Sök:

Sökresultat:

700 Uppsatser om Röda Boken - Sida 2 av 47

Stereotypa förklÀdnader? : En tematisk lÀsning av John Greens The Fault in Our Stars

Syftet med min kandidatuppsats Àr att undersöka hur förestÀllningar om kön kommer till uttryck i barnlitteratur och pÄ vilka sÀtt barnböckerna förhÄller sig till traditionella normer och vÀrderingar gÀllande kön och könsroller.Med utgÄngspunkt i fem populÀra barnböcker undersöks följande frÄgestÀllningar:Vilka roller tar personerna i boken och hur förhÄller sig dessa roller till traditionella förestÀllningar om vad som Àr kvinnligt respektive manligt?Vad gör personerna i boken som kan tolkas som stereotypt respektive normbrytande?Vilka identiteter har personerna i boken, hur ser de ut, vad har de för klÀder, leksaker och fÀrger runt sig?Avslutningsvis kommer jag ocksÄ att jÀmföra barnböckerna och diskutera likheter, skillnader, övergripande mönster, samt diskutera möjliga förklaringar till varför det ser ut som det gör..

Alkemisten : en religionspsykologisk tolkning: en litteraturstudie och tillÀmpning av C. G. Jungs teorier

Syftet med uppsatsen Àr att genom att jÀmföra Jungs religionspsykologiska teori, speciellt den process han kallat ?individuationsprocessen? med handlingen i Alkemisten ochkunna göra en tolkning av boken Alkemisten utifrÄn Jungs teori för att se vilka psykiska processer boken kan sÀgas beskriva.Kan berÀttelsen sÀgas spegla en individs genomgÄende av denna process i vÄr tid?.

"Att hitta lyckan i det sorgsna" - Mötet mellan högstadieelever och Förr eller senare exploderar jag

Syftet med undersökningen Àr att försöka förstÄ vad som hÀnder i mötet mellan högstadieelever och den populÀra skönlitterÀra boken Förr eller senare exploderar jag. Genom boksamtal med elever i Ärskurs 7-9 framkommer det att bokens genomslagskraft skapade förvÀntningar inför lÀsningen av den, att boken vÀcker frÄgor om livet och döden och att den ovÀntade vÀndningen i boken verkar fÀngslande för mÄnga av elevernas lÀsning av den. Detta kan i sin tur kopplas till berÀttelsens dramaturgi och hur berÀttelsen i sig kan hjÀlpa oss att skapa struktur och mening i livet. I undersökningen framkommer det Àven att det verkar bli en matchning mellan mÄnga av elevernas och bokens allmÀnna och litterÀra repertoarer vilket, enligt tidigare forskning, Àr en viktig del för att litteraturlÀsning ska bli meningsfull för elever..

Diagnostisering av elever i geometri : En studie med utgÄngspunkt i van Hieles teori

Detta Àr en studie som har sin utgÄngspunkt i Pierre M. van Hieles teori om lÀrande i geometri, som presenterades 1986 i boken Structure and Insight. Van Hiele har i boken vidareutvecklat sin och Dina van Hiele-Geldofs ursprungliga lÀrandeteori frÄn 1955. VÄr studie har som syfte att se om van Hieles teori gÄr att tillÀmpa i en individuell, skriftlig diagnos för att nivÄbestÀmma elever i Ärskurs 1 pÄ gymnasiet..

Islambilden före och efter 11 september, 2001 : en studie av fem lÀroböckers framstÀllning av islams olika politiska grupper

Syftet med detta examensarbete Àr att genom textanalys se hur olika lÀroböcker skriver om de politiska grupperna inom islam efter den 11 september 2001. Det var nÀmligen dÄ som tre kapade flygplan kraschade in i World Trade Center och Pentagon i USA. I undersökningen granskades fem lÀroböcker, tvÄ utgivna pÄ 1990-talet (1991 och 1999) och tre pÄ 2000-talet (2001, 2006 och 2007). Mina frÄgestÀllningar Àr: Vilken bild ger dessa böcker av de politiska grupperna inom islam och vilka skillnader finns mellan dem? Min sista frÄga att undersöka Àr om dessa eventuella skillnader kan sammanhÀnga med 11 september, 2001? Uppsatsens resultat visar en tydlig linje i dessa böcker.

Till vad anvÀnds höglÀsningsboken i klassrummet? : nÄgra pedagogers tankar om sitt syfte med höglÀsning av skönlitteratur i klassrummet

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka fyra pedagogers tankar om höglÀsningsbokens betydelse i undervisningen. Hur vÀljer de bok, hur bearbetas eventuellt boken och vilket syfte har de med sin höglÀsning?Metod: Fyra yrkesverksamma lÀrare i Ärskurs 1-4 har intervjuats. Intervjuerna har varit kvalitativa och bandspelare har anvÀnts som arbetsmetod. IntervjufrÄgorna som rör höglÀsning har delats in i dessa omrÄden: valet av höglÀsningsbok, fördelarna med höglÀsning och hur boken bearbetas.Resultat: Undersökningen har visat att pedagogerna har ett syfte med sin höglÀsning.

Dealing with Dragons - parodi eller travesti pÄ de klassiska sagorna?

Uppsatsen Àr en nÀrlÀsning av Patricia C. Wredes bok Dealing with Dragons och undersöker huruvida boken i frÄga Àr en parodi eller travesti pÄ de klassiska sagorna, t.ex. Törnrosa och Askungen. Jag tar ocksÄ reda pÄ om det gÄr att lÀsa boken pÄ olika sÀtt beroende pÄ hur stor förkunskap man har om de gamla sagorna. Gérard Genette har skrivit boken Palimpsestes: La littérature au second degré, och jag har med hjÀlp av en svensk översÀttning anvÀnt mig av hans teorier om hypotext - hypertext, parodi, travesti och transformation.

Harry Potter och vÀrdegrunden: en studie om mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön

Harry Potter och vÀrdegrunden ? en studie om mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön, syftar till att undersöka vilken vÀrdegrund som gÄr att utlÀsa i första boken om Harry Potter, Harry Potter och De vises sten, utifrÄn tre kategorier: mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön. Vidare studeras hur den vÀrdegrund som finns i Harry Potter och De vises sten förhÄller sig till den svenska skolans vÀrdegrund, Lpf 94. I denna studie praktiseras en kvalitativ och textanalytisk metod med hermeneutisk inriktning dÄ intriger i Harry Potter-boken lyfts fram och diskuteras utifrÄn vÀrdegrundsperspektivet. Studien kommer att beröra fler böcker ur serien, men i huvudsak behandla den första boken om Harry Potter.

Al-malja? ? Sam?? Idr?s En litterÀr granskning av boken samt dess plats i arabisk barnlitteratur

Den hÀr uppsatsen presenterar en litterÀr analys av boken Al-malja?,skriven av den libanesiske författaren Sam?? Idr?s och utgiven Är 2005. Jag menar attAl-malja? skiljer sig frÄn det som man hittills kunnat kalla normen för arabiskbarnlitteratur, dÄ den inte tycks passa in i nÄgon av de kategorier som majoriteten av deövriga böckerna i genren kan delas in i. I min analys av boken diskuterar jag bokens sprÄk,anlÀgger ett genusperspektiv, berör humorn samt belyser bokens underliggande budskap.Jag vill hÀvda att Al-malja? pÄ mÄnga sÀtt Àr en modern bok som vÀnder sig till en nygeneration lÀsare, dÀr författarens medvetna förhÄllningssÀtt ? att underhÄlla snarare Àn attenbart undervisa ? Àr bokens styrka.

ABC med KME

Syftet med mitt examensarbete Àr att göra en ABC-bok, ett lÀromedel för skriftsprÄkslÀrande och bokstavsbearbetning. Bokstavsbearbetningen Àr en del av skriftsprÄkslÀrandet och ska vara en del i elevernas vardag. Genom ABC-boken vill jag ÄskÄdliggöra hur man kan integrera olika uttrycksformer i undervisningen. Jag har studerat olika teorier om skriftsprÄkslÀrande, bokstavsbearbetning och estetiska lÀroprocesser. Tillsammans med teorier, samtal med lÀrare och med bakgrund i Lpo 94 har jag gjort en ABC-bok dÀr jag har författat övningar, fotograferat föremÄl och gjort layouten.

Religionskunskapsböcker ur ett etnicitetsperspektiv : en analys av lÀromedel för gymnasiet enligt Gy11

Denna uppsats syftar till att undersöka hur etnicitet och nÀrliggande begrepp kan tolkas inom forskningen samt hur ÀmnesomrÄdet etnicitet behandlas i tvÄ lÀroböcker för Religionskunskap 1 och 2. Böckerna Àr enligt förlagen Gy11 kontrollerade. Fokus, bÄde teoretiskt och analysmÀssigt, ligger pÄ begreppen etnicitet, kultur, etnocentrism, stereotyper och mÄngkultur. Begreppen Àr enligt forskningen komplexa, det gemensamma Àr att begreppen ses som nÄgot konstruerat och förÀnderligt och som nÄgot som skapas i mötet mellan mÀnniskor. Av lÀroboksgranskningen framkommer det att etnicitet med dess nÀrliggande omrÄden behandlas pÄ ett insatt och nyanserat sÀtt i bÄda böckerna, dock i varierande form och med lite olika fokus.

Drift - en fallstudie av en grafisk roman.

Den feministiska serien Drift lanserades under vÄren 2007 av Kolik Förlag som en första del i ett projekt kallat Femisex. Det var en berÀttelse om sex och relationer och boken innehöll teman som till exempel objektifiering av mÀn och alternativ till heteronormen. Denna uppsats belyser bokens innehÄll, format och kommunikationsutmaningarna i mötet med media. MÄlet med uppsatsen Àr att undersöka boken ur nÀmnda aspekter genom formen av en fallstudie för att sedan utveckla och förbÀttra den externa kommunikationen för framtida boklanseringar..

SprÄkförbistring i översÀttning: SvÄrigheter med att översÀtta franskt talsprÄk och ungdomssprÄk i boken "Pays de malheur!"

Detta examensarbete grundar sig pÄ en översÀttning av boken "Pays de malheur!". Arbetet Àr indelat i tre delar; en översÀttning, en förberedande textanalys och slutligen en djupanalys. Syftet med arbetet har varit att Ästadkomma en god översÀttning som uppfyller mottagargruppens krav men som samtidigt respekterar kÀlltexten och dess författare. UtmÀrkande för e-breven som boken grundar sig pÄ Àr deras talsprÄkliga, ungdomssprÄkliga och informella stil och det var Àven dessa drag som stÀllde till mest svÄrigheter vid översÀttningsarbetet. TalsprÄk och ungdomssprÄk visade sig vara relativt olika sprÄken emellan vilket föranledde en kompensationsstrategi pÄ textbindnings-, syntax- och lexikonnivÄ.

Korsvirkesbarn - en barnbok om Ystads historia

Jag, liksom sÄ mÄnga andra Àlskar berÀttelser och sagor. Det bÀsta jag visste nÀr jag gick i skolan var nÀr lÀraren med inlevelse berÀttade fÀngslande berÀttelser eller höglÀste ur en bok. Det Àr min förhoppning att jag sjÀlv ska bli en inspirerande berÀttare/boklÀsare för mina blivande elever. Genom mitt examensarbete fick jag en möjlighet att utveckla mitt berÀttar- och bokintresse med mitt allt mer spirande intresse för historia. Detta arbete fÄr nÀrmast beskrivas som ett utvecklingsarbete i och med att jag har valt att skriva en barnbok om min hemstad Ystads historia.

Jakten pÄ rÀttvisan : Genomförande och bakgrund

Vi har gjort ett höglÀsningslÀromedel för Äk 2-3 med syfte att vÀcka intresse för och behandla frÄgor om skolans vÀrdegrund. Till lÀromedlet har vi skapat en hemsida med övningar som man kan jobba med i samband med att man lÀser boken. BerÀttelsen behandlar ocksÄ flera historiska moment som varit viktiga ur en demokratisk synpunkt. Vi ville göra ett lÀromedel i skönlitterÀr form eftersom vi tycker det Àr ett roligt och givande arbetssÀtt för vÄr tilltÀnkta mÄlgrupp. VÄr arbetsprocess har bestÄtt av insamling av forskning, skrivande av boken, planerande av arbetsövningar samt skapande av hemsidan.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->