Sökresultat:
2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 7 av 183
ProcesskartlÀggning CBI Betonginstitutets ledningssystem
CBI Betonginstitutet Àr idag i en expansionsfas med en strÀvan att vÀrna om den globalahÄllbarheten som medför större förvÀntningar pÄ företaget och ökade krav frÄn samhÀllet somi vÀrlden. För att konkurrera i nÀringslivet medför detta en förÀndring i verksamheten och iverksamhetens processer. Detta ger ökad medvetenhet i helhet hos medarbetaren för attsamverka i organisationen och internationellt. För att kunna förbÀttras krÀvs det gemensamförstÄelse frÄn samtliga medarbetare oavsett titel, dÀr de gemensamt utvecklas kringorganisationen mÄl och visioner.Syftet med examensarbetet Àr att hjÀlpa CBI med sammanstÀllning av deras huvudprocesser iledningssystemet samt en enkel överskÄdlig processkarta som smidigt kan integreras i SP:sverksamhet.Rapporten ger en redogörelse hur teori och praktiskt genomförande skiljs Ät. Material tillexamensrapport, fick fram genom att studera CBI ledningssystem och genom litteraturstudiersamt avslutande intervjuer med medarbetare.Resultatet utgÄr frÄn medarbetarnas beskrivning av deras arbetsmoment, dÀrifrÄn skapades enprocesskarta för huvudprocesser och delprocesser som grund till CBI ledningssystem.
Faktorer och processer som formar gruppdynamiska mönster i arbetsteam
Bakgrund: Tanken bakom att arbeta i team Àr att det skapar mervÀrde dÄ det möjliggör integrationen av specialiserade egenskaperna hos teamets medlemmar. I detta sammanhang anvÀnds ofta begreppet synergieffekt. Men ofta föreligger det exceptionella svÄrigheter att fÄ team att fungera överhuvudtaget. Flesta misslyckanden i teamarbete handlar om dÄlig gruppdynamik och ineffektivitet. Syfte: Att undersöka gruppdynamiska mönster i integrerade arbetsteam och utforska tÀnkbara Äterkommande mönster som skulle antyda att gruppdynamik kan hanteras mer framgÄngsrikt genom styrning av de faktorer och processer dÀr dessa mönster utvecklas.
Attityder till matematik : LĂ€rares och elevers attityder i mellanstadiet
 Tidigare forskning har visat att attityden till matematik har försĂ€mrats. Ăr attityden dĂ„lig sĂ„ försĂ€mras Ă€ven motivationen till att lĂ€ra sig. Detta resulteras i en försĂ€mring i förstĂ„else inom matematiken. Tidigare forskning visar pĂ„ att det Ă€r lĂ€raren som hĂ„ller i matematikundervisningen. LĂ€raren ska vara elevernas förebilder och hjĂ€lpa dem till förstĂ„else och vidareutveckling.
Gods Gone Wild : En queerteoretisk undersökning av Neil Gaimans American Gods
Detta arbete presenterar en systemisk-funktionell analys av elevtexter skrivna av elever i Ärskurs nio. Det Àr totalt 24 elevtexter frÄn ett ersÀttningsprov inom det nationella provet 2012 som analyseras. Tolv av de undersökta texterna Àr skrivna av pojkar och tolv Àr skrivna av flickor. Uppgiften eleverna fÄtt Àr att skriva en novell utifrÄn en bild.Syftet med detta arbete Àr att se eventuella skillnader i sÀttet att skriva mellan pojkar och flickor samt utreda vilka skillnaderna Àr. För att kunna se detta har elevtexterna analyserats med systemisk-funktionell textanalys för att se processer, deltagare och omstÀndigheter.
Processarbete inom en funktionsorganisation
Uppsatsen behandlar effekter som uppstÄr nÀr tvÄ skilda verksamhetsmodeller ska kombineras. I det hÀr fallet Àr det den funktionsorienterade organisationsmodellen som ska anvÀndas tillsammans med processtÀnkandet. SjÀlva syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka effekter som pÄverkar processarbetet i en funktionsorganisation. Under författandet av uppsatsen har slutsatserna vÀxt fram frÄn befintliga teorier kring process- och funktionsorganisationer, frÄn vÄr empiriska undersökning och den genomförda analysen. Uppsatsens slutsatser framhÀver effekter som kan relateras till en ökad förstÄelse för verksamheten nÀmligen: underlÀttat förbÀttringsarbete, kostnadslokalisering, organisatoriska hinder, organisationskrockar, rÀdsla, instÀllning och traditioner.
Elever omotiverade till skolarbete : En kvalitativ studie om elevers och lÀrares upplevelser av ungdomar som Àr omotiverade tillskolarbeteExamensarbete inom
Detta arbete presenterar en systemisk-funktionell analys av elevtexter skrivna av elever i Ärskurs nio. Det Àr totalt 24 elevtexter frÄn ett ersÀttningsprov inom det nationella provet 2012 som analyseras. Tolv av de undersökta texterna Àr skrivna av pojkar och tolv Àr skrivna av flickor. Uppgiften eleverna fÄtt Àr att skriva en novell utifrÄn en bild.Syftet med detta arbete Àr att se eventuella skillnader i sÀttet att skriva mellan pojkar och flickor samt utreda vilka skillnaderna Àr. För att kunna se detta har elevtexterna analyserats med systemisk-funktionell textanalys för att se processer, deltagare och omstÀndigheter.
Innovation inom e-handel. En etnografisk inspirerad fallstudie av projektet att utveckla webshop pÄ företaget Josephssons
Denna fallstudie utreder hur ett företag expanderar via ett innovativt projekt. Genom observationer, intervjuer och ÄterberÀttelser har studien en etnografisk ansats för att skapa en bild av hur ett sÄdant projekt kan gÄ till och hur dess olika processer ser ut. Syftet med studien Àr att utifrÄn begreppen: innovation, projekt, projektledning och kunskapsöverföring analysera hur företaget Josephssons genomfört lanseringen av Josephssons Webshop och pÄ vilket sÀtt det pÄgÄende innovativa projektet e?handel genomförs. Författarna har genom en litterÀr fördjupning av de olika begreppen skaffat sig en teoretisk referensram som sedan anvÀnts för att analysera det empiriska materialet.
Prov, processer och en gnutta Bloom : en analys av skriftliga salsprov i gymnasiets samhÀllsÀmnen
Uppsatsens syfte Àr att redogöra för utformningen av skriftliga salsprov i gymnasieskolans samhÀllsÀmnen, samt att undersöka vilken typ av kunskap som proven mÀter. Analysen görs genom granskning av sju skriftliga salsprov, alla inom samhÀlsvetenskapliga Àmnen, vilka analyseras utifrÄn Bloms reviderade taxanomi. Analysen kompletteras av intervjuer med de lÀrare som konstruerat proven för att ge analysen ytterligare djup.Proven Àr konstruerade efter Àmnenas lÀroplaner i antingen Lpf94 eller Gy11 varför proven ocksÄ stÀlls i förhÄllande till en analys av kursplanen för SamhÀllskunskap A och Àmnesplanen för SamhÀllskunskap 1a1.Proven visade sig vara av varierande karaktÀr och storlek och bestÄende av en skiftande mÀngd uppgiftstyper. Av analysen framgÄr att kursplanen i Lpf94 har en starkare hierarkisk relation till processerna i Blooms reviderade taxonomi, Àn kursplanen i Gy11. De i proven vanligaste tvÄ kunskapsdimensionerna som testas Àr Faktakunskap och Begreppskunskap.
Texten och filmen i klassrummet : Att arbeta med skönlitteratur och film i skolan
Detta arbete presenterar en systemisk-funktionell analys av elevtexter skrivna av elever i Ärskurs nio. Det Àr totalt 24 elevtexter frÄn ett ersÀttningsprov inom det nationella provet 2012 som analyseras. Tolv av de undersökta texterna Àr skrivna av pojkar och tolv Àr skrivna av flickor. Uppgiften eleverna fÄtt Àr att skriva en novell utifrÄn en bild.Syftet med detta arbete Àr att se eventuella skillnader i sÀttet att skriva mellan pojkar och flickor samt utreda vilka skillnaderna Àr. För att kunna se detta har elevtexterna analyserats med systemisk-funktionell textanalys för att se processer, deltagare och omstÀndigheter.
Ăr det meningsfullt med samling? : en vetenskaplg essĂ€ om pedagogens makt och praktiska klokhet
EssÀn handlar om samlingen i förskolan dÀr jag har utgÄtt frÄn ett dilemma dÀr ett barn blir utskickad frÄn samlingen för att hen inte kan sitta still och behÄlla fokus. DÄ jag betraktar denna situation utifrÄn börjar jag reflektera kring om det Àr rÀtt av oss pedagoger att utesluta barn frÄn samlingen. Jag börjar ifrÄgasÀtta om samlingen Àr meningsfull för alla barn och varför vi har samling. Jag blir nyfiken pÄ hur synen pÄ samlingen utvecklat sig i den svenska förskolan frÄn 1830-talet och fram till nu och om barn ska delta mot sin vilja? Mitt syfte med min essÀ Àr att ta reda pÄ om jag anser att samlingen Àr viktig.
Stiftelsens lilla piga : Fem sÄnger av Lina Sandell- en fördjupning
Detta arbete presenterar en systemisk-funktionell analys av elevtexter skrivna av elever i Ärskurs nio. Det Àr totalt 24 elevtexter frÄn ett ersÀttningsprov inom det nationella provet 2012 som analyseras. Tolv av de undersökta texterna Àr skrivna av pojkar och tolv Àr skrivna av flickor. Uppgiften eleverna fÄtt Àr att skriva en novell utifrÄn en bild.Syftet med detta arbete Àr att se eventuella skillnader i sÀttet att skriva mellan pojkar och flickor samt utreda vilka skillnaderna Àr. För att kunna se detta har elevtexterna analyserats med systemisk-funktionell textanalys för att se processer, deltagare och omstÀndigheter.
Hur överförs tyst kunskap? : En studie av kunskapsintensiva företags tillÀmpade metoder
Problem: Hög personalomsÀttning Àr en realitet i mÄnga branscher, vilket gör att företag stÄr för utmaningen att framgÄngsrikt bevara kunskapen inom företaget nÀr de anstÀllda vÀljer att lÀmna. Eftersom att kunskapen i ett företag Àr starkt relaterad till företagets konkurrenskraft Àr det av stor vikt att ta till vara pÄ och sprida kunskapen som har utvecklats och som existerar hos de anstÀllda. Tyst personlig kunskap Àr svÄr att kodifiera, och pÄ sÄ sÀtt svÄr att bevara.Syfte: Denna uppsats syftar till att inom Àmnet Knowledge Management undersöka hur kunskap överförs via face-to-face processer. Studien Àmnar examinera frÄgan hur tyst kunskap överförs och bevaras i ett kunskapsintensivt företag, och dÄ vilken roll interaktionen mellan individer spelar i kunskapsöverföringsprocessen.Metod: Denna studie antar en kvalitativ ansats, med karaktÀren av bÄde deskriptiv och explorativ studie. Data har primÀrt samlats in genom intervjuer pÄ tvÄ olika företag inom revisionsbranschen.Slutsatser: Face-to-face processer sÄsom teamarbete, nÀtverk och sociala aktiviteter anvÀnds pÄ de kunskapsintensiva företagen som metoder för överföring av tyst kunskap, flera av dessa processer Àr dock inte vedertagna kunskapsöverföringsprocesser för medarbetare.
Tillverkande företags tolkning av Lean pÄ kontoret : En kvalitativ studie om hur synen pÄ processer speglas i förbÀttringsarbetet
Ett av de idag mest populĂ€ra processbaserade sĂ€tten att utveckla verkÂsamÂheter Ă€r förbĂ€ttringsarbete baserat pĂ„ Lean. Konceptet har sitt ursprung inom bilindustrin och har gett avsevĂ€rda förbĂ€ttringar av prestanda och produktivitet inom tillverkningsindustrin. Dessa har emellertid frĂ€mst rört sjĂ€lva tillverkningen och inte de övriga delarna av verksamheten, som de administrativa tjĂ€nster kontoret tillhandahĂ„ller.MĂ„nga forskare anser att Lean Ă€r universellt och kan tillĂ€mpas pĂ„ alla slags processer. Tolkningen av konceptet behöver emellertid anpassas eftersom förÂutÂsĂ€ttningarÂna skiljer sig Ă„t mellan olika kontexter. Skillnaderna mellan tillverknings- och tjĂ€nstekontexter fĂ„r vissa forskare att varna för att förbĂ€ttringsarbete i tjĂ€nstesammanhang riskerar att skada företagens konkurrensförmĂ„ga om det bygger pĂ„ en tillÂverkÂningsÂbaserad logik.Syftet med studien Ă€r att beskriva hur tillverkande företag som arbetar med Lean i produkÂtionen tolkar Lean pĂ„ kontoret.
Slöjdundervisningen - en reflektion av lÀraren
Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur slöjdlÀrare arbetar med att fÄ sina elever att reflektera i och kring det de gör i skolslöjden. Semistrukturerade kvalitativa intervjuer har genomförts med fem yrkesverksamma trÀ- och metallslöjdslÀrare, undervisande i Är 2-9 i grundskolan. IntervjufrÄgorna utgick ifrÄn slöjdens kursplan i Lgr11 och ett av de fyra lÄngsiktiga mÄl, formulerade som förmÄgor, som undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla, nÀrmare bestÀmt förmÄgan att: ?analysera och vÀrdera arbetsprocesser och resultat med hjÀlp av slöjdspecifika begrepp?. Genom intervjuerna har svar sökts pÄ vad slöjdlÀrarna försöker fÄ eleverna att analysera, vÀrdera och reflektera kring, hur detta arbete gÄr till och vad de anser vara det primÀra syftet med att utveckla denna förmÄga.
Elevers insikt i sin lÀrprocess med metoden loggbok i fokus
Detta examensarbete behandlar vilken betydelse loggboken har som hjÀlpmedel för att eleverna ska reflektera över sitt lÀrande och dÀrmed fÄ ökad kunskap. VÄr tidigare undersökning pÄ lÀrarhögskolan i Malmö, om Àmnesintegrering, har legat till grunden för att för att vi nu har genomfört en integrering av vÄra tvÄ respektive kurser: psykosocialt arbete och skapande verksamhet pÄ Barn- och Fritidsprogrammets Ärskurs tre. I bakgrundsarbetet ingick en kartlÀggning av vilken roll det skrivande ordet spelar för elevernas reflektion och insikt i sitt eget lÀrande. Dessutom framkom det av studien att nÀr eleverna fÄr vara med och bestÀmma vad de ska göra sÄ ökar deras motivation och deras intresse för uppgiften avsevÀrt. VÄr slutsats grundar sig pÄ litteraturstudier och en innehÄllsanalys av elevernas loggböcker.