Sök:

Sökresultat:

11798 Uppsatser om Representation av kvinnor i media - Sida 3 av 787

Hur får man vara på Vanity Fairs omslagsbild?

Denna C-uppsats studerade ett urval av livsstilstidningen Vanity Fairs omslagsbilder med hjälp av en semiotisk analys. Detta för att belysa egenskaper i omslagsbilderna vilka kunde visa hur män och kvinnor representerades och vilka ideal rörande fysiska attribut de uppvisade. Detta var uppsatsens syfte och frågeställningarna beträffade hur representationen av könen såg ut, om det fanns några tydliga skillnader och hur könsrollerna såg ut då båda könen figurerade på ett omslag. Frågeställningarna rörde även vilka ideal för män och kvinnor om fysiska attribut, om några, som porträtterades på omslagsbilderna och om, och då i så fall hur, de avvek från idealen. Materialet bestod av sex omslagsbilder från Vanity Fairs utgåvor under 2011.

Bilder av Kungsmarken : En jämförelse av medias och lokala aktörers bilder

ABSTRACTSegregation is more and more common in the Swedish society, especially in those suburbs called ?miljonprogramsförorter? which are characterized as grey and boring districts with low status. These suburbs are often mentioned in the media and the public associate them with immigrants, problems and crimes. Kungsmarken in Karlskrona is one of these suburbs and the purpose of this essay was to compare the media image with the images local participants had of Kungsmarken. The questions I brought up were how media was describing Kungsmarken, how this image has contributed to the low status of Kungsmarken, and if this image was reflecting the local participants? images.

Hästsport i dagspressen : En studie av hästsportens representation och framställning i svenska dagstidningar

Uppsatsen nedan är baserad på en kvantitativ och en kvalitativ undersökning med syfte att kartläggaolika sporters, med fokus på hästsport, representation och framställning under en fyraveckorsperiod2012 i två av Sveriges största dagstidningar. Vi ansåg det viktigt att genomföra den här undersökningenför att se om fördomarna kring bristen på representation av hästsport i media har någongrund, samt om mediestormen kring Rolf-Göran Bengtssons Jerringpris gav någon efterverkan förhästsportens representation.Först genomfördes den kvantitativa studien där över 1 100 artiklar analyserades. Den kvalitativastudien följde där fyra reportage valdes ut för vidare analys. Reportagen behandlade de tre mestomskrivna sporterna samt hästsport. Reportagen analyserades och jämfördes i hopp om att finnamönster med likheter eller skillnader.

Representationen av genus : En semiotisk studie av Tom Fords Gucci kampanj 2003 samt Frida Gianninis Gucci kampanj 2013

Title: The representation of gender: A semiotic study of Tom Ford's Gucci campaign 2003 and Frida Gianninis Gucci Campaign 2013.Number of pages: 73 (79 including enclosures)Author: Sara AndréassonTutor: Anne-Marie Morhed Course: Media and Communication Studies D (2IV091) Period: VT 2013 University: Division of Media and Communication, Department of Informatics and Media, Uppsala University.Purpose/ Aim: The aim of this study was to examine the representation of gender in advertising that has both men and women as the primary audience. The aim of the study was to investigate how Gucci has chosen to represent men and women in their advertising campaigns 2003 and 2013.Material/ Method: A semiotic analysis was performed by using three images from Gucci's spring/ summer campaign for Tom Ford in 2003, and three images from Gucci's spring/ summer campaign for Frida Giannini in 2013.Main result: The results showed that there was a clear difference between Ford and Gianninis ways of representing women and men in the two advertising campaigns. The women in Fords campaign 2003 are presented as sexual objects and represented by the male pornographic imagination and portrayed as sexual eye-catchers while the men are portrayed as addicted to sex. Frida Gianninis advertising images is a contrast of Ford pornographic portrayal of women. Giannini presents women as confident individuals while the man is represented as feminized and androgynous in his appearance. .

Landet Kris : - en kvalitativ undersökning om hur Lettland framställs i svenska nyhetsmedier

The purpose of this study was to find out how swedish newspapers writes about Lettland during 2005-2009, who gets to speak in media, which key words being used, and if the news articles content changes over the years. As a basis for my discussion I?ve used Stuart Hall's theories for representation and language. In the same litterature, Hall presents theories for stereotypes and power from different researchers which I have studied for this study. I?ve also used Van Ginnekens theory about who may be heard in media.

Arbetskraftsinvandring -en problemorienterad studie av SAP: s hanterand av arbetskraftsinvandringsfrågan

The aim with this paper is to investigate how the Social Democratic Party (SAP) deals with the question of economic migrants, or more specifically how the problem is represented by the Social Democratic Party, and how this representation has developed over time. The SAP's theory became recently contested by a competing theory that was caused by the predicted future demographic development in Sweden, combined with the EU's eastern expansion. The first factor contributed to the re-write of the theory, to a theory that saw economic migrants as a solution instead of a problem, in direct contrast to SAP's theory. The second factor was a direct threat to SAP's labour immigration policy. This leads to my second question, how did SAP respond to this pressure?The answers to these questions are achieved by using discourse analysis by applying a problem oriented theory on empirical material, constituting propositions, articles in mass media and parliamentary debates.

Fett osynlig? : En undersökning om representation av överviktiga och feta kroppar i två läromedel för gymnasieskolan

This exam paper has examined visual portrayals of overweight and fatness in two swedish upper secondary school textbooks, one in physical education and one in social science. The textbooks were analyzed in regard to numeral representation, interacting social categories such as gender and age, depiction in forms of activities and stereotypes and relation to context close to or far away from a swedish context. The analysis showed an underrepresentation of overweight and fat bodies in both textbooks, but the represention of overweight bodies in the textbook on physical education were nearly nil whereas in the textbook on social science there where representations of both overweight and fat bodies. Combined the both textbooks gave a representation of health and youth as not represented by overweight or fat bodies..

Kvinnan är vacker men mannen är tuff : En semiotisk studie om Damernas Världs representation och tilltal av kvinnan och kvinnlighet samt King of Swedens representation och tilltal av mannen och manlighet

I studien undersöks genom semiotisk analys hur livsstilsmagasin representerar och tilltalar kön. Vidare undersöker vi hur livsstilsmagasinet Damernas Värld representerar och tilltalar kvinnan och kvinnligheten samt hur livsstilsmagasinet King of Sweden representerar och tilltalar mannen och manligheten. För att genomföra vår studie har vi använt oss av frågeställningen: Hur representerar och tilltalar Damernas Värld kvinnan och kvinnlighet samt hur representerar och tilltalar King of Sweden mannen och manlighet? Vilka skillnader och likheter kan man se i Damernas Världs representation och tilltal av kvinnan och kvinnligheten och King of Swedens representation och tilltal av mannen och manligheten? Kan studien genom att synliggöra kvinnan och kvinnlighetens representation och tilltal i Damernas Värld samt mannen manlighetens representation och tilltal i King of Sweden, belysa huruvida könen konstrueras i dessa livsstilsmagasin och i så fall hur?.

Public service-uppdraget i italiensk television : En innehållsanalys av nyhetsprogrammet Tg1

The main question this bachelor thesis aims to answer is how the public service program Tg1?s news broadcasts may look. The following questions were used to discuss thetendencies of the result: How can the distribution of the news categories appear in Tg1?sbroadcasts? Can the main news be considered as impartial and objective in its linguisticand pictorial representation?To answer the aforementioned question I chose to do a combined study, using aquantitative content analysis and a qualitative content analysis.To lead my research, I focused on two requirements underlined by public servicebroadcasters, namely, objectivity and impartiality, and diversity. The outcome shows thatthe diversity in Tg1?s broadcast is disproportionate and that the pictorial representation isnot impartial and objective without the linguistic part.

Galna Fruntimmer

Med hjälp av kritisk diskursanalys undersöks om könsrelaterade maktstrukturer finns i SVT:s dramakomediserie Fröken Frimans krig och en diskussion förs kring hur dessa strukturer kan cirkulera i samhället. Utifrån en feministisk ansats är syftet att synliggöra och kritisera en del av de maktstrukturer som finns bland män och kvinnor i medier i Sverige. I analysen används främst hegemonisk maskulinitet, rum/plats och strategi/taktik som teoretiska begrepp för att förstå maktstrukturer. Vidare är även diskurs och representation viktiga begrepp. Resultatet av studien är att det kopplat till hegemonisk maskulinitet, plats/rum och strategi/taktik finns könade maktstrukturer som ger män mer makt än kvinnor i medier.

Musikartister ? ett underhållande innehåll En studie om hur kvinnor vill ta del av musikartister i media

Titel: Musikartister ? ett underhållande innehåll. En studie om hur kvinnor vill ta del avmusikartister i mediaFörfattare: Ann-Sofie Pettersson och Maja RönnbäckUppdragsgivare: Evelyn JonsKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik,medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2011Handledare: Marie GrusellAntal ord: 17 480Syfte: Att undersöka hur kvinnor vill ta del av musikartister i media.Metod: En kvalitativ studie med respondentintervjuerMaterial: Analys av intervjuer med åtta kvinnor inom den valda målgruppen, kvinnor mellan30 och 49 år.Huvudresultat: Resultatet visar mönster som tyder på att målgruppens intresse ochengagemang för att ta del av musikartister i media är förhållandevis lågt. Musik ochmusikartister i media förknippas främst med underhållning, men musikartister fyller ävenbehov av information samt att styrka den personliga identiteten och sociala relationer. I tv och radio står innehåll om musikartister främst för underhållning, medan det i tidningar ochinternet främst står för information.

Ur lobbyistens synvinkel : Svenska miljölobbyisters syn på demokratisk representation och EU: s politiska system

The activity of interest groups in the political process of the European Union has given rise to a broad debate concerning the effect on European democracy these groups have. As relatively powerful political actors, the question of these groups? views on the EU and how the union should be is an important one. The status of these groups owns democratic representation also affects the democratic status of the EU. Being based on a number of theories, this study adopts an ideology analysis for the purpose of testing these theories on two cases ? the Swedish environmental organizations World Wide Fund for Nature and The Swedish Society for Nature Conservation.

"Var femte damernas" : undersökning av kvinnlig representation i styrelse bland företagen noterade på Large cap, Stockholmsbörsen

Sverige framställs ofta som ett av världens mest jämställda länder där män och kvinnor har samma möjlighet till inflytande och makt. Kvinnor på ledande positioner i Sverige har ökat de senast årtionden men när det kommer till högre positioner brister kvinnor i representationen, framförallt inom det privata näringslivet. Lönsamhetsargumentet har ofta används som ett skäl för att öka andelen kvinnor i börsnoterade styrelser och företagsledning, medan studier om diversifierade styrelser visar på ett blandat resultat både vad gäller lönsamhet och effektivitet. Syftet med denna uppsats är att undersöka representationen av kvinnor i företagens ledning på Large cap, Stockholmsbörsen men också se på hur denna representation kan förklaras samt hur mångfalden i styrelserna eventuellt kan utvecklas. Ett ytterligare syfte är att undersöka om det finns ett finansiellt argument om lönsamhet som kan motivera en ökning av andelen kvinnor i bolagsstyrelserna och om andelen kvinnor i nomineringskommittéerna leder till fler kvinnliga ledamöter i bolagsstyrelserna.

SOCIAL REPRESENTETION OCH SPRÅK I DOKUMENTÄR MEDIA

Hur påverkar språket som en intervju hålls på uppfattningen hos mottagaren? Medavstamp i teorin om social representation är detta huvudfrågan i arbetet. För attundersöka hur publiken av ett dokumentärt material påverkas beroende på det språksom talas skapades två videoklipp med intervjuer på olika språk. Materialet testades påen respondentgrupp som efteråt intervjuats om sin uppfattning av personerna iklippen. Analysen visade hur respondenterna tilldelade de båda personerna olikaattribut, dels med anledning av språket, men även på grund av andra skäl.

Staden - fara eller frihet för kvinnor?

This report studies how the divergence between men and women is manifested in the physical space and how the representation of room recreates this divergence. Spaces are coded and women have traditionally been associated with private space and men with public space, leading to that the home is encoded as female space and public squares as male space. Thereby women lack a natural place in public space. The National Board of Housing, Building and Planning (Boverket) wants to change this situation by enforcing safety-creating measures based on gender equality theories.I have studied what potential risks the project initiated by Boverket as well as discuss the potential problems with representation. Can representation be used without freezing the space? I also search for methods for working with a gender perspective without reproducing gender stereotypes and roles and avoiding encoding the private as female and public as male? Also I use a public seminar with urban planners, artists and architects to retrieve how we work with these issues today.I conclude that city planning needs to incorporate new strategies of thought that does not divide space, e.g.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->