Vårdande möte - vård- och omsorgsstuderandes perspektiv på mötet med vårdtagare
Inom den vårdande verksamheten sker dagligen en mängd möten mellan personal och
vårdtagare. I många fall resulterar dessa möten i en nöjd vårdtagare men allt
fler vårdtagare vittnar också om att de haft mindre bra möten med vården.
Syftet med studien var att beskriva mötet med vårdtagaren utifrån en grupp
vård- och omsorgstuderandes perspektiv. Data samlades in genom individuella
intervjuer med fyra studerande, och analyserades genom en kvalitativ
innehållsanalys i enlighet med Graneheim och Lundman (2003). I analysen
framkom två huvudkategorier, ?Möjligheter i de studerandes möte med vårdtagare?
samt ?Begränsningar i de studerandes möte med vårdtagare?. Dessa
huvudkategorier uppstod ur vardera fyra subkategorier: vikten av respekt i
mötet med vårdtagaren, vikten av delaktighet i mötet med vårdtagaren,
kommunikationens betydelse i mötet med vårdtagaren, vikten av att ha tid i
mötet med vårdtagaren samt brist på respekt i mötet med vårdtagaren, brist på
delaktighet i mötet med vårdtagaren, brist på kommunikationens betydelse i
mötet med vårdtagaren och brist på tid i mötet med vårdtagaren. I mötet med
vårdtagarna bör, enligt resultatet, det vårdande mötet möjliggöra för
vårdtagarens delaktighet i vårdandet. Detta genom att möta vårdtagaren med
respekt och genom att kommunicera på ett sätt som medför att vårdtagaren
förstått vad som sagts samt att tid finns för samtal och delaktighet. Faktorer
som begränsar det vårdande mötet, enligt resultatet, är brist på delaktighet.
Genom att det råder brist på respekt, brist i kommunikationen med vårdtagaren
samt brist på tid så omöjliggörs vårdtagarens möjlighet till delaktighet i det
vårdande mötet.