
Sökresultat:
9010 Uppsatser om Relation and remarks - Sida 23 av 601
Vad önskar utövarna? : En studie av herr- och damsimmares syn på ledarskapsbeteende
Denna studie behandlar det önskade ledarskapsbeteende och den önskade relationen mellan utövare och coach enligt svenska simmare. Undersökningen omfattar 115 svenska simmare. Syftet med studien är att beskriva och analysera vilket ledarskapsbeteende herr- och damsimmare i Sverige önskar att en coach ska ha och hur de önskar att relationen mellan coach och aktiv ska vara. Studien undersökte även om det fanns ett samband mellan önskemål och kön på utövare. Alltså om kvinnor önskade ett visst typ av ledarskapsbeteende och relation till sin coach och män ett annat typ av ledarskapsbeteende och relation till sin coach.
?Barnen behöver de att erbjudas mer än bara en sandlåda med hinkar och spadar? : en undersökning kring förskolepedagogers uppfattningar om förskolegården och dess relation till barns lärande
The aim of this study is through a teacher perspective illustrate and analyze how preschool teachers apprehend children´s learning in relation to the preschool yard.The main research questions asked were:How do preschool teachers apprehend the preschool yard in reference to it as a place?In what way do preschool teachers use the preschool yard in their work with the children?How do preschool teachers view the preschool yard and the significance it has on children´s learning?The research is based on data collected through interviews and observations at four different preschools in the same municipality. The research views place and people as social constructions, a theory of knowledge that is based on the view that the world, places and people are constructed in relation to each other. This perspective as well as previous research is used for analyzing the data collected through a qualitive study based on interviews. The data analyzed show that the preschool teachers involved in this research apprehend the preschool yard as a central part in the learning of young children.
Gymnasielärarnas upplevelser av egen och elevernas motivation
Syftet med fokusgruppstudien var att undersöka gymnasielärares upplevelser av den egna motivation samt att ta reda på vilka faktorer de anser påverkar elevernas motivation i undervisning och lärande. Resultaten visade, i enlighet med tidigare forskning, att de främsta motivationsskapande faktorerna för eleverna är en god relation mellan lärare och elev, att eleverna får möjlighet att vara delaktiga i undervisningen samt möjlighet till olika val i undervisningen. Lärarnas egen motivation visades öka av att undervisa och av möten med eleverna. Motivationen minskade dock av otrygg arbetsmiljö, otrygga arbetsförhållanden och arbetsuppgifter som inte har med undervisning att göra. Lärarna upplevde att deras egen motivation och engagemang i arbetet påverkade elevernas motivation och engagemang..
Hur hjälpa?! - Våldsutsatta kvinnor
Under år 2007 anmäldes 19 710 fall av misshandel där offret var en kvinna och gärningsmannen var en bekant man. Syftet med detta arbete är att söka svar på vad personer i en våldsutsatt kvinnas närhet kan göra för att hjälpa henne.I en långsam process, som kallas normaliseringsprocess, börjar mannen utöva kontroll över kvinnan. En viktig faktor i denna process är mannens förmåga att växla mellan att vara kärleksfull till en våldsverkare. När en kvinna beslutar sig för att lämna en våldsutsatt relation beskrivs två vändpunkter, när det gäller livet och när det gäller någon annan.Med en enkät till våldsutsatta kvinnor var syftet att söka svar på frågan om vad närstående, allmänhet, polis och andra runt omkring henne hade kunnat göra för att hjälpa henne komma ur våldet. De kvinnor som besvarat enkäten skriver att det är föräldrar, syskon och arbetskamrater som har stöttat kvinnan.
Den mellanmänskliga relationen i vården : en ömsesidig relation?
Många människor i alla åldrar insjuknar varje år i cancer. I Sverige insjuknar mer än 7000 personer i åldrarna 20-54 år. I denna åldersgrupp är det många som har barn. Dessa barn kan ha blandade upplevelser och reaktioner på sin förälders sjukdom, vilket kan vara av vikt för sjuksköterskan att känna till, för att kunna ge dessa barn ett bra stöd. Syfte: Syftet var att beskriva barns upplevelser och coping-mekanismer av att leva med en förälder som har cancer.
Vad kan vara av vikt för den palliativt vårdade cancerpatienten att prata med sjuksköterskan om?
Möten med palliativa cancerpatienter utgör en del av allmänsjuksköterskans yrkesområde. Osäkerhet som leder till svårigheter att bemöta dessa patienter finns hos sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter. Syftet var att undersöka vilka tankar, känslor och prioriteringar som var viktiga för den palliativa cancerpatienten samt vad som utmärkte en god relation till sjuksköterskan. En systematisk litteraturstudie enligt Goodmans sju steg genomfördes modifierat. I resultatet framkommer att patienter känner rädsla för att bli en börda och upplever osäkerhet samt ett kroppsligt förfall.
Relation mellan vårdare och intagna på anstalt X
Vårt syfte med den här uppsatsen är att undersöka de relationer som uppstår på anstalten X. Relationer i allmänhet är något synnerligen centralt i det sociala samspelet, d.v.s. vi är alla individer i behov av att skapa relationer. Fängelset är därför den miljö där vi kommer att fokusera på relationerna som finns inom den miljön. När vi intervjuade våra respondenter på anstalten X så stötte vi på termer som vi kommer att förklara för en förståelse av vilken komplex värld de intagna på anstalten lever i.
"Ibland tror jag man kan ha en dubbelmoral inom sig själv..." : - En studie om gymnasielevers förståelse av jämlikhet på en principiell och konkret nivå
The purpose of this study is, by groupinterviewing students in upper secondary school, to investigate students comprehension of equality on a principle level and a concrete level. The questions at issue are as follows; how is the comprehension on respective levels described and is there any difference or similarities between the two levels? Further more, this study also aims to end with a discussion regarding the result from the mainpurpose in relation to the educational environment. In my conclusion there is to be find a certain difference between the comprehensions of equality on the two levels. The conception of equality is in the beginning principled and there is no exception from the worth of every individual but however, when the conception is brought out in reality it gets depended of its context and the comprehension for equality becomes more dynamic. The project will be completed with a discussion regarding the results in relation to the educational environment. .
Mötet i den palliativa vården
Det övergripande målet med palliativ vård är att uppnå bästa möjliga livskvalité för patienten och dennes familj. Vårdpersonalen måste vara förberedd både praktiskt och mentalt. Mötet mellan vårdpersonal och patienter beskrivs som en process respektive något som sker spontant. Författarna anknyter föreliggande studie till Benner och Wrubels omvårdnadsteori. Studiens syfte var att belysa det vårdande mötet mellan vårdpersonal och patienter i den palliativa vården.
Musikterapeutiskt arbete i reservat : en intervjustudie om formandet av musikterapeuters yrkesroller
AbstractBruzelius, E. (2010). Adolescents and sexuality ? Attitudes among employees at Juvenile receptions in Gävleborgs län. Högskolan i Gävle, Akademin för hälsa och arbetsliv.The aim of the current study was to examine and describe what perceptions and values of em-ployees at Juvenile receptions in the county of Gävleborg have about adolescents? sexual and general health.
Landskapsarkitekturens ekonomiska värde : en explorativ studie om utemiljöers inverkan på fastighetsvärden.
Can landscape architecture be seen as an economical asset rather than as a cost? Can well designed
outdoor environments affect real estate values? This study investigates the economical value of
landscape architecture and its influence on real estate prices. Research results on the relation
between landscape architecture and real estate values are here compiled together with a survey
made among players on the Swedish real estate market of their attitudes towards the problem.
This study shows that the players on the Swedish real estate market often are unaware of the
economical effects of landscape architecture pointed out in the compiled research. The study also
shows that to use this information in actual projects several steps need to be taken: better knowledge
of the problem, more and better compilations of research results, effective channels to spread the
compiled information, proper employment and implementation of the knowledge.
Extended knowledge of the relation between landscape architecture and real estate values will result
in new ways of making money on outdoor environments. This would in turn have consequences for
how the real estate business treat outdoor environments and how landscape architects work.
The study is divided into four main questions:
1: Is there a relation between good landscape architecture and real estate prices?
2: What is the view of the players on the real estate market in this matter?
3: Is there more knowledge, research and practical models at hand?
4: What future steps can be taken to broaden the knowledge and apply it to real situations?.
?It needs to touch your heart or your soul? : en studie om funktionen och relationen till musik, låttext och attribut ur fyra individers perspektiv
Syftet med studien har varit att undersöka musikens funktion för människor och deras relation till musik, låttext och attribut i kontakt med musik i olika sammanhang. En empirisk undersökning i intervjuform har gjorts bland fyra akademiker från fyra olika studieområden, två kvinnor och två män. De fyra akademikerna har gemensamt att de lever på samma område och att de under fritiden kommer i kontakt med, både med varandra och med musikgenren dance musik. Undersökningen fokuseras därför på dessa akademikers förhållande till och användning av dance och vad för funktioner musiken har för dem. Litteratur och tidigare forskning används för att förtydliga begrepp, jämföra likheter och skillnader med akademikernas svar..
Gud i psykoterapin : en dialog mellan Carl G Jung och Viktor E Frankl
Syftet med den här C-uppsatsen är att försöka skapa en filosofisk och religionspsykologisk dialog mellan den analytiska psykologin och existensanalysen. Därför ämnar jag:A, Redogöra för skolorna.B, Ställa skolorna mot varandra och jämföra dem.C, Diskutera resultatet.I diskussionen avser jag svara på följande frågor:1, Hur gestaltar sig Jungs respektive Frankls syn på människan och Jaget?2, Vad skiljer och förenar Jungs respektive Frankls syn på kärlek och sexualitet?3, Hur gestaltar sig Jungs respektive Frankls relation, uppfattning och erfarenhet av det omedvetna?4, Är det rätt eller fel att använda sig av religion i ett mentalhygieniskt syfte?5, Vad har de jungianska respektive de existensanalytiska upphovsmännen för inställning till människan och hennes relation till det yttersta varat, Gud?.
"Hej, jag heter..." -en diskursiv studie om svenska för invandrare (sfi) i integrationsprocessen
The aim of this paper is to make an investigation of how authoritative conceptual framework about immigrants as a group is being constituted in the discourse regarding Swedish language for immigrants. I will also examine what connections there are to the overarching integration discourse. While doing this I try to establish the contrasting relationship between the ?Swedishness? and ?the Other?. My theoretical framework consists of discussions regarding groups and the relation to homogeneity or heterogeneity in various ways and how We tend to construct the discourse in relation to the Other.
Skolans ansvar för mobbning mellan elever
Att lärare utför merparten av arbetet i relation till andra människor kan tänkas skapa särskilda villkor för arbetet. Artikeln avses att belysa användbarheten hos artikelns fyra empiriska material vid studier av relationsarbetets villkor. Särskilt intresse ägnas åt organiseringen av de delar av arbetet som innefattar en lärare-elev-relation. Materialen omfattar tretton lärare inom specialpedagogisk verksamhet från grundskolans tidigare år till gymnasieskolan. Analysbegreppen är kommunikation, notistagande samt aspekterna avsikt, tid och rum.