
Sökresultat:
11806 Uppsatser om Representation av kvinnor i media - Sida 7 av 788
Lika makt oavsett kön : En studie om kvinnornas styrelseandelar i de svenska börsbolagen
TITEL: Lika makt oavsett kön FÖRFATTARE: Felicia Jarl & My NilssonHANDLEDARE: Thomas KarlssonEXAMINATOR: Petter Boye PROGRAM: Ekonomprogrammet och Detaljhandel & Service ManagementKURS: Företagsekonomi III ? Examensarbete 2FE71ENIVÅ: Kandidatuppsats, 15 hp SYFTE: Syftet med studien är att studera styrelsesammansättningen, med avseende på kön, inom detaljhandel- och finansbranschen. Vi vill även belysa samt studera sambandet mellan kvinnlig representation i styrelserna och branschernas kunder samt anställda. METOD: För att kunna uppfylla studiens syfte har vi utgått ifrån en abduktiv ansats. Vi har genomfört statistiska tester samt kvalitativa intervjuer med fyra respondenter från näringslivet. Materialet användes sedan för att förklaras med hjälp av teorier för att slutligen kunna svara på studiens forskningsfrågor och för att studiens syfte skulle kunna uppfyllas. SLUTSATS: Kvinnlig representation har ökat mellan åren 2002 och 2014, vi kan alltså se en positiv trend som visar att kvinnor har ökat i detaljhandel- och finansbranschens styrelser.
Den dolda disciplinen : en domänanalytisk ansats i relation till Idé- och lärdomshistoria genom ämnesrepresentationen i LIBRIS : med bibliografi
This thesis aims towards an understanding of information systems and subject representation in relation to academic disciplines. This is achieved by comparing how a discipline, History of science and ideas, represents itself compared with the subject representation of its dissertations in an information system, LIBRIS. The point of departure for this thesis is the domain analytic view of Hjorland which states that the quality in information seeking is enhanced if the subject representation considers the contexts in which documents are produced and used. The importance of concepts such as domain and discipline is discussed. The disciplines view of itself is established by the study of articles written by scholars in the discipline, by how the discipline presents itself on the homepages of five university institutions and by the examination of titles and keywords given to dissertations in the discipline.
Offer eller förövare? : En analys av Dagens Nyheters rapportering om mäns våld mot kvinnor under perioden 1994-2009.
The purpose of the study was to analyze how media, in this case, the daily newspaper Dagens Nyheter, produces the men and women in men's violence against women in close relationships in news articles and if there has been a change over time in this production. It is a qualitative study in which 40 news articles from DN were analyzed. The starting point in the tanks around the analysis is from a social constructive perspective. Critical discourse analysis is the method I chose to use in the processing of news stories. The result is divided into four different blocks where each block presents the results and the analysis for the following years: 1994, 1999, 2004 and 2009.
Har bilden av maskulinitet åldrats med värdighet? : En kvantitativ inneha?llsanalys av manlighetsideal i reklamannonser fo?r manliga sko?nhetsprodukter under 2000-talet
Purpose: This study has been conducted with the purpose to examine representations of men and masculinity ideals in advertising for male grooming products. This study also aims to investigate how the male representation has changed during the 2000?s.Theories: The theoretical framework of this study is based on established theories and past research about gender, masculinity, advertising and visual communication.Methodology: The study has had a quantitative approach and is based on content analysis of print advertisements published in the Swedish lifestyle magazine Cafe? during the years 2003-2012.Conclusion: The result of the study suggests that the representation of men was not versatile, many of the advertisements showed the same representation pattern, which indicated that the metrosexual was the most common depicted masculinity. Past research shows that the notion of men and the male representations in media has gone through major changes during the last decades. However, the results of this study did not find any signs that the male representations were going through any significant change in the examined advertisements.
Syns du inte så finns du inte : en studie av kvinnlig representation i fyra svenska musikmedier
Det finns ytterst få beskrivningar av kvinnliga musiker och deras musicerande genom historien. I dag syns fler kvinnor på musikfältet, men männen dominerar fortfarande musikmedierna i stort, både vad gäller artister och journalister. Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur ofta och hur mycket kvinnliga respektive manliga artister syns i musiktidningarna Sonic och Lira musikmagasin, i radioprogrammet Mitt i musiken och i tv-programmet PSL- på festival. Vidare vill jag undersöka hur många av texterna och inslagen som är gjorda av kvinnliga respektive manliga journalister. Med hjälp av dessa två representationsstudier undersöker jag sedan om det finns ett samband mellan artisternas kön och journalisternas kön.
Vad hade du på dig? : Representationen av våldtäktsoffer och förövare i tre dagstidningar med olika ideologisk inriktning (Aftonbladet, SvD och DN)
The following Bachelor?s thesis examines how three Swedish national newspapers (Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet and Aftonbladet), which all represent different points on the ideological spectrum, portray victim and perpetrator in their representation of rape during the year 2011. The thesis examines the newspapers news, editorial pages and reports of rape. The study uses a quantitative approach with qualitative elements which has its foundation in the theory of social constructivism and priming theory. Political science can be studied from the perspective of power, and media has a central role of this power.
?Det kan nog bara bli mer connection av att inte ha sex på första dejten?: En kvalitativ textanalys och en kvantitativ innehållsanalys av VeckoRevyns killpanel
Rådgivningstexter med fokus på relationer återfinns i svensk press, men ett problem med denna typ av rådgivning kan vara det faktum att det är män som agerar rådgivare i texter riktade till kvinnor. En del av denna problematik kan bero på den kritik som riktats mot populärkulturens stereotypa bild av män och kvinnor. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilket budskap VeckoRevyns Killpanel sänder ut i frågor rörande relationer, vem Killpanelen vänder sig till samt hur deras svar förmedlar och gestaltar ?verkligheten?.Studien bygger på teorier gällande genus, identitet, heteronormativitet och representation. Målet har bland annat varit att hitta eventuella språkliga mönster som kan ligga till grund för unga kvinnors ständigt pågående identitetsskapande.
"Out of the Closets and into the Streets" : En kvantitativ innehållsanalys om medierapporteringen under Pridefestivalen
This study examines how the media reports on the Pride Festival in Stockholm and what news topics and themes it prioritizes. The purpose of this paper is to examine whether the media coverage of Pride highlights political questions related to social and societal problems. One of the main focuses of the study is on how the media covers male and female homosexuality. The newspapers examined are the tabloids Aftonbladet and Expressen and the respected dailies Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet. The study extends over three periods: 19-07-2010 to 07-08-2010, 25-07-2011 to 14-08-2011, and 24-07-2012 to 11-08-2012.Several key theories and themes frame the study.
Jämställdhet i kommunfullmäktige i Luleå: en studie utifrån 3R - Representation, Resurser, Realia
Syftet med uppsatsen är att studera kommunfullmäktige i Luleå utifrån analysmodellen 3R ? Representation, Resurser och Realia ? för att se huruvida man kan betrakta det som jämställt eller inte. Representation ser över den kvantitativa fördelningen mellan kvinnor och män, resurser tittar på hur pengar och tid är fördelade mellan könen och realia är resultatet av de två första R:en och visar vilka normer som styr verksamheten. Den feministiska teorin bidrar till att motivera analysen, det kvinnliga deltagandet i politiken motiveras av den norska statsvetaren Helga Hernes med rättviseprincipen, att kvinnor är en resurs och har andra intressen än män som måste komma till tals inom politiken. För att få analysmaterial genomförs observationer och enkätundersökning inom kommunfullmäktige i Luleå.
En medial syn på prostitution i fallet Eva Bengtsson : -om diskurser i samhället!
Prostitution är ett komplext fenomen och inom socialt arbete finns det olika organisationer och myndigheter som arbetar för att hjälpa prostituerade. Media är ett kommunikationsverktyg som används för att förmedla information till samhällets invånare. Media förmedlar diskurser som påverkar vår sociala omgivning. Vidare upprätthåller samhället diskurser genom att diskurser avbildar verkligheten. Eva Bengtsson såldes som prostituerad på 1970- talet till kända politiker i Sverige och har nu krävt skadestånd av regeringen.
Politisk representation och etisk komplexitet - Den politiska representantens spänningsfulla uppdrag
This article discusses desirable political representation within the framework of representative democracy. In the desirable representation it is the responsibility of the politician to balance authoritative decision making with responsiveness towards the voters. The article intends to make visible the ethical complexity within representative democracy. Ethically the commission to represent is further complicated because the political parties constitute a central role in the political life and request loyalty of the politician. At the same time the politician is elected by the voters and thus the representative has to balance the dual representation.The politician can meet supplementary but also contradictory norms of action in decision taking.
"Det är ju vår skyldighet att de får det stöd de behöver" : - En kvalitativ studie om familjehems och familjesekreterares upplevelser av socialtjänstens stöd till familjehem
Today equal representation between the genders in parliament is something to be desired. One way to reach the goal of equal representation is by using quotas. The purpose of the study is to research the lack of equality in elected institutions by using a perspective on qoutas. The study also seeks to find answers to if using quotas is a good method according to gender studies. A text analysis is being used to find reasonable solutions to the study´s presented complivations. By analyzing different texts about quotas some of the more common arguments in the discussion about using quotas in parliaments were highlighted. Some of the more frequent arguments to implement quotas are that it would be more just but also that women and men may have different interests, experiences and therefore equal representation would be a question of resources.
Kritisk mediekompetens i praktiken : En kvalitativ studie av åtta medielärares ämneskonstruktion utifrån begreppen protect, promote och empower
This paper describes how teachers of media view and construct their subjects. Eight teachers have been interviewed about their views and opinions about the media environment, their goals for media education as well as their opinions about the different course plans used in media education. The term Media Literacy works as a theoretical starting point for the study, since Media Literacy is the goal for most media education. The teachers? answers have been analyzed by using three different approaches to media education: protection, promotion and empowerment.
Motivation, miljö och lek för läs- och skrivinlärning
Who is the most typical woman in ELLE Sweden (2013)? In this study we investigated the typical woman represented in the Swedish fashion magazine ELLE (2013) for women. Does a typical woman exist in the magazine at all and if so ? in what words and roles is she described in? How is this woman perceived in relation to the male gender? Based on the theory of constructionism; that the gender (i.e. What is female versus male) is constructed in the society and that media has an affect on our physical and psychological well being as well as our behavior and thoughts, the investigation of the female gender representation in women magazines, was of great importance to us.
Representation = legala mutor? : Gränsen mellan representation enligt 16 kap. 2 § IL och mutor eller andra otillbörliga belöningar enligt 9 kap. 10 § IL
Companies use different forms of representation to promote business negotiations. The regulations for the right to deduction for the cost of representation are stated in Chapter 16 section 2 of the Swedish Income Tax Act (IL). According to the law there must be an im-mediate connection between the expenditure and the business practice and the claimed de-duction must be reasonable. The Swedish tax authority publishes general recommendations regarding representation which are used as guidelines for the tax payer to follow. The gen-eral provision about tax deduction can be found in Chapter 16 section 1 of the Swedish In-come Tax Act (IL), stating that expenses to acquire or retain income shall be deductible.