Sök:

Sökresultat:

1395 Uppsatser om Reading enviornment - Sida 34 av 93

Från läsesällskap till stadsbibliotek: Skövdes bibliotekshistoria 1830-1940

The purpose of this Master?s thesis is to describe the development of the most important libraries in Skövde, starting from 1830. We conclude our examination about 1940, when the municipal library has been active for almost ten years, and the libraries started by the temperance and working-class movements have been deposited at the municipal library. In order to explain this process we describe the development of the Swedish public library and its predecessors, such as reading societies and the popular national movements? libraries, as a background and comparison to the early libraries in Skövde.

Speaking English: dess bidrag till kunskap i engelska för
elever i läs- och skrivsvårigheter

The aim of this study was to describe and analyze if and in that case how project Speaking English contributes to improved skills in English to pupils in reading and writing difficulties. The project started out in order to give pupils in reading and writing difficulties an alternative to the regular English teaching. The study was carried out in two nine-year compulsory schools. We have conducted interviews with both teachers and pupils to see what they think about the project. According to the teachers we interviewed Speaking English contribute to improved skills for the pupils and they also believe that their chances to pass the 9th grade will increase.

Betydelsen av att läsa högt för barns språkutveckling/The importance of reading loudly to children for their language´s development

Syftet med vårt arbete var att undersöka om det har någon betydelse för barns språkutveckling att läsa högt. I bakgrunden gör vi en kort tillbakablick på barnlitteraturens historia. Vidare beskrivs språkutvecklingen hos barn med hjälp av olika teorier. Här beskrivs hur man genom att läsa högt kan utveckla språket, skapa inspiration till att lära sig läsa och skriva och skapa språklig medvetenhet. Det beskrivs om vikten att ta hänsyn till barns olika erfarenheter samt samtalets betydelse för språkets utveckling.

Skönlitteratur som folkbibliotekets instrument : förväntade effekter på samhället omkring år 1905-1911

Which expectations did leading debaters place on fiction as an instrument in achieving societal changes hoped for by introducing the Public library? How can the value of fiction be described in relation to the mission of the Public library, according to these moulders of public opinion? Place and timeframe for this thesis is Sweden around the years 1905-1912 (period of formation of the Public library here according to the Anglo-American model). Starting point is the assumption that the Public library as a political institution is characterized by an ideological function. It produces meaning and norms, it sets standards of value. Method used is based on close reading and comparison.

Skönlitteraturens budbärare: folkbibliotekariers syn på det litteraturförmedlande arbetet

The aim of this Master?s thesis is to study how public librarians? view mediation of fiction: the knowledge needed, the thoughts expressed about their own and other adults reading of fiction and how the informants define their roles as mediators of fiction. The method used was qualitative interviews with six librarians at main libraries in Swedish cities of different sizes. The theoretical starting points are Louise M. Rosenblatt?s reader-response theory, Michail Bachtin?s theory of speech genres and Åse Tveit?s and Jofrid Karner Smidt?s theories about mediation of fiction.

Hur gör lärare när de lär barn att läsa och skriva? : En studie av fem erfarna lärares arbete vid läs- och skrivinlärningsstarten.

I den här uppsatsen behandlas lärares arbete vid läs- och skrivinlärning i år 1. I dagens samhälle är det av stor vikt att varje individ utvecklar en god läs- och skrivförmåga. Forskning visar på att lärarens kompetens kan vara avgörande för att alla elever ska utvecklas till goda läsare och skrivare. Därför har jag intresserat mig för hur lärare arbetar. Jag har, genom kvalitativa intervjuer med fem verksamma lärare, undersökt hur deras arbetssätt ser ut samt tittat på vad som förenar dem och skiljer dem åt i detta arbete.

Skrivdiskurser i kursplanen för Svenska A i gymnasieskolan

The title of this monography is Discourses of Writing in the Curriculum of the A-course in Swedish. The aim of this monograph is to find wich forms and discourses of writing that are emphasized and premiered in the curriculum for the first course in Swedish during secondary education in Sweden, grades 10-12. What kind of writing are presented to the students and what potentially miss due to the selection? Is any form of writing presented more thoroughly or as more important than any other in the curriculum?The professor of linguistics, Roz Ivanic, has formed different discourses of writing that she has found being used in education of writing. With these discourses of writing  I have applied them on the curriculum and then been able to see wich forms of writing that are premiered.

Pojkarna och bokutbudet. Vad pojkar i årskurs åtta säger att de vill läsa om och vad som erbjuds dem.

The purpose of this Master?s thesis is to study if teenage fiction, published in Swedish during the course of one year, matches what boys in eight grade claim they want to read about. The background for our work is a survey initiated by Lärarnas Riksförbund, Läsa för att lära, in 2005. The conclusion drawn in Läsa för att lära is that many children, especially boys, lose their interest in reading when they become teenagers. Information on fictional books for teenagers has been collected from Bibliotekstjänst.

Kroppens harmoni : om relationalitet i G.W Leibnizs monadologi

The purpose of this essay is to discuss relationality in G.W Leibnizs Monadologie (1714). In general terms this essay analyzes the notion of individuation in relation to the concept of monads. The analysis proposes a question regarding the body in this individuation, and what consequences follows for the understanding of the relation between the single individual and other individuals. It will be shown that the irreducibility of having a body transcendens something like ownness, subjectivity, personality and individuation, and this is explained through the pre-established harmony between the monads ? where the plurality of monads is detected before the monads singularity. To widen this investigation of relationality between the monads, I will turn to Edmund Husserls phenomenological operation for solving the egological problem of solipsism in Cartesian Meditations (1929). In his meditations, Husserl uses the monad as a self-conscious ego with peculiar ownness.

Sambandet mellan läsförmåga och matematiksvårigheter : fyra pedagogers uppfattningar

Studiens syfte var att undersöka hur lärare ser på sambandet mellan läsförmåga och matematiksvårigheter. Aktuella rapporter visar att elevers läsförmåga har försämrats samtidigt som matematiksvårigheterna har ökat. Viss forskning pekar på ett samband mellan dessa två ämnesområden. En halvstrukturerad intervjumetod med fenomenologisk ansats användes och totalt intervjuades fyra erfarna lärare. De intervjuade hade alla mångårig erfarenhet av elevers läs- skriv- och matematikinlärning i ett brett register från förskoleklass till högskolenivå.

En bibliotekshermeneutik : Om skrivandets förutsättningar i Martina Lowdens Allt

This paper analyzes Allt, Martina Lowden's novel from 2006, from a media discursive perspective. The theoretical framework consists of Michel Foucault's discourse analysis, Friedrich Kittler's research on hermeneutic reading, and N. Katherine Hayles's studies of pattern?randomness controlled meaning production. Various examples on how communication technology influences the narrator?s act of writing illustrate the medial discourse surrounding the body of Allt.

Autism i klassrummet : En studie i hur lärare planerar och genomför sin läs- och skrivundervisning, samt deras förhållningssätt till inkludering.

The purpose of this study is to investigate how teachers work with Autism pupils in two different schoolforms: a traditional elementary school and a language school. The study was based on three questions: 1. How do teachers in elementary school prepare, plan and implement reading and writing instruction to Autism pupils? 2. How do teachers in the language unit prepare, plan and implement their reading and writing instruction to Autism pupils? 3.

Den ?analoga? mot den digitala workshopen inför ett TOEFL test

Att kunna träna effektivt till ett avgörande prov är en förutsättning för ett bra resultat. Denna uppsats har ägnats åt möjligheten till självstudier inför ett TOEFL -prov med digitala hjälpmedel i form av applikationer till mobiltelefonen. I detta arbete jämförs två olika typer av studiemateri-al, där den ena (analog) representerar det som används för undervisning i TOEFL-kurser. Den andra (digital) representerar alternativet för de som vill skippa kursen och träna på egen hand via självstudier i telefonen. Med Schmitts metodanalys som verktyg har dessa applikationer under-sökts för att se hur pass väl de motsvarar de krav som finns för att klara READING-sektionen i ett prov. Inledningsvis håller den digitala självstudiemetoden en relativt bra standard.

Skönlitteraturens betydelse för den tidiga läs- och skrivutvecklingen : Hur nio lärare resonerar i årskurs 1 till och med 3

SammanfattningMed hjälp av intervjuer har jag studerat vad nio lärare på sex olika skolor anser om skönlitteraturens betydelse för den tidiga läs- och skrivutvecklingen. I forskningen finns inget svar på vilken metod som anses bäst för att lära sig läsa och skriva. Där beskrivs däremot att mycket beror på lärarens personliga kunskaper. De svar jag fått beskriver ett mycket stort engagemang hos samtliga lärare men att synsättet skiljer sig åt en del. I olika hög utsträckning arbetar man med skönlitteratur i undervisningen.

Modersmålsundervisning, läs- och skrivutveckling i Sameskolan : Lärares erfarenheter och arbetsformer

The overall aim of the study was to take part of teachers' experiences and work force mother-tongue education and literacy development in the Sámi School. The study was conducted through interviews with twelve teachers who teach at two Sámi schools. The focus has been on looking how to work with native speakers teaching at the Sámi School, what factors promote / hinder students' development of their first or second language, and the importance of collaboration between the schools` various professions work with multilingual students reading and writing skills. Through interviews of various categories of teachers, I have tried to visibility problems of the education of minority language children and their reading and writing skills. I discuss the teaching, the importance and the lack / availability of communication and consensus between different categories of teachers.

<- Föregående sida 34 Nästa sida ->