Sök:

Restaurang i vardagsrummet

En kvalitativ undersökning av fenomenet middagsklubbar


I följande studie undersöks fenomenet middagsklubbar, ett slags hemma-hos-restauranger där matglada amatörkockar bjuder in okända människor på middag i sitt hem. Syftet med studien är att undersöka vilka som lockas av att driva och besöka middagsklubbar samt varför fenomenet blir alltmer populärt i det senmoderna samhället. Materialet utgörs av kvalitativa djupintervjuer med fyra personer som själva driver middagsklubbar. Genom innehållsanalys hittades gemensamma teman, vilka sedan analyserades utifrån teorier om den senmoderna medelklassen, konsumtion i det senmoderna samhället och upplevelseekonomin.Matklubbars ökande popularitet kan förstås utifrån en längtan efter nya och unika matupplevelser. Den ökade individualiseringen och informaliseringen har skapat en längtan efter social samhörighet samt en önskan att återupprätta traditionella måltidsförhållanden. Middagsklubbar utgör en ny form av social gemenskap och socialt umgänge, där ett delat intresse för mat, att träffa nya människor samt en önskan om att återskapa den gemensamma måltiden utgör en förenande kraft. Resultatet indikerar att mat och måltiden fortfarande utgör en betydelsefull faktor i skapandet av relationer och gemenskap.

Författare

Karin Ridderheim

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..