Sök:

Sökresultat:

39689 Uppsatser om Relationen mellan konsument och varumärke - Sida 2 av 2646

Relationen som redskap för lÀrande : En studie av gymnasielÀrares syn pÄ relationen till eleverna.

Studiens syfte Àr att undersöka gymnasielÀrares uppfattningar om vikten av fungerande relationer mellan lÀrare och elever. Studien genomfördes med hjÀlp av kvalitativ metod dÀr Ätta gymnasielÀrare pÄ estetiska programmet intervjuades. Resultatet pekar pÄ att lÀrare anser att relationen till elever Àr viktig pÄ gymnasienivÄ. De lÀgger stor vikt vid goda relationer till elever och arbetar med att skapa dessa. I studien framkommer att lÀrare ser pÄ och anvÀnder relationer som ett redskap, som en del i arbetet att skapa goda förutsÀttningar för undervisning och lÀrande.

SÄngpedagog ett relationsyrke: vilken syn har sÄngpedagogen
pÄ relationen mellan lÀrare och elev?

Studien behandlar hur nÄgra sÄngpedagoger frÄn olika stadier ser pÄ relationen mellan lÀrare och elev i den enskilda sÄngundervisningen. Syftet var att undersöka hur sÄngpedagoger pÄ olika stadier upplevde lÀrare-elev relationen och hur denna kunde pÄverka undervisningen. Vi har byggt studien pÄ litteratur i Àmnet samt intervjuer med sex sÄngpedagoger frÄn tre olika stadier: kommunala musikskolan, gymnasieskolan samt Musikhögskolan. I litteraturgenomgÄngen belyses lÀrarens ökade ansvar i relationsarbetet, relationens uppbyggnad samt relationsproblem i undervisningen. Resultatet visar att alla lÀrare mer eller mindre anser sig jobba med relationen mellan lÀrare och elev samt att de har ett ansvar i att den ska bli bra.

Jag och Du : Psykoterapipatienters upplevelser av den terapeutiska relationen

Inledning: Vad Ă€r det egentligen som hĂ€nder i den terapeutiska relationen mellan terapeut och patient? Som psykodynamisk terapeut kan det tyckas sjĂ€lvklart att grubbla över den terapeutiska relationens kvalitet eftersom relationen mellan patient och terapeut Ă€r central för förĂ€ndringsprocessen.Syftet med denna kvalitativa studie Ă€r att utforska patienters upplevelser av den terapeutiska relationen.FrĂ„gestĂ€llningarna fokuserar pĂ„ patienters beskrivningar av den terapeutiska relationen, vad som upplevs som hinder respektive frĂ€mjande för den terapeutiska relationen samt upplevelser av betydelsefulla ögonblick under terapin.Metod: I studien intervjuas fem patienter vars psykodynamiska terapi omfattat minst 50 sessioner.Resultaten visar att lugn och nĂ€rvaro hos terapeuten Ă€r betydelsefullt för den terapeutiska relationen. Den Ă„terkommande ritualen och rummet, som patienterna gĂ„r in i vid varje samtal, Ă€r viktigt för terapin och blir som en del av relationen. Ett bra möte beskrivs som ett tillfĂ€lle av bekrĂ€ftelse bortom orden. Ömsesidighet i den terapeutiska relationen och en kĂ€nsla av acceptans och vĂ€rme frĂ„n terapeuten har stor betydelse för den terapeutiska processen.Slutsatserna Ă€r att om patienten skall uppleva kĂ€nslomĂ€ssig ömsesidighet i den terapeutiska relationen krĂ€vs en terapeut med stark nĂ€rvaro i stunden.

Att skapa en konsumentmedvetenhet

Titel: Att skapa en konsumentmedvetenhet Författare: Caroline Nilsson I min studie undersöker jag en viss skolas möjligheter för att öka elevers medvetenhet, dÄ syftar jag pÄ medvetenhet inom livsmedelskonsumtion. Detta gör jag dels med hjÀlp av tidigare forskning och dels genom intervjuer med elever, lÀrare och rektor pÄ skolan. Genom intervjuerna har jag undersökt vad skolan har för vÀrderingar gÀllande undervisning om konsumentmedvetenhet. Jag har ocksÄ granskat styrdokumenten och det visar sig i undersökningen att skolan har en viktig del i att skapa en medvetenhet hos eleverna. Genom intervjuerna har jag Àven fÄtt fram hur utbildningen kring medveten konsumtion kan formas.

Sjuksköterska och nÀrstÄende - en mellanmÀnsklig relation sedd ur sjuksköterskans perspektiv : -en intervjustudie

SAMMANFATTNING Sjukdom hos en familjemedlem drabbar hela familjen. Om nÀrstÄendes behov i vÄrdsituationen inte uppmÀrksammas av sjuksköterskan kan ett lidande uppstÄ. Studiens syfte var att belysa sjuksköterskans upplevelser av relationen med nÀrstÄende för att pÄ sÄ sÀtt fÄ en ökad insikt om faktorer som kan pÄverka relationen. Metoden var en intervjustudie med kvalitativ ansats. Sex sjuksköterskor som arbetade pÄ olika medicinska avdelningar intervjuades.

Författaren, lÀsaren och texten : En undersökning av deltagarkulturen i tvÄ fanfic-berÀttelser med fokus pÄ interaktionen mellan författare och lÀsare

I denna uppsats undersöks hur deltagarkulturen ser ut pÄ grÀsrotsnivÄ, hos de som skriver och lÀser fan fiction. UtifrÄn tvÄ fan fic-berÀttelser undersöks interaktionen mellan författare och lÀsare. Eftersom forskningen inom fan fiction och deltagarkulturer belyser möjligheten till lÀrande undersöks hur och om konsumenternas produktion pÄ denna nivÄ frÀmjar lÀrandet i skapandet av fan fiction. En intressant aspekt nÀr det gÀller deltagarkulturen Àr hur grÀnsen mellan producent och konsument blir diffus. Kan man, utifrÄn undersökningen utlÀsa om grÀnsen mellan dessa, producent och konsument ? författare och lÀsare ? upplöses? FrÄgestÀllningar för undersökningen Àr:Hur interagerar lÀsarna och författarna med varandra?PÄ vilka sÀtt engagerar sig lÀsarna i berÀttelsen och dess utveckling? Hur förhÄller de sig till författarens tolkning och hur ser de/anvÀnder de sin roll som lÀsare?PÄ vilka/vilket sÀtt uppmanar och/eller uppmuntrar författarna kommentarer och respons frÄn sina lÀsare? Hur hanterar de kommentarerna?I vilken utstrÀckning framtrÀder en informell lÀrmiljö pÄ communityt? Hur ser den ut och kÀnnetecknas den av deltagarkulturen?.

SyskonkÀrlek : Relationen mellan systrar över tid

Den hÀr uppsatsen handlar om hur relationen mellan systrar kan se ut och hur den kan komma att förÀndras med tiden, antingen till det bÀttre eller sÀmre. Vi fokuserar pÄ barndom, vuxenliv samt om det finns nÄgon idealbild för hur en syster ska vara. Finns denna dÄ i verkligheten? Vi har intervjuat fem kvinnor dÀr samtliga har systrar. TvÄ av dessa informanter Àr tvillingar vilket har gjort att det Àr ett sÀrskilt avsnitt pÄ just tvillingskap.

Att vara dig trogen : En studie om hur trogen dagens konsument faktiskt Àr mot sin butik

Internets framfart har föranlett att den elektroniska handeln etablerat sig som en allt vanligare kanal för konsumtion. Denna utveckling har gett dagens konsumenter betydligt fler alternativ att vÀlja bland vid konsumtion, vilket har försvÄrat utvecklingen av lÄngvariga relationer mellan konsument och företag. Genom ett konsumentperspektiv undersöker dÀrför denna explorativa studie hur trogen dagens konsument egentligen Àr mot sin nuvarande butik. Genom att fokusera pÄ de relationella komponenterna knowledge, trust och commitment Àr studiens syfte att ge en klarare bild av huruvida relationer pÄverkar konsumenters val att hÄlla fast vid en och samma butik. Studien genomförs med hjÀlp av teoretiskt stöd frÄn tidigare forskning om de olika komponenterna.

Intensiteten i relationen mellan intern- och externrevisorn

Syftet med vÄr uppsats Àr att förklara sambandet mellan relationen och de faktorer som frÀmjar alternativt hÀmmar intensiteten i relationen mellan intern och externrevisorn.För att förklara de faktorer som pÄverkar intensiteten i relationen har vi byggt en egen teori. Vi har gjort en illustration för att förtydliga vÄr teori för lÀsaren. Vi har försökt att med hjÀlp av redan befintliga teorier och olika synsÀtt styrka vÄr egen teori. Teorin har sedan utmynnat i hypoteser. VÄr övergripande hypotes utgÄr frÄn revisorernas oberoende.

Relationen mellan sjuksköterska och patient nÀr sjuksköterskan Àr stressad

Uppsatsens syfte var att belysa relationen mellan sjuksköterska och patient nÀr sjuksköterskan var stressad. För att fördjupa oss i relationens betydelse har vi anvÀnt oss av Joyce Travelbees teori kring mellanmÀnskligheten. Uppsatsen Àr gjord som en systematisk litteraturstudie dÀr sex artiklar analyserades. VÄrt resultat visade att stress pÄverkade relationen negativt. VÄra fynd visade att förmÄgan att skapa en relation minskade dÄ bÄde sjuksköterskan och patienten skapade en distans till varandra.

Relationen mellan sjuksköterska och patient nÀr sjuksköterskan Àr stressad

Uppsatsens syfte var att belysa relationen mellan sjuksköterska och patient nÀr sjuksköterskan var stressad. För att fördjupa oss i relationens betydelse har vi anvÀnt oss av Joyce Travelbees teori kring mellanmÀnskligheten. Uppsatsen Àr gjord som en systematisk litteraturstudie dÀr sex artiklar analyserades. VÄrt resultat visade att stress pÄverkade relationen negativt. VÄra fynd visade att förmÄgan att skapa en relation minskade dÄ bÄde sjuksköterskan och patienten skapade en distans till varandra.

Relationen familjehem : skola

Syftet med detta arbete Àr att genomlitteratur och en empirisk studie undersöka hur relationen familjehem - skolan kan se ut. Studiens problemformuleringar Àr: Hur kan familjehem uppleva relationen till skolan? Hur kan lÀrare uppleva relationen till familjehem? Hur kan socialsekreterare uppleva relationen familjehem - skola? Arbetet bestÄr av tvÄ delar. Den första delen bestÄr av en litteraturgenomgÄng dÀr lagstiftning och olika förhÄllanden kring familjehemsplacerade barn presenteras. Den andra delen Àr en resultatdel dÀr fem ostrukturerade intervjuer presenteras, varav tvÄ med familjehemsmammor, tvÄ med lÀrare och en med socialsekreterare.

Monolog eller Dialog?

Konsumentens roll har förÀndrats. Hon har gÄtt frÄn att ha varit en stÀndigt utsatt mottagare av företags budskap till att bli en inflytelserik individ med förmÄga att pÄverka och stÀlla krav. Hennes nya krav innebÀr att företag tvingas förÀndra sin syn pÄ kommunikationen som en monolog frÄn företag till konsument, till att behandla den som en dialog mellan de tvÄ parterna. Trots att kravet pÄ dialog kommit frÄn konsumenten mÄste företag motivera dagens upptagna konsument till att delta i dialogen för att denne ska lÀgga tid pÄ att engagera sig i denna. SÄdan problematik utspelas bland annat i sociala nÀtverk.

En studie kring konsumenters uppfattning av varumÀrken i livsmedelsbranschen

Baserat pÄ slutsatserna vi dragit frÄn intervjuerna har vi konstruerat en varumÀrkeskapitalmodell för livsmedelsbranschen sett utifrÄn ett konsument perspektiv. Denna modell ser vi som uppsatsens frÀmsta teoretiska bidrag. Vi menar att det inte finns nÄgra tydliga grÀnser för vad som hör hemma under differentiering, varumÀrkeskapital och konsument specifika faktorer. De bestÄndsdelar i varumÀrkeskapitalet som vi funnit viktigt att beakta i ett livsmedelssammanhang Àr mÀrkeskÀnnedom, engagemang, upplevd kvalité, mÀrkesassociationer, och lojalitet. Vi har inte kunnat utröna nÄgon inbördes rangordning mellan de olika bestÄndsdelarna, men dÀremot upplever vi, baserat pÄ intervjuerna, att mÀrkeskÀnnedom Àr den bestÄndsdel som vÀger tyngst.

En förtroendefull relation : En kvalitativ undersökning om relationen mellan pedagoger och förÀldrar i förskolan

I förskolan har man som pedagog inte bara kontakt med barnen, utan Àven med barnens förÀldrar. Relationen mellan pedagoger och förÀldrar Àr dÀrför viktig för att skapa ett gott samarbet mellan hem och förskola samt för förÀldrarnas möjlighet till inflytande i verksamheten.Syftet med undersökningen Àr att fÄ en inblik i hur relationen kan se ut mellan pedagoger och förÀldrar i förskolan. Jag vill granska frÄn bÄda parters synvinkel hur de upplever förÀldrarnas inflytande och förtroende för pedagogerna och den pedagogiska verksamheten. Som undersökningsmetod har jag valt att utgÄ ifrÄn en kvalitativ ansats dÀr jag har genomfört intervjuer med fyra pedagoger och fyra förÀldrar.Undersökningens resultat ger en inblick i hur relationen kan se ut mellan pedagoger och förÀldrar i förskolan. Samtliga förÀldrar och pedagoger i undersökningen var överens om att en god relation bygger pÄ trygghet och respekt för varandra.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->