Sökresultat:
384 Uppsatser om Radio Map - Sida 25 av 26
Gröna ängar och röda lador: en studie av den första gröna vågen i Piteåbygden
Svenska folket uppmärksammas ofta på olika miljöproblem. Såväl tidningar som radio- och TV-program fylls av nyheter och reportage om ozonskiktet, växthuseffekten, luftföroreningar och försurade marker och sjöar. Tanken att miljön behöver skyddas från mänsklig påverkan är emellertid ingen nyhet. Varningar för natur- och miljöförstörelse har yttrats i alla tider. Trots många enskilda insiktsfulla betraktelser under tidigare perioder kan man säga att det egentligen inte var förrän under tiden efter andra världskriget och på allvar inte förrän i slutet av 1960-talet, som förändringar i naturmiljön började uppfattas som miljöproblem och därmed som sociala och politiska angelägenheter.
Effektivisering av hanteringsprocessen inom returlogistik
Bakgrund och problem: Returlogistik har hitintills varit ett oprioriterat område både inom akademin och i näringslivet, men har på senare tid fått allt mer uppmärksamhet. Många företag arbetar med returflöden eftersom flöden tillbaka från kund förekommer i de flesta branscher, men det är inte något som företag fokuserar på i samma utsträckning som de traditionella materialflödena. Att skapa ett effektivt materialflöde i försörjningskedjan är ingen enkel uppgift, vilket även i allra högsta grad gäller för utformningen av returflödet. Hanteringsprocessen är en viktig del av returlogistiken där varje returprocess kan skilja sig beroende på typ av produkt och hur en organisation ser ut i övrigt. För många företag krävs en lyckad hanteringsprocess för att skapa ett hållbart miljöarbete och lönsamhet i verksamheten.Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur en effektiv hanteringsprocess kan uppnås genom att granska dess krav och förutsättningar samt ta reda på vilka fördelar det kan generera.
Irriterande TV-reklam : Vad det är i TV-reklam som är irriterande och hur påverkar det konsumenternas köpbeteende?
ABSTRACTTitle: Annoying television advertising - What is it about television (TV) commercials that are perceived as annoying and how does it affect the viewer?s purchasing behavior?Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business AdministrationAuthors: Benny Berggren and Sofie ErenlöfSupervisor: Jonas KågströmDate: 2012 ? May Aim:Advertising can be found in many shapes and forms such as on: billboards, radio stations, public transport and of course on television. The last form of advertising is possibly one of the most effective and widely used methods of advertising due to the wide percentage of households with a TV in this technological age. One of the problems TV viewers have to face is the wide variety of TV advertisements which are repetitive and can be seen on numerous occasions throughout the day. This is only one of many factors that may cause irritation to the viewer if being executed wrong.
Full Circle: upstream and downstream migration of Atlantic salmon (Salmo salar) in the northern Swedish river Vindelälven
The life cycle of the anadromous Atlantic salmon (Salmo salar) can span large geographic, political, and socio-economic boundaries. Management strategies and regulations that only concentrate on small spatial scales often overlook larger basin-wide problems, especially relating to post-spawn seaward migration. In this master thesis one entire migration cycle of wild adult Atlantic salmon in the unregulated northern Swedish river Vindelälven was monitored by radio-telemetry tracking during upstream spawning migration and downstream seaward migration back to the Baltic Sea. The effect of ladder passage variables (time to pass, total time in the ladder, passage day over the ladder) at a fish ladder downstream in the river Umeälven, as well as fish size, were evaluated to determine if differences in upstream migration distance in the river Vindelälven could be observed. Ladder passage variables did not affect migration distance, but size exhibited a negative relationship to migration distance.
Missionen: fridens budbärarinna : hur ser tre etablerade samfund respektive tre nya religiösa samfund på missionen
Vårt syfte med uppsatsen är att göra en jämförelse av synen på mission mellan tre samfund som är etablerade och tre nya religiösa rörelser. Samfunden vi valt att studera är Evangeliska frikyrkan, Pingstkyrkan, Svenska missionskyrkan, Mormonerna, Livets Ord och Jehovas vittnen.Det etablerade samfunden? Det man ser är att inom de etablerade samfunden så för alla ut evangeliet. Alla delar samma vision genom att följa det som står i Bibeln.? Inom de etablerade ser man att de har en gemensam helhetssyn på världen, människan och på Kristi uppdrag.? De etablerade samfunden följer samma grundprinciper och missionen bedrivs med kärlekens styrka.
LEAN LOGISTIK Styrning och hantering av produktions-, material- och informationsflöden: En fallstudie vid Wibax AB
Under senare årtionden har Lean Production blivit ett allt mer etablerat begrepp inom den moderna industrin när det gäller effektivisering av verksamheter. Målet med Lean Production är att kunna erbjuda kunden högsta kvalitet till lägsta pris, på kortast möjliga tid, genom att ständigt arbeta med att eliminera slöseri. Genom att minimera eller eliminera aktiviteter som inte skapar något värde för kunden kan flöden bli mer effektiva och kräva mindre resurser.Ett företag som arbetar med att sammankoppla Lean-principer med sin logistiska verksamhet är Wibax AB; ett företag inom kemikalieindustrin. Företaget har under de senaste åren befunnit sig i en expansionsfas och ett problem är att verksamhetens processer inte har utvecklats i tillräckligt hög takt för att på lång sikt kunna möta den ökade efterfrågan.Syftet med denna studie var att undersöka hur Lean-principer kan tillämpas för att förbättra fallföretagets arbetsprocesser inom lagerstyrning och materialhantering. Då likheter mellan områdena Lean Production och logistik kunde ses i början av studie var syftet även att undersöka vilka teoretiska kopplingar som kunde hittas mellan områdena.För ett antal av företagets produkter uppfattas arbetsflödet som ineffektivt och kartläggningen av nuvarande arbetsflöde visade att de största problemen är att informationsöverföring sker manuellt mellan ett flertal parallella system, att miniminivåer i lager inte är baserade på statistiska underlag samt att det råder oreda både vad gäller material- och informationshantering.Resultatet av studien visade att många problem var sammanlänkade och att flödet skulle effektiviseras av relativt få åtgärder.
Väder på TV: en jämförelse av väderpresentationerna på SVT och TV4
Vädret är ett viktigt fenomen som spelar en betydande roll i våra liv. I Sverige är det ett populärt ämne att prata om då nya bekantskaper inleds. Det är också någonting som påverkar oss i vår dagliga rutin och hur vi planerar vår tid. Vi har möjlighet att ta del av väderprognoserna från en rad olika medier som bland annat TV, radio, tidningar, Internet, text-TV och så vidare. Ett av de medier vi vänder oss mest till är TV.
Ljudkudde med stereoåtergivning
Detta examensarbete är genomfört i samarbete med Thorbjörn Birging. Birging arbetar med RFID[1] och är även VD för CombiQ på Science Park i Jönköping. Under lång tid har han velat skapa en produkt som hjälper människor med sömnproblem, depression, ångest och stress. Författarens roll som ingenjörsstudent blev att utveckla hans ide till en färdig produkt. Birging upptäckte efter att ha läst en artikel om sömnproblem att det finns studier som visar att det är enklare att somna med ett svagt ljud i rummet för att andra personer i rummet inte skall störas.
Intern kommunikation : En fallstudie om Skatteverkets interna kommunikation
Intern kommunikation är den kommunikation som sker inom en organisation (Ver?i? et al., 2012 s.225). Idag kan man använda sig av olika virtuella mötesformer i organisationer, främst för interna möten men även externa möten (Trafikverket, 2010 s.3). Kommunikationen inom organisationer sker via olika sorters medier, så som personlig kontakt, telefon, brev, böcker, tidningar, datorer, radio och tv (Wallentin, 2006 s.247). Anledningen till att välja att använda sig av virtuella mötesformer är att dessa mötesformer kan bidra till en effektivare verksamhet, bättre ekonomi och fler harmoniska medarbetare.
Har kreativitet gränser? : En kvantitativ studie som undersöker effekter av kreativ traditionell reklam jämfört med gerillareklam och därefter klargör vilken kreativ metod som är mest effektiv.
Titel: Har kreativitet gränser? En kvantitativ studie som undersöker effekter av kreativ traditionell reklam jämfört med gerillareklam och därefter klargör vilken kreativ metod som är mest effektiv.Uppsatsförfattare: Ivana Gagula & Linea Marklund Datum: 2014-05-23Nyckelord: Gerillamarknadsföring, kreativ traditionell marknadsföring, kreativitet,reklam, varumärke, intention Dagens konsumenter blir dagligen utsatta för en stor mängd kommersiella budskap. Detta gör det svårt för företag att sticka ut i mediebruset och nå konsumenter på ett effektivt sätt. Den traditionella marknadsföringen är i en nedåtgående trend där konsumenter blockerar reklam vilket visar att det upplevda värdet av reklam bland konsumenter är lågt. Till följd av detta har olika marknadsföringsmetoder utvecklas.
Hur RFID kan påverka logistisk effektivitet : en studie av den svenska dagligvarubranschen
Radio Frequency Identification, RFID, är en teknik för spårning och informationsbärande som har funnits i över 50 år. Det är dock inte förrän på senare år som användandet av tekniken har fått en bredare spridning. I Sverige finns idag ett flertal företag som har implementerat lösningar som bygger på RFID-teknik men samtliga är begränsade till att endast användas inom ett företag i ett slutet system. På frågan hur RFID-teknik och dess standard EPC påverkar företag i en supply chain, det vill säga i ett öppet system, finns inget klart svar utan detta bör undersökas för respektive bransch där ett införande kan vara intressant. Denna studie är en sådan undersökning, genomförd inom den svenska dagligvarubranschen, med följande syfte:Syftet med denna studie är att, på aktivitetsnivå, kartlägga flödet av fem utvalda produkter i dagligvarubranschen samt att för företag som ingår i dessa flöden skapa scenarier där RFID-teknik utnyttjas.
Teorin som omgärdar den "fula kriminologin" : ? Cultural criminology, en introduktion.
ABSTRACTTitel: Teorin som omgärdar den fula kriminologin - Cultural criminology, en introduktion.Författare: Johanna SundquistNyckelord: Cultural criminology, world risk society, risksamhälle. Dagens medialandskap är grundad i det skriftbaserade samhället och har därför stora möjligheter till samhällskritik. Vi som mediakonsumenter har också idag större möjlighet att kritisera media men också att kritisera via media än tidigare. Dagens samhälle genomsyras också av en mediekonsumtion av aldrig tidigare sedda mått (Christie, 2004:69). Vi pumpas med information i TV, i radio, på Internet - via bloggar, twittrar, communities och forum. Aldrig förr har heller kriminalitet getts sådan uppmärksamhet i media (Jewkes, 2004:141).
Kan lantbrukare köpa sig bättre väder? : en jämförande studie mellan lantbrukare som abonnerar på SMHI lantbruksväder och lantbrukare utan extra väderinformation
Det finns få saker som berör och diskuteras mer än hur vädret är eller kommer att utveckla sig. För företag i en rad branscher är information om vädret ett stort hjälpmedel vid planering av verksamheten. Speciellt lantbruket är i de flesta fall extra beroende eftersom vädret har en så stor inverkan på odlingen. Vi kan ju inte göra så mycket åt vädret, men med rätt information bör det finnas bättre möjligheter att planera och förbereda för kommande väderlek.
SMHI ? Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut är den myndighet som i Sverige utfärdar väderprognoser.
Extern marknadskommunikation - Uppfattas företagets budskap rätt av målgruppen?
En ekonomisk utveckling har skett på marknaden under de senaste åren där människan gått från att endast köpa det nödvändigaste till att idag köpa mer än vad som behövs. Samtidigt massproduceras produkter till att det blir ett överskott på marknaden, vilket leder till låga priser och större konkurrans där olika medel används. Reklam är ett medel som används i konkurrensen att locka kunder till butiken. Marknadskommunikationen bör därför anpassas till där målgruppen rör sig samt hur samhället ser ut. Det är viktigt att lära känna sin målgrupp för att få en så effektiv marknadsföring som möjligt.Företaget sänder ett budskap till mottagaren som är konsumenten för att påverka till en handling.
Vidareutveckling av provplattform för mätning av kosmisk strålnings inverkan på DRAM
Sammanfattning: SAAB Communication i Linköping sysslar med konsultverksamhet mot ett flertal nationella och internationella företag inom både den civila och militära sektorn. Fokus ligger på flyget med uppdrag inom telesystem, radiosystem, signaturanpassning, EMC, atmosfärisk påverkan mm. I det sistnämnda ingår även kosmisk strålnings inverkan på elektronik. Den fortsatta miniatyriseringen av elektronik, speciellt minneselektronik leder till ökad känslighet mot den kosmiska partikelstrålningen som ständigt regnar ner på jorden, därför är det extra noga att minnen testas innan de sätts i bruk vid flygburna system. Syftet med detta examensarbete är att konstruera en provplattform som registrerar fel som uppkommer i ett DDR2 SDRAM minne vid påverkan av den ovannämnda strålningen.