
Sökresultat:
11806 Uppsatser om Representation av kvinnor i media - Sida 59 av 788
Delegationsdemokrati - En studie av Hyresgästföreningens förhandlingsdelegationer
The aim of this essay is, with reference to a close study on the negotiation delegations of the Tenant Association, to examine the principals of democracy in relation to distribution of power and participation, efficiency and professionalism. This is done with the intention to understand the Tenant Association's view on its own commission as negotiator, according to democracy. The investigation is carried out on the Tenant Association in the Swedish cities of Stockholm, Malmö and Gothenborg.The data acquisition was obtained by using a questionnaire and through interviews with representatives from the Tenant Association negotiation delegation.A central conclusion from this investigation is that the representatives of the Tenant Association generally are satisfied with the democracy model used in the organisation, despite awareness of the fact that there are some failures with representation amongst younger people, women and immigrants. Also, they suggest that the model with representative democracy is by all means the most useful because of its arrangement and efficiency in decision making processes.The policies of the Tenant Association, considering distribution of power and participation between elected representatives and employees, are legitimated by the negotiation delegates. However, there is obvious discrepancy in the look upon their respective tasks between the delegates and the chief negotiators.One can recognise the development of democracy that is called New Public Management in this survey.
Hemlösa kvinnor i massmedia
Syftet med denna studie var att undersöka hur en svensk dagstidning framställer hemlösa kvinnor. Materialet i undersökningen bestod av 58 tidningsartiklar publicerade i Dagens Nyheter under perioden första januari 1993 och sista december 2003, tidningsartiklarna hämtades genom sökverktyget Presstext. Metoden som använts vid analysen av artiklarna är innehållsanalys med en kvalitativ och en kvantitativ ansats. Materialet analyserades med stöd av teorin symbolisk interaktionism. Studien visade att det i de undersökta artiklarna till stora delar inte skrivs nyanserat om hemlösa kvinnor.
Tysk jätte med goda förutsättningar? : En marknadsanalys av nyetablerade Media Markt
Trots att vi idag konsumerar hemelektronikprodukter som aldrig förr står hemelektronikbranschen inför en tuff framtid. Dagens största aktörer Elgiganten, Siba och ONOFF har fått en ny stor aktör att konkurrera med, den tyska lågpriskedjan Media Markt. Den 28 september 2006 öppnade Media Markt sitt första av 30 planerade varuhus i Kungens Kurva i Stockholm med affärsidén ?det bredaste sortimentet till de lägsta priserna?. Media Markts främsta konkurrent Elgiganten reagerade direkt med att stämma Media Markt för falsk marknadsföring.Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie kartlägga och analysera Media Markts förutsättningar att lyckas på den svenska marknaden genom att besvara följande frågor:· Varför valde Media Markt att gå in på den svenska hemelektronikmarknaden?· Hur ser Media Markts marknadssituation ut idag?· Vilka förutsättningar har Media Markt att konkurrera med de stora etablerade hemelektronikföretagen, främst Elgiganten?Uppsatsen avgränsas till att behandla Media Markt och även Elgiganten i Kungens Kurva.Information har samlats in dels genom artiklar från Internet och tidningar men även genom en intervju som gjordes med Media-Saturns marknadsansvarige Andre Wedin.
När kroppen förändras- kvinnors skattade kroppsuppfattning och sexualitet efter bröstbevarande kirurgi och mastektomi
Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor i Sverige. Den initiala behandlingen är huvudsakligen kirurgisk med bröstbevarande kirurgi eller mastektomi. Internationell forskning visar att kvinnor som behandlats med bröstbevarande kirurgi har bättre kroppsuppfattning och sexuell aktivitet i jämförelse med kvinnor som behandlats med mastektomi. Få studier är gjorda i Sverige rörande sexualitet och kroppsuppfattning med ett tidsperspektiv inom det första året efter ingrepp.Syfte: Studien avsåg att undersöka skillnader av kroppsuppfattning och sexualitet över tid bland kvinnor som genomgått bröstbevarande kirurgi i jämförelse med kvinnor som behandlats med mastektomi.Metod: En kvantitativ studiedesign med en longitudinell utformning användes. Undersökningsgruppen var kvinnor diagnostiserade med bröstcancer som behandlats med bröstbevarande kirurgi eller mastektomi på tre sjukhus i mellersta Sverige.
Kvinnliga läkare och manliga män - en studie kring femininitet och maskulinitet i två svenska podcaster
Syftet med denna uppsats är att granska två podcaster, en med enbart män och en med enbart kvinnor. Genom en kritisk textanalys på C/O Hannah och Amanda, samt Alex och Sigges podcast, ser vi hur femininitet och maskulinitet manifesteras i respektive podcast. Parallellt med våra observationer i språket jämför vi med tidigare populärkulturell forskning på medier, samt forskning kring femininitet och maskulinitet. Vårt hopp med detta är att kunna se huruvida podcasten, som är hyllat som ett fritt medium, är en plattform för nytänkande eller bakåtsträvande ideal. I vår analys visar vi bland annat hur programledarna använder sitt kön som ett uppträdande.
Fyra västsvenska mediers syn på pressmeddelanden
Today most people are in agreement that the media industry is in crisis. Many newsrooms cut down on staff. At the same time the PR industry is growing. We wanted to research if this could affect the unbiased and independent news in our news media today. Today's newsrooms receive a lot of press releases every day.
Sjuksköterskans stöd till kvinnor med bröstcancer - en litteraturstudie
Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor, cirka 6 300 kvinnor i
Sverige drabbas varje år. Ett cancerbesked innebär ett förändrat livsperspektiv
för patienten. Syftet med denna kvalitativa litteraturstudie var att beskriva
hur bröstcancerdrabbade kvinnor upplevde sjuksköterskans stöd.
Litteraturstudien planerades och genomfördes enligt Polit & Hunglers (1999)
arbetsgång. Resultatet delas in i tre olika kategorier: Emotionellt stöd,
informativt stöd och instrumentellt stöd.
En bild säger mer än tusen ord : En analys av GQ Magazines omslagsbilder och årskurs 9 elevers tolkning av dem
A picture says more than thousand words - an analysis of GQ Magazine´s cover images and ninth grade student´s views of them is an essay in media and communication studies covering 15 hp. This essay examines how men and women are depicted on the cover of GQ Magazine and how ninth grade students perceive these images. Our research questions are: How is gender presented in cover images? How do the students interpret these images? What possible differencies or similarities are there? Our theoretical framework is based on gender theory. Methods used are a survey conducted at Tegs Central school and a semiotic analysis of the cover images.
"Gör om min tråkiga rullstol" : Framställningen och förekomsten av hbt-personer, invandrare och personer med funktionshinder i livsstilsmagasin
The purpose of this thesis was to study how four swedish lifestyle magazines: Veckorevyn and Cosmopolitan for women, King and Café for men, represent three groups of people and how often these people appear in the magazines. These groups are HBT, homosexuals, bisexuals and transsexuals, disabled and immigrants. The years we studied were 2007 and 2008.Our main questions were: How often do the three groups appear in the four magazines? How are the groups represented? In order to answer these questions we used a qualitative analysis. We used tools from semiotics, narratology and discourse.
Kvinnors upplevelser av bröstrekonstruktion i samband med bröstcancer eller vid risk för bröstcancer : en litteraturstudie
Bröstcancer drabbar cirka en miljon kvinnor världen över varje år och det är den vanligaste cancerformen hos kvinnor i Sverige idag. Kirurgi är ofta det primära valet av behandling. I vissa fall är kvinnan tvungen att ta bort hela bröstet, en så kallad mastektomi. Att förlora ett bröst innebär både fysiska och psykiska förändringar för kvinnan och många olika aspekter av hennes liv påverkas. Därför väljer en del kvinnor att göra en bröstrekonstruktion.
Vem är jag? : En jämförande studie i presentation och självrepresentation
Today's young people increasingly tend to sit at home and relax, instead of being out and meet friends. This is based on my observations from my experience as a teacher. They are more and more in front of their computers and living their lives through their various Internet sites. There I was, stuck on how they behave in their environment, both private and public but also to their friends and their families versus their "internetlife". Young people are more and more at home and even the daily discussion are now placed on the internet instead of face to face communications or on the phone.This essay deals with the subjects selfrepresentation and self-identity that Erving Goffman handled in his bookThe self in everyday life respectively Anthony Giddens in Modernity and Sef-Identity.
Ökad kvinnorepresentation i styrelserummen : Påverkan och strategier
Syftet med denna studie har varit att utreda och föreslå strategier för hur bolagsstyrelser kan öka sin mångfald och bli mer diversifierade. Vidare var syftet att undersöka och presentera hur styrelsearbetet skulle påverkas av den ökade diversifieringen. Vi har utfört en kvalitativ studie och använt intervjuer för datainsamling. Det insamlade empiriska materialet har sedan analyserats med utgångspunkt i de valda teorierna. I våra slutsatser kommer vi fram till att styrelsesammansättningen påverkar beslutsfattandet och att en ökad diversifiering ger positiva effekter på styrelsearbetet.
Högstadieelever, bloggar och genus
Today's young people find themselves in an intense media traffic where many messages have a commercial nature. Some such messages are for example different types of advertising in various media and advertising often plays on the uncertainty that may be common in adoles-cence. New interactive media like blogs on the Internet has been established in recent years. Mixed types of media content, advertising with different messages, appear in blogs. Therefore, I am interested in how blogs on the Internet can influence young people's creation of their identity.
Varför blir inte fler kvinnor chefer - kan nätverk hjälpa till?
Fastän vi lever på 2000-talet, finns många hinder som håller tillbaka kvinnor i deras karriärer. Fortfarande kan kvinnliga ledare upplevas som en stor förändring, och för vissa människor upplevs förändring som ett hot. Ett verktyg, eller kanske snarare en arena för att åstadkomma upplysning, jämställdhet och bana vägen för kvinnor till chefskapet, kan vara nätverket. Vi vill med denna uppsats undersöka om de med nätverkens hjälp lättare kan nå en chefsposition. Kan nätverken bidra till förändring och jämställdhet av organisationsstrukturer? Finns det någon konkret koppling till nätverket och att kvinnor har lyckats nå en chefsposition? Har nätverket givit dem något speciellt stöd på vägen till chefsposition? Till vår empiri har vi intervjuat ett antal kvinnor som är medlemmar i något karriärrelaterat nätverk och som är i en chefsposition.
Ett brustet kvinnohjärta : en litteraturstudie
Bakgrund: Kvinnors hjärt- och kärlfysiologi är annorlunda än männens. Tillexempel är hjärta och muskelmassa mindre. Hjärt- och kärlsjukdomar är en livsstilssjukdom. Det är ett globalt problem och är idag den vanligaste dödsorsaken för kvinnor. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva kvinnors upplevelser i samband med en pågående hjärtinfarkt.