Sök:

Sökresultat:

219 Uppsatser om Prognoser - Sida 6 av 15

Uppspolning och klittererosion längs Ystadkusten - Situation idag och framtida scenarier

Problemfomulering: Ystad, som är beläget längs Skånes sydkust, har länge varit utsatt för kusterosion. När det blåser över Östersjön genereras vågor som orsakar uppspolning och direkt erosion av klitterna på stranden. Ett av de mest utsatta områdena är Ystads Sandskog, beläget öster om Ystads centrum. Här karakteriseras strandprofilen av en relativt kort strand med klitter som skyddar den låglänta bakomliggande terrängen. Vid en eventuell framtida klimatförändring med högre vågor och vattenstånd riskerar den redan utsatta kuststräckan att drabbas ännu hårdare.

Utbyte av ekonomisk information i vertikala samarbetsrelationer : ett spel om att ge och ta

Bakgrund: I och med att företag arbetar i nätverk skapas beroendeförhållande som kräver styrning och koordinering. En viktig faktor i ekonomisk styrning är tillgången till och skapandet av information. Det har inte genomförts någon större mängd studier, i synnerhet inte med svenska exempel. Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva vilken ekonomisk information som delas, och hur den systematiseras, i utvecklade vertikala samarbetsrelationer mellan kund och leverantör, samt att förklara hur den ekonomiska informationen används. Genomförande: Vi har valt att studera tre relationer mellan företag som redan har ett nära samarbete.

Prognostisera realiserade kapitalvinster -framtagande av prognosmodell åt Finansdepartementet

Syftet med uppsatsen är att skapa en potentiell ny prognosmodell för realiserade kapitalvinster åt Finansdepartementet. Modellen skall prognostisera skatteutfallet för realiserade kapitalvinster efter att aktuellt inkomstår har passerat. Genom att dela upp realiserade kapitalvinster i delarna realiserade Finansiella kapitalvinster, realiserade Reala kapitalvinster samt realiserade Övriga kapitalvinster skall bättre Prognoser för totala realiserade kapitalvinster genereras jämfört med Finansdepartementets nuvarande modell. Denna uppdelning av realiserade kapitalvinster har ej tidigare genomförts.För att kunna bedöma om den framtagna modellen (som presenteras i denna uppsats) är av värde kommer den att jämföras mot Finansdepartementets nuvarande modell. Jag kommer använda utvärderingskriterierna Absolutsumma avvikelsefel och Kvadratsumma avvikelsefel.Efter genomförd jämförelse kan slutsatsen dras att den framtagna modellen är bättre än den nuvarande prognosmodellen som Finansdepartementet använder..

Riktlinjer vid montering mot kundorder : en studie av orderprocessen och materialförsörjningsprocessen

En mängd slutprodukter kan fås med hjälp av olika ihopsättningar av olika komponenter, vilket görs för att tillfredställa kunders unika behov. Det är väldigt riskabelt och kostsamt för företagen att lagerföra alla dessa olika varianter av produkter i ett färdigvarulager eftersom det kanske inte blir någon större efterfrågan på alla dessa olika varianter. Det är därför många företag väljer att montera mot kundorder.I detta examensarbete sammanställs vad litteraturen tar upp om montering mot kundorder och utifrån detta presenteras de riktlinjer företag kan använda sig av när de vill montera mot kundorder. Utifrån litteraturstudierna, som har används som en referensmodell, har en undersökning gjorts på företaget Forbo Forshaga för att se hur de ligger till utifrån modellen. I nuläget tillverkar företaget mot lager men funderar på att börja montera mot kundorder i stället vilket de verkar ligga bra till för att kunna göra inom den närmsta framtiden..

Monetära modellers prognosförmåga för den svenska kronans utveckling

Syftet med denna uppsats är att undersöka två monetära modellers prognosförmåga för den svenska kronan. Detta är den första studie som utvärderar Prognoser på den svenska kronan under rörlig växelkurs. Modellerna som används är ?flexible price monetary model? samt ?sticky price monetary model?. Modellerna jämförs dels med en random walk-modell, men även mot varandra för att kunna påvisa eventuella skillnader modellerna emellan.

Framtidens organisationsteori ? igår, idag och imorgon

Det övergripande målet med den här uppsatsen har varit att skapa en framtidsprognos rörandeämnet organisationsteori. Jag har använt den hypotetisk-deduktiva metoden för att kunnaskapa trovärdiga Prognoser. Den teori jag väljer att använda som utgångspunkt är enorganisationsstruktur skapad av Henry Mintzberg, som jag sedan kopplar samman medföljande fyra olika organisationsteorier: Human Resource Management, StrategisktManagement, Produktionsmanagement och Knowledge Management.Själva strukturen är uppbyggd så att jag i den teoretiska referensramen beskriver dåtidensteorier (Den byråkratiska skolan, Scientific management, Den administrativa skolan ochHuman relations management) med fokus på de klassiska organisationsteorierna. Sedan är detmin uppfattning om hur organisationsteorier utnyttjas i nutiden som finns i kapitlet ommoderna organisationsteorier. Utifrån den teoretiska referensramen baserad på dåtid och nutidskapar jag sedan hypoteser gällande framtiden..

Transferfunktionsmodeller modellering och prognoser av Sjötransportindex

We have by Statistics Sweden (SCB) been given the task of using different dynamic regression models in order to forecast service price index for sea transport. The aim is to see whether these models provide better forecasts than those previously used. This essay aim to identify, estimate and evaluate the selected prediction models. Through our data material we were given access to 28 sightings of sea transport index during the period of 2004 q1 to 2010 q4. We have chosen to evaluate three different transfer function models, one ARIMA model and one naive forecasting model. The input variables we decided to test in our transfer function models were the price of petroleum products, the port activity in Swedish ports and the lending rate of Swedish Central bank. The results of our study suggest that transfer function models generally provide better models than the ARIMA model and the naive forecast model.

Faktorförsökbaserad diskret händelsestyrd simulering av trafikflöden under långsiktiga prognoser: En fallstudie vid Göteborgs Hamn

Världshandeln växer kraftigt och det vanligaste sättet atttransportera gods mellan landsgränser är genom sjöfart. I takt med attvärldshandeln växer, ökar också storleken på fartygen. Detta innebär att enstörre mängd gods anländer samtidigt när ett fartyg förtöjer vid en hamn. Föratt hantera denna ökade mängd gods måste godsnav och hamnar ständigt utvecklaoch effektivisera verksamheten. Detta innebär att långsiktiga Prognoser ochplaner måste utvecklas för hur större fartyg skall kunna hanteras.

Mätuppdrag Volvo V60 hybrid : Med avseende på kundbeteende

Den växande konkurrensen mellan företag har medfört att dess försörjningskedjor blivit ett medel för att erhålla konkurrensfördelar. Genom ökat fokus på lägre kostnader, förkortad livscykel på företagens produkter samt en ökad efterfrågan har resulterat i att försörjningskedjan hos företag ökat i komplexitet. Denna ökande komplexitet har skapat ett behov av att identifiera problem i försörjningskedjan. Vidare har den ökande konkurrensen medfört att ett företags ledtid blivit en viktig parameter. Hos Make-to-Order (MTO, tillverka-mot-order)-företag kan en kort ledtid vara en avgörande faktor för att bli ordervinnare.

Ökad lageromsättningshastighet : genom effektivare planering och styrning hos Volvo Aero Corporation

Examensarbetet har utförts under hösten 2004, inom ämnesområdet Logistik vid Linköpings Tekniska Högskola, på Volvo Aero Corporation i Trollhättan. Företagets verksamhet består av utveckling och tillverkning av komponenter och reservdelar till, samt montering och underhåll av civila och militära flygplansmotorer. Volvo Aero har haft problem med hög kapitalbindning och har mycket artiklar med låg lageromsättningshastighet. Ett höjt tryck från koncernledningen på en ökad lageromsättningshastighet samtidigt med en volymuppgång har medfört en önskan om fler artiklar i lager och produktion på artiklar med hög efterfrågan. För att klara denna volymuppgång och samtidigt öka lageromsättningshastigheten måste de ta bort den del av lagret med lägst rörlighet, vilket har föranlett denna studie.

Utformning av en lastbalanserad och högtillgänglig tjänsteplattform

Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) har flertalet varningstjänster som via Internet levererar Prognoser till myndigheter, som exempelvis räddningsverket (SRV), och allmänhet där det ställs extra höga krav på tillgänglighet.I strävan att öka driftsäkerheten är man på SMHI intresserade av att införa lastbalansering av olika kritiska tjänster. Man ser flertalet fördelar med en sådan lösning, bland annat ökad driftsäkerhet, minskad känslighet för belastningstoppar, ökade möjligheter till service och underhåll av systemen samt ett mindre behov av akutinsatser från systemadministratör.Detta examensarbete har inom SMHI resulterat i ökad förståelsen för olika lastbalanseringsteknikers möjligheter och begränsningar. Vidare har det gett rekommendationer vad gäller införskaffande av lastbalanseringsprodukter samt tagit fram en lösning för enkel serverlastbalansering som skall kunna integreras med SMHI-Linux (SMHI:s standardiserade Linuxplattform med en definierad uppsättning applikationer och verktyg).Den framarbetade lösningen har på prov implementerats tillsammans med den nya webbplattform som är under framtagande. För att undersöka detta systems prestanda, skalbarhet och robusthet har det genomförts ett antal tester..

Nytt busslinjenät i Luleå tätort: utveckling och utvärdering
av olika alternativ med datorstöd

Detta examensarbete behandlar framtidens busslinjenät i Luleå tätort, och har utförts på uppdrag av Luleå Lokaltrafik AB. Kommunfullmäktige i Luleå har i över 10 år önskat en utveckling och effektivisering av busstrafiken för att få fler att åka buss, både för att uppfylla kommunens miljömål och för att minska underskottet i Luleå Lokaltrafiks ekonomi. För närvarande täcks bara 43% av bolagets utgifter av biljettintäkter. Syftet med detta projekt var att förbättra ett konsultförslag till nytt linjenät från Trivector Traffic AB. Förslaget hade några problem, främst att driftskostnaderna skulle öka kraftigt, men också att tidtabellerna var för stressiga för förarna och att det skulle bli väldigt trångt på ett par linjer i morgonrusningen.

Effektiv materialförsörjning i en försörjningskedja hos ett MTO-företag: En fallstudie på ABB Components i Ludvika

Den växande konkurrensen mellan företag har medfört att dess försörjningskedjor blivit ett medel för att erhålla konkurrensfördelar. Genom ökat fokus på lägre kostnader, förkortad livscykel på företagens produkter samt en ökad efterfrågan har resulterat i att försörjningskedjan hos företag ökat i komplexitet. Denna ökande komplexitet har skapat ett behov av att identifiera problem i försörjningskedjan. Vidare har den ökande konkurrensen medfört att ett företags ledtid blivit en viktig parameter. Hos Make-to-Order (MTO, tillverka-mot-order)-företag kan en kort ledtid vara en avgörande faktor för att bli ordervinnare.

Standardisering av emballage

Allteftersom den internationella konkurrensen ökat har det blivit viktigare för svenska företag att titta på de interna kostnaderna för företagen. Hägglunds Drives AB i Mellansel är ett företag som tillverkar hydraulmotorer och hela drivsystem till olika sektorer inom industrin. Deras kunder finns över hela världen och denna rapport behandlar de emballage som produkterna fraktas i/på. Syftet med studien har varit att standardisera emballagesortimentet på packningsavdelningen som är slutstationen innan leverans till kunderna. I studien har det även ingått att undersöka skillnaden mellan att packa produkterna i låda eller på pall som är de två sätt som används vid packningen idag.

Prognostisering av småbolagsindex

Analysarbetet av finansiella data i samband med prognostisering blir snabbt omfattande, både ur ett teoretiskt och ur ett empiriskt perspektiv. Prognosteorierna står mot varandra. Är marknaden starkt effektiv eller finns det prognosmöjligheter? Att genomföra en empirisk prognosstudie resulterar snabbt i krävande beräkningsintensiva prognosmodeller. Då Prognoser för flera tidpunkter behövs så måste beräkningarna upprepas och använda olika delmängder av tidsserierna som beräkningsunderlag.

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->