Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 47 av 63

Implementering av utomhuspedagogik : En studie om att införa ett nytt arbetssÀtt i skolan

Syfte: Att undersöka lĂ€rarnas erfarenheter av implementeringen av utomhuspedagogik avseende förutsĂ€ttningar, genomförande samt pĂ„verkan pĂ„ undervisningen och elevers lĂ€rande. Studien avser att vara ett bidrag till forskning om implementeringsarbete i skolan, mer specifikt avseende implementering av utomhuspedagogik fyra timmar per vecka vid en F-6 skola i en mellanstor svensk stad.Metod: Datainsamling har utförts med hjĂ€lp av tvĂ„ fokusgruppsintervjuer och fyra enskilda intervjuer. Databearbetning har genomförts genom kvalitativa innehĂ„llsanalyser av intervjuerna i fyra arbetslag, dĂ€r tvĂ„ representeras av arbetslag för ÅR F-3 och tvĂ„ av arbetslag för ÅR 4-6. Analys av data sammanfattas i en fallstudie över olika förutsĂ€ttningar och utmaningar, men ocksĂ„ gemensamma drag med att implementera utomhuspedagogik.Resultat: Resultat visar överlag att implementeringen av utomhuspedagogik inte motsvarade förvĂ€ntningarna. Faktorer som framhĂ„lls haft negativ inverkan pĂ„ implementeringen handlar frĂ€mst om dess förutsĂ€ttningar.

KoncentrationssvÄrigheter i skolans vÀrld : En observationsstudie om hur lÀrare bemöter elever med koncentrationssvÄrigheter

SammanfattningDenna uppsats underso?ker hur olika la?rare fo?rha?ller sig till elever som tappar sin koncentrationsfo?rma?ga, inom ramen fo?r skolans undervisningsverksamhet. Fokus ligger pa? hur olika la?rare agerar i bemo?tandet na?r en elev tappar sin koncentration, om det fanns na?gra skillnader i hur la?rare agerar na?r det ga?ller barn med generella koncentrationssva?righeter ja?mfo?rt med barn utan generella koncentrationssva?righeter, samt vilken effekt la?rarens agerande fa?r fo?r den fortsatta undervisningen.MetodDenna underso?kning besta?r av 14 strukturerade observationer, vilket inneba?r att vi pa? fo?rhand vet vilka situationer och beteenden vi vill studera.Teoretiska perspektivDet kategoriska och det relationella perspektivet a?r de tva? perspektiv som denna uppsats kretsar kring. Inom det kategoriska perspektivet anses eleven vara problemet, medan i det relationella perspektivet anses miljo?n vara problemet.SyfteSyftet med underso?kningen a?r att studera hur olika la?rare fo?rha?ller sig till elever na?r de tappar sin koncentration inom ramen fo?r skolans undervisningsverksamhet.ResultatUnderso?kningen visar pa? skillnader i elevers koncentrationsfo?rma?ga i hel- respektive halvklass och eleverna tappar koncentrationen betydligt oftare i helklass.

MiljöpÄverkan frÄn olika behandlingsmetoder av trÀ : En översiktlig och helhetsbildande jÀmförelse mellan olika produkter

Denna rapport har utförts Ät Lokalförvaltningen Göteborg i samarbete med Miljöbron. Lokalförvaltningen förvaltar, anpassar och bygger lokaler och boenden Ät Göteborgs Stads verksamheter. De Àr en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler.  Miljöbron Àr en ideell organisation som bland annat koordinerar examensarbeten.Material utomhus utsÀtts för stora pÄfrestningar, sÄsom fukt och extrema temperaturer. Att trÀ som utsÀtts för dessa förhÄllanden bryts ner och angrips av organismer Àr inget nytt. Ett materials förmÄga att motstÄ dessa nedbrytningar kallas för bestÀndighet, det har sÄledes lÀnge sökts efter ett bestÀndigt virke.

Friluftsliv i ett fo?ra?ndrat kommunikationslandskap : En kvalitativ underso?kning kring hur ny mediekonsumtion pa?verkar Umea? kommuns kommunikation

The aim of this study is to examine which communication channels and communication strategies Umea? municipality could use for information concerning outdoor recreation. To achieve this aim the following theories and views have been applied: social communication, communication strategies, two-way symmetrical communication, social media and uses and gratifications. The study was conducted through four focus group interviews and one informant interview. The focus groups consisted of four groups of outdoor enthusiasts in Umea? municipality: outdoor interested students, organized outdoor enthusiasts, active families and active seniors.

Karlstad som hÄllbar destination : En studie om hÄllbar turismutveckling i Karlstad

Syfte: Att undersöka lĂ€rarnas erfarenheter av implementeringen av utomhuspedagogik avseende förutsĂ€ttningar, genomförande samt pĂ„verkan pĂ„ undervisningen och elevers lĂ€rande. Studien avser att vara ett bidrag till forskning om implementeringsarbete i skolan, mer specifikt avseende implementering av utomhuspedagogik fyra timmar per vecka vid en F-6 skola i en mellanstor svensk stad.Metod: Datainsamling har utförts med hjĂ€lp av tvĂ„ fokusgruppsintervjuer och fyra enskilda intervjuer. Databearbetning har genomförts genom kvalitativa innehĂ„llsanalyser av intervjuerna i fyra arbetslag, dĂ€r tvĂ„ representeras av arbetslag för ÅR F-3 och tvĂ„ av arbetslag för ÅR 4-6. Analys av data sammanfattas i en fallstudie över olika förutsĂ€ttningar och utmaningar, men ocksĂ„ gemensamma drag med att implementera utomhuspedagogik.Resultat: Resultat visar överlag att implementeringen av utomhuspedagogik inte motsvarade förvĂ€ntningarna. Faktorer som framhĂ„lls haft negativ inverkan pĂ„ implementeringen handlar frĂ€mst om dess förutsĂ€ttningar.

PÄ lika villkor : En kvalitativ studie om uppfattningar kring ensamkommande barns förutsÀttningar för god hÀlsa

Sedan 2004 har en stor o?kning skett av ensamkommande barn i Sverige och a?r 2014 kom o?ver 7000 barn hit. Ett ensamkommande barn a?r ett barn som kommer utan sina fo?ra?ldrar eller na?gon som fo?retra?der fo?ra?ldrarna. Det vanligaste ha?lsoproblemet hos ensamkommande barn a?r psykisk oha?lsa, pa? grund av bland annat traumatiska upplevelser i deras liv.

Uterummet ? en kunskapskÀlla? Hur pedagoger resonerar kring uterummet som pedagogiskt verktyg i matematik och övrigt lÀrande

BAKGRUND:Uterummet ska ses som en möjlighet för att upptÀcka och uppleva olika kÀnslor som nyfikenhet, trygghet, upp-tÀckarlust och inspiration. Detta tar de olika lÀroplanerna fasta pÄ. FöresprÄkare för utomhuspedagogik har under Ärhundrade sett att barn behöver bÄde teori och praktik för att tillÀgna sig ett lÀrande. Barn lÀr sig matematik lÀttast om de fÄr lÀra sig i ett samspel, sammanhang och genom samtal med varandra och med vuxna. För att barn lÀttare ska kunna tillgodogöra sig ett lÀrande bör de fÄ anvÀnda sina sinnen och sin kropp.

Analys av vÀrmesystem, förslag pÄ effektiviseringar för att vÀrma vatten/ballast för   modulÀra betongstationer

Denna rapport avhandlar möjligheterna att Ätervinna en del av den vÀrme som anvÀnds till att vÀrma upp ballast i ballastfickor i samband med betongtillverkning dÄ temperaturen utomhus Àr lÀgre Àn fem grader Celsius. Tre olika berÀkningsfall med skiljda typer av uppvÀrmning redovisas. Alla berÀkningar har gjorts vid en utomhustemperatur av 0 °C, för varierande utomhustemperaturer presenteras grafer i slutet av resultatkapitlet.Fall 1, dÀr ballasten vÀrms med befuktade rökgaser har en ingÄende berÀknad effekt av 506 kW, dÀr 67,5 kW gÄr att Ätervinna vilket gör att den procentuella andelen Ätervinningsbar effekt Àr 13,4 %. Vidare visar berÀkningarna att den ingÄende temperaturen sjunker frÄn 300 °C till 162 °C just ovanför ballasten. Tiden för uppvÀrmning av materialet blir i detta fall 5 minuter.Fall 2, dÀr ballasten vÀrms med varm luft har en ingÄende berÀknad effekt av 10 kW, dÀr 7,6 kW gÄr att Ätervinna, vilket gör att den procentuella andelen Ätervinningsbar effekt Àr 76,3 %.

Kunskap Àr makt, och med makt kommer ansvar? : En experimentell underso?kning om kunskapens betydelse vid tillskrivande av moraliskt ansvar

Det finns olika teorier om hur moraliskt ansvar bör tillskrivas, och hur mÀnniskor faktiskt verkar tÀnka vid tillskrivande av moraliskt ansvar till andra. Denna rapport utreder vilken betydelse kunskapsvillkoret har vid tillskrivande av moraliskt ansvar. Hur medveten en agent mÄste vara om konsekvenserna av sina handlingar för att anses ansvarig undersöktes med en experimentell studie. Undersökningen genomfördes med enkÀter och totalt 350 personer deltog. Resultat visar att agenter kan tillskrivas ansvar för konsekvenser av sina handlingar de saknar kunskap om dessa konsekvenser.

Sinnligt lÀrande utomhus- Pedagogers förhÄllningssÀtt ur ett didaktiskt perspektiv

Sammanfattning Syftet med vÄr studie Àr att undersöka pedagogers tankar och idéer sett ur ett didaktiskt perspektiv nÀr det gÀller utomhusvistelse pÄ förskolan. Vi har utgÄtt frÄn fyra frÄge-stÀllningar. Vilka pedagogiska tankar och idéer ger pedagogerna uttryck för nÀr det gÀller utomhusvistelse? Vilka didaktiska möjligheter och utmaningar stÀlls pedagoger inför nÀr det handlar om utomhusvistelse pÄ förskolan och hur pÄverkar miljön pedagogernas didaktiska perspektiv? Hur har införandet av förskolans lÀroplan pÄverkat pedagogernas tankar om de didaktiska frÄgorna vad, hur och varför? Vilken betydelse har utbildning och erfarenhet för pedagogernas didaktiska förhÄllningssÀtt? Vi har diskuterat utifrÄn begrepp som didaktik, utomhuspedagogik, barnsyn, vÀrdegrund, sinnen och lÀroplan för förskolan, dÀr vi förhÄllit oss till pedagogers tankar om utomhusvistelse. Vi lutar oss mot Uljens didaktiska perspektiv och Deweys erfarenhetsbaserade lÀrande och reformpedagogik.

Övervakare eller medupptĂ€ckare? : Pedagogers förhĂ„llningssĂ€tt till barns utevistelse i förskolan

Bakgrund:I den svenska förskolan betraktas barnens utevistelse som en sjÀlvklar del av verksamheten. Vi har under de Är vi arbetat i förskolan sett att utevistelsen pÄ förskolans gÄrd ofta blir en plats för att barnen ska fÄ springa av sig och fÄ frisk luft. Genom vÄr utbildning har intresset och nyfikenheten vÀckts för hur pedagoger anvÀnder utevistelsen pÄ förskolegÄrden. Vi vill undersöka hur pedagogerna anvÀnder utevistelsen för att utmana barnens lek och lÀrande och om lÀroplanen hÄlls levande Àven ute.Syfte:Syftet med studien Àr att undersöka pedagogers förhÄllningssÀtt till barns lek och lÀrande vid utevistelsen i förskolan.Metod:Vi har anvÀnt oss av delvis deltagande observationer och Àven fört fÀltanteckningar pÄ tvÄ förskolor. DÀrigenom fick vi en bild av pedagogernas förhÄllningssÀtt till lek och lÀrande.Resultat:I vÄrt resultat kan vi konstatera att pedagogerna pÄ de tvÄ förskolorna som vi undersökt har liknande tankar om hur de kan anvÀnda sin utemiljö.

Teamthink och/eller grupptÀnkande Vem vinner pÄ grupparbete?

Syftet med underso?kningen var att utro?na huruvida problemlo?sning i grupp ger ett ba?ttre resultat a?n individuellt. Fyrtiotre elever, i tva? slumpvis utvalda gymnasieklasser, svarade pa? ett fra?geformula?r enskilt fo?r att da?refter tillsammans, i elva grupper, la?mna in ett gemensamt svar fo?r sin grupp. Tanken med underso?kningen var att ta reda pa? hur ma?nga korrekta svar eleverna fick individuellt och i grupp och om man kunde utla?sa om det uppsta?tt teamthink och/eller gruppta?nkande ur ba?de gruppens och den enskildes perspektiv. Efter att ha diskuterat fra?gorna i grupp, och la?mnat ett gemensamt svar fo?r gruppen, fick eleverna 260 korrekta svar ja?mfo?rt med 150 korrekta svar individuellt.

Vi kan inte blunda för öronen lÀngre : En fallstudie om ljud som kommunikationsmedium i utstÀllningen Drömmens syster

Ljudet a?r ett intressant kommunikationsmedium som utnyttjar varje individsegna erfarenheter och fo?resta?llningar da?r associationer fa?r stort utrymme. Mu-seer som idag kan va?lja fra?n ett stort urval av medier har mycket att vinna ge-nom att anva?nda sig av ljud - inte enbart fo?r att tekniken tilla?ter det.Den ha?r uppsatsen har fo?r avsikt att underso?ka ljudets mo?jligheter som kom-munikationsmedium i utsta?llningar. Syftet a?r att sprida ljus o?ver detta fo?rha?l-landevis outforskade omra?de som jag anser har ma?nga outnyttjade mo?jligheter.Fo?r att avgra?nsa min underso?kning har jag valt att studera utsta?llningen Dro?m-mens syster som finns pa? Va?rldskulturmuseet i Go?teborg.

Genrebredd, jaha vad betyder det dÄ? : En intervjustudie om genrebredd pÄ estetiska program med uttalad genreinriktning

AbstraktI detta arbete underso?ks den spra?kliga fo?ra?ndring som skett i ungdomsbo?cker fra?n 1950- och 60- talet med ungdomsbo?cker fra?n 2000- och 2010-talet. Jag ja?mfo?r ungdomsbo?ckernas fo?ra?ndring med fo?ra?ndringen hos deckarbo?cker under samma period. I underso?kningen sammansta?lls ca 60 grafiska meningar ur vardera 17 bo?cker fo?rdelat pa? fyra kategorier: Fyra ungdomsbo?cker fra?n 1950-1965 samt fyra ifra?n 2000-2015.

Vilka faktorer och tankesÀtt ligger till grund för att en stor andel av svenska premiepensionssparare Àr passiva? : Forskning och statistik visar att kontinuerlig aktiv placering i genomsnitt ger högst avkastning, ÀndÄ Àr en stor andel av premiepensionssp

Denna studie undersöker hur premiepensionssparare tar beslut och vad som ligger till grund för valet att vara aktiv eller passiv i syfte att skapa ökad förstÄelse och underlÀtta utformningen av ett ökat beslutsstöd för premiepensionsspararna. Tidigare studier har visat att premiepensionssparare som Àr kontinuerligt aktiva i sin placering Àr de som fÄr högst avkastning pÄ sin premiepension, ÀndÄ Àr en stor andel av svenska premiepensionssparare passiva. Studien undersöker nÄgra av de faktorer och tankesÀtt som ligger till grund för att en stor andel av svenska premiepensionssparare inte tar beslut som förvÀntas enligt teoretiska beslutsteorier som förutsÀtter rationalitet. Som verktyg för att undersöka och öka förstÄelsen för premiepensionssparares beslutsfattande anvÀnds prospect theory som Àr en alternativ teori till den klassiska ekonomiska teorin om ekonomiskt beslutsfattande. Studien grundar sig i problematiken som uppstÄr nÀr samhÀllsutvecklingen allt mer skapar större informationsflöde samtidigt som allt mer beslut och risk lÀggs pÄ individen.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->