Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om Reaktionstid - Sida 2 av 2

Indikatorer för trafiksäkert beteende - en trafiksäkerhetsanalys med exempel från E22 Mörrum-Åryd

Hastigheter, spridning i hastighet och fördelningar av tidluckor är i dag kanske de vanligast förekommande indikatorerna som används vid analys av trafikanters körbeteende. En teori är dock att tagna var för sig så ger dessa indikatorer endast en begränsad information. För att erhålla en mer komplett bild av trafiksäkerhetsläget bör därför hastigheter och tidluckor på individnivå kombineras. Därför har en säkerhetsindikator som benämns Distance to Collision, DTC, tagits fram som baseras på beräkningar utifrån hastighet, tidlucka, friktion och Reaktionstid. En trafiksäkerhetsanalys har genomförts för sträckan Mörrum-Åryd i Blekinge där denna indikator, utöver hastighet och tidluckor, använts att indikera trafikfarligt beteende.

Införande av nytt IT-system, en jämförande studie mellan två kommuner

Syftet med rapporten var att ur ett vetenskapligt perspektiv belysa och utvärdera riskbilden för personer med en hörsel- eller synskada i publika lokaler. Drygt en femtedel av den svenska befolkningen innehar en hörsel- eller synskada. Deras funktionhinder komplicerar vardagen och det sociala livet. Offentliga platser och publika lokaler skapar hinder och i vissa fall faror. Sverige klassas idag som ett av världens mest jämställda land där funktionshinder, kön, ursprung och religion inte ska ha någon betydelse, alla har samma rättigheter.

Utrymning ur publika lokaler för hörsel- och synskadade: En fallstudie av bibliotek

Syftet med rapporten var att ur ett vetenskapligt perspektiv belysa och utvärdera riskbilden för personer med en hörsel- eller synskada i publika lokaler. Drygt en femtedel av den svenska befolkningen innehar en hörsel- eller synskada. Deras funktionhinder komplicerar vardagen och det sociala livet. Offentliga platser och publika lokaler skapar hinder och i vissa fall faror. Sverige klassas idag som ett av världens mest jämställda land där funktionshinder, kön, ursprung och religion inte ska ha någon betydelse, alla har samma rättigheter.

Konceptutveckling av träningshjälpmedel för elitsimmare

Den här rapporten beskriver ett delprojekt som behandlar konceptuell utveckling av ett träningshjälpmedel för elitsimmare.Arbetet är utfört som ett examensprojekt för utbildningen Teknisk design vid Luleå tekniska universitet hösten 2010, våren 2011. Delprojektet är en del av ett större projekt, kallat Trainerkoll, som består av tre stycken delprojekt; konceptframtagning, teknik och elektronik samt marknadsanalys. Den del av projektet vi arbetat med är det förstnämnda; konceptutveckling. Detta projekt genomförs först och avses ligga till grund för de övriga två delprojekten. ?Trainerkoll? startades av projektägaren och innovatören Ola Wallberg, med målsättning att utveckla en ny produkt, vilken så småningom är tänkt att ligga till grund för ett nytt företag.Målgruppen sträcker sig från tidigt satsande elitsimmare till äldre aktiva i den så kallade mastersserien.

<- Föregående sida