Sök:

Sökresultat:

136 Uppsatser om Realtid - Sida 2 av 10

Larmöverföring via SMS

För många med en inbrottscentral hemma eller på sitt företag  kan det vara intressant att i Realtid kunna få information om statusförändringar. I vanliga fall kontaktas man av larmcentralen som man är ansluten till, men då oftast enbart vid allvarliga händelser som t.ex. larm eller sabotage och oftast med någon minuts fördröjning.I detta arbete visar jag hur man med enkla medel kan utöka funktionaliteten på sitt larmsystem genom att använda sig av en mikroprocessor och en mobiltelefon.Arbetet resulterar i en fungerande konceptuell enhet med förslag till enkla förändringar för utökad funktionalitet och säkerhet..

Maskinstyrning

Examensarbete är en del i min utbildning, Bygg och anläggning på Luleå TekniskaUniversitet. Examensarbetet beskriver arbetsgången för montering av maskinstyrning och lite mer information om de olika delarna. Maskinstyrning är inte automatisk styrning av maskiner eller styrning på distans i detta sammanhang. Det är ett GPS mätinstrument för arbetsmaskiner som till exempel grävmaskin, hjullastare och hyvel. Det krävs en del montering och inställningar i datorn med programvaran 3D-MC.

Behovsanalys av infusionspumpars funktion ur ett kliniskt perspektiv

Genom detta examensarbete har ett webbaserat system utvecklats för hantering av ämnesinriktade diskussioner i Realtid. Systemets funktioner skapades med hjälp av PHP som ett serverspråk medan JavaScript användes som ett klientspråk. HTML och CSS användes för att skapa systemet grafiska gränssnitt. Samt att datalagring uppnåddes med hjälp av en MySQL-databas. Författaren använde sig av olika verktyg för att utveckla systemet.

Preoperativ värmning för att minska risken för hypotermi vid stor bukkirurgi : en pilotstudie

Genom detta examensarbete har ett webbaserat system utvecklats för hantering av ämnesinriktade diskussioner i Realtid. Systemets funktioner skapades med hjälp av PHP som ett serverspråk medan JavaScript användes som ett klientspråk. HTML och CSS användes för att skapa systemet grafiska gränssnitt. Samt att datalagring uppnåddes med hjälp av en MySQL-databas. Författaren använde sig av olika verktyg för att utveckla systemet.

Ickelinjär ljuddesign : Realtids-processering av ljud i dataspel

Dataspel är en interaktiv och icke-linjär mediaform, men hur appliceras detta på dess ljudläggning?Denna uppsats behandlar tekniken bakom en interaktiv ljuddesign i moderna dataspel. För att besvara hur denna används genomförs en studie av de vanligaste sätten att processa ljud i Realtid, samt en analys av hur detta appliceras i två moderna dataspel.Studien visar på att Realtids-processering av ljud i dataspel vanligen används för att simulera verklighetens ljudfenomen, ge spelaren interaktiv information och respons samt spara utrymme, motverka en repetitiv ljudbild och underlätta arbetet för ljuddesignern..

Modellering av 3D-miljöer utifrån geografisk data

Simuleringar används i många sammanhang för att underlätta förståelsen för händelser och förlopp som annars kan vara svåra att överblicka. Ofta är det mycket data som ska förmedlas till användaren.I de fall visuella representationer av simuleringen ska visas i Realtid måste data sållas bort så att en interaktiv bildfrekvens uppnås samtidigt som betydelsefull information inte får försvinna.Vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, används simulering och visualisering som ett verktyg för att studera de komplexa duellsituationerna mellan medel och motmedel (telekrigduellen). Ett verktyg har i detta arbete tagits fram för att kunna använda sig av de stora geografiska områden som behövs i simuleringarna.Resultatet av arbetet är en applikation som utifrån geografisk kartdata skapar ett 3D-landskap som lämpar sig för Realtidssimulering..

Masskattning av tunga fordon i realtid genom systemidentifiering

As trucks are getting more and more advanced, information about their weight has become a key factor for controlling them in a more fuel efficient and safe manner. Knowing the mass of a heavy duty vehicle in real time has been a difficult challenge for the truck manufacturers. With the processing power for electronic control units in trucks steadily increasing, more advanced algorithms for calculating the mass has been developed, but at the moment there still is a wish for better performance.Since there is a lack of good information regarding the external forces acting on the vehicle, forces that depends on the slope of the road, foundation of the road and the wind, the methods have to be able to disregard these. Such an approach, based on an indirect least square solution, has been evaluated in this thesis. The results have been promising and based on these a recommendation about further evaluation has been made..

System för direktsända diskussioner : System for live discussions

Genom detta examensarbete har ett webbaserat system utvecklats för hantering av ämnesinriktade diskussioner i Realtid. Systemets funktioner skapades med hjälp av PHP som ett serverspråk medan JavaScript användes som ett klientspråk. HTML och CSS användes för att skapa systemet grafiska gränssnitt. Samt att datalagring uppnåddes med hjälp av en MySQL-databas. Författaren använde sig av olika verktyg för att utveckla systemet.

Websockets och Long Polling : För nätverkskommunikation i situationer med hög trafik och realtidskrav

Då webben nu består av dynamiska hemsidor och kraftfulla applikation blir ävenkraven på kommunikationshastigheter större. Detta arbe har tittat på den äldre ochpoppulära tekniken Long Polling och ställt den i förhållande till HTML5s nyawebsocket API. Igenom att bygga ett multiplayer spel för webbläsaren utan någrapluggins ställdes teknikerna mot varandra för att se vilken som presterade bäst ochvisade sig mest effektiv för användning i den typen av applikation. WebSockets visadesig klara av alla tester med marginal mot de värden relaterad forskning visat på ärminimum kraven för att kunna realisera Realtidsapplikationer. Long Polling föll kortoch visade sig vara svagare på alla punkter i förhållande till WebSockets..

WebSocket eller Ajax i Webbapplikationer : Är WebSockets prestanda tillräcklig för att ersätta Ajax?

Denna rapport behandlar prestandaskillnader vid överföringar med Ajax och WebSocket, samt webbläsares kompabilitet med WebSocket.Ämnet kändes relevant då fler och fler webbsidor börjar använda sig av dessa tekniker för att hämta och skicka data i Realtid.Undersökningen genomfördes genom att en testapplikation skapades där data kunde överföras med respektive teknik, varpå tidsåtgången för överföringen mättes och presenterades.Resultatet visar att WebSocket har klara fördelar mot Ajax när små mängder data överförs, samtidigt som Ajax visade sig vara snabbare vid upprepade överföringar av större mängder data.Undersökningen visade även att stöd för WebSocket saknas i flera webbläsare, varför WebSocket ännu inte är redo att användas fullt ut..

Visualiseringsverktyg för röstkommunikation

Saab har utvecklat en produkt, Remote Tower, som tillåter flygledningen att fjärrstyra en flygplats, det vill säga att övervaka och kontrollera en flygplats på distans. Ett viktigt verktyg för flygledarna är VCS, Voice Communication System, som är Saabs egna röstkommunikationssystem, där både radio- och telefonkommunikation ingår. VCS används för att kommunicera med piloter och markpersonal på flygplatsen. Målet är att i framtiden kunna fjärrstyra fler flygplatser samtidigt, och då finns ett behov att visualisera de inkommande samtalen från de olika flygplatserna i Realtid. Detta för att undvika ett scenario där flygledaren missar ett samtal.

Sjukgymnastik och informationsöverföring via telemedicin efter axelledsoperation

Syftet med denna studie var att se effekten och upplevelsen av två månaders sjukgymnastik och informationsöverföring på distans via videokommunikation i Realtid för en axelledsopererad patient och dennes slutenvårds- och öppenvårdssjukgymnast. Studien involverade en patient som opererades vid Sunderby sjukhus (SY). Efter utskrivningen genomfördes sjukgymnastik på distans med sjukgymnasten på sjukhuset och patienten i hemmet under två månaders tid. Den teknik som har använts är videokommunikation Integrated System Digital Network (ISDN), (TV-monitor, kamera, mikrofon, belysning och videobandspelare), som kopplats in via det digitala telefonnätverket dels i patientens hem dels på sjukhuset. Resultaten visade att patientens smärta reducerades och att axelrörlighet, funktionsförmåga, muskelstyrka, sömn, hälsorelaterad livskvalitet och tillfredsställelse förbättrades efter operationen och två månaders sjukgymnastik på distans via videokommunikation..

Realtidssimulering av vätskor i datorspel mha partikelsystem

Vätskor känns självklara och naturliga i vår vardag men de kan vara ganska komplexa och svår att simulera i exempelvis ett datorspel. Ett verklighetstroget vattenstänk i ett spel kan absolut ge en ökad realism i spelet och ge en förhöjd spelupplevelse.Detta arbete undersöker en teknik för att få en mer verklighetstrogen rörelse/beteende hos en vätska. Metoden bygger på att lösa Navier-Stokes algoritm som beskriver vätskors beteende på molekylär nivå, och beräkna en interaktion mellan partiklarna som representerar vätskan.Resultaten visar att en mer realistisk rörelse går att få fram jämfört med vad man kan få med ett enklare partikelsystem, men att antalet partiklar blir mycket begränsade. Prestanda hos datorer ökar ständigt och inom en snar framtid genom en utveckling av teknikern och närliggande metoder så kan den bli helt klart aktuell i nästa generations datorspel..

Modeller för minimering av planerad nertidför databasen vid Scania Fleet Management System

SammanfattningI detta examensarbete studeras hur uppmätt och upplevd nertid kan minimerasunder systemunderhåll. Studien fokuserar på databaserna samt arkitekturenför databasernas närliggande komponenter. Modellerna datamigrering i Realtid,rullande uppgraderingar samt blågrön driftsättning undersöks och utvärderassom alternativ för minimering av nertid med avseende på hårdvara, verksamhet,leverans och kunder. I studien har ett hermeneutiskt synsätt använts. Empiriskaintervjuer med anställda samt observationer av driftsättningar har utförts.Ändringar i arkitektur implementerades utifrån existerande modeller förminskad nertid.

Dans på distans: en studie i Telepresence production

Telepresence production handlar om att kommunicera med video och audiobaserad teknologi i Realtid över distans och att generera en känsla av närvaro fastän man fysiskt är på olika platser. Forskningsområdet är ett tvärvetenskapligt ämnesområde som innehåller datalogi, socialpsykologi, kognitiv psykologi och perception så väl som konst och storytelling. Den här uppsatsen behandlar främst den process som utformning av ett videomedierat möte innebär. Det finns olika variabler som sägs påverkar upplevd närvaro, men då människors upplevelser är subjektiva är det en stor utmaning att söka generella slutsatser. Uppsatsen är avgränsat till att endast behandla yttre faktorer.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->