
Sökresultat:
2810 Uppsatser om Regional planning - Sida 7 av 188
För vem? ?om rättvisa i fysisk planering
Syftet med arbetet är att belysa och diskutera rättviseaspekten i fysisk
planering under 2000-talet utifrån ett antal begrepp och kriterier om rättvisa
relaterade till kontexten för fysisk planering. Vidare är syftet att tillämpa
dessa begrepp och kriterier i en analys av rättviseaspekten i det pågående
planeringsprojektet Östra Kvillebäcken i centrala Göteborg.
Arbetet inleds med avsnittet Rättvisa i samhällsbyggandet som tar upp rättvisa
som begrepp, hur rättvisa kan kopplas till staden samt det svenska systemet och
planerarnas roll. Ambitionen med avsnittet är att ge bakgrund och förståelse
för begreppet rättvisa och för hur planeringen påverkas av det system som
byggts upp i landet samt vilken möjlighet planerare har att styra utvecklingen
mot ett mer rättvist utfall.
Efter det här följer en forskningsöversikt ifrån vilken de kriterier som
används för att analysera Östra Kvillebäcken hämtas. Där på följer arbetets
undersökning som består av en fallstudie där platsens kontext analyseras och en
innehållsanalys görs. Analysen av platsens kontext syftar till att ge en
förståelse för platsen och dess förutsättningar.
Sveriges bebyggelsestrukturer
För att förstå den fysiska planeringen krävs förståelse för de sammanhang i
vilket planerandet utförs. Bebyggelsen består av många olika delar, byggnader,
vägar med mera, som tillsammans utgör vidare strukturer.
Det krävs insikt i hur bebyggelsen har vuxit fram för att förstå hur nya
strukturer ska utformas efter som de är sammanlänkade och påverkar varandra.
Den här uppsatsen är ett försök att identifiera begrepp för att bättre förstå
dessa strukturer.
En viktig insikt är den om att urbanisering är en komplex process och uppsatsen
grundar sig på en indelning av Nils Lewan i tre olika synsätt på hur
urbanisering kan ses: arkitektens, geografens och sociologens perspektiv.
Beroende på synsätt varierar graden av hur stor del av Sveriges befolkning som
kan sägas vara urban ifrån 70 till nära 100 procent.
Att planera för tillväxt : med utgångspunkt i Lund och Köpenhamn
Politiska och ekonomiska svängningar samt geografiska förutsättningar präglar stadens fysiska planering samt dess uttryck och form. För Lund och Köpenhamns räkning har planeringsprocessen under drygt femtio år tillbaka skett utifrån ett antal plandokument, upprättade för att kontrollera stadens utveckling. Studier av dessa dokument visar hur städerna fysiskt brett ut sig i landskapet samt argumenteringen kring denna tillväxt. Under 50- och 60-talen bredde städerna ut sig för att kunna erbjuda fler och bättre bostäder under devisen ?välfärd åt alla?.
Malmö stads översiktsplanering - en diskursanalys
Uppsatsen handlar om hur olika diskurser karaktäriserar Malmö stads
planeringstänkande i de tre undersökta översiktsplanerna under 2000-talet. De
fyra diskurserna som studeras är den globala staden, entreprenörsstaden,
kunskapsstaden och postmodernistiskt planeringsteori. De tre första diskurserna
behandlar fenomen om städer och regioner utifrån en global informationsekonomi.
Den fjärde och sista diskursen är en gren inom planeringsteorin som ställer sig
kritisk till den modernistiska synen på planering och planerare. Planering som
postmodernism är likt sina föregångare, normativ i sin karaktär och försöker
att lösa problem som har tillkommit i en postkolonial värld.
Malmö är en stad med en historia som industristad och som nu försöker etablera
sig som en kunskapsstad.
Robusthetsanalys Djurängen & Rinkabyholm i Kalmar kommun
Inledning:
Detta är ett examensarbete på 20 poäng inom Programmet för Fysisk planering,
vid Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona.
Arbetet innefattar en Robusthetsanalys över Djurängen och Rinkabyholm i Kalmar
kommun efter en metod framtagen av Expertgruppen för säkerhet och förvaltning,
ny- och ombyggnad.
Arbetet har utförts i grupp om två studenter. Analysen grundar sig på
fördjupade studier inom olika ämnesområden, vilka presenteras i
sårbarhetsbedömningen del 2 kapitel 3. Den individuella delen avser
fördjupningarna i nämnda kapitel. Texten för varje ämnesområden är baserad på
litteratur, statistik samt intervjuer med verksamheter, myndigheter och
enskilda personer.
Carina Håkansson har sammanställt följande texter: 3.1.4 Personskador och
olycksfall, 3.1.5 Insatser för räddningstjänst vid brand och olyckor, 3.1.6
Brottslighet, 3.2.1 Dricksvatten 3.2.2 Livsmedel.
Det förändrade strandskyddet(2009/2010) - En förskjutning av makt i styrningen av mark och vatten i strandnära lägen
Det här är en undersökning om hur proposition ?Prop. 2008/09:119. Strandskyddet
och utveckling av landsbygden ? har gett upphov till en förskjutning av makt i
strandskyddets dispensgivning.
Skatten i toppen? : -En studie om styrelse- & ledningsgruppssammansättningens påverkan på företagets skatteplanering
Introduction: Taxes result in a big cost for corporations which create an incentive for tax planning. Previous studies have demonstrated that it's the management team and the board of directors that influences to what extent the corporation is going to tax plan. We want to study underlying factors for how the composition of the groups affect the tax planning in a corporation based on four demographic traits; sex, nationality, age and duration.Purpose: The purpose with the study is to explain how the composition of the management team and the board of directors affect the corporations tax planning.Method: The study has a deductive approach where theories about the composition of the board of directors and the management team have been used to derive hypothesis. The empirical material has been collected from Nasdaq OMX Stockholm. Two different measures have been used to calculate the corporations tax planning.Results and Conclusions: The result of the study demonstrates that the composition of both the board of directors and the management team has an effect on corporations tax planning.
Borgholm. Det offentliga rummet i sommarstaden.
Hur reglering av det offentliga rummet ter sig i sommarstaden. Typexempel
Borgholm..
BIM i planeringsarbetet : Effective planning by using BIM
AbstractThe importance of good construction planning affects the final costs of the production and the timing of the project. Planning for building projects has been studied with the aim of identifying how three week planning appears in the construction industry today.A case study has been conducted in Navisworks Simulate to assess whether the software is suitable to connect the task schedule with the BIM model to create a 4D model. 4D models are used for performing 4D construction simulation to visualize the project. In order to use the benefits of the model, investment in equipment and software is required. This means higher costs for the companies.
Översiktlig kustzonsplanering - hur kustzonsplanering behandlas i översiktsplaneringen
Detta examensarbete på kandidatnivå i Fysisk Planering på Blekinge Tekniska
Högskola är en studie av översiktsplanering över kustzonen. Syftet med
uppsatsen att identifiera svårigheter och möjligheter med kustzonsplanering
inom översiktsplaneringen genom att utifrån teorin analysera hur ett antal
valda kommuner arbetar med kustzonsplaneringen och dess frågor i respektive
översiktsplan
med utgångspunkt i frågeställningen som lyder följande:
? Hur behandlas kustzonsplanering i översiktsplaneringen hos kommunerna?
? På vilket sätt tillvaratas relevanta miljömål, riksintressen och lagstiftning
i kommunernas kustzonsplanering enligt översiktsplanerna?
? Vilka planeringsfrågor hanteras på översiktlig nivå inom kustzonsplanering?
Fallstudien består av en analys av Blekinge Läns fyra kustkommuner Karlskrona
kommun, Ronneby kommun, Karlshamns kommun och Sölvesborgs kommun. Analysen
utgår från forskningsfrågorna. För att få en bakgrund och ett stöd till
fallstudien har ett teorikapitel utarbetats.
Regionalism som motstånd : Två latinamerikanska staters motiv att ingå i integrationsprojektet ALBA
The formation of sovereign states in regional blocks has become an essential feature in the world system. Therefore, the purpose of this paper is to investigate which motives and driving forces that affect the creation of projects of regional integration outside Europe and the Western World. By choosing the Latin American project of integration ALBA (the Bolivarian Alliance of the Americas) as a case of regional integration outside Europe and the Western World, the study investigates the motives expressed by the most prominent actors of the project, Venezuela and Cuba. ALBA is chosen as a representative and a unique case and through the consumption of the gramscian and the realist approaches, the essay defines two motives that affect the creation of projects of regional integration. As a way of investigating the actors? motives, the paper studies political statements, especially those of the Venezuelan president Hugo Chávez, and official positions expressed in central documents and declarations.
Regioner i förändring - En komparativ studie av de svenska och danska strukturreformerna
The purpose of this thesis is to critically investigate how to understand the regional transformations that are occurring in Sweden and Denmark. At a higher level of abstraction the results can be generalised to a wider context and I have found that there is an ideological hegemony that explains the regional transformation. Nation states are reterritorialising due to a changing world where global capital is becoming increasingly flexible and competition between states, regions and municipalities is needed to adjust. By using Sandberg's model of structural reforms I have shown that the differences between Sweden's and Denmark's reterritorialisation are due to differences in national political culture and existing administrative systems. In fact these two structural reforms are based on the same regionalist ideology as a reaction to the changing global economy.To investigate the regional transformations I have carried out an idea and ideology analysis on the recent Swedish proposal from Ansvarskommittén, Strukturkommissionen in Denmark and the proposal by the Danish government which was carried out in 2007.
På väg mot ett hållbart resande? : En fallstudie kring den lokala kollektivtrafiken i Umeå tätort
Sustainability and the traffics impact on the environment have become increasingly central within spatial planning. For many years, planning has been focusing on building new roads - this has resulted in increased use of automobiles, which many believe is unsustainable in the longer term. Therefore, authorities at national, regional and local level want to increase the use of alternative transport modes ? such as walking, cycling and traveling by bus.The thesis intends to study if the Municipality of Umeå?s policies for sustainable development have led to an increased use of public transportation. The use of public transport in Umeå is also compared with developments at national level, in order to see if there are differences in the level and trend.
Diskursskapande i miljonprogrammets förorter - Fallstudie Järva
Under de senaste decennierna har det svenska samhället genomgått stora
förändringar där urbaniserings- och globaliseringsprocesser har lett till en
ökad inflyttning till storstäderna, därmed har ett ökat krav ställts på
städerna och dess stadsdelar. I storstadsområdena finns idag en stor variation
av hushåll och i olika sammanhang har ett antal bostadsområden i
storstadsregionerna pekats ut som socioekonomiskt utsatta. De flesta av dessa
tillkom under det så kallade miljonprogrammet under åren 1965-1975 och har idag
en mycket varierad befolkningssammansättning där en stor del av invånarna
exempelvis är av utländsk bakgrund. Bebyggelsen från miljonprogramsåren visar
på dåtidens bostadspolitiska målsättningar och välfärdssamhällets ambitioner,
en vision om det nya samhället och den moderna människan. Denna vision har idag
till stor del glömts bort och sedan de första miljonprogramsområdena påbörjades
har en debatt kring dessa områden blossat upp i massmedia.
Spårvagn genom ljuva livet
Denna kandidatuppsats behandlar sambandet mellan hållbar utveckling, spårväg
och städers varumärke. Med utgångspunkt i europeisk planering har en fallstudie
av städerna Montpellier och Malmö gjorts för att undersöka dagens ideal och de
drivkrafter som ligger bakom byggandet av spårväg.
I uppsatsen ges en kort översikts om trafikplaneringens historia för att få en
förståelse varför läget ser ut som det gör idag. En genomgång och förklaring av
begreppet hållbarhet görs också samt en undersökning kring marknadsföring av
städer och begreppet ?place branding?.
En analys av styrande dokument och information från kommunerna har gjorts för
att ta reda hur de motiverar valet av spårvagnstrafik med fokus på
hållbarhetsaspekterna. Slutligen har resultatet av analysen jämförts för att se
vilka slutsatser som gick att dra utifrån det insamlade materialet.
Några av slutsatserna är att spårvagnsbyggande kan användas som en del i
arbetet för att marknadsföra en mer hållbar stad samt att det finns politiska
drivkrafter bakom valet av spårvagn som kollektivtrafikmedel..