Sök:

Sökresultat:

4754 Uppsatser om Rörlig media - Sida 60 av 317

Det kompetenta barnet? : En kvalitativ studie om socialsekreterares syn på barns möjlighet till delaktighet vid familjehemsplaceringar

Bakgrund: Media är idag en av övervakarna inom bolagsstyrningen och forskning visar på att det är den viktigaste övervakaren för att förmedla information till allmänheten. Det finns dock tvetydig och motsägelsefull forskning kring effektiviteten i medias övervakning, då det kan finnas incitament till att inte rapportera på ett opartiskt och oberoende vis. Denna studie kommer granska medias rapportering, för att öka förståelsen för dess rapportering och huruvida det är en fungerande övervakare eller inte.Syfte: Att öka förståelsen kring om media fungerar som en övervakare inom bolagsstyrning och i sådant fall hur.Metod: Studien har en deduktiv forskningsansats där vi genomfört en komparativ flerfallstudie bestående av medias rapportering från fem svenska företagsskandaler, där rapporteringen hämtats från fyra av de största tidskrifterna i Sverige. Det empiriska underlaget har analyserats med hjälp av en analysmodell som beskriver stigmatiseringsprocessen och denna har underlättat behandlingen av det insamlade empiriska underlaget.Resultat: Studien visar på tendenser att media fungerar som en övervakare i en svensk bolagsstyrningskontext, då dess rapportering överensstämmer med de kriterier som en övervakare bör följa..

Spelet om spelandet : En medieetnografisk studie av barns dataspelande på en fritidsklubb

AbstractTitle: The game of playing: A media ethnographic study of children playing videogames on a Swedish after school recreation centre. Spelet om spelandet: En medieetnografisk studie av barns dataspelande på en fritidsklubb.Number of pages: 46Author: Peter BrandbergTutor: Amelie HössjerPeriod: Spring term 2008Course: Media and Communication studies DUniversity: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The aim with this study is to describe how children play video games in an everyday context. In this study this context consists of a Swedish after school recreation centre. By combining three different aspects on the activity this study tries to understand how both the video game and the social and cultural context in which the activity takes place in influences it. This by taking one analyse of the specific game that the children played at the time of the study and how the overall environment is structured into account.

Användarens attityd till reklaminslag på webb-TV : En studie om hur användaren upplever reklam i ett nytt medium

The technological development contributes to an increase in advertising when it comes to media. Those who are working to develop advertising are constantly looking for new ways to reach consumers in unexplored contexts. Web TV is a relatively new technique that involves the distribution of television across the Internet. This study intend to investigate how users perceive advertising appearing on web TV, and contribute to the knowledge about how advertising adapt to new media. To reach the results of this study, we used quantitative data, collected in the form of web-surveys and qualitative data collected through semi-structured interviews.

Mannen, myten... Stereotypen? : En kvalitativ innehållsanalys av hur manliga stereotyper konstrueras i tidningen Cafés reklamannonser

The discussion about gender and ideals shown in mass media is a subject of great importance for the society in general. Media is playing an essential part when it comes to establish standards and values and we are constantly exposed to all types of impressions, whether we are aware or not. It is therefore of great importance that we understand how stereotypes are built and to gain a deep knowledge that would enrich the area of Media and Communication Studies.The aim and focus of this study was to analyze how male stereotypes is communicated in print advertising and how visual means of expressions helps to construct the masculinities shown. From a semiotic analysis of seven print adverts appearing in the Swedish lifestyle Magazine Café were we able to gain a thorough understanding about how male stereotypes are communicated and built.The result showed that different kinds of stereotypes are in fact used but it is still a hegemonic masculinity that is predominating. Traditional male characteristics are still in use but we were able to see strong indications of effemination, sexualizing and objectifying.

Ny läroplan- nya förutsättningar? : Lärarens upplevelser av Lpo 94

Läroplanen är föränderlig över tid och har kunnat återspegla sin samtid samhällets rådande grundintentioner. Piaget, Dewey och Vygotskij har alla påverkat den svenska läroplanens utformning på olika sätt och skapat olika förutsättningar och svårigheter för individen och dennes utveckling. En undersökning som byggde på 15 lärares upplevelser fokuserade på huruvida den senaste läroplanen skapade problem för eleverna och hur de i så fall uttrycktes. Resultaten visade att läroplanen i sig inte var den avgörande, utan att yttre faktorer såsom media, samhällets struktur och föräldrar hade en större betydelse för hur eleverna fungerade i skolan. Flera lärare kommenterade nya fenomen som råare attityder mellan flickor, lustbarn och starkt präglad individualism vilka alla kan ses som vidare underlag för framtida forskning..

Medielärande: mediepedagogik som strategi i ett pedagogiskt
ledarskap

Syftet med uppsatsen är att undersöka om mediepedagogiskt ledarskap för inlärning ger en bra effekt och kvalité från elevens synpunkt. Jag har intervjuat elva studenter från Medieprogrammet vid Luleå gymnasium. En från varje avgångsklass. Jag har värderat en taxonomi över vad eleverna anser att de lärt sig. Jag har gjort en karriärsprofil för varje student.

Kommunikationsstrategi

The value of a company's employees is considered to be higher and more important for a business success than ever. Losing employees is not only a loss of valuable knowledge, it also implies a significant cost related to the recruitment of new employees. To attract potential personnel, it is important for the companies to understand how to communicate with talents. Choosing a communication medium for a job advertisement is not easy when new options constantly arise. Despite the development of new communication mediums and channels, such as social mediums, the traditional communication medias still remain available.

Medias skildring av fas 3 : ? En diskursanalys om långtidsarbetslöshet i media

Studiens syfte är belysa och tydliggöra vilka diskurser som är rådande om människor som hamnat i arbetslöshet fas 3 och se hur dessa diskurser konstrueras i svenska dagstidningar. De tidningarna som vi använt oss av i analysen är Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Göteborgs Posten och Svenska Dagbladet. Metoden består utav ett integrerat teragerat perspektiv med begrepp ur den socialkonstruktionistiska idétraditionen avseende framställandet av den arbetslöse kopplat till den mediala exponeringen av arbetslösa i fas 3.Vi använder oss främst av begrepp ur diskursteorin och kritisk diskursanalys. I analysen används begreppet subjektspositioner ifrån diskurspsykologin. Slutsatser i studien är att de mediala diskurser som råder om arbetslösa i fas 3 till stora delar är ideologiska. De mediala diskurserna positionerar de arbetslösa negativt samt tillskriver dessa olika egenskaper med negativa förtecken. Resultatet i studien visar på två olika diskurser, den strukturella diskursen och den individualistiska diskusen. Diskurserna kämpar om tolkningsföreträde av den rådande uppfattningen kring jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas.Den första textanalysen belyser en föreställning om den arbetslöse i fas 3 som sammankopplas med exploatering av den arbetslöse samt arbetslöshet och utanförskap.

Med handen på hjärtat och kniven mot strupen : En kvalitativ undersökning av de svenska bokningsbolagens verklighet

This study focuses on the booking agencies in Sweden and their point of view on the reality with a focal point from the mass media perspective, which says that they have become rather wealthy because of the changes within the music business. The mass media describes the booking agencies situation as golden because of the economical and technological changes that more or less have paralysed the record industry. The study is performed with a qualitative approach and is based on interviews with relevant individuals from eight different Swedish booking agencies. These individuals have been chosen to match as many different segments in the booking agency business as possible. On account of the qualitative approach it is difficult to generalize the conclusion of the study.

Mediets Brödraskap : Manlig homosocial kultur i Playboy

Men?s magazines is a form of media that has been present and popular among men for decades and even centuries. In the beginning of 1990 the popularity for men?s magazines boosted as the new ideal man was presented. The new lad represented a new masculinity that was more honest about its ideals and point of views.

Diskussionsforum eller slagfä?lt? : En studie om de svenska nyhetssajternas kommentarsfa?lt

The main purpose of this study has been to examine and analyze what kind of discussions that takes place in the commentary fields of swedish online newspapers. We started by collecting nearly 2000 commentaries from three newspapers and then used a quantitative content analysis to interpret the material.We divided the comments into different categories like arguing, media criticism and opinion on other comments in order to see which categories were most common. The results of the analysis shows that there is a discussion in the commentary fields where most of the commentaries stick to the subject, where media criticism is unusual and where arguing is quite common. The discussion however is usually negative. The results can be connected to the theories of deliberative democracy, flaming and earlier research on commentary fields.

?Women will never fight in the UFC? : En kvalitativ inneha?llsanalys av kvinnlig MMA?s framsta?llning i media

?Never!? That was the answer UFC President Dana White gave when asked when women would be seen in the UFC. Two years later the first fight between two women took place and now there?s more than 50 female competitors in the UFC - an organisation that earlier was reserved only for men.?Women will never fight in the UFC? ? A qualitative content analysis of the depiction of women?s MMA in media is a study which focuses on how women?s MMA and Ronda Rousey as an individual athlete are portrayed in american internet based MMA media, with a gender research perspective. This study also investigates how the introduction of the first women?s division in the UFC might have affected the depiction women?s MMA in media.The theoretical framework consists of gender theory concepts such as gender performativity, the man as norm, sports and masculinity.

Att vara same igår och idag : samisk religion och natursyn i litteratur och media

Ett syfte med denna uppsats är att belysa hur det är att vara same och troende i dagens samhälle. Jag kommer att skriva om samernas religion idag med fokus på deras natursyn samt deras synsätt på miljöfrågor och den globala uppvärmningen. För att kunna göra detta har jag även fördjupat mig i deras traditionella religion och förhållandet till naturen. Jag ska försöka besvara frågeställningarna nedan.Hur såg den traditionella samiska religionen ut och hur förhöll man sig till naturen?Vilken påverkan har kristendomen haft?Hur ser samerna på de aktuella miljöfrågorna och den globala uppvärmningen?Hur framställs samerna idag i litteratur och media? Hur ser religion ut bland samer idag?.

Miljöförstöring och individualisering

Jag har i uppsatsen undersökt om stadsdelen Majorna har någon funktion i den enskilda individens miljöagerande och hur den media förmedlade uppfattningen att världen har stora miljöproblem hanteras. För att finna svar på frågeställningarna har jag använt mig av en mindre enkätundersökning, men också genomfört kvalitativa intervjuer. Samtliga personer som medverkat i uppsatsen bor i stadsdelen Majorna.Resultaten tyder på att största delen av de medverkande personerna inte anser sig bli påverkade av stadsdelen i det egna miljöagerandet. Det framkommer också att miljöproblemen upplevs som globala men att individen hanterar miljöproblemen utifrån en i Becks mening individualiserad miljömoral. Personerna har en viss medvetenhet om att de är beroende av andra faktorer för att komma tillrätta med miljöproblemen.

Desperata kvinnliga självmordsbombare och politiska manliga terrorister En granskning av medias sätt att framställa kvinnliga respektive manliga självmordsbombare

Fenomenet med kvinnliga självmordsbombare är en relativt ny företeelse. De senaste åren har det dock visat sig bli allt vanligare i till exempel Ryssland och mellanöstern. Media utformar rapporteringen kring kvinnliga respektive manliga självmordsbombare olika. Diskursen är låst till uppfattningen om att mannen är norm och att det finns olika anledningar till varför kvinnor jämfört med män väljer att använda sina liv som vapen. Till exempel framhålls ofta en kvinnliga självmordsbombares skäl till handlingen som personliga.

<- Föregående sida 60 Nästa sida ->