Sök:

Sökresultat:

4754 Uppsatser om Rörlig media - Sida 48 av 317

Att inte kunna, eller inte vilja, begagna sig av hemlandets skydd : att utreda om det finns ett myndighetsskydd

The purpose of this essay is to study the two cases ?The hijacking of a bus in Årdal? & ?The double murder in Ljungsbro? from media ethics aspects.  The aim for this study is to clear up if the the Swedish newspapers have reported according to the mediaethic rules and to see if there is any differences between the newspapers reporting. The following theories has been used to reach the objective: the journalism task, news values, the liberty of press and speach, media ethical rules and discursive discrimination. The study has used a critical discourse method formed by Teun a. van Dijk to analyse the material, mainly through macro- and microstructures.

Vem syns i rutan? : En studie över SVT:s och TV4:s sportsÀndningar ur ett genusperspektiv

This report is an analysis from a gender perspective of more than three hundred minutes in sports broadcasting on SVT and TV4. The study explains how air time is divided between male and female athletes as well as which sports, male or female, get the most air time. The sports are also categorized according to attitudes about the sports being masculine, feminine or neutral. In this way the study also shows the categories of sports that are given the most airtime.Our view before the study was that from a media perspective, the Swedish sports world was very male dominated. The results show that male athletes get more exposure than female athletes on both channels, this despite the fact that the membership of the Swedish sports clubs is fairly evenly divided between men and women. .

Politikens medialisering

Vi lever dagligen i en verklighet som vi faktiskt sjÀlv mÄlar upp med vÄra egna sinnen. Media spelar en stor roll i att lyfta fram den verklighet som vi tar del av. Det Àr omöjligt som enskild person att befinna sig överallt i vÀrlden och ta del av allt sÄ man mÄste lita pÄ att journalisterna gör ett bra jobb med att leverera sanningen om vad hÀnder runtom i vÀrlden. Jag tÀnkte granska medias roll som maktfaktor. Titta pÄ det problem som kan uppstÄ nÀr man ska beskriva, hur informationen handskas och vad för stora problem som medier och journalister stÄr inför nÀr de ska beskriva den sÄ kallade verkligheten.

HÀlsa... vad Àr det? : Hur ungdomar pÄverkas av medias bild av hÀlsa

SyfteSyftet med studien var att ta reda pÄ var ifrÄn gymnasieelever i Stockholm hÀmtar sin kunskap om vad hÀlsa innebÀr. FrÄgestÀllningarna var; vad betyder hÀlsa för eleverna, var fÄr eleverna i gymnasieskolan sin uppfattning om hÀlsa ifrÄn och pÄ vilket sÀtt upplever eleverna att medias bild pÄverkar deras syn pÄ hÀlsa? MetodI studiens anvÀndes enkÀtfrÄgor vilka delvis tar utgÄngspunkt ifrÄn KASAM. ResultatHÀlsa för eleverna innebÀr att mÄ bra (79 %), vara nöjd med sitt liv (59 %), Àta sund och nyttig mat (52 %) och vara vÀltrÀnad (46 %). 81 % av eleverna undervisas i Àmnet idrott och hÀlsa. Skolan tillsammans med trÀnare, vÀnner och familj Àr elevernas primÀra kunskapskÀlla i vad hÀlsa innebÀr.

Kvinnliga förövare vid sexualbrott mot barn, sÄ ovanligt att problemet inte existerar? : - en studie av hur svensk press framstÀller dessa kvinnor.

Det finns lite forskning om kvinnliga förövare jÀmfört med vad det finns om manliga förövare och det verkar Àven finnas begrÀnsningar i litteratur som kan handleda till exempel poliser och socialsekreterare i Àmnet. Detta skulle kunna bero pÄ att kvinnliga förövare utgör en sÄdan liten andel av det totala antalet förövare sÄ att fenomenet inte uppmÀrksammas tillrÀckligt. Studien bygger pÄ en diskursanalys av tidningsartiklar frÄn svensk press i syfte att granska hur media framstÀller kvinnliga förövare vid sexualbrott mot barn. Resultatet visar att de framtrÀdande diskurserna Àr offerdiskurs, förövardiskurs och kunskapsdiskurs och att bilden av kvinnliga förövare konstrueras pÄ olika sÀtt samt att detta skapar olika gestaltningar av verkligheten. Media har en viktig roll i hur en bild förmedlas och uppmÀrksammas samt stor makt nÀr det gÀller hur en diskurs rekonstrueras eller reproduceras.

Relationen mellan den personliga trÀnaren och klienten : att marknadsföra ett personligt varumÀrke inom trÀningsbranschen med hjÀlp av digitala medier

Purpose ? The purpose of the study was to examine how to promote a personal trainer in the fitness industry, as a personal brand, with digital media.Method ? To fulfill the purpose, the author have used three different methods. Both literature and quantitative and qualitative data in forms of a digital survey and interviews with two personal trainers regarding marketing and branding.Result ? Based on the collected literature and empirical evidence, facts could identify the importance of having a strong brand as a personal trainer, in order to recruit new clients. The result revealed that digital media is an excellent communication channel to nurture the relationship when you already have existing clients, but not when you want to recruit new customers.Implications ? This study is only developed through empirical data from a particular demography and a certain range, which could give a different result with other respondents.

Journalist, javisst! En förÀndrad mediebransch ur ett motivationsperspektiv

Given the turbulent situation in the Swedish media industry few researchers have turned towards the view of the situation from the perspective of the journalist who is in many ways under pressure. This study therefore aims to take this perspective by combining recent research in the media field with proven theories in the field of motivation. Through deep interviews with eight journalists active in the general news reporting area, the most important factors in terms of their motivation have been suggested and analyzed. There is a distinction between different types of motivation including intrinsic and extrinsic aspects. The intrinsic factors include investigational journalism and the social part of doing research.

Media Events in her majesty's service : om nationella identiteter i olympiska spelens invigningsceremonier

De olympiska spelens invigningsceremonier Àr till brÀdden fyllda med symboler, tecken och myter som alla syftar till att konstruera nationella identiteter och -narrativ. Ofta hÀmtas dessa symboler och tecken ur populÀrkulturen. Jag har semiotiskt försökt analysera dessa tecken för att se pÄ vilka sÀtt vÀrdlÀndernas nationella identiteter portrÀtteras. Jag har ocksÄ valt att analysera detta utifrÄn teorier om media events som tv-genre. De sekvenser jag har valt att studera har visat pÄ att nationens narrativ i stor utstrÀckning konstrueras för att gagna socialt dominerande grupper och befÀsta maktpositioner..

Det kan alltid bli bÀttre: Bibliotekens tillgÀnglighet för funktionshindrade barn och ungdomar

The purpose of this Master?s thesis is to examine the accessibility and barriers of public libraries to intellectual and mentally disabled children and young people. This we will do by examining whether the library staff acts according to policies of the libraries. Our method has been qualitative interviews with library staff and we have also observed the environment, media and marketing of these libraries. As a theoretical starting point of the analysis we use Michael Buckland?s different aspects of access to information.

Klimatdebattens pÄverkan pÄ val av bil : Konsumtion, klimatpÄverkan och media

Den senaste tiden har klimatförÀndringarna fÄtt mycket utrymme i tidningar, tv och radio. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilken pÄverkan denna klimatdebatt har haft pÄ publiken, om det har fÄtt nÄgon effekt pÄ konsumentens syn pÄ kopplingen till klimatpÄverkan. För att göra detta tittar vi pÄ bilens pÄverkan, och om klimatdebatten har pÄverkat instÀllningen vid köp av ny bil.För att svara pÄ detta gÄs först relevanta teorier kring medias makt, konsumtion och privatbilism igenom. Bilden Àr att konsumtion och bilism inte drivs av rationalitet utan att det har blivit en viktig del av sjÀlvbilden, de har fÄtt en ny betydelse som symbol. Det finns ocksÄ en tydlig koppling mellan ett Àmne som fÄr mycket utrymme i media, och vilken frÄga som den allmÀnna opinionen klassar som viktig.Sedan presenteras klimatdebatten i Aftonbladet och Dagens Nyheter för att se vilken bild publiken har fÄtt.

Ungdomars identitetsarbete: med fokus pÄ media och kompisar

Vi lever idag i en tid dÀr media i hög grad Àr integrerat i vÄrt vardagsliv. Medieutbudet genomgÄr samtidigt en fas av bÄde utökning och förÀndring. Till detta har vi alla att förhÄlla oss till. Detta gÀller inte minst ungdomar i sitt identitetsarbete. VÄr studie har som syfte att beskriva ungdomars identitetsarbete i en kontext av medial pÄverkan och kompisar.

OSSemellan - Oro, stress och sömnproblem: En indikerad preventiv insats för ungdomar

I dag lider ca 25-35 % av skolungdomar av psykisk ohĂ€lsa. Tidigare forskning har visat att denna ohĂ€lsa beror pĂ„ att ungdomar sover alltför lite, vilket i sin tur associerats till en ökad anvĂ€ndning av sociala media. Orsakssambanden Ă€r emellertid oklara och varierar mellan studier. Av den anledningen genomfördes en enkĂ€tstudie pĂ„ gymnasielever, för att ytterligare belysa hur sambanden ser hos svenska ungdomar.I undersökningen anvĂ€ndes tvĂ„ frĂ„geformulĂ€r bestĂ„ende av en reducerad version av KASAM, ett sömnformulĂ€r, samt frĂ„gor angĂ„ende sociala media.I studien deltog 51 elever (M: 18.0 Ă„r, SD 0.35), varav 22 kvinnliga och 28 manliga elever i ÅK 3. Resultatet visade att cirka hĂ€lften av eleverna (49 %) ansĂ„g sig sova signifikant kortare tid Ă€n vad de önskade (p<0.0001).

Hur sexualiteten konstrueras i webbartiklar om filmen Fifty Shades of Grey : En foucauldiansk diskursanalys om hur den normala sexualiteten görs

This qualitative study aims to study how sexuality is constructed in web articles on the movie Fifty Shades of Grey. The study is based on a social constructivist perspective where language is seen as constitutive of reality. The study is based on a Foucauldian discourse analysis which is used in order to see what is excluded and included in the articles? construction of normal sexuality. The result shows that there are similarities in how the web articles produce normal sexuality.

Lika men olika : Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna i svensk rikspress pÄ nÀtet 2010

AbstractTitle: Similar but different ? Sweden Democrats and Swedish Social Democratic Party in Swedish newspapers online during 2010 (Lika men olika ? Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna i svensk rikspress pÄ nÀtet 2010).Number of pages: 35 (40 including enclosures)Author: Magnus MjöhagenTutor: Amelie HössjerCourse: Media and Communication studies CPeriod: Autumn 2010University: Division of Media and Communication, Department of Information and Media, Uppsala UniversityPurpose/aim: To discover any possible difference between the media report concerning The Sweden Democrats and the Swedish Social Democratic Party in Swedish news press.Material/method: A quantitative content analysis has been made with 64 articles from the homepages of the four biggest news papers in Sweden: Aftonbladet.se, Expressen.se, DN.se (Dagens Nyheter) and SvD.se (Svenska Dagbladet). The analysis focused on four themes: 1) framing in the articles, 2) impersonation in the articles, 3) the democratic task of journalism and 4) the expectations of journalism in an election campaign.Main results: The main results showed that the difference between the two parties either was nonexistent or very small. The articles were sometimes framed in specific ways, but a big amount of the articles were not framed. Impersonation occurred in about half of the cases, concerning both parties.

Social media management ? frÄn flum till finrum

Titel Social media management ? frÄn flum till finrumFörfattare Anton Eliasson & Victor EgnellHandledare Orla VigsöKurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapInstitution för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs UniversitetTermin VÄrterminen 2014Sidantal 42 (exklusive bilaga)Antal ord 13465Syfte Syftet med studien Àr att undersöka yrket Social Media Manager, dess funktion och samspel med övriga kommunikativa roller i svenska organisationer, samtundersöka om yrket visar tecken pÄ en professionaliseringsprocess.Metod Kvalitativ respondentintervjuMaterial Sju intervjuer med individer anstÀllda pÄ olika organisationer, bÄde internt och externt, som föll under vÄr definition av social media manager.Huvudresultat Det finns en mÀngd olika yrkestitlar som i grund och botten har mer eller mindre samma arbetsuppgifter och ansvarsomrÄde. Studiens respondenter har samtliga nÄgon form av utbildning inom kommunikation/PR eller liknande, men fÄ har specifik utbildningen inom sociala medier eller webb. Tydligt Àr ocksÄ vikten i att hÄlla sig aktuell. PÄtagligt Àr ocksÄ Äsikterna om att utvÀrdering Àr viktigt, dÄ sociala medier fortfarande Àr i dess linda och effekterna oklara.

<- FöregÄende sida 48 NÀsta sida ->