekt på grupprestation. Från resultatet fördes en diskussion om huruvida det var gynnsamt för en organisation inom hotell- och restaurangbranschen att dra nytta av lärandet om hur individer fungerar ihop för att organisationen bättre ska kunna applicera detta för att tillgodose gästens behov och önskemål.

Menyn, ett ledande verktyg? : Hur en restaurang kan påverka sin försäljning genom menyns färgval och produktplacering

För att påverka försäljning av mat och dryck använder restaurangen menyn som försäljningsverktyg. I uppsatsen diskuterades möjligheterna till ökad försäljning av mat och dryck genom att påverka gästens val med hjälp av placering samt färgval i en restaurangmeny.Syftet med undersökningen var att ta reda på hur färgsättning samt produkternas placering i en à la cartemeny påverkar restaurangens försäljning av mat och dryck.I metoden tog uppsatsförfattarna upp tillvägagångssätten som utförts för att få in materialet. Sökandet i databaserna där urvalet av de vetenskapliga artiklarna med hjälp av inklusions- och exklusionskriterierna redogörs.En av artiklarna hävdar att placeringen i en restaurangmeny kan påverka försäljningen medan två andra artiklar inte kunde finna någon direkt koppling. Det framgick att en restaurangmeny har avdelningar som gästen ägnar mer och mindre uppmärksamhet mot. Hur gästens val påverkas genom färg är en viktig faktor att använda sig av då restaurangen vill vara effektiv.Genom färg går det att påverka restaurangens försäljning.

Kartläggning av entreprenöriellmotivation : Vad driver en retaurangägare?

Baserad på en enkätundersökning som besvarades av 55 olika restaurangägare i Uppsala undersöker denna uppsats frågan; vilka motiv har varit mest inflytande för personer som har startat en restaurang i Uppsala stad? Efter en genomgång av tidigare teoretisk litteratur ochstudier av motivation för entreprenörer, samt en kvalitativ- undersökning, identifierades 8 motiverande psykiska faktorer. De motiverande faktorerna undersöktes med frågor som ställdestill respondenterna i studien. En analys av insamlat data visar att de fyra mest motiverande faktorerna var (rangordnat) självständighet, passion, materiell rikedom och att utvecklas som person. Även de faktorerna som fick lågt resultat är av intresse.

Odlad Lax : Hur den odlade laxens kvalité påverkas av sjukdomar

Lax är en av de mest frekvent förekommande matfiskarna i våra hem. Den största delen av den lax som når hem och restaurang är odlad. Det är allt vanligare med sjukdomar hos lax som odlas. Kocken ställs inför svåra frågor gällande den odlade fiskens kvalité. En viktig aspekt är att ha kunskap om de eventuella sjukdomar som förekommer i vår samtids fiskodling.Syftet med detta arbete är att undersöka den i vardagens måltider förekommande råvaran odlad lax utifrån hur sjukdomar påverkar fiskens kvalité.Den information som ges i de fem vetenskapliga artiklar arbetet är baserat på presenteras i avsnittet resultat.

Restaurang i vardagsrummet : En kvalitativ undersökning av fenomenet middagsklubbar

I följande studie undersöks fenomenet middagsklubbar, ett slags hemma-hos-restauranger där matglada amatörkockar bjuder in okända människor på middag i sitt hem. Syftet med studien är att undersöka vilka som lockas av att driva och besöka middagsklubbar samt varför fenomenet blir alltmer populärt i det senmoderna samhället. Materialet utgörs av kvalitativa djupintervjuer med fyra personer som själva driver middagsklubbar. Genom innehållsanalys hittades gemensamma teman, vilka sedan analyserades utifrån teorier om den senmoderna medelklassen, konsumtion i det senmoderna samhället och upplevelseekonomin.Matklubbars ökande popularitet kan förstås utifrån en längtan efter nya och unika matupplevelser. Den ökade individualiseringen och informaliseringen har skapat en längtan efter social samhörighet samt en önskan att återupprätta traditionella måltidsförhållanden.

Hotell : platsen för det nya urbana mötet

Hotellbranschen har utvecklats till att fokuserar mer på att locka externa besökare utifrån, vilket förändrar dynamiken kring hur hotell ser på sig själva och dess omgivning. Denna uppsats syftar till att studerar hur hotellen använder sina publika utrymmen såsom lobby, bar och restaurang till att locka mer människor utifrån och vilka typer av rum som skapas. Uppsatsens empiriska material bygger på intervjuer med anställda på olika hotellkedjor i Stockholms län. Det teoretiska ramverket bygger främst på Ray Oldenburgs teori om den tredje platsen men även kring teorier om hotellens påverkan på städer, tjänstesamhällets utbredning och teorin om buzz. Resultatet av studien visar att hotellen har förutsättningar och möjligheter att fungera som mötesplatser som liknar den tredje platsen genom att de fått nya möjligheter genom att kombinera deras tillgång till ytor och ny teknik.

Förutsättningar för agriturism i Emilia-Romagna

Agriturism är en relativt ny form av boende på lantgårdar, som är väldigt populärt i Italien. Det finns gårdar som öppnar sina dörrar för gäster med en rad olika aktiviteter. På en gård som bedriver agriturismo kan det finnas båda restaurang, boende, camping, zoo, ridning, matlagningsklasser, vinprovningar mm. Denna kvalitativa studie försöker skapa bättre förståelse för hur bonden/ägaren av en gård med agriturism bedriver sin verksamhet i regionen Emilia-Romagna (Italien). Fokus ligger på hur verksamheten bedrivs utifrån förutsättningarna, hållbarhetsfrågor och marknadsföring.

Vad har ett kost- och motionsprogram för effekter på nattarbetande restaurantanställda kvinnors subjektiva och objektiva hälsa?

Idag arbetar mer än en tredjedel av Sveriges befolkning på udda arbetstider. Nattarbete medför ökad risk för ohälsa. Syftet med interventionsstudie var att beskriva och jämföra om den subjektiva och objektiva hälsan som framkommer i hälsoprofilsbedömningar före respektive efter införandet av ett kompendium med kost- och motionsråd förändras hos kvinnor som arbetar natt. Personer som arbetar natt är en riskgrupp, detta på grund av olika faktorer Urvalet bestod av tio kvinnor i åldern 20 till 25 år. Samtliga kvinnor arbetar regelbundet natt på restaurang under helgerna och har problem med regelbundna mat- och motionsvanor.

Space Modern : Uppsala konsthall

Med en stor central hall på över fyra våningar skiljer sig byggnaden från det klassiska konstmuseet. Rummet ger med sina vita betongväggar och massiva skala inte bara plats åt konsten, utan förstärker den också. Det diffusa ljuset från takfönstret ger en sakral stämning och hallen kan hålla allt från en enskild tavla till enorma statyer, men också filmvisningar och teater. Samtidigt finns möjligheter till mer traditionella utställningar i de mindre omgivande hallarna. I övrigt finns möjlighet till föreläsningar och undervisning i anslutning till entrén och shoppen.     Byggnaden är också mer än bara en konsthall för Uppsala och årummet.

Hälsosammare snabbmat ? upplevda möjligheter och problem bland restauranger : En intervjuundersökning ur snabbmatsrestaurangers perspektiv

Background: Over the past 30 years the incidence of overweight and obesity has increased. Obesity is a risk factor for many diseases, for instance type 2 Diabetes, cardiovascular diseases, many types of cancer and musculoskeletal diseases. That ready available food today is so accessible can be a reason for the public health problems of overweight and obesity.Objective: The aim was to study what possibilities and barriers there are for fast-food restaurants to sell healthy food.Methods: Information was collected by seven telephone interviews and two respondents answered by e-mail. Nine persons that were in charge of the menu at different fast-food restaurant chains in Sweden participated in the study.Results: To have a large variety was considered to be a problem for selling healthy food, also because the sale of it was low in some of the fast-food chains. Some of the informants did not find any problems with selling healthy food and it was regarded as an opportunity to get more consumers.Conclusion: The demand for healthier food has increased, and the offer and sales of it has also escalated.

Uteservering för Hotell & Restaurang Villa Anna : urban odling i uteserveringsmiljö med storytelling som gestaltningsverktyg

In this paper, I design a new concept for a patio at Hotel and Restaurant Villa Anna in Odinslund, Uppsala, Sweden. Through this design, I examine how urban farming can thrive in a restaurant-context. The purpose of the design is to give the visitor a sense of the core values of the cuisine and to strengthen the sense of place by storytelling. My methods are comprised of a literature study on urban farming and storytelling as well as a discussion with the res-taurateur Rafael Löfstedt. I create a story of the place by examining its historical background and connect it to the current philosophy of the Villa Anna restaurant.

Torsk som råvara - Köksmästares resonemang kring inköp, samt torskdebattens påverkan.

Denna undersökning hade som syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar köksmästare på restauranger när de köper fisk i allmänhet och torsk specifikt. Vi ville fånga dessa personers resonemang kring inköp och servering av torsk, samt hur torskdebatten påverkat dem. Med undersökningen ville vi också undersöka hur de ser restaurangers roll som samhällspåverkare.För att besvara våra frågor använde vi oss av öppna intervjuer med fyra köksmästare på fisk- och skaldjursdominerade restauranger. Frågorna behandlade deras resonemang omkring fiskinköp, samarbete med leverantörer, torsk som råvara, torskdebattens påverkan på dem och deras syn på miljömärkning av fisk och restauranger.En del av vad vi fann stämde väl överens med tidigare modeller och undersökningar. Vid fiskinköp var kvalité och pris de faktorer som påverkade köksmästarna mest, men även moral och miljö spelade in.

Till bords

Restaurangbesök har många människor personliga och specifika relationer till, med både bra och dåliga minnen. Det kan handla om positiva förväntningar som uppfylls eller överträffas likaväl som besvikelser. Vid ett tillfälle kan upplevelsen raseras av en obekväm sittplast eller att maten låter vänta på sig, vid ett annat tillfälle kan upplevelsen vara fantastisk trots en bränd köttbit serverad vid en trång bardisk. Jag ser restaurangmiljön som en spännande värld fylld av kontraster.För mig handlar restaurangmiljö mycket om sociala möten. Det är på restaurang jag oftast möter gamla vänner, men också nya.

Från behov till bistånd : Ett genusperspektiv på äldreomsorgens handläggningsprocess

Detta examensarbete handlar i allt väsentlig om attityder och strukturer i undervisningen på gymnasiets yrkesförberedande linjer med speciell fokusering på Hotell- & Restaurang- programmet. Framför allt har tonvikten i undersökningen lagts på yrkeslärarnas attityder till arbetet med matriser och olika bedömningar utifrån dessa, speciellt i relation till den nu gällande läroplanen Gy 2000 och den förestående läroplanen Gy 2011, under förutsättning av att den sistnämnda kommer att godkännas av Riksdag och Regering.Undersökningen genomfördes i enkätform med diverse frågor till 15 yrkeslärare, alla aktiva inom gymnasiets Hotell- och Restaurang ? program. Så gott som samtliga yrkeslärare hade lång erfarenhet som kock och kocklärare och de representerade 5 olika gymnasier. Det blev inget externt eller internt bortfall under undersökningens gång.Skolverket gav år 2000 ut ett Hotell- och Restaurangprogram med programmål, kursplaner, betygskriterier och rekommendationer (HR 2000:09). Ett av undersökningens syfte var att medels enkäten ta reda på om nämnde program idag används enligt Skolverkets intentioner. Ett annat om programmet är så utformad att det är lätt att förstå och använda och ett tredje om det finns en obligatorisk kurslitteratur att luta sig emot och om det finns behov för det.

¨Kalorimärkning på café - En försäljnings- och attitydundersökning

Bakgrund: Hälsan i Sverige har inte förbättrats på senare år. I U.S.A. finns idag kalorimärkning på vissa restaurang- och caféverksamheter. Tidigare studier har visat att kaloriinnehållet i livsmedel missuppfattas. Man har även kunnat se att medvetenheten har ökat efter kalorimärkningen.

<- Föregående sida 8 Nästa sida ->