Sök:

Sökresultat:

12503 Uppsatser om Respekt för allt levande - Sida 2 av 834

Erfarenheter av att vara levande organdonator

Bakgrund: Levande organdonatorer Àr en betydelsefull donatorgrupp, ca 40 % av alla njurtransplantationer i Sverige sker med organ frÄn levande donatorer. Njure, lever och benmÀrg kan doneras frÄn en levande donator.Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva erfarenheten av att vara levande organdonator.Metod: Litteraturöversiktens resultat baserades pÄ sju vetenskapliga artiklar varav tre kvalitativa samt fyra kvantitativa artiklar. Artiklarna analyserades med inspiration av Fribergs (2012) metod.Resultat: Resultatet visade att de flesta inte Ängrade sitt beslut att donera, att de sjÀlva gjort valet att donera och att de skulle rekommendera andra att donera. SmÀrta lyftes fram som den mest plÄgsamma erfarenheten av donationen. Oro och rÀdsla upplevdes i samband med transplantationen. Donationen hade en inverkan pÄ donatorns hÀlsa, vÀlbefinnande och livskvalitet.

Historieundervisning i statens intresse : Forum för levande historia och dess projekt Brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer

Bakgrunden till denna studie grundar sig i den statliga myndigheten Forum för levande historia och dess kampanj Brott mot mĂ€nskligheten under kommunistiska regimer. Syftet har varit att ta reda pĂ„ hur det utbildningsmaterial som tagits fram förhĂ„ller sig till de styrdokument som styr den svenska historieundervisningen i grundskolan och gymnasieskolan samt nĂ„gra utvalda lĂ€romedel i historia. Även den politiska debatt som föranlett det mediala intresset för projektet har implementerats och behandlats i undersökningen. Arbetets teoretiska del grundar sig pĂ„ olika typer av historiebruk och har applicerats pĂ„ den empiriska delen dĂ€r materialet har analyserats. Undersökningen visar att det material som Forum för levande historia har tagit fram kan kritiseras för att vara onyanserat men att det ocksĂ„ tillför en annan dimension av de behandlade omrĂ„dena..

Barnets Natur - en studie om förskolebarns kunskap kring natur

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vad förskolebarn har för kunskap om natur, samt om barn kan se ett samband mellan mÀnniska och natur nÀr de tar del av utomhuspedagogik. I vÄrt arbete har vi anvÀnt oss utav kvalitativa intervjuer med 15 barn pÄ tre uteförskolor för att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar. Med hjÀlp av tidigare studier om barns kunskaper kring olika natur- och miljöfenomen, har vi kopplat vÄrt resultat till de tidigare studierna för att fÄ en uppfattning om barns kunskap. Vi har Àven kopplat vÄrt resultat till relevant litteratur. Resultaten i vÄr undersökning visar att barnen har en god men dock en ytlig kunskap om naturen.

Historiekanon i lÀroböcker för högstadiet

Syftet med detta arbete Àr att undersöka till vilken grad lÀroboksserien Levande Historia, för högstadiet, följer lÀroplanerna, frÄn 1994 till 2011, och hur mycket av författarnas egna vÀrldsbilder och den historieskrivartradition som finns pÄverkar böckernas innehÄll. Vi blir alla pÄverkade av den tid vi lever i eller vÀxte upp under och hur detta pÄverkar författarnas sÀtt att skriva Àr av intresse, dÄ det i sin tur kommer att pÄverka generationer av lÀrare och elever. Vi har Àven nyligen fÄtt en kursplan med nya idéer om vad som ska lÀras ut. Genom att undersöka tre generationer av Levande Historia-serien har det visat sig att det finns genomgÄende teman, vad gÀller hur historiska hÀndelser och fenomen beskrivs. Dessa tankar kan knytas till idén om ett gemensamt europeiskt kulturarv, samt hur det Àr den europeiska synvinkeln som dominerar i berÀttandet.

Projektet ?Levande historia ? Förintelsen? och grundskoleundervisningen

Bakgrunden till vÄr studie grundar sig i en regeringsledd undersökning kring skolelevers tÀnkande kring Förintelsen. Den undersökningen visade att allt fÀrre elever Àr sÀkra pÄ att Förintelsen Àgt rum Àn vad som hade visat sig vid en tidigare undersökning. Resultatet ledde till startandet av projektet Levande Historia ? Förintelsen. VÄrt arbete bestÄr av en teoretisk och en empirisk del.

Stadens offentliga rum: tomrum eller vardagsrum?

Det offentliga livet bidrar till en kÀnsla av samhörighet och delaktighet, utan att trÀnga sig pÄ. I staden kan du vara en anonym ÄskÄdare till mÀnsklig aktivitet. Du kan vistas privat i din bostad eller i offentligheten utanför. Den offentliga miljön formas med huskroppar som vÀggar och himmeln som tak och utgör en stor del av staden. Livet som pÄgÄr i det offentliga rummet Àr bÄde vardagligt, som att cykla till jobbet, och rekreativt, som att njuta av solen.

Kampen om historien : levande eller statlig historia i skolan?

Syftet med uppsatsen Àr dels att försöka se vilka frÄgor eller argument som kommit fram i debatten kring det uppdrag som Forum för levande historia (FFLH) har fÄtt av regeringen se hur olika historielÀrare ser pÄ informationskampanjen. Undersökningen inriktar sig pÄ att genom anvÀndandet av de teoretiska verktygen historiemedvetande och historiebruk, försöka se om det finns en diskrepans mellan den akademiska vÀrlden och skolans vÀrld, mellan forskare pÄ vÄra universitet och historielÀrare ute pÄ vÄra skolor och det utifrÄn den debatt som uppstÄtt kring Forum för levande historias senaste uppdrag ? att belysa och informera om brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer. Det resultat som undersökningen kommer fram till, Àr att utifrÄn mitt undersöknings-material kan det pÄvisas att det finns en synlig diskrepans mellan den akademiska vÀrlden och grund- och gymnasieskolan. PÄ frÄgan om man kan hÀrleda de olika inblandades agerande utifrÄn olika historiebruk, sÄ tror jag ocksÄ att jag har fÄtt fram att sÄ Àr fallet..

Revidering av informationssÀkerhetspolicy : - En kvalitativ studie av svenska kommuner

Svenska kommuner stÄr inför den komplexa och omfattande uppgiften att skapa grundlÀggande informationssÀkerhet för förvaltningsverksamhet. Denna uppgift förutsÀtter ett ledningssystem för informationssÀkerhet, en betydande del av ledningssystemet Àr att upplÄta en informationssÀkerhetspolicy. Policydokumentet bör enligt tidigare forskning hÄllas levande genom revidering för att sÀkra kvaliteten inom informationssÀkerhetsarbetet. Syftet med denna studie Àr att studera hur svenska kommuner bedriver arbetet med att hÄlla informationssÀkerhetspolicyn levande, dvs. revidera denna.

Synergier : En levande byggnad för en levande stad

Inom stadsplaneringen har man förstÄtt vikten av en blandad och varierad stad. IstÀllet för att tÀnka skola hÀr, bostÀder hÀr och jobb dÀr, försöker man nu integrera allt till en helhet. Jag har i detta projekt undersökt vad hÀnder om tÀnker byggnaden som en stad, som anvÀnds av olika mÀnniskor under dygnet, veckan och Äret. Det Àr en studie i hur olika verksamheter kan samverka inom en byggnad. Och pÄ sÄ sÀtt skapa en byggnad som utnyttjas effektiv, anvÀnds dygnet runt och av olika mÀnniskor och verksamheter.Projektet tar utgÄngspunkt i en existerande miljö.

En lÀromedelsgranskning ur ett genusperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att granska Ulf Janssons litteraturhistoriska lÀrobok för gymnasieskolan, Litteraturen lever, ur ett genusperspektiv. En del av föresatsen Àr att se om den Àr mer jÀmlik Àn sin föregÄngare Den levande litteraturen. Undersökningen Àr bÄde kvantitativ och kvalitativ och utgÄr frÄn Yvonne Hirdmans genusperspektivistiska begrepp, dikotomi och hierarki. Resultatet visar en underrepresentation av kvinnliga författare och tecken pÄ hierarki, den manliga normens logik. Det komparativa inslaget visar att Litteraturen lever inte Àr nÀmnvÀrt mer jÀmlik Àn Den levande litteraturen..

VÄrdande möte : vÄrd- och omsorgsstuderandes perspektiv pÄ mötet med vÄrdtagare

Inom den vÄrdande verksamheten sker dagligen en mÀngd möten mellan personal och vÄrdtagare. I mÄnga fall resulterar dessa möten i en nöjd vÄrdtagare men allt fler vÄrdtagare vittnar ocksÄ om att de haft mindre bra möten med vÄrden. Syftet med studien var att beskriva mötet med vÄrdtagaren utifrÄn en grupp vÄrd- och omsorgstuderandes perspektiv. Data samlades in genom individuella intervjuer med fyra studerande, och analyserades genom en kvalitativ innehÄllsanalys i enlighet med Graneheim och Lundman (2003). I analysen framkom tvÄ huvudkategorier, ?Möjligheter i de studerandes möte med vÄrdtagare? samt ?BegrÀnsningar i de studerandes möte med vÄrdtagare?.

Transkulturell omvÄrdnad.

Invandringen sker i Sverige i allt större utstrÀckning, och till följd av det stÀlls högre krav pÄ den transkulturella omvÄrdnaden. Nya krav stÀlls pÄ vÄrdpersonalen i deras arbete. Med detta som grund utformades studiens syfte, som var att genom en litteraturstudie belysa patienters upplevelser och uppfattning av sjukdom och hÀlsa relaterad till deras kultur, samt vad som kan göras för att förbÀttra vÄrden utifrÄn deras kulturella bakgrund. I resultatet visas att kulturella vÀrderingar Àr de mest framtrÀdande faktorerna som pÄverkar patientens uppfattning om sin hÀlsa och sjukdom. Kunskap och förstÄelse om kulturella vÀrderingar Àr grunden för en optimal omvÄrdnad. Nyckelord: transkulturell omvÄrdnad, sjuksköterskan, kultur, respekt, patienter med annan kulturell bakgrund..

VÄrdande möte - vÄrd- och omsorgsstuderandes perspektiv pÄ mötet med vÄrdtagare

Inom den vÄrdande verksamheten sker dagligen en mÀngd möten mellan personal och vÄrdtagare. I mÄnga fall resulterar dessa möten i en nöjd vÄrdtagare men allt fler vÄrdtagare vittnar ocksÄ om att de haft mindre bra möten med vÄrden. Syftet med studien var att beskriva mötet med vÄrdtagaren utifrÄn en grupp vÄrd- och omsorgstuderandes perspektiv. Data samlades in genom individuella intervjuer med fyra studerande, och analyserades genom en kvalitativ innehÄllsanalys i enlighet med Graneheim och Lundman (2003). I analysen framkom tvÄ huvudkategorier, ?Möjligheter i de studerandes möte med vÄrdtagare? samt ?BegrÀnsningar i de studerandes möte med vÄrdtagare?.

Urban omvandling : ett levande och integrerat Lövholmen

Den tilltagande urbaniseringen har medfört att hamn- och industriomrÄden som tidigare lÄg i stadens perifera omrÄden har fÄtt en alltmer central plats. FrÄn att ha fungerat som industristÀder dÀr denna verksamhet varit en integrerad och vital katalysator för staden hÄller samhÀllet nu pÄ att övergÄ frÄn industrisamhÀlle till kunskapssamhÀlle dÀr arbetet förflyttats frÄn förorenade och bullriga industrimiljöer till rena och tysta bostads- och kontorsmiljöer. I takt med detta minskar ocksÄ behovet av centralt belÀgna industriomrÄden som nu blivit mer ödsliga, otrygga och stadsfrÄnvÀnda dÀr de inte sÀllan bildat en barriÀr mot sin omgivning. Samtidigt Àr det idag för oss mÀnniskor inte lika sjÀlvklart som tidigare genom historien att anvÀnda stadens offentliga rum och det pÄgÄr mycket planering för att skapa integrerade, attraktiva och levande stadsmiljöer vid stadsomvandlingar. En problematik som uppstÄr Àr hur dessa industriomrÄden kan omvandlas frÄn centrala men avskilda, ödsliga och ofta stadsfrÄnvÀnda industrimiljöer till funktionsblandade, attraktiva och levande stadsdelar som Àr vÀl integrerade med sin omgivning.

Att hÄlla det balanserade styrkortet levande : En fallstudie i Locum

Syftet med studien Àr att utifrÄn lÀrandet och de förÀndringar som hittills skett i styrkortsarbetet beskriva och analysera hur Locum hÄller sitt balanserade styrkort levande. Forskare inom styrkortsomrÄdet framhÄller att styrkorten kontinuerligt mÄsteuppdateras för att kunna spegla företagets situation. LÀrandet anses vara en förutsÀttning för förÀndring, dÀrför inriktas studien pÄ hur förÀndring och lÀrande i företaget hÄller detbalanserade styrkortet levande. I den teoretiska referensramen har en cirkelrutin för förnyelse av det balanserade styrkortet tagits fram utifrÄn befintlig teori inom omrÄdet. Den kvalitativa studien omfattar datainsamling i form av interna dokument,Ärsredovisningar och fyra semi-strukturerade intervjuer med medarbetare pÄ olika nivÄer i Locums organisation.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->