Sökresultat:
384 Uppsatser om Radio Map - Sida 21 av 26
Lilla Aktuellt - då och nu
Den här uppsatsen behandlar tv-programmet Lilla Aktuellt som är ett nyhetsprogram för barn. Programmet sänds på Barnkanalen (SVT) och har tidigare sänts på SVT 1. Vi har gjort en jämförande kvantitativ innehållsanalys på sammanlagt sexton program, åtta program från oktober och åtta från november månad, år 1993 och år 2008. Vårt syfte är att belysa hur programmet förändrats sedan starten 1993.Teoretiskt är vi inspirerade av Ingegerd Rydins bok Barnens röster. Program för barn i Sveriges Radio och television 1925-1999 (2000), Ebba Sundins avhandling Seriegubbar och terrorkrig, barn ochdagstidningar i ett förändrat medielandskap (2004), Siri Amram och Cecilia Hedquists kandidatuppsats??Stor jämställdhet i ett litet format ? en kvantitativ och kvalitativ undersökning av Lilla Aktuellt utifrån ett genusperspektiv ??(2007) samt generell teori om nyhetsvärdering och nyhetsurval.
Kommunikationslösningar för Skellefteå Kraft Elnäts elmätare i glesbygd
I detta examensarbete har en undersökning av kommunikationslösningar för fjärravläsning av elmätare i glesbygd utförts. Skellefteå Kraft Elnät AB har ett fjärravläsningssystem för elmätare, Turtle, som saknar funktionalitet för att klara av dagens krav på mätning och rapportering. I systemet finns 32 000 mätpunkter, huvuddelen i glesbygd. Målet var att hitta en kostnadseffektiv kommunikationslösning för att ersätta Turtle-systemet. Energimarknadsinspektionen utreder vilka funktionskrav framtida elmätare skall ha, rapport publiceras senast 4 juli 2015, innan dess är det fördelaktigt att vänta med en utvärdering av funktioner för elmätare.
Hur reklamfilmsproducenter hanterar den ökade mängden reklam i TV
Denna studie utreder hur reklamfilmsproducenter anpassar sina produktioner för att de ska vara effektiva på en allt mer konkurrensintensiv reklammarknad. Enligt radio- och TV-lagen får svenska TV-kanaler idag sända tolv minuter reklam per timme, samma regler som gäller för till exempel TV3, Kanal 5 och TV6 som sänder från Storbritannien. Studien utgår fra?n en förstudie av den svenska TV-reklammarknaden där det bland annat observerades att den totala reklamtiden, inklusive reklam fo?r kanalens egna program,i ett fall uppgick till hela 26 procent av den totala sändningstiden. För annonsörer och reklaminköpare kan den ökade mängden reklam innebära ett försämrat genomslag och ökade kostnader för att nå ut med sitt budskap till samma mängd mottagare som för några år sedan.
Från idé till verklighet : Uppsala kommunala musikskola
Göranzon, Ingrid: From concept to reality - Uppsala Municipal School of Music. Master thesis, 30 credits. Uppsala: Department of Musicology. 2013.This thesis aims to explain how and why the municipal school of music (kommunala musikskolan) in Uppsala was formed. Municipal schools of music are a Swedish phenomenon that was formed all over Sweden after the Second World War.
Familjejakten : En kvalitativ studie om rekrytering och utredning av familjehem i Sverige
Syftet med denna studie var att undersöka faktorer av betydelse för en upplevd livskvalitet bland äldre personer i behov av omsorg. Studien har en hermeneutisk ansats. Data samlades in via enskilda djupintervjuer med fyra äldre personer boende på ett trygghetsboende i en värmländsk kommun. Hälsa, aktivitet och intressen, anhöriga och vänner, boende samt acceptans av sitt eget liv och åldrande var faktorer av betydelse. Hälsan beskrevs utifrån två olika dimensioner, som faktiskt hälsostatus och subjektivt upplevd hälsa. Att vara delaktig i aktivitet och utföra sina intressen var viktigt för de äldre.
Integrering av gamification i reklam : utmaningar, möjligheter och problem
In this study, we have explored a new area called ?gamification? ? a word and concept that was first introduced on the Internet autumn 2010. Gamification concerns integrating game design, with emphasis on game mechanics and game dynamics, into non-gaming contexts ? such as marketing. At its basic definition, it concerns the process of transforming all kinds of activities into games.
Hör du vad jag ser? -Kommunikation för koordination av skadeplatsarbete genom awareness
Skadeplatsarbete är en arbetsform med en speciell karaktär. Det som formar
denna karaktär är dess uppkomst genom inträffandet av en olycka av något slag.
Detta medför att olika aktörer och aktörsgrupper temporärt stålar samman och
genomför ett samarbete med utgångspunkt från platsen för det inträffade.
Ambulans, brandkår, polis och SOS Alarm AB är de vanligaste aktörsgrupperna på
en skadeplats.
Att rädda liv är ett samarbete mellan olika aktörsgruppers på en skadeplats.
För att detta skall möjliggöras ställs det höga krav på både deltagande aktörer
och de kommunikationsartefakter som används.
De första punkackorden : En jämförelse mellan de första brittiska och svenska punklåtarna.
Musikgenren punk är nu över 30 år gammal. Och syftet med denna uppsats är att se likheter och skillnader mellan ett par tidiga brittiska punklåtar och ett par tidiga svenska punklåtar. Och ta reda på vad som kännetecknade det musikaliska i musikgenren. Frågorna som ställs i uppsatsen är: Vad var det i det musikaliska som kännetecknade musikgenren? Och vilka musikaliska likheter och skillnader hade den tidiga brittiska punken och den tidiga Svenska punken?För att få svar på dessa frågor så har fyra stycken musikaliska verk analyserats: Sex Pistols ?Anarchy in the UK?, The Clash ?White riot?, Ebba Grön ?Ung & sänkt? och P.F.
Passage efficiency and migration behavior for adult Atlantic salmon at a Half-Ice Harbor fish ladder
Due to exploitation of the world?s rivers, the upstream migration of anadromous species is frequently delayed or even prevented. To mitigate these problems and allow fish to migrate past obstacles, structures such as fish ladders have been developed. However, recent studies show that many of the present fish passage facilities are deficient. Monitoring and evaluation of passage facilities is therefore crucial to enable necessary adjustments.
Car Lock Improved by Configurable Key
When a car owner want to lock or unlock his or her car today, it?s preferable done by using aremote control. The system is really comfortable when the car owner is using the remote.A problem arises if a thief gets the remote.The thief doesn?t have to know where the car is parked, an approximate estimation where thecar is parked is enough.For instance, it?s enough to know which car park the car is parked in. If the thief knows that,he/she can repeatedly activate the remote control while looking for a car indicating with lightsand sounds.Because of the fact that a car usually indicates that it has been unlocked by making a shortsound indication, there will be no problem finding the car.The purpose with this project is to make a prototype which makes it harder for a thief to findthe car.
Katalogisering av ljudupptagningar: En komparativ studie av Statens ljud- och Bildarkiv och Sveriges Radios grammofonarkiv
The aim of this thesis is to explore and outline the cataloguing of sound recordings at two main Swedish audiovisual archives, The National Archive of Recorded Sound and Moving Images Statens ljud- och bildarkiv, SLBA and The Grammophone Record Archive of the Swedish Radio Sveriges Radios grammofonarkiv and its data base GAMBA. As non-book, non-printed, material in many ways differs from printed material, the institutions that deal with this kind of material have often developed their own rules for the cataloguing of it. The general codes for cataloguing, AACR2 and KRS, are insufficiently suited for audiovisual material. That is the reason why the IASA Cataloguing Rules, presented in this thesis, have been created. After the presentation of the IASA rules the problems of accounting for important sections of the catalogue record are discussed such as title, statement of respeonsbility, performers, physical description and notes.
Barfotamarknadsföring
Bakgrund: Friskis&Svettis (F&S) förslog olika uppsatsämnen till studenter som läser ekonomprogrammet på Högskolan i Gävle. Eftersom att jag motionerar mycket och är intresserad av marknadsföring bestämde jag mig att skriva om barfotamarknadsföring på F&S i Gävle.Syfte: Syftet med denna uppsats är identifiera medel som tjänsteorganisationer kan använda för att marknadsföra sig, trots att man har mycket begränsad ekonomi (barfotamarknadsföring).Metod: För att skaffa information om barfotamarknadsföring och på vilka sätt detta kan ske, började jag med att göra en litteraturstudie. Jag läste böcker om marknadsföring och media. Informationen som finns under rubrikerna Friskis&Svettis, lokala tidningar och begreppsdefinitioner har jag hämtat från Internetkällor. Information om F&S i Gävle fick jag av min handledare.
Event Marketing : En fallstudie av Fjällräven
Information och reklam finns överallt, på TV, radio, tidningar, och nu senast stripade på tunnelbanevagnar, vilket gör att reklamen får det svårare att tränga igenom det allt tätare mediebruset. Med detta som bakgrund kan man se en trend till det ökade användandet av Event Marketing, vilket är en kommunikationsform som genom evenemang ska stärka varumärket eller skapa ett mervärde. Event Marketing utformas beroende på målen och syftet med evenemanget, vilket vanligtvis är att skapa ett intresse för produkten eller tjänsten och att öka försäljningen, men hur skapas detta genom ett evenemang? Detta tar oss in på syftet med studien, där vi vill belysa och klargöra vad Event Marketing är för något och hur det används i syftet att skapa relationer och öka försäljningen hos företag. Event Marketing är ett outforskat område, informationen, fick vi från de intervjuer som gjordes på två eventbyråer och en mediaförmedlare för att skapa en djupare förståelse.
Antropologen som aktör på biståndsfältet : En studie av antropologens position, upgifter och roller på biståndsfältet.
Musikgenren punk är nu över 30 år gammal. Och syftet med denna uppsats är att se likheter och skillnader mellan ett par tidiga brittiska punklåtar och ett par tidiga svenska punklåtar. Och ta reda på vad som kännetecknade det musikaliska i musikgenren. Frågorna som ställs i uppsatsen är: Vad var det i det musikaliska som kännetecknade musikgenren? Och vilka musikaliska likheter och skillnader hade den tidiga brittiska punken och den tidiga Svenska punken?För att få svar på dessa frågor så har fyra stycken musikaliska verk analyserats: Sex Pistols ?Anarchy in the UK?, The Clash ?White riot?, Ebba Grön ?Ung & sänkt? och P.F.
Fina räddningar och raketer i nätmaskorna: Om skillnaderna i radioreferat av manliga och kvinnliga lagidrottare
Det här arbetet är byggt på en jämförelse mellan två radioreferat av två handbollsmatcher, sända i Radiosporten under februari/mars 2012. Det ena referatet speglar en match med kvinnliga utövare, och det andra en med manliga.Utgångspunkten har varit en kritisk diskursanalys, med liknande fallstudier och tidigare forskning inom närliggande områden som stöd.Syftet med studien har varit att belysa ett område som tidigare varit relativt outforskat, samt att bidra till en medvetenhet inom branschen om hur dam- respektive herridrott bevakas och vilka skillnader som finns.Resultatet visar att det finns stora likheter i referaten, men också skillnader som är viktiga att ta i beaktning. Jag kunde se fyra teman som skiljde mellan dam- och herrmatchen. Det första som jag såg var att damhandbollen presenterades som något som avvek från normen ? herrhandboll.