Sök:

Medielärande

mediepedagogik som strategi i ett pedagogiskt
ledarskap


Syftet med uppsatsen är att undersöka om mediepedagogiskt ledarskap för inlärning ger en bra effekt och kvalité från elevens synpunkt. Jag har intervjuat elva studenter från Medieprogrammet vid Luleå gymnasium. En från varje avgångsklass. Jag har värderat en taxonomi över vad eleverna anser att de lärt sig. Jag har gjort en karriärsprofil för varje student. Från dessa tre perspektiv har jag gjort en analys där jag kunnat konstatera att alla elva eleverna anser att de lärt sig mycket och fått god personlig utveckling genom sina år på Medieprogrammet. Av speciellt intresse är att eleverna känner att de erhållit mycket lärande utöver det teoretiska såsom initiativtagande, disciplin, personlig utveckling, lärandeförmåga kreativitet och kommunikationsfärdighet. Min slutsats är att det här forskningsområdet måste utvecklas i ett kunskapssamhälle.

Författare

Jan-Ivar Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..